Aktualności

Europa głosuje – los taryf celnych na stole

Już za tydzień kraje UE mogą przesądzić o tym, czy tymczasowe cła na pojazdy importowane z Chin zostaną podtrzymane. Na ten moment przewagę mają zwolennicy dodatkowych barier handlowych, choć Chiny robią wszystko, co w ich mocy, by na ostatniej prostej przekonać niektóre państwa do zmiany stanowiska.

EP Plenary session – Commission statement

Głosowanie, w którym wezmą udział kraje członkowskie UE, ma odbyć się 25 września. Jego rezultat najpewniej przesądzi o przyszłości ceł wprowadzonych na początku lipca. Większość komentatorów jest zgodna co do tego, że do modyfikacji pierwotnego stanowiska KE raczej nie dojdzie. Miałyby o tym decydować rezultaty nieformalnego głosowania przeprowadzonego dwa miesiące temu, którego celem było zbadanie gotowości członków UE do poparcia projektu, ale także unijny system procedowania, który wymaga od przeciwników uzyskania kwalifikowanej większości – w tym wypadku mowa o przynajmniej 15 krajach reprezentujących minimum 65 proc. unijnej populacji.

W to, że wynik głosowania można zmienić, wierzy jednak chiński rząd, który na „ostatniej prostej” wysłał do Europy ministra handlu Wanga Wentao w celu przekonania niezdecydowanych. Wizyta przedstawiciela Pekinu zwraca uwagę, bo ledwie kilka dni wcześniej zmianę stanowiska w sprawie ceł zakomunikował premier Hiszpanii Pedro Sanchez, który w pierwszym, poglądowym głosowaniu miał być jednym z głównych zwolenników barier handlowych.  

Choć nie brakuje opinii, że Madryt zabezpiecza się w ten sposób przed ewentualną odpowiedzią ze strony Chin, ten nieoczekiwany zwrot sprawił, że sytuacja przestała prezentować się tak jednoznacznie, jak do tej pory. Szukając kolejnych partnerów w temacie taryf celnych, Wentao odwiedził w bieżącym tygodniu m.in. Włochy oraz Niemcy. W Rzymie chiński minister handlu spotkał się z raczej chłodnym przyjęciem, bo tuż przed wizytą tamtejszy przedstawiciel resortu handlu Antonio Tajani potwierdził poparcie wobec planów UE.

W koncyliacyjnym tonie wypowiadał się Robert Habeck, odpowiadający za niemiecki resort ekonomii i środowiska. Niemcy, które w tej sprawie mogą stracić najwięcej, są jednak rozdarte między interesami producentów a lojalnością względem Ursuli von der Leyen – w lipcu nasz zachodni sąsiad zdecydował się wstrzymać od głosu.

Szybko zbliżający się wrześniowy termin działa na niekorzyść Państwa Środka, zaś ostatnią szansą na porozumienie ma być środowe spotkanie Wenga Wentao z Valdisem Dombrovskisem, unijnym komisarzem ds. handlu – trudno tu oczekiwać jednak jakiegoś przełomu. Do tej pory UE odrzucała bowiem wszystkie propozycje kompromisu przychodzące ze Wschodu.

Fot. © European Union 2024 – Source : EP

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Ciesiółka Auto Group na celowniku Auto Group Polska
Redakcja
2/10/2024
Aktualności
Cichy-Zasada z nowym centrum blacharsko-lakierniczym
Redakcja
2/10/2024
Aktualności
Koncern Chery Automobile ogłosił cele sprzedażowe w Polsce
Redakcja
1/10/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.