Badanie zrealizowane przez Cox Automotive w USA pokazało trendy zachowań Klientów kupujących auta (nowe i używane) z uwzględnieniem efektów, które przyniosła pandemia. Najciekawsze dane z badania mówią, że w zeszłym roku:
- klienci przeznaczyli średnio 13 godzin 13 minut na proces zakupu auta, z czego online ponad połowę tego czasu – 7 godzin 14 minut,
- 17% klientów rozpoczęło research w internecie od odwiedzin na stronie dealera, a 33% zakończyło research analizą strony dealera,
- 52% klientów używało strony dealera podczas researchu,
- klienci odwiedzili osobiście średnio tylko 2 salony.
W świetle powyższych danych widzimy, że obecność salonu w internecie jest niezwykle istotna – a jej najważniejszym uosobieniem jest strona www salonu, na której zawartość stacja dealerska powinna mieć pełny wpływ. Zatrzymajmy się na chwilę i wyobraźmy sobie, że nasza strona www jest jedynym miejscem, z którego Klient może poznać nasz salon i ofertę. Odpowiedzmy sobie na pytania, czy po wizycie na stronie Klient:
- zrozumiał, czemu powinien wybrać Twój salon? Czy wie, co wyróżnia Cię od konkurencji?
- zrozumiał jakie ogólnopolskie akcje/oferty/promocje obowiązują i jak może z nich skorzystać?
- poznał dodatkowe promocje i oferty, które udostępniasz tylko Ty, w swoim salonie?
- był w stanie poznać ceny (chociaż orientacyjne) bez odwiedzania salonu?
- poznał specjalne możliwości (również te pandemiczne) oferowane dla niego i wie jak z nich skorzystać bez dodatkowego dopytywania?
- znalazł aktywny kanał bezpośredniego kontaktu przez czat/telefon, a po skorzystaniu z niego od razu otrzymał odpowiedź na swoje wątpliwości?
- czy informacje na Twojej stronie mogą go przekonać, aby nadłożyć drogi do Twojego salonu, zamiast odwiedzić bliższy mu salon tej samej marki?
Jeśli nie wszystkie odpowiedzi są twierdzące, to jest wysoce prawdopodobne, że Klient, który podjął wysiłek zapoznania się ze stroną www, nie znalazł wszystkich informacji, których oczekiwał. Co, jeśli znalazł te informacje na stronie konkurencyjnego salonu?
Choć ciężko podważyć istotność posiadania dopracowanej strony www to opisywane powyżej badanie wykazało też spadek roli strony internetowej na przestrzeni ostatnich lat. Okazało się, że czas poświęcany na proces zakupowy spadł od 2019 o 1,5 h przy jednoczesnym wzroście satysfakcji z procesu z 60% do 72%. Czas spędzony online spadł r/r o 2:15 godz. Autorzy badania, jako powody tych zmian podają rewolucyjne zmiany w procesach sprzedażowych, które przyniósł 2020 wraz ze zmianami motywacji do zakupu auta. Kolejnym powodem był wzrost ilości Klientów, którzy już na początku procesu dokładnie wiedzieli jakiego samochodu poszukują (wzrost o 6 p.p. r/r), atrakcyjne oferty pandemiczne oraz proaktywne wychodzenie do Klienta z przedstawieniem skierowanej do niego oferty.
Zapisz się na newsletter na www.stacjamarketing.pl, aby otrzymywać cykliczną dawkę inspiracji marketingowych, które pozwolą Ci oferować najwyższy poziom doświadczeń zakupowych w salonie i online, a przez to zwiększyć sprzedaż!