Aktualności

Elektryczny duopol

We wrześniu auta niskoemisyjne – „elektryki” oraz hybrydy plug-in, odpowiadały za 17 proc. globalnej sprzedaży nowych pojazdów. Prawie 36 proc. z nich było jednak sygnowanych znaczkiem BYD lub Tesli. Przepaść między pierwszą dwójką a resztą stawki staje się coraz większa.

Z wyjątkiem niezatapialnej Tesli Model Y, która według danych Grupy Autovista trafiła we wrześniu do 121 tys. odbiorców, czołówkę zestawienia najpopularniejszych modeli tworzą obecnie samochody jednego producenta – BYD. Pięć kluczowych aut chińskiego sprzedawcy zajęło w globalnym rankingu pojazdów niskoemisyjnych kolejno miejsca od 2 do 6. TOP20 uzupełniły ponadto raczej anonimowe dla unijnego klienta GAC, Wuling, Changan, Li Auto. Jedyni przedstawiciele europejskiej motoryzacji obecni na liście – VW. ID.4, ID.3 oraz Audi Q4 e-Tron – zajęli odległe pozycje w drugiej dziesiątce zestawienia.

Skalę dominacji widać również w statystykach obejmujących pierwsze trzy kwartały bieżącego roku. W tym okresie z salonów BYD wyjechało prawie 2 mln aut, Tesla z kolei dostarczyła swoje pojazdy 1,3 mln klientów, a to wynik lepszy od sumy uzyskanej przez trzech kolejnych producentów – GAC (360 tys.), BMW (344 tys.) i Volkswagena (335 tys.).

Zdaniem ekspertów z Grupy Autovista dalszy rozwój elektrycznego duopolu może okazać się jednak znacznie trudniejszy. W samym tylko wrześniu Tesla zaliczyła niemal 20-proc. spadek – problemem firmy ze Stanów Zjednoczonych może być skromna oferta produktową – nowy Cybertruck raczej nie ma szans powtórzyć popularności „3” oraz „Y” (jest zresztą kierowany głównie do klientów w USA), a o tanim „elektryku” amerykańskiego producenta na razie wciąż mało wiemy (tutaj Teslę mogą zresztą ubiec nie tylko Chińczycy, ale także koncerny europejskie).

BYD powoli zbliża się natomiast do sufitu, jaki firma może osiągnąć, opierając się wyłącznie na macierzystym rynku. Chiński gigant debiut w Europie ma już oczywiście za sobą, ale na większe wolumeny będzie mógł liczyć zapewne najwcześniej w połowie dekady, kiedy nowe zakłady produkcyjne w Tajlandii i Brazylii zaczną pracować pełną parą.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Używane po włosku: lekcja dla branży
Redakcja
10/10/2024
Aktualności
„Elektryki” pod ścianą
Redakcja
10/10/2024
Aktualności
Europa-Chiny: kluczowy tydzień
Redakcja
10/10/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.