Lepsze wyniki sprzedażowe uzyskało w sumie aż 43 z 50 firm „goszczących” na liście największych polskich dealerów, w tym wszystkie z czołowej dziesiątki. Imponująca była również uzyskana przez TOP50 średnia wzrostu – 26,66 proc. w górę. To wynik ponad dwukrotnie wyższy od średniej rynkowej i pięciokrotnie lepszy od tego, którym mogli pochwalić się sprzedawcy spoza […]
Lepsze wyniki sprzedażowe uzyskało w sumie aż 43 z 50 firm „goszczących” na liście największych polskich dealerów, w tym wszystkie z czołowej dziesiątki. Imponująca była również uzyskana przez TOP50 średnia wzrostu – 26,66 proc. w górę. To wynik ponad dwukrotnie wyższy od średniej rynkowej i pięciokrotnie lepszy od tego, którym mogli pochwalić się sprzedawcy spoza pierwszej setki (+5,33 proc.).
60 proc. rynku dla TOP50
Tak potężne wzrosty były efektem odbicia w niektórych markach (tu na myśl przychodzi Volkswagen), rewelacyjnych wyników Toyoty, ale przede wszystkim dużej aktywności największych grup dealerskich, które niezwykle chętnie rozbudowywały markowe i lokalizacyjne portfolio, za sprawą przejęć, wynajmów oraz inwestycji greenfield.
Rezultatem powyższego była dalsza konsolidacja rynku, na którym TOP50 odpowiada już za 59,81 proc. sprzedaży nowych aut (+3,9 pkt proc.; wynik uwzględnia salony producenckie, takie jak Porsche Inter Auto), zaś TOP100 – aż za 78,29 proc.
„Medaliści” bez zmian
W tegorocznym zestawieniu dotychczasowe miejsce na Liście TOP50 utrzymały jedynie trzy firmy – przedstawiciele branżowego podium, czyli Grupa Cichy-Zasada/Sobiesław Zasada Automotive, Grupa PGD oraz Grupa Plichta. Lider polskiego rynku dokonał rzeczy niebywałej, jako pierwszy dealer w Polsce sprzedając w ciągu roku ponad 25 tys. nowych samochodów (w dużej mierze za sprawą jednego z najgłośniejszych przejęć ostatnich lat – akwizycji firmy Auto Wimar).
Do znaczących roszad doszło natomiast za plecami pierwszej trójki, z których bodaj najciekawszą jest awans Grupy Cygan na piątą lokatę. Najwyżej sklasyfikowany dealer Toyoty przekroczył w ubiegłym roku granicę 10 tys. sprzedanych pojazdów, uzyskując wynik, który jeszcze niedawno byłby nie do pomyślenia w przypadku firmy dysponującej wyłącznie dwiema autoryzacjami markowymi. Dowodów na siłę japońskiego producenta jest jednak znacznie więcej, bo w czołowej dwudziestce znalazło się aż dziewięciu przedstawicieli Toyoty.
W sumie wolumen na poziomie przynajmniej 10 tys. pojazdów przekroczyło siedem firm – oprócz wyżej wymienionych listę uzupełniają Grupa Krotoski, Grupa Bemo oraz Emil Frey Polska. Autorem najbardziej imponującego wzrostu procentowego jest sklasyfikowane na 50. miejscu Odyssey Dealer Group (+71,53 proc.), zaś najwyższy awans – o 37 „oczek” – zanotowało Auto Group Polska, po raz pierwszy liczone razem z powiązanym właścicielsko Motorpolem Wrocław. Liderem sprzedaży na pojedynczy obiekt została z kolei stołeczna Toyota Bielany – z, do niedawna, jedynej lokalizacji warszawskiego dealera wyjechało w 2023 r. 5,3 tys. nowych pojazdów.
Szeroka analiza Listy TOP50 2023 (a także klasyfikacja pretendentów, czyli firm z miejsc 51–75) w „Dealerze” nr 3/2024.