Polska branża motoryzacyjna notuje wzrosty już trzeci miesiąc z rzędu, a tegoroczny kwiecień zakończyła kolejnym imponującym rezultatem. To jednak wynik niskiej bazy z poprzedniego roku, kiedy pandemia koronawirusa doprowadziła do załamania sprzedaży na poziomie -65,8 proc., co przełożyło się na zaledwie 17,9 tys. nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5 t. Bardziej uzasadnione wydaje się więc zestawienie obecnych danych z tymi sprzed dwóch lat, gdy z salonów wyjechało 52,3 tys. pojazdów. Dzięki tej „korekcie” możemy oszacować, że branża nadal nie jest w stanie osiągnąć wolumenów uzyskiwanych przed wybuchem pandemii, ale skala strat nie jest duża – to około 10 proc. spadku względem kwietnia 2019 r., co przy obecnych problemach związanych z niedoborem półprzewodników na całym świecie wydaje się całkiem przyzwoitym rezultatem.
Jak poradziły sobie poszczególne segmenty? Wyniki uzyskane przez „osobówki” i „dostawczaki” są niemal identyczne i pokrywają się z ogólnymi wskaźnikami uzyskanymi przez branżę – to kolejno +163,5 proc. i +163,2 proc. w kwietniu 2021 r. Łącznie od początku roku na drogi wyjechało 183 tys. aut – o 31,8 proc. więcej niż w 2020 r.
Ranking najpopularniejszych marek nie uległ większym zmianom. Liderem wśród aut osobowych pozostaje Toyota, która z miesiąca na miesiąc zwiększa przewagę nad resztą stawki. Od stycznia z salonów japońskiego producenta wyjechało 27,4 tys. samochodów, tj. o 46,2 proc. więcej niż po czterech miesiącach 2020 r. Drugie miejsce przypadło Skodzie (19,9 tys. szt.), a trzecie Volkswagenowi (13,7 tys.). Top 5 uzupełniają KIA (9,6 tys.) oraz BMW (8,2 tys.), które umocniło się na pozycji lidera segmentu premium przed Mercedesem i Audi – te na liście najchętniej kupowanych marek zajęły odpowiednio 7. i 9. miejsce. Jedynym brandem z Top 15, który w bieżącym roku znalazł się pod kreską, pozostaje Renault (-16,6 proc.).
Autem, które w 2021 r. najczęściej wybierają klienci, jest Toyota Corolla (8,8 tys., +44,9 proc.). Do Toyoty należy również pozycja wicelidera zestawienia z modelem Yaris (6,8 tys., +47,3 proc.). W piątce znalazły się ponadto Skoda Octavia, Dacia Duster i Skoda Fabia, którą w zestawieniu za kwiecień wyprzedziła Toyota RAV4.
Zapraszamy również do zapoznania się z wynikami marcowymi, kiedy branża zbliżyła się do poziomu z 2019 r.
Dane: Samar