Aktualności

Brak półprzewodników hamuje światową produkcję

Kłopoty z dostępnością półprzewodników osłabiają branżę motoryzacyjną. O przestojach w produkcji informują m.in. Volkswagen, Ford, Daimler oraz Jaguar Land Rover.

Volkswagen, z uwagi na brak chipów, wstrzyma produkcję na Słowacji – podał w czwartek dziennik „Hospodárske noviny”. „Sytuacja jest tak zła, że ​​od końca przyszłego tygodnia będziemy musieli wstrzymać niektóre części produkcji” – powiedział w rozmowie z gazetą Oliver Gruenberg, szef fabryki VW w Bratysławie. Zakład produkuje SUV-y: Volkswagena Touarega, Audi Q7, Audi Q8 i Porsche Cayenne, a także mniejsze modele, jak VW Up, Skoda Citigo i Seat Mii.

Ford z kolei poinformował o planowanym wstrzymaniu prac w jednej z tureckich fabryk. Przerwa potrwa niemal dwa miesiące. Koncern przekonuje, że to efekt światowych problemów z dostępnością półprzewodników, które spotęgowały trzęsienie ziemi i pożar w Japonii. Narastający kryzys sprawił, że „zdecydowano się przyśpieszyć planowany coroczny letni postój i zawiesić produkcję w zakładzie w Gölcük od 19 kwietnia do 13 czerwca”.

Na problemy narzeka w dodatku Jaguar Land Rover, który, z racji braku komputerowych chipów, zdecydował o tymczasowym zamknięciu dwóch głównych fabryk samochodów – w Castle Bromwich i Halewood w Anglii. Firma podała, że zakłady produkcyjne w Castle Bromwich i Halewood będą działać przez ograniczony okres bez produkcji od poniedziałku 26 kwietnia.

Tymczasem produkcja w trzeciej fabryce w Solihull będzie kontynuowana. Jeśli chodzi o fabrykę w Castle Bromwich, to produkuje ona modele Jaguar XE, XF i F-Type i zatrudnia około 1,9 tys. osób. Fabryka w Halewood odpowiada zaś za wytwarzanie Range Rovera Evoque i Land Rovera Discovery Sport, a na jej terenie pracuje około 4 tys. specjalistów.

Dodajmy, że w trudnej sytuacji znalazł się ponadto niemiecki koncern Daimler, który zdecydował o skróceniu czasu pracy (przynajmniej do końca przyszłego tygodnia), co jest także pokłosiem braku komponentów. Niecodzienna sytuacja dotknie osoby zatrudnione w zakładach w Rastatt i Bremie.

Fot. Ford Motor Company / Flickr.com (CC BY-NC 2.0)

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
Linkedin
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Dealerzy rozliczają subwencję z PFR-u
Redakcja
22/6/2021
Aktualności
Jakościowe „używki” na wagę złota
Redakcja
21/6/2021
Aktualności
Nowe informacje o programie „Mój elektryk”. Wciąż mało szczegółów
Redakcja
18/6/2021
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.