Aktualności

Europa: jaki jest całkowity koszt posiadania „elektryka”?

Prawie wszędzie w Europie pojazdy elektryczne konkurują z autami spalinowymi pod kątem kosztów ich posiadania i eksploatacji – wynika z najnowszego raportu Car Cost Index przygotowanego przez LeasePlan, który skupia się na 22 krajach kontynentu.

Raport przedstawia uśrednione koszty użytkowania auta przez pierwsze cztery lata, zakładając roczny przebieg na poziomie 30 tys. km. Firma wzięła pod lupę 33 modele. Czynniki, które uwzględnia analiza, to m.in. wydatki związane z finansowaniem (koszt zakupu auta odpowiada cenom katalogowym z salonów), ładowaniem lub paliwem, ubezpieczeniem, serwisem i oponami.

„Koszty ładowania baterii w aucie stanowią 15 proc. całkowitego kosztu posiadania pojazdu elektrycznego (TCO – Total Cost of Ownership), podczas gdy dla samochodów napędzanych benzyną i olejem napędowym jest to odpowiednio 23 proc. i 28 proc.” – twierdzi Rogier Klop, dyrektor zarządzający LeasePlan Polska. Jak podkreśla, dzieje się tak mimo wzrostu cen energii.

Co więcej, raport wskazuje, że „elektryki” w niemal każdym segmencie na większości europejskich rynków są obecnie w tej samej cenie bądź tańsze pod względem całkowitego kosztu względem modeli benzynowych lub wysokoprężnych. W segmentach C, D oraz D premium auta elektryczne są konkurencyjne cenowo w 18 z 22 badanych państw. Jeśli chodzi zaś o segment B, to samochody niskoemisyjne mają podobną cenę jak ich spalinowe odpowiedniki w 9 z 22 krajów (Francja, Szwajcaria, Portugalia, Irlandia, Finlandia, Szwecja, Norwegia, Dania i Grecja). Polska i Czechy, patrząc na wszystkie segmenty, są tymczasem w cenowym ogonie, choć różnica w stosunku do tradycyjnych aut jest już niewielka.

„Samochody elektryczne w Polsce, podobnie jak w pozostałych krajach, stają się coraz bardziej konkurencyjne. Różnica między średnim miesięcznym kosztem TCO auta spalinowego a «elektryka» w popularnym segmencie pojazdów kompaktowych (C & SUV-C) sięga 65 euro (ok. 300 złotych), w segmencie D – 28 euro (ok. 130 zł)” – analizuje Klop. Ekspert dodaje, że rynek w naszym kraju rozkręcają dopłaty i inicjatywy rządowe. „W 2022 r. wraz z uruchomieniem programu «Mój elektryk» staliśmy się bardziej świadomi i coraz chętniej otwieramy się na auta zeroemisyjne. Obecnie musimy mierzyć się wręcz z niewystarczającą podażą samochodów elektrycznych. Sieć ładowarek jest wciąż zbyt mała, ale staje się coraz mniejszą przeszkodą. Zwiększony zasięg w nowych modelach pozwala już na pokonanie do 500 km” – przekonuje dyrektor zarządzający LeasePlan Polska.

Car Cost Index skupia się także na średnim miesięcznym koszcie użytkowania samochodu (bez podziału na segmenty w cenie od 80 tys. zł aż po auta kosztujące więcej niż 300 tys. zł), który wynosi od 905 euro miesięcznie w Grecji do 1 313 euro w Szwajcarii. W Polsce jest to zaś 927 euro, co zapewnia nam drugie miejsce w rankingu. „Koszty utrzymania samochodów nie kończą się na wydatkach na paliwo i ubezpieczenie” – zwraca uwagę Klop, wymieniając także wydatki związane z rejestracją samochodu, wymianą płynów, przeglądami, serwisem okresowym itd.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Wynajem długoterminowy ze wzrostem w I kw.
Redakcja
25/4/2024
Aktualności
Nowy format Renault
Redakcja
24/4/2024
Aktualności
Rynek „elektryków” – mniej Europy, więcej Chin
Redakcja
23/4/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.