Aktualności

Ekologia to nasz wybór

Wychodzimy z założenia, że równolegle do globalnych proekologicznych inicjatyw Toyoty warto działać także lokalnie i wprowadzać własne, małe rozwiązania, które również potrafią zrobić różnicę – argumentuje Marek Wieliczko, dyrektor zarządzający Auto Podlasie.

Pomysł akcji Operacja Czysta Rzeka narodził się w redakcji magazynu „Kraina Bugu” w 2018 r. Plan był prosty i zakładał stworzenie grup wolontariuszy do sprzątania okolic rzeki Bug oraz jej dopływów. Pomysł był strzałem w dziesiątkę i szybko zyskał ogólnopolski zasięg. Miarę jego sukcesu najlepiej pokazują statystyki – w 6 edycjach „Operacji” wzięło udział ponad 63 tys. osób, które łącznie zebrały 1358 ton śmieci. Ten imponujący wynik to oczywiście zasługa przede wszystkim organizatorów i wolontariuszy, ale także sporego grona partnerów ambitnego przedsięwzięcia.

WIELKIE SPRZĄTANIE

Jednym z nich jest firma Toyota Auto Podlasie z siedzibą w Siedlcach – Pierwszy raz usłyszałem o inicjatywie magazynu „Kraina Bugu” jeszcze w 2018 r., w momencie kiedy jej pomysłodawcy dysponowali głównie ogromnym entuzjazmem, ale brakowało im zarówno funduszy, jak i sprzętu niezbędnego do zrealizowania przedsięwzięcia. Gdy zostaliśmy poproszeni o udostępnienie czterech aut dostawczych do przewożenia ludzi oraz śmieci, bez wahania zgodziliśmy się wesprzeć akcję. I tak staliśmy się oficjalnym partnerem logistycznym Operacji Czysta Rzeka – wspomina Marek Wieliczko, dyrektor zarządzający grupy Auto Podlasie.

Dealer nie ograniczył jednak swojej aktywności do użyczania aut, lecz poszedł o krok dalej. W 2022 r. firma stworzyła własny sztab, złożony z pracowników i członków ich rodzin. – Udział w akcji był oczywiście dobrowolny, ale bez większego problemu udało nam się zorganizować kilkanaście osób, które podczas kwietniowego finału „Operacji” Ekologia to nasz wybór Wychodzimy z założenia, że równolegle do globalnych proekologicznych inicjatyw Toyoty warto działać także lokalnie i wprowadzać własne, małe rozwiązania, które również potrafią zrobić różnicę – argumentuje Marek Wieliczko, dyrektor zarządzający wspólnie sprzątały las w miejscowości Stok Lacki – opowiada Agata Romaniak, pracownik kancelarii Auto Podlasia, a jednocześnie szefowa firmowego sztabu. Efektem kilku godzin pracy w terenie było zebranie tony śmieci, których odbiorem i utylizacją zajął się gminny zakład komunalny. – Byliśmy zszokowani nie tylko ilością śmieci, ale tym, co ludzie potrafią wyrzucić. Wśród naszych znalezisk były m.in. sedesy, wersalki, a nawet opony do traktora. Mieliśmy okazję na własne oczy przekonać się o skali problemu i utwierdziło nas to w przekonaniu, że warto powtarzać udział w akcji co roku i regularnie dokładać swoją cegiełkę do poprawiania czystości przestrzeni, w której wspólnie żyjemy – dodaje Agata Romaniak.

INTEGRACJA PO NOWEMU

Sztab Auto Podlasia nie zawiódł – do udziału w kolejnych edycjach FOT 1. Sztab Auto Podlasia po ciężkim dniu pożytecznej pracy Operacji Czysta Rzeka nie trzeba było nikogo namawiać. W 2023 r. drużyna dealera, sprzątając las w miejscowości Żelków Kolonia, zebrała rekordowe 2 tony, a w czasie tegorocznej edycji – kolejne 500 kg śmieci w okolicy rzeki Muchawka. Akcja stała się nie tylko okazją do zrobienia czegoś dobrego dla środowiska, ale także miłego spędzania czasu w gronie współpracowników. – Podczas sprzątania mamy także okazję budowania relacji w niecodziennych okolicznościach. Pracujemy w świetnej atmosferze, a humory zawsze nam dopisują, zwłaszcza gdy musimy wspólnymi siłami wydobyć z rzeki lub lasu jakiś większy przedmiot – mówi z uśmiechem Agata Romaniak. I dodaje: – Kierując się zasadą, że nie samą pracą człowiek żyje, każdą edycję staramy się kończyć ogniskiem z kiełbaskami, oczywiście o ile na danym terenie jest to możliwe. Zarząd, który mocno wspiera naszą proekologiczną postawę, funduje dodatkowo upominki dla wszystkich wolontariuszy, a także nagrody specjalne, które przyznajemy w 3 kategoriach – za największe, najdziwniejsze i najcenniejsze znalezisko.

Co ciekawe, równolegle z rozwojem Operacji Czysta Rzeka zaczęły pojawiać się też nowe inicjatywy, które aktywizują lokalnych partnerów w alternatywnych obszarach. W 2023 r. organizatorzy akcji zaproponowali sztabom rezygnację z koszulek, które zwyczajowo przy każdym finale otrzymywali wszyscy wolontariusze. W zamian za to ekipa Auto Podlasia otrzymała możliwość zasadzenia młodych dębów szypułkowych w okolicznych lasach. – Oczywiście z chęcią przystaliśmy na tę „wymianę” i w październiku zespołowo wzięliśmy udział w kolejnym wydarzeniu, a konkretnie – w sadzeniu drzew na terenie leśnictwa Kotuń – opowiada Marek Wieliczko. Wszystko wskazuje na to, że pomysł padł na podatny grunt – w tym roku w czasie 6. edycji proekologicznej akcji planowane jest zasadzenie 10 tys. drzew.

ZACZĄĆ OD SIEBIE

Choć zaangażowanie Auto Podlasia w Operację Czysta Rzeka z pewnością dobrze wpisuje się w globalny projekt | PATRON PROGRAMU Toyota Environmental Challenge 2050, to przedstawiciele dealera podkreślają, że proekologiczna postawa zespołu nie wynika jedynie z polityki producenta. – Zawsze cieszył nas fakt, że marka, którą reprezentujemy, od lat dąży do zrównoważonego rozwoju i podejmuje działania w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Wychodzimy natomiast z założenia, że równolegle do globalnych inicjatyw marki Toyota, warto działać także lokalnie i wprowadzać małe rozwiązania, które finalnie robią dużą różnicę – argumentuje Marek Wieliczko. Jako przykład podaje salon w Siedlcach – wyposażony nie tylko w instalację fotowoltaiczną, ale również w zbiornik na deszczówkę, która używana jest na przykład do mycia hali serwisowej, co pozwala na spore oszczędności w zużyciu wody.

Co ciekawe, dealer oferuje klientom serwisu także niestandardowe udogodnienia, jak choćby możliwość oczekiwania na odbiór samochodu w zewnętrznym ogrodzie czy bezpłatne wypożyczenie roweru. Ta ostatnia opcja cieszy się od dawna sporym powodzeniem, a klienci korzystają z jednośladów, by podjechać do oddalonego o 4 km centrum miasta albo po prostu wybrać się na rowerową wycieczkę do lasu.

DOBRO POWRACA

Marek Wieliczko podkreśla, że udział w różnego rodzaju ekologicznych projektach przynosi firmie nie tylko satysfakcję, ale i realne profity. Na liście biznesowych korzyści jest z pewnością budowanie pozytywnego wizerunku dealera wśród lokalnej społeczności – Organizatorom Operacji Czysta Rzeka, której profil śledzi kilkanaście tysięcy osób, zawdzięczamy dodatkową promocję w mediach społecznościowych. Dzięki niej nasi klienci i biznesowi partnerzy częściej zauważają nasze zaangażowanie. Warto też dodać, że gdy Fundacja Czysta Rzeka uzyskała środki na zakup własnych pojazdów, zdecydowała się na sprawdzone „w boju” auta dostawcze Toyoty – przyznaje dyrektor zarządzający dealerstwa. Ale po chwili uzupełnia, że biznes to oczywiście nie wszystko. – Cieszy nas przede wszystkim fakt, że zespół Auto Podlasia tworzą wyjątkowi ludzie, dla których ekologia jest wyborem, a nie narzuconym hasłem. Mamy nadzieję, że dzięki takiej postawie uda nam się pozytywnie wpłynąć na otoczenie i region oraz zainspirować do działania innych – podsumowuje.

Skontaktuj się z autorem
Agata Szymanik
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Wspólne rozliczanie emisji ratunkiem dla producentów
Redakcja
13/1/2025
Aktualności
MG w TOP20 rejestracji nowych aut
Redakcja
10/1/2025
Aktualności
Chiny: „elektryki” na plus, rentowność na minus
Redakcja
3/1/2025
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.