Aktualności

90-letnia sprzedażowa passa GM w USA przerwana

General Motors utracił hegemonię na amerykańskim rynku z powodu Toyoty.
Ostatni raz GM nie był tam liderem sprzedaży w 1931 r.

UAW Local 5960 member Kimberly Fuhr inspects a Chevrolet Bolt EV during vehicle production on Thursday, May 6, 2021, at the General Motors Orion Assembly Plant in Orion Township, Michigan. (Photo by Steve Fecht for Chevrolet)

W 2021 r. to Toyota mogła pochwalić się najlepszym wynikiem nowych samochodów sprzedanych na amerykańskim rynku. Jej rezultat to 2,3 mln aut – przy 2,2 mln pojazdów sprzedanych przez GM. Jak donosi „Rzeczpospolita”, koncern z Kraju Kwitnącej Wiśni zdobył przewagę nad motoryzacyjnym gigantem na jego rodzimym terenie już w drugim kwartale ubiegłego roku. Ważkim elementem dla końcowego wyniku obydwu producentów był – co nie może dziwić – kryzys w dostawach mikroprocesorów. I o ile sprzedaż Toyoty w USA skurczyła się o 30 proc. r/r, to w przypadku GM spadek był o 13 pkt. proc. większy.

„Niedobór mikroprocesorów, obok innych czynników, stworzył niemające precedensu okoliczności w 2021 r. Mimo to, GM umocnił swoją pozycję lidera w dziale pickupów i SUV-ów. Początkowi 2022 roku towarzyszy stopniowa poprawa sytuacji w łańcuchach dostaw, a to powinno prowadzić do wzrostu w 2022 r.” – czytamy w cytowanym przez dziennik komunikacie GM.

Sukces Toyoty na przestrzeni ostatnich lat uwydatni się, kiedy przypomnimy, że jeszcze w 2005 r. Toyota nie „łapała” się nawet na podium, notując czwarte miejsce pod względem sprzedaży aut w USA. Wówczas znajdowały się przed nią GM, Ford i DaimlerChrysler – łącznie zagarniając 57 proc. rynku. Tymczasem w ubiegłym roku GM, Ford i Stellantis – europejski właściciel Chryslera – zajmowały razem raptem 38 proc. amerykańskiego rynku. Analitycy tonują jednak nastroje – przewidują, że GM powróci na amerykański tron już w tym roku. „Nie spodziewałabym się, by Toyota utrzymała swoją przewagę. Nie jest tak, że GM robił w ostatnich latach coś magicznego. On po prostu ma więcej kanałów do sprzedaży i więcej marek” – tłumaczy Jessica Cladwell, dyrektor w firmie analitycznej Edmunds.

Skontaktuj się z autorem
Kacper Czachor
REKLAMA
Zobacz również
Aktualności
Grupa PTH importerem kolejnej chińskiej marki. „Wskrzeszenie dawnego segmentu”
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Podzielić się sukcesem
Redakcja
27/3/2024
Aktualności
Zmiany w kierownictwie BMW Group Polska
Redakcja
27/3/2024
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.