Tylko w ciągu ostatnich dwóch tygodni dwukrotnie informowaliśmy o debiutach marek wywodzących się z Państwa Środka – elektrycznego XPenga oraz powiązanego z Grupą Stellantis brandu Leapmotor. Tym razem mamy jednak do czynienia z producentem, który w branży motoryzacyjnej funkcjonuje już od dawna – marka stanowiąca część Chery Holding Group (do której należą również Omoda i Jaecoo) od 22 lat pozostaje liderem chińskiego eksportu pojazdów osobowych.
W 2024 r. spośród łącznego wolumenu na poziomie 2,6 mln samochodów, ponad 1,14 mln aut sygnowanych logiem Chery trafiło na rynki zagraniczne, a w orbicie zainteresowań chińskiego giganta znalazła się także Europa. Pierwszym oficjalnym przystankiem na drodze podboju Starego Kontynentu będzie zaś Polska. Słowo „oficjalny” nie padło tu zresztą przypadkowo, ponieważ sprzedażą wybranych chińskich marek pod własnym brandem (w tym także Chery) zajmuje się choćby włoska grupa DR Automobiles.
Wróćmy jednak do Polski, gdzie rozwojem markowej sieci dealerskiej zajmie się Omoda Auto Poland. Z oficjalnych materiałów prasowych producenta wynika, że pierwsze salony nowego brandu zostaną uruchomione w drugiej połowie bieżącego roku, zaś do końca 2025 sprzedaż będzie prowadzona w 25 lokalizacjach.
Wcześniej, bo już w II kwartale, zarejestrowane zostaną pierwsze pojazdy chińskiej marki. A skoro tak, to warto krótko przyjrzeć się ofercie modelowej. Na portfolio brandu będą pierwotnie składały się cztery SUV-y z rodziny Tiggo. Hybrydowa „czwórka”, „dziewiątka” w wersji plug-in oraz dysponujące kilkoma wariantami napędowymi „7.” i „8.” (ICE, PHEV, a w przypadku Tiggo 7 także klasyczna hybryda).
Oficjalny polski cennik nie został jeszcze zaprezentowany, ale szacuje się, że spalinowe Tiggo 7, SUV-a segmentu C, będzie można kupić za 27 tys. euro (około 112 tys. zł) w wersji Comfort z napędem na przednie koła. Od strony posprzedaży duże znaczenia dla klientów może mieć fakt, że magazyn części zamiennych dla marki znajduje się w Polsce, co pozwoli uniknąć wyzwań logistycznych podczas serwisowania aut.
Niezłe wyniki Omody i Jaecoo w pierwszych miesiącach rynkowej działalności, wprowadzenie sztandarowego brandu, przystępna cenowo oferta – w tych okolicznościach plany Chery Holding Group wobec Polski należy traktować bardzo poważnie.