Dealerski Przegląd Prasy

Partner projektu:
Archiwum
15/01/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Renault ogłasza „renolucję”

Zaczynamy od nowej strategii koncernu Renault. Jak informuje producent, „Renolucja” będzie składała się z trzech realizowanych równolegle etapów – Rezurekcji, Renowacji i Rewolucji. Głównym zadaniem zarządu w najbliższych latach ma być zwrot od wysokich wolumenów sprzedaży do rentowności biznesu. Producent planuje ponadto odnowienie firmowej oferty oraz technologiczną transformację.

Grudzień okazał się dobrym miesiącem dla aut dostawczych w Polsce. W tym okresie wydziały komunikacji zarejestrowały 11,7 tys. nowych samochodów użytkowych. To wynik o 13,5 proc. wyższy w zestawieniu z grudniem roku 2019. Nieco gorzej poradził sobie segment pojazdów dostawczych o dmc nieprzekraczającym 6 t – 9,5 tys. zarejestrowanych aut oznacza wzrost o 7,9 proc.

Od 15 stycznia przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dodatkową pomoc z Polskiego Funduszu Rozwoju. – Budżet tarczy 2.0 skierowanej do MŚP wyniesie 13 mld zł. Na program składają się: Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikrofirm o wartości 6,5 mld zł oraz Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm o wartości 6,5 mld zł – pisze Business Insider.

Renault, Francuskie: Od wolumenu do rentowności

Poznaliśmy szczegóły nowej strategii francuskiego koncernu. „Renolucja” będzie składała się z trzech realizowanych równolegle etapów – Rezurekcji, Renowacji i Rewolucji. W ramach Rezurekcji Grupa Renault skoncentruje się na polepszeniu marży oraz poprawie sytuacji finansowej. Ten etap potrwa do 2023 r. Dwa lata dłużej potrwa Renowacja, czyli odnowienie i wzbogacenie firmowej oferty, która ma za zadanie w pełni wykorzystać potencjał marki. Ostatni punkt planu – Rewolucja, rozpocznie się dopiero w 2025 r. i obejmie elektryczną oraz technologiczną transformację Grupy Renault.

Jak informuje koncern, głównym zadaniem zarządu ma być zwrot od wysokich wolumenów sprzedaży do rentowności biznesu. – To coś więcej niż zwrot, to głęboka transformacja naszego modelu biznesowego. Udało nam się stworzyć stabilne, zdrowe podstawy dla poprawy naszych wyników. Usprawniliśmy naszą działalność, zaczynając od inżynierii, dostosowując wielkość firmy, w razie potrzeby przenosząc nasze zasoby w produkty i technologie o dużym potencjale.  Zwiększona wydajność będzie napędzać naszą przyszłą linię produktów. (…) Przejdziemy od firmy motoryzacyjnej zajmującej się technologią do firmy technologicznej zajmującej się samochodami, która do 2030 r. będzie osiągać co najmniej 20% swoich przychodów z usług, danych i handlu energią – powiedział Luca De Meo, dyrektor generalny Grupy Renault.

Samar: Wzrost rejestracji pojazdów użytkowych

Źródło: samar.pl

Grudzień okazał się dobrym miesiącem dla aut dostawczych w Polsce. W tym okresie wydziały komunikacji zarejestrowały 11,7 tys. nowych samochodów użytkowych. To wynik o 13,5 proc. wyższy w zestawieniu z grudniem roku 2019. Nieco gorzej poradził sobie segment pojazdów dostawczych o dmc nieprzekraczającym 6 t – 9,5 tys. zarejestrowanych aut oznacza wzrost o 7,9 proc. W całym roku 2020 spadek wynosi 15,5 proc.

Liderem rankingu nowych samochodów dostawczych za miniony rok zostało Renault. Polacy kupili 11 tys. pojazdów francuskiej marki, o 7,9 proc. mniej w porównaniu z rokiem poprzednim. Udział marki w rynku wyniósł 15,8 proc. Na kolejnych miejscach uplasowały się Ford (-8 proc.) oraz Mercedes (+1,5 proc.). Najpopularniejszymi „dostawczakami” roku 2020 było Renault Master, Mercedes Sprinter oraz Fiat Ducato.

Business Insider: Kolejna tarcza finansowa PFR

Od 15 stycznia przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dodatkową pomoc z Polskiego Funduszu Rozwoju. Lista branż, które skorzystają z tarczy finansowej, została poszerzona m.in. o sektor eventowy, ślubny, florystyczny czy drukarski. – Budżet tarczy 2.0 skierowanej do MŚP wyniesie 13 mld zł. Na program składają się: Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikrofirm o wartości 6,5 mld zł oraz Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm o wartości 6,5 mld zł – pisze Business Insider. Uzyskanie finansowania w ramach programu jest możliwe do 31 marca 2021 r.

Tak jak poprzednio pomoc ze strony PFR-u obwarowano szeregiem wymogów – jednym z kryteriów jest wykazanie, że we wskazanym okresie (wyniki za IV kwartał bądź podsumowanie rezultatów za ostatnie trzy kwartały) firma odnotowała spadek przychodów o co najmniej 30 proc. – Warunkiem umorzenia 100-proc. subwencji jest m.in.: „kontynuacja prowadzenia działalności gospodarczej; utrzymanie średniego zatrudnienia (mikroprzedsiębiorstwa) lub rozliczenie nadwyżki udzielonej subwencji (MŚP)” – czytamy na stronie. Według szacunków PFR-u z nowej tarczy finansowej może skorzystać około 70 tys. przedsiębiorstw.

Automotive News: Dobre prognozy dla chińskiej motoryzacji

Źródło: autonews.com

Według szacunków Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodowych (CAAM) w 2021 r. tamtejszy rynek motoryzacyjny urośnie o 4 proc., a roczna sprzedaż aut przekroczy 26 mln. Analizy wskazują, że dobre wyniki zanotuje segment samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych – liczba rejestracji zwiększy się w tej kategorii nawet o 7,5 proc. Jeszcze lepiej poradzą sobie „elektryki” oraz hybrydy plug-in – szacowany 40-proc. wzrost oznacza, że na chińskie drogi wyjedzie w 2021 r. 1,8 mln niskoemisyjnych pojazdów.

W minionym roku chiński rynek zanotował minimalny spadek w wysokości 1,9 proc. Rok 2020 był zarazem trzecim z rzędu, w którym sprzedaż nowych samochodów na terenie Chin spadła w porównaniu z rokiem poprzedzającym.

Automotive News: Honda wstrzyma prace w brytyjskim zakładzie

Źródło: autonews.com

Problem z dostępnością części zmusił władze fabryki Hondy w Swindon do tymczasowego zawieszenia pracy zakładu. Przestój rozpocznie się w poniedziałek 18 stycznia i potrwa prawdopodobnie do piątku. To nie pierwsze problemy fabryki Hondy w ostatnim czasie. Już w grudniu w zakładzie wstrzymano prace ze względu na przerwanie łańcucha dostaw. Obecny problem wydaje się równie poważny, bo o problemach z niedoborem elektronicznych podzespołów poinformowały także Volkswagen oraz Daimler.

Niezależnie od obecnych przestojów los fabryki w Swindon jest już w zasadzie przesądzony. Honda planuje zamknąć zakład produkcyjny w 2021 r. w ramach globalnego planu restrukturyzacji.

Wirtualny Nowy Przemysł: Polski autobus elektryczny gotowy do produkcji

Źródło: wnp.pl

Firma ARP e-Vehicles rozpoczęła produkcję polskiego autobusu elektrycznego w fabryce w Solcu Kujawskim. – Początkowo produkcja będzie możliwa na poziomie kilkudziesięciu sztuk rocznie. Docelowo będzie o wiele większa, ale na tym etapie nie możemy jeszcze podać więcej szczegółów – przekazał w rozmowie z WNP Michał Maćkowiak, wiceprezes ARP e-Vehicles. Według pierwotnych szacunków zasięg autobusu wynosił 140 km na jednym ładowaniu, ale portal donosi, że w zależności od warunków na drodze wartość ta wzrasta nawet do 180 km.

Pierwotnie prototyp polskiego autobusu elektrycznego opracowała spółka Rafako Ebus, jednak, jak podaje WNP, „28 września 2020 r. Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) i Rafako sfinalizowały umowę zakupu przez ARP spółki celowej Rafako Ebus”.

14/01/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Słaby początek roku dla branży

Zaczynamy od styczniowych rejestracji. Według danych CEPiK-u pierwsze 10 dni 2021 r. przyniosło znaczący spadek liczby zarejestrowanych nowych samochodów – o 58,7 proc. rok do roku, co oznacza, że w tym okresie z salonów wyjechało zaledwie 4,7 tys. aut. Warto jednak pamiętać, że na niekorzystny wynik złożył się w dużej mierze kalendarz – w pierwszej dekadzie 2021 r. były tylko 4 dni robocze, wobec 6 w zeszłym roku.

Według najnowszego raportu „Polish EV Outlook”, który uwzględnia potencjalne wsparcie NFOŚiGW, do 2025 r. w Polsce może powstać 48 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania EV – czytamy na stronie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. W ciągu ostatniego roku liczba stacji zwiększyła się o 36 proc.

Tymczasem Nissan odświeża swoje logo, co oznacza, że rebranding czeka również sieć dealerską. Jednocześnie władze firmy podkreślają kluczowe znaczenie salonów dealerskich z punktu widzenia bezpośrednich relacji z klientem.

PZPM: Duży spadek w pierwszej dekadzie stycznia

Źródło: pzpm.org.pl

Według danych CEPiK-u pierwsze 10 dni 2021 r. przyniosło znaczący spadek liczby rejestracji nowych samochodów – o 58,7 proc. mniej rok do roku, co oznacza, że w tym okresie z salonów wyjechało zaledwie 4,7 tys. aut. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja  „osobówek”, gdzie popyt spadł o 60,8 proc. Nieco lepiej poradziły sobie pojazdy dostawcze, których wolumen skurczył się „tylko” o 39,9 proc. Znaczący spadek odnotował również rynek jednośladów – liczba zarejestrowanych motocykli zmniejszyła się w tym czasie prawie o połowę (-47,8 proc.). Warto jednak pamiętać, że na niekorzystny wynik złożył się w dużej mierze kalendarz – w pierwszej dekadzie 2021 r. były tylko 4 dni robocze, wobec 6 w zeszłym roku.

PSPA: 50 tys. punktów ładowania do 2025 r.

Źródło: pspa.com.pl

Według najnowszego raportu „Polish EV Outlook”, który uwzględnia potencjalne wsparcie NFOŚiGW, do 2025 r. w Polsce może powstać 48 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania EV – czytamy na stronie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Jednocześnie PSPA ocenia potencjał prywatnej infrastruktury na 85-110 tys. punktów. Jak to się ma do obecnej sytuacji? Pod koniec ubiegłego roku na terenie Polski znajdowało się 2,5 tys. punktów rozmieszczonych na terenie 1,3 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania. Mniej więcej co trzecia z nich oferowała szybkie ładowanie prądem stałym. Obecnie prawie 60 proc. stacji ładowania znajduje się w miastach przekraczających 100 tys. mieszkańców. W ciągu ostatniego roku ich liczba zwiększyła się o 36 proc.

Eksperci zastrzegają jednak, że rozwój sieci punktów ładowania będzie uzależniony od rozwiązań prawnych. Kluczowe okażą się również dopłaty. Według aktualnych informacji na 1 punkt ładowania przypada w Polsce 7 samochodów z napędem elektrycznym. Co ciekawe, to jeden z lepszych wyników na terenie Unii. Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, tłumaczy jednak, że to efekt wciąż niewielkiego parku pojazdów elektrycznych, a nie tempa rozbudowy infrastruktury ładowania.

Nissan: Rebranding marki

W lipcu Nissan zaprezentował swój odświeżony logotyp. Teraz marka poinformowała, że znak zostanie wprowadzony w sieciach dealerów na terenie Europy. Pierwszym punktem sprzedaży, na którym pojawiło się nowe logo firmy, jest salon Nissana w Amsterdamie, a pierwszym samochodem – model Ariya. Władze firmy podkreślają zarazem znaczenie stacji dealerskich w strategii koncernu. – Rozwój cyfryzacji umożliwił klientom rozpoczynanie podróży zakupowej z marką Nissan w nowy i oryginalny sposób, ale salony nadal są miejscem, gdzie prowadzimy bezpośrednie interakcje i możemy samemu zapoznać się z dostępnymi produktami, technologiami i usługami. Zgodnie z naszą strategią sprzedażową dealerzy są w dalszym ciągu kluczowym punktem kontaktu – podkreśla Jordi Vila, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Nissan Europe. 

Automotive News, Wirtualny Nowy Przemysł: Ford zakończy produkcję w Brazylii

Amerykański producent poinformował, że w 2021 r. zamknie trzy zakłady produkcyjne zlokalizowane w Brazylii. Działania Forda są wynikiem globalnego planu restrukturyzacji, który rozpoczął poprzedni dyrektor zarządzający koncernu, Jim Hackett. Pomimo decyzji o likwidacji fabryk, Ford nie zniknie z rynku południowo-amerykańskiego – tamtejszy region będzie zaopatrywany z dwóch zakładów na terenie Argentyny i Urugwaju.

Na ostateczną decyzję Forda wpłynęły słabe wyniki sprzedażowe w ostatnich latach oraz spadek popytu w konsekwencji pandemii koronawirusa. – To trudne, ponieważ jesteśmy obecni w Brazylii i Ameryce Południowej od ponad 100 lat, ale to niezbędne działanie, jeśli chcemy stworzyć zdrowy i zrównoważony biznes – poinformował Jim Farley, obecny dyrektor Forda.

„Rzeczpospolita”: Przedsiębiorcy poczekają na zwrot podatku

Źródło: rp.pl

Przedsiębiorcy płacący PIT ponownie będą musieli samodzielnie wypełnić roczne rozliczenie, ponieważ skarbówka nie wypełni zeznań podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Na tym nie koniec rozczarowań, bo na zwrot podatku z ewentualnych nadpłat przyjdzie im dłużej poczekać – terminy zaczną się liczyć dopiero od 15 lutego. – Wielu przedsiębiorców liczyło na szybki zwrot podatku z urzędu skarbowego. Zwłaszcza ci, którzy w pierwszych miesiącach zeszłego roku, jeszcze przed epidemią Covid-19, mieli normalne dochody i płacili fiskusowi zaliczki. Potem musieli przerwać albo ograniczyć działalność i mimo tego, że są na minusie, nie mogli tych zaliczek odzyskać – mówi Grzegorz Gębka, doradca podatkowy w kancelarii GTA.

Eksperci podkreślają, że w obecnych czasach szybki zwrot PIT byłby dla przedsiębiorców bardzo pomocny. Obecnie, nawet jeżeli prowadzący działalność gospodarczą złoży zeznanie przed 15 lutego, to jego skutki prawne wejdą w życie dopiero po tym terminie. Od tego momentu urząd skarbowy ma 3 miesiące na zwrot nadpłaty (albo 45 dni, jeśli pismo zostało przesłane drogą elektroniczną).

Moto Target, „Rzeczpospolita”: Volkswagen zredukuje ślad węglowy

Volkswagen zdecydował się zrealizować niecodzienny pomysł. Będzie redukować i kompensować ślad węglowy samochodów testowych z parku dziennikarskiego. Dziennikarz testujący auto marki napędzane silnikiem spalinowym będzie mógł po zakończonym teście wybrać miejsce, gdzie zasadzonych zostanie 70 drzew – pisze „Rzeczpospolita”. W ramach inicjatywy niemieckiego producenta w ciągu roku może zostać zasadzonych w Polsce nawet 50 tys. drzew. Volkswagen realizuje akcję we współpracy z Polskim Związkiem Zrzeszeń Leśnych. Portal Moto Target przypomina z kolei, że Volkswagen jest pierwszym koncernem motoryzacyjnym, który zobowiązał się do realizacji celów zawartych w paryskim porozumieniu klimatycznym, co oznacza, że do roku 2050 firma stanie się neutralna dla klimatu.

13/01/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Produkcja w Polsce niższa o prawie jedną trzecią

Dane opracowane przez IBRM Samar wskazują, że w 2020 r. produkcja samochodów spadła w Polsce o 31,2 proc. – Według danych uzyskanych od producentów, firmy Volkswagen Poznań, FCA Poland i Opel Manufacturing Poland wyprodukowały w ubiegłym roku łącznie 427 972 pojazdy wobec 621 803 egzemplarzy w roku poprzednim – czytamy na stronie Samaru.

Tymczasem, zgodnie z zapowiedziami, polski rząd zdecydował się na przedłużenie obostrzeń o kolejne dwa tygodnie, co oznacza, że obowiązujące restrykcje potrwają przynajmniej do końca stycznia. Receptą na dalsze obostrzenia ma być pomoc ze strony państwa. – Tarcza i zwolnienia z ZUS zostaną przedłużone o kolejne miesiące. Na listę przedsiębiorców, którzy skorzystają ze wsparcia, dopisane będą kolejne branże – czytamy na Business Insider.

Wejście w życie umowy o wolnym handlu między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem bynajmniej nie oznacza, że każdy polski przedsiębiorca handlujący z Londynem uniknie zapłaty należności celnych – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”. Przedsiębiorcy skłonni do wymiany towarów z Wielką Brytanią będą musieli spełnić ściśle określone warunki.

Samar: Produkcja spadła o ponad 30 proc.

Źródło: samar.pl

Dane opracowane przez Samar wskazują, że w 2020 r. produkcja samochodów spadła w Polsce o 31,2 proc. – Według danych uzyskanych od producentów, firmy Volkswagen Poznań, FCA Poland i Opel Manufacturing Poland wyprodukowały w ubiegłym roku łącznie 427 972 pojazdy wobec 621 803 egzemplarzy w roku poprzednim – czytamy na stronie. Chociaż głównym winowajcą takiego stanu rzeczy jest koronawirus, to eksperci przypominają, że produkcja samochodów w Polsce kurczy się systematycznie od wielu lat – w 2009 r. z nadwiślańskich zakładów wyjechał prawie milion nowych pojazdów.

Największym producentem aut pozostał Volkswagen Poznań, który wyprodukował 207,6 tys. samochodów. Względem roku 2019 oznacza to spadek produkcji o 22 proc. Drugie miejsce zajęło FCA Poland. Fabryka w Tychach wyprodukowała w zeszłym roku 173,9 tys. pojazdów, notując spadek o jedną trzecią. Na kolejnej pozycji uplasował się Opel. Z zakładu w Gliwicach wyjechało zaledwie 46 tys., czyli o połowę mniej niż przed rokiem. Jak czytamy na stronie Samaru, nadzieją dla fabryki może być uruchomienie w nowo budowanych halach produkcji dużych samochodów dostawczych dla marek Peugeot, Citroen i Opel. Ich montaż ma zostać uruchomiony pod koniec br. Moce produkcyjne nowego zakładu planowano nawet na 100 tys. pojazdów rocznie.

FCA Tychy: Spadek z nadzieją na poprawę

Więcej o swoich mocach produkcyjnych na polskim rynku w 2020 r. pisze samo FCA. Z zakładu produkcyjnego w Tychach wyjechało 173,9 tys. nowych pojazdów. Większość z nich stanowiły modele Fiata 500 (121,8 tys. szt.), ale nie zabrakło Lancii Ypsilon (36,7 tys. szt.) oraz Abartha 596/695 (15,4 tys. szt.). Chociaż 2020 r. okazał się trudny dla producenta, a fabryka w Tychach wyprodukowała 89 tys. aut mniej względem roku 2019, grudzień przyniósł dobre wieści. – Podczas konferencji zorganizowanej 28 grudnia na terenie fabryki, w obecności Zarządu FCA Poland, przedstawicieli władz lokalnych oraz Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, dyrektor fabryki Tomasz Gębka w imieniu Grupy ogłosił inwestycje w strategiczny projekt realizowany w Tychach – czytamy. Chodzi o wspomnianą rozbudowę i modernizację zakładu FCA Poland, co pozwoli w drugiej połowie 2022 r. na uruchomienie seryjnej sprzedaży pierwszego z trzech nowych samochodów osobowych marek Fiat, Jeep i Alfa Romeo. Modele będą wykorzystywać najbardziej zaawansowane systemy napędowe, w tym w pełni elektryczne.

Do głównych rynków zbytu dla zakładu w Tychach należą Włochy (37,9 proc. produkcji), Niemcy (12,7 proc.), Wielka Brytania (9,4 proc.), Francja (8,2 proc.) oraz Hiszpania (5,4 proc.).

Business Insider: Restrykcje przedłużone do końca stycznia

Zgodnie z zapowiedziami rząd zdecydował się na przedłużenie obostrzeń o kolejne dwa tygodnie, co oznacza, że obowiązujące restrykcje potrwają przynajmniej do końca stycznia. Jedynym przejawem luzowania obostrzeń jest powrót do szkół dzieci z klas 1-3. Zdecydowanie gorzej wygląda sytuacja branży gastronomicznej, hotelarskiej i turystycznej, które zostaną „odmrożone” na samym końcu, co potwierdził wicepremier Jarosław Gowin. Według pesymistycznego scenariusza może to nastąpić dopiero… na przełomie marca i kwietnia. Receptą na dalsze obostrzenia ma być pomoc ze strony państwa. – Tarcza i zwolnienia z ZUS zostaną przedłużone o kolejne miesiące. Na listę przedsiębiorców, którzy skorzystają ze wsparcia, dopisane będą kolejne branże – czytamy na portalu Business Insider.

Jednocześnie minister zdrowia Adam Niedzielski podkreślił, że sytuacja pandemiczna w Polsce jest na razie stabilna – Nie mamy żadnego skoku zachorowań. Nie mamy dynamicznego wzrostu czy zgonów, czy obłożenia szpitalnego. Poziom zajętości respiratorów, łóżek nadal waha się poniżej 50 proc. – wylicza minister.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Handel z Wielką Brytanią obwarowany przepisami

Wejście w życie umowy o wolnym handlu między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem bynajmniej nie oznacza, że każdy polski przedsiębiorca handlujący z Londynem uniknie zapłaty należności celnych – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”. Chociaż wizja twardego brexitu została odsunięta, handel między Unią a Wielką Brytanią będzie obwarowany szeregiem obostrzeń, na które przedsiębiorcy muszą zwrócić uwagę, jeśli nie chcą ponieść dodatkowych kosztów.

Nowe przepisy gwarantują m.in. zerową stawkę celną, jeżeli towar pochodzący z UE bądź z UK będzie prawidłowo udokumentowany. – Chcąc jednak stosować preferencje celne przewidziane w umowie, trzeba spełnić ściśle określone warunki. W przeciwnym razie celnicy mają prawo obciążyć towar cłem według odpowiedniej stawki – przestrzega doradca podatkowy Agnieszka Kisielewska. Jednym z takich warunków jest wymóg odpowiedniego pochodzenia, co oznacza, że produkty powinny być w całości wytworzone na terytorium jednej ze stron. Dlatego eksperci radzą, by firmy, które działają na terenie Wielkiej Brytanii bądź współpracują z tamtejszymi podmiotami, przeanalizowały swój asortyment pod względem pochodzenia.

Francuskie: Laurent Rossi nowym dyrektorem Alpine

Źródło: francuskie.pl

Z dniem 11 stycznia 2021 roku Laurent Rossi obejmie stanowisko dyrektora generalnego marki Alpine. Nowy szef, oprócz nadzorowania rozwoju marki, będzie odpowiadał za dział sportowy oraz zespół F1. Rossi rozpoczął swoją karierę w koncernie Renault przed dwudziestoma laty w oddziale inżynierii mechanicznej.

Portal Francuskie poinformował jednocześnie o odejściu z grupy Cyrila Abiteboula, dotychczasowego szefa zespołu Renault F1. – Chciałbym podziękować Grupie Renault za zaufanie, którym obdarzała mnie przez wiele lat, w szczególności przy uruchomieniu i przebudowie teamu od 2016 roku – powiedział Abiteboul.

Top Auto: Dealer z Białegostoku z własnym filmem

Źródło: youtube.com

Firma Top Auto, autoryzowany dealer Opla oraz Isuzu z Białegostoku, opublikowała na platformie YouTube krótki film prezentacyjny. Co wyróżnia produkcję Top Auto? Stworzony z wykorzystaniem drona materiał został wyreżyserowany bez udziału podmiotów zewnętrznych. Scenariusz, sprzęt, ujęcia z drona – wszystko zostało zaprojektowane przez pracowników firmy. Za powstanie produkcji odpowiada Karol Chrzanowski z działu marketingu. Film można obejrzeć po wejściu w link.

12/01/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Rośnie strach wśród przedsiębiorstw

Ponad jedna trzecia firm obawia się bankructwa w 2021 r. – wynika z badania na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor – czytamy na portalu Business Insider. Najbardziej zagrożeni upadkiem są przedstawiciele branży produkcyjnej i usługowej, a wśród nich głównie mikro i małe przedsiębiorstwa z krótkim rynkowym stażem.

Tymczasem w naszej branży problem dostępności tzw. mikroczipów poruszyły m.in. Honda, Volkswagen i Mercedes. Według dziennika „Financial Times” niedobór elementów elektronicznych może sparaliżować produkcję samochodów. Ocenia się, że dla samego Volkswagena przerwanie łańcucha dostaw może skutkować zmniejszeniem produkcji o ponad 100 tys. pojazdów w trakcie pierwszego kwartału 2021 r.

General Motors to kolejny producent samochodowy, który w ostatnim czasie postanowił odświeżyć swój wizerunek. Transformacja jest elementem kampanii „Everybody in”, która ma na celu promocję samochodów elektrycznych. Amerykański koncern podkreśla, że będzie dążył do zdobycia pozycji lidera w tej dziedzinie – aby to osiągnąć, firma zainwestuje 27 mld dol. w rozwój technologii zeroemisyjnych oraz autonomicznych.

Business Insider: Co trzeci przedsiębiorca obawia się bankructwa

Ponad jedna trzecia firm obawia się bankructwa w 2021 r. – wynika z badania na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor – czytamy na portalu Business Insider. 14 proc. badanych wskazuje, że ryzyko jest bardzo wysokie. Najbardziej zagrożeni upadkiem są przedstawiciele branży produkcyjnej i usługowej, a wśród nich głównie mikro i małe przedsiębiorstwa z krótkim rynkowym stażem. Wśród firm obecnych na rynku krócej niż dwa lata, prawie połowa obawia się, że „przydarzy im się najgorsze”.

Do najczęstszych powodów ryzyka wymienianych w badaniu znalazły się: spadek płynności finansowej (66 proc.), odwołanie kontraktów i gwałtowny odpływ zamówień (39,6 proc.) oraz wzrost kosztów prowadzenia działalności (20,8 proc.). Według Sławomira Grzelczaka, prezesa BIG InfoMonitor, prowadzenie działalności wiąże się z coraz większym niebezpieczeństwem. Jego zdaniem rosnąca liczba niewypłacalnych firm stanowi wyższe ryzyko działania dla ich dostawców. – Na nich przenoszone są ostatecznie problemy firm, które przestają sobie radzić – mówi prezes BIG InfoMonitor.

Automotive News: Wzrost rejestracji w Niemczech na koniec roku

Źródło: autonews.com

Grudzień przyniósł w Niemczech wzrost rejestracji o 9,9 proc., co przekłada się na 311 tys. nowych samochodów. To jedyny dodatni wynik wśród pięciu największych rynków motoryzacyjnych w Europie – Włochy, Francja oraz Wielka Brytania zanotowały dwucyfrowe spadki, a Hiszpania wyszła „na zero”. W ciągu całego 2020 r. sprzedaż nowych pojazdów w Niemczech zmniejszyła się o 19 proc., do 2,92 mln szt. – Mocny finisz na koniec roku można wyjaśnić wygaśnięciem ulgi w podatku VAT – wyjaśnia Reinhard Zirpel, prezes stowarzyszenia importerów VDIK. Chodzi o tymczasowe obniżenie VAT-u z 19 do 16 proc., które obowiązywało od 1 lipca 2020 r. do końca roku.

Co ciekawe, w całym ubiegłym roku liczba samochodów elektrycznych zwiększyła się nad Łabą o 207 proc., do 194 tys. szt., a hybryd plug-in o 342 proc., do 200 tys. modeli.

Interia, Automotive News: Groźne niedobory elektronicznych podzespołów

Problem dostępności mikroczipów poruszyły już takie koncerny jak Honda, Volkswagen czy Mercedes. Według dziennika „Financial Times” niedobór elementów elektronicznych może sparaliżować produkcję samochodów. – Brak wystarczającej ilości podzespołów elektronicznych w branży motoryzacyjnej wynika z wykupienia ich przez producentów smartfonów, tabletów i urządzeń gamingowych, którzy w czasie pandemii koronawirusa notują wzmożony popyt na swoje produkty i oferują lepszą cenę za komponenty do ich budowy – czytamy na stronie Interii.

Ocenia się, że dla samego Volkswagena przerwanie łańcucha dostaw może skutkować zmniejszeniem produkcji o ponad 100 tys. pojazdów w trakcie pierwszego kwartału 2021 r. Ograniczenie produkcji z tych samych przyczyn zapowiedziała również Honda. Problemy z dostępnością podzespołów elektronicznych potwierdził Bosch, należący do największych dostawców części samochodowych na świecie. Analitycy firmy Continental wskazują z kolei na to, że to odbicie produkcji po pierwszym, wiosennym lockdownie było na tyle duże, że producenci komponentów nie byli w stanie sprostać popytowi.

Automotive News, Wirtualne Media: General Motors zmienia logotyp

General Motors to kolejny producent samochodowy, który w ostatnim czasie postanowił odświeżyć swój wizerunek (kilka dni temu podobny zabieg przeprowadziła Kia). Transformacja jest elementem kampanii „Everybody in”, która ma na celu promocję samochodów elektrycznych. Amerykański koncern podkreśla, że będzie dążył do zdobycia pozycji lidera w tej dziedzinie – aby to osiągnąć, firma zainwestuje 27 mld dol. w rozwój technologii zeroemisyjnych oraz autonomicznych. Do 2025 r. General Motors planuje również wypuścić na rynek 30 modeli aut elektrycznych. Nowe logo „opiera się na silnym dziedzictwie, a jednocześnie wnosi bardziej nowoczesny i żywy wygląd do znajomego niebieskiego kwadratu GM” – przekazała Deborah Wahl, dyrektor ds. marketingu globalnego w GM.

Car of the Year, Interia: Ogłoszono finalistów plebiscytu „Samochód Roku 2021”

Poznaliśmy siedmiu finalistów kolejnej edycji konkursu „Car of the Year”. Spośród 29 kandydatów jury wybrało następujące modele: Citröen C4, Cupra Formentor, Fiat New 500, Land Rover Defender, Skoda Octavia, Toyota Yaris oraz Volkswagen ID.3. Ostatnia runda głosowania odbędzie się pod koniec lutego, a oficjalne wyniki zostaną ogłoszone 1 marca. Tegoroczne jury składa się z 60 dziennikarzy reprezentujących 23 europejskie kraje. Ze względu na pandemię koronawirusa ceremonia rozdania nagród będzie miała charakter zdalny.

Co ciekawe, wśród pretendentów do prestiżowego tytułu znalazły się dwa samochody elektryczne – Fiat 500 oraz Volkswagen ID.3.

„Puls Biznesu”: Branża motocyklowa na plusie

Źródło: pb.pl

Koniec 2020 r. przyniósł silne odbicie w branży motocyklowej. W grudniu zarejestrowano 5,7 tys. nowych motocykli i motorowerów. To wynik o 307 proc. lepszy niż przed rokiem i o 171 proc. lepszy niż w listopadzie. – Dzięki temu po całorocznej walce ze spadkami jednoślady odbiły i kończą rok na plusie. 41,15 tys. zarejestrowanych w minionym roku jednośladów to o ponad 4,9 proc. więcej niż w 2019 r. – czytamy w dzienniku.

Jeszcze lepiej wygląda sytuacja w segmencie samych motocykli – tutaj grudniowy wzrost wynosi 260 proc., a roczny – 14,2 proc. Oznacza to, że na przestrzeni całego roku zarejestrowano 21,8 tys. nowych motocykli. Liderem segmentu został Junak (aż 65 proc. wzrostu rok do roku), a na kolejnych miejscach – z minimalnymi stratami – znalazły się Honda i Yamaha. Zdaniem ekspertów na dobre wyniki oraz skumulowanie popytu wpłynęła zmiana normy emisji spalin z Euro 4 na Euro 5, która obowiązuje od stycznia 2021 r.

11/01/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Rząd przedłuży „lockdown”?

Ograniczenia, które rząd wprowadził 28 grudnia, najprawdopodobniej zostaną przedłużone. W ocenie Olgi Semeniuk, wiceminister rozwoju, pracy i technologii, obecny reżim sanitarny utrzyma się prawdopodobnie przez kolejne 10-14 dni po zakończeniu ferii, co oznacza, że luzowanie obostrzeń rozpocznie się dopiero na przełomie stycznia i lutego.

Ubiegły rok okazał się dla segmentu premium łaskawszy niż dla reszty rynku motoryzacyjnego. W całym 2020 r. krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 75 290 samochodów z wyższej półki, o 4,63 proc. (3 653 egz.) mniej w zestawieniu z poprzednim rokiem. – podaje Samar. Wśród czterech głównych graczy – Mercedesa, BMW, Audi oraz Volvo – nie doszło do przetasowań. Łącznie wspomniane marki odpowiadają za 85,6 proc. rynku premium.

Według nieoficjalnych informacji, które przekazał portal Francuskie .pl, w polskiej dywizji Grupy PSA może dojść do istotnych roszad personalnych. Powodem takich działań miałyby być niezadowalające wyniki uzyskane przez importera.

Business Insider, Tok FM: Obostrzenia zostaną z nami na dłużej

Obecne ograniczenia obowiązują do 17 stycznia, jednak już teraz rząd poważnie rozważa możliwość ich przedłużenia. – Przedłużenie obostrzeń to na ten moment najbardziej prawdopodobny wariant, choć wolałabym, żeby on już się zamienił w poszczególne etapy odmrażania gospodarki – oceniła w rozmowie z Tok FM Olga Semeniuk, wiceminister rozwoju, pracy i technologii. W trakcie audycji padły również wstępne deklaracje na temat terminu przedłużonego lockdownu – obecny reżim sanitarny utrzyma się prawdopodobnie przez kolejne 10-14 dni po zakończeniu ferii, co oznacza, że luzowanie obostrzeń rozpocznie się dopiero na przełomie stycznia i lutego. Przedłużenie „narodowej kwarantanny” jest tym bardziej możliwe, że na lockdown decydują się kolejne kraje Europy – w tym Niemcy i Wielka Brytania.

Przed skutkami ograniczeń ostrzega Polska Rada Centrów Handlowych. – Wiosenny lockdown skutkował spadkiem przychodów o ponad 17,5 mld zł. Listopadowe zamknięcia w galeriach przyniosły ok. 8 mld zł utraconych obrotów, a konsekwencją wprowadzenia kolejnych ograniczeń w handlu od 27 grudnia 2020 roku będzie dziura w obrotach branży na poziomie ponad 4 mld zł – czytamy na portalu Business Insider. Według PRCH dalsze restrykcje w sposób nieunikniony przyczynią się bankructw oraz likwidacji miejsc pracy. Zagrożona może zostać również stabilność systemu finansowego w Polsce.

Samar: Premium obroniło się przed pandemią

Źródło: samar.pl

Ubiegły rok okazał się dla segmentu premium łaskawszy niż dla reszty rynku motoryzacyjnego. W całym 2020 r. krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 75 290 samochodów z wyższej półki, o 4,63 proc. (3 653 egz.) mniej w zestawieniu z poprzednim rokiem. – podaje Samar. Co ciekawe, o ile dane całoroczne są dla marek luksusowych korzystne, o tyle w samym grudniu segment poradził sobie gorzej niż branża ogółem – mowa tu o spadku sprzedaży o -5,7 proc. wśród aut premium (wobec -1,1 proc. wśród wszystkich samochodów osobowych i dostawczych o dmc nieprzekraczającym 3,5 t).

Wśród czterech głównych graczy – Mercedesa, BMW, Audi oraz Volvo – nie doszło do przetasowań. Łącznie wspomniane marki odpowiadają za 85,6 proc. rynku premium. Spośród nich najlepiej poradziło sobie Audi, które zwiększyło sprzedaż wobec 2019 r. aż o 13,25 proc. Dobrym wynikiem może pochwalić się również Volvo, które w 2020 r. zanotowało niemal identyczny rezultat jak przed rokiem. Lider zestawienia, Mercedes, zmniejszył swoją sprzedaż o -6,7 proc., a BMW o -11,6 proc.

Francuskie: PSA szykuje zmiany personalne w Polsce

Źródło: francuskie.pl

Według nieoficjalnych informacji, które przekazał portal Francuskie .pl, w polskiej dywizji Grupy PSA może dojść do istotnych roszad personalnych. Powodem takich działań miałyby być niezadowalające wyniki uzyskane przez importera. W 2020 r. francuski koncern sprzedał w Polsce 35 tys. samochodów osobowych i 10,1 tys. „dostawczaków”. To kolejno o -43 proc. i -25 proc. mniej względem 2019 r., co oznacza, że wyniki PSA są w kontekście wolumenu sprzedaży znacznie słabsze niż średnia krajowa. –  To wzbudza zaniepokojenie we Francji, która uważnie przygląda się temu, co dzieje się w Polsce, mówi się też o zmianach personalnych. Być może nastąpią przy okazji zmiany struktury w naszym kraju, ma tu bowiem powstać jeden podmiot, odpowiadający za całość aktywności PSA – czytamy.

Automotive News: Mercedes sprostał unijnym normom

Źródło: autonews.com

Wbrew przewidywaniom ekspertów Daimler zmieścił się w limicie emisji CO2 wyznaczonym na ubiegły rok przez Unię Europejską, dzięki czemu uniknie kary. O sukcesie niemieckiego producenta zadecydował dynamiczny wzrost sprzedaży pojazdów hybrydowych z napędem plug-in w czwartym kwartale 2020 r. W ubiegłym roku Mercedes zarejestrował 160 tys. samochodów niskoemisyjnych, z czego aż połowę z nich w trakcie ostatnich trzech miesięcy roku. – Dobry trend, który obserwowaliśmy w trzecim kwartale, był kontynuowany także w czwartym, motorem napędowym były głównie Chiny, ale sytuacja na pozostałych rynkach również była lepsza – przekazał Ola Källenius, dyrektor generalny Daimlera. Władze koncernu zapowiadają również przyspieszenie elektrycznej transformacji, aby sprostać unijnym wymogom także w najbliższych latach.

Automotive News: Chiny kończą 2020 r. z minimalnym spadkiem

Źródło: autonews.com

W 2020 r. w Chinach zarejestrowano 25,3 mln samochodów, o 1,9 proc. mniej niż rok wcześniej – podaje portal Automotive News, powołując się na dane Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodowych (CAAM). Na dobry wynik w sektorze motoryzacyjnym wpłynęło gwałtowne odbicie tamtejszej gospodarki oraz skuteczna walka z pandemią koronawirusa, a także zapotrzebowanie na pojazdy użytkowe o masie przekraczającej 3,5 t. W trakcie całego roku liczba rejestracji maszyn z tego segmentu wzrosła aż o 18 proc.

Dane z grudnia wskazują, że w tym miesiącu z chińskich salonów wyjechało o 5,4 proc. aut więcej, głównie za sprawą samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych, których wolumen sprzedaży urósł o 5,9 proc.

WP Autokult: Norwegia stoi „elektrykami”

Źródło: e.autokult.pl

Z roku na rok udział samochodów elektrycznych na norweskim rynku motoryzacyjnym sukcesywnie wzrasta. W 2020 r. po raz pierwszy „elektryki” stanowiły ponad połowę (54 proc.) wszystkich zarejestrowanych nowych samochodów. – Pozostałe 20 proc. to hybrydy plug-in, a 9 proc. klasyczne hybrydy. Dalej mamy diesle (9 proc.) i benzyniaki z wynikiem zaledwie 8 proc. – czytamy na stronie. Według prognostyków już w następnym roku auta zeroemisyjne mogą stanowić nawet 65 proc. norweskiego rynku. Przypomnijmy, że w Norwegii od 2025 r. będzie obowiązywał zakaz sprzedaży samochodów z napędem spalinowym.

8/01/2021

Dealerski Przegląd Prasy: Grudzień z niewielkimi spadkami

Ostatni miesiąc 2020 r. najważniejsze europejskie rynki zakończyły z niewielkimi spadkami sprzedaży. We Włoszech liczba zarejestrowanych nowych samochodów zmniejszyła się o 15 proc., a w Wielkiej Brytanii o 11 proc. Najlepiej w okresie świątecznym poradziła sobie Hiszpania, która uzyskała niemal identyczny wynik względem zeszłego roku.

W związku z dużą liczbą nowych przypadków zakażeń koronawirusem władze Zjednoczonego Królestwa zdecydowały się wprowadzić kolejny lockdown. Podobnie wygląda sytuacja w Niemczech, gdzie rząd przedłużył obostrzenia wprowadzone w połowie grudnia do 31 stycznia. W obu krajach zostały zamknięte salony samochodowe, a sprzedaż odbywa się zdalnie.

Kia zaprezentowała nowe logo oraz slogan. Zmiany wizerunkowe są elementem nowej strategii, która zakłada dalszą elektryfikację oferty, większy nacisk na komunikację i usługi związane z mobilnością oraz dostosowanie działań do specyfiki konkretnych regionów.

Automotive News: Spadki sprzedaży na europejskich rynkach

Ostatni miesiąc 2020 r. najważniejsze europejskie rynki zakończyły z niewielkimi spadkami sprzedaży. We Włoszech liczba zarejestrowanych nowych samochodów zmniejszyła się o 15 proc., co wynikało w dużej mierze ze znacznego spadku samorejestracji (o -49 proc.) względem ubiegłego roku. Na przestrzeni 12 miesięcy sprzedaż aut na tamtejszym rynku skurczyła się o 28 proc. Pod koniec grudnia włoski rząd wznowił program dopłat do aut niskoemisyjnych, dzięki czemu kierowcy mogą liczyć na bonusy dochodzące do 8 tys. euro.

W Wielkiej Brytanii rejestracje pojazdów spadły w grudniu o 11 proc. do 133 tys. szt. W ciągu całego roku brytyjski rynek motoryzacyjny zaliczył spadek na poziomie 29 proc. Eksperci podkreślają, że na słabsze wyniki pod koniec roku wpłynął lockdown oraz przedłużające się negocjacje w sprawie brexitu.

Najlepiej w okresie świątecznym poradziła sobie Hiszpania, która uzyskała niemal identyczny wynik względem zeszłego roku. To efekt wzrostu liczby zamówień wśród klientów prywatnych oraz samorejestracji. Jednocześnie w grudniu wygasł program zachęt wprowadzony przez rząd, tzw. Plan Renove – spośród 250 mln euro przeznaczonych na pomoc wykorzystanych zostało tylko 17 proc. tej kwoty.

Automotive News, Car Dealer: Zamknięte salony w Niemczech i Wielkiej Brytanii

W związku z dużą liczbą nowych przypadków zakażeń koronawirusem władze Zjednoczonego Królestwa zdecydowały się wprowadzić kolejny lockdown. Według zapowiedzi obostrzenia potrwają przynajmniej do połowy lutego. W tym czasie salony samochodowe pozostaną zamknięte, a sprzedaż będzie prowadzona w sieci metodą „click and collect”, do której brytyjscy dealerzy mogli przyzwyczaić się w trakcie listopadowego przestoju.

Podobnie wygląda sytuacja w Niemczech, gdzie władze przedłużyły obostrzenia wprowadzone w połowie grudnia do 31 stycznia. Niemieckie stowarzyszenie dealerów samochodowych – ZDK apeluje do rządu o przyspieszenie procesu szczepień, bo kolejne przestoje w działalności dealerskiej mogą mieć „katastrofalne konsekwencje”. Według ZDK ze względu na specyfikę biznesu, gdzie na dużej przestrzeni znajduje się niewielu klientów, salony nie przyczyniają się do rozprzestrzeniania się wirusa. W obu krajach dealerzy nadal mogą oferować usługi serwisowe.

Kia: Nowe logo elementem firmowej strategii

Źródło: press.kia.com

Kia zaprezentowała nowe logo oraz slogan. To zapowiedź zmian w globalnej strategii koncernu, które zostaną ogłoszone 15 stycznia. – Logotyp zawiera elementy „symetrii” oraz „rytmu” i „wznoszące linie”, które symbolizują rozwój marki z myślą o klientach – czytamy w komunikacie. Ho Sung Song, dyrektor generalny Kii, zapowiedział, że firma będzie dążyć do zdobycia pozycji lidera w dziedzinie innowacji. Nowe logo zostało zaprezentowane podczas rekordowego pokazu pirotechnicznego nad miastem Incheon w Korei.

Oprócz ewolucji logotypu zmianie uległo również motto producenta. Dotychczasowe – „The Power to Surprise” zostało zastąpione hasłem „Movement that Inspires”. Transformacja wewnątrz koncernu to element „Planu S”, który zakłada dalszą elektryfikację oferty, większy nacisk na komunikację i usługi związane z mobilnością oraz dostosowanie działań do specyfiki konkretnych regionów.

Samar: Średni wiek sprowadzanych aut przekroczył 12 lat

Źródło: samar.pl

W grudniu 2020 r. zarejestrowano w Polsce 72,4 tys. sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t, co oznacza spadek w wysokości 3,4 proc. wobec tego samego okresu w zeszłym roku. Łącznie, w całym 2020 r. liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 848 tys.  szt. i jest o 16 proc. mniejsza niż w 2019 r.

Średni wiek sprowadzanych pojazdów wyniósł dokładnie 12 lat i 1 miesiąc. Większość importowanych samochodów jest ściągana z Niemiec (489 tys. szt.). Na kolejnych miejscach plasują się Francja (83 tys. szt.), Belgia (57 tys.), Holandia (35 tys.) oraz USA (33 tys.). 

Szczególną popularnością wśród klientów cieszą się Volkswagen, Opel, a także Ford. Auta tych marek odpowiadają za około 30 proc. importu.

„Rzeczpospolita”: Rok 2021 pod znakiem nowych marek

Źródło: moto.rp.pl

„Rzeczpospolita” przedstawia listę nowych marek, które mogą zadebiutować w Europie w 2021 r. Większość z nich ma korzenie chińskie i skupia się na produkcji aut elektrycznych. – Chiński producent Lynk & Co. chce wiosną wprowadzić sprzedaż aut w modelu abonamentowym. Siostrzana marka Volvo jest obecna na rynku w Chinach od 2017 roku. Jednym z modeli ma być kompaktowy SUV, który dzieli technologię z Volvo XC40 – czytamy w dzienniku. Kolejną propozycję stanowi elektryczny SUV U5 należący do Aiways. Auto będzie można zamówić wyłącznie przez internet, a odbiór będzie możliwy poprzez sieć sklepów elektronicznych. Na europejski rynek wejdzie także Maxus, kolejna chińska firma, tym razem z ofertą lekkich elektrycznych samochodów dostawczych. Co więcej, jak podaje „Rzeczpospolita”, producent najprawdopodobniej pojawi się również w Polsce. Swoje marki wprowadzą do Europy również MG, Nio, BYD oraz amerykański Lucid – z e-sportowym modelem Air. Sprzedaż na Starym Kontynencie zapowiada również Genesis, czyli brand premium Hyundaia. W Polsce samochody koreańskiego producenta mogą pojawić się w 2022 r.

Moto3m: Rozpoczęto budowę obiektów Grupy Plichta w Gdańsku

Źródło: moto3m.pl

W Gdańsku-Letnicy trwają pracę budowlane na terenie należącym do Grupy Plichta. – Przedpandemiczne plany zakładały budowę między innymi obiektu Audi Sport. Jakie salony ostatecznie powstaną na terenie, który liczy kilkanaście tysięcy metrów kwadratowych, dowiemy się już wkrótce – czytamy na stronie Moto3m .pl. Portal informuje, że salon Audi byłby pierwszym w Polsce przedstawicielstwem sportowej dywizji marki – Audi Sport. Za prace budowlane odpowiedzialna jest pomorska firma Allcon.

Okolice Letnicy mogą stać się istotnym punktem na mapie motoryzacyjnej Gdańska. Oprócz obiektów Grupy Plichta w okolicy od ponad roku działa Volkswagen CityMotors, a wkrótce powstaną także salony Kii oraz Volvo.

7/01/2021

Dealerski Przegląd Prasy: 22 proc. spadku w 2020 r.

Zaczynamy od wyników rejestracji aut z ubiegłego miesiąca. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w grudniu zarejestrowano w Polsce 59 430 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 1,1 proc. mniej niż rok wcześniej (i o 24,9 proc. więcej niż w listopadzie 2020 r.). Dane skumulowane wskazują na spadek sprzedaży w 2020 r. o 22 proc.

Połączenie FCA i PSA zostało zatwierdzone przez akcjonariuszy. Oba koncerny oczekują, że ostateczne porozumienie zostanie podpisane 16 stycznia, wcześniej niż pierwotnie planowano. Eksperci są przekonani, że jednym z podstawowych celów Stellantis będzie, obok dalszej redukcji emisji CO2, mocniejsze wejście na rynek chiński, gdzie FCA i PSA sprzedają śladowe ilości samochodów.

W ramach nowej strategii koncernu Nissan planuje ograniczyć swoją obecność na wybranych rynkach, głównie w Europie Wschodniej i Środkowej, w tym w Polsce i na Węgrzech. Według dziennika „Yomiuri” koncern planuje skupić się na tych rynkach, gdzie sprzedaż samochodów elektrycznych staje się coraz bardziej rozpowszechniona – chodzi tu głównie o Niemcy, Francję, Włochy, Hiszpanię, Wielką Brytanię i kraje nordyckie.

Samar: Grudzień z minimalnym spadkiem

Źródło: samar.pl

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w grudniu zarejestrowano w Polsce 59 430 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t, czyli o 1,1 proc. (-652 szt.) mniej niż rok wcześniej, oraz o 24,9 proc. (+11,8 tys. szt.) więcej niż w listopadzie 2020 r. Dane skumulowane (488 tys. szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 22 proc. (-137,5 tys. szt.).

W ubiegłym miesiącu zarejestrowano w Polsce 51,5 tys. samochodów osobowych, o 1,9 proc. (-989 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 23,6 proc. (+9,8 tys. szt.) więcej niż w listopadzie 2020 r. W całym 2020 r. zarejestrowano w Polsce 428,4 tys. samochodów osobowych, o 22,9 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-127,2 tys. szt.).

W grudniu udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 22,9 proc. Udział firm osiągnął poziom 77,1 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 39,7 tys. aut. Na przestrzeni całego roku udział klientów firmowych wyniósł 72,6 proc.

Tytuł lidera rynku należy obecnie do Toyoty. W 2020 roku klienci zarejestrowali 61,3 tys. aut tej marki, o 2,3 proc. mniej niż przed rokiem. Udział Toyoty w rynku wyniósł aż 14,3 proc. Drugą lokatę zajmuje Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 56,3 tys. szt. (o 17,9 proc. mniej niż w 2019 r.; marka zanotowała udział na poziomie 13,15 proc.). Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen: w 2020 r. klienci zarejestrowali 37,2 tys. samochodów niemieckiego producenta, o 30,9 proc. mniej niż przed rokiem (udział marki w polskim rynku wyniósł 8,7 proc.).

Automotive News, „Rzeczpospolita”: Połączenie FCA i PSA zatwierdzone przez akcjonariuszy

Zgodnie z oczekiwaniami akcjonariusze Fiat Chrysler Automobiles i Grupy PSA zagłosowali za połączeniem obu firm i powstaniem Stellantis – pisze „Rzeczpospolita”. Oba koncerny oczekują, że ostateczne porozumienie zostanie podpisane 16 stycznia, wcześniej niż pierwotnie planowano. Połączone Stellantis będzie oferować w swoim portfolio 14 marek m.in. Fiata, Maserati, Jeepa, Dodge’a, RAM-a, Peugeota, Citroena, Opla czy DS. Grupa będzie zatrudniać ponad 400 tys. pracowników.

O Stellantis mówiło się, że w chwili powstania stanie się czwartą największą grupą motoryzacyjną na świecie. Cząstkowe dane, które prezentuje portal Automotive News, wskazują, że po trzech kwartałach 2020 r., nowy koncern uzyskałby dopiero 6. miejsce – oprócz Toyoty, Volkswagena oraz aliansu Nissan-Renault, grupę wyprzedziłyby również General Motors oraz Hyundai-Kia. Eksperci są przekonani, że jednym z podstawowych celów Stellantis będzie, obok dalszej redukcji emisji CO2, silniejsze wejście na rynek chiński, gdzie FCA i PSA sprzedają śladowe ilości samochodów.

Automotive News, Interia: Nissan ograniczy obecność w Europie

W ramach nowej strategii koncernu Nissan planuje ograniczyć swoją obecność na wybranych rynkach, głównie w Europie Wschodniej i Środkowej, w tym w Polsce i na Węgrzech. O ruchach Nissana informuje portal Automotive News, powołując się na japoński dziennik „Yomiuri”. Według źródła koncern planuje skupić się na tych rynkach, gdzie sprzedaż samochodów elektrycznych staje się coraz bardziej rozpowszechniona – chodzi tu o Niemcy, Francję, Włochy, Hiszpanię, Wielką Brytanię i kraje nordyckie. W pozostałych państwach Nissan będzie kontynuował sprzedaż głównie w oparciu o sieć Renault oraz lokalnych importerów. Japoński producent planuje ponadto zamknąć zakład produkcyjny w Avili k. Madrytu.

Czy polscy klienci mają powód do obaw? – Artykuł w „Yomiuri” nie odzwierciedla rzeczywistej sytuacji. Europa jest dla Nissana bardzo ważnym rynkiem, kontynuujemy wprowadzanie nowych modeli i koncentrujemy się na naszej strategii elektryfikacji. 2021 będzie dla nas rokiem bogatym w premiery. Planujemy wprowadzenie na rynek nowego Qashqaia i zupełnie nowy model – Ariyę – przekazała Dorota Pajączkowska z działu komunikacji Nissan Sales CEE w rozmowie z Interią.

Interia: Toyota jedynym właścicielem fabryki w Kolinie

Wraz z początkiem 2021 r. czeski zakład produkcyjny Toyota Peugeot Citroen Automobile zmienił nazwę na Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Toyota zainwestowała ponad 4 mld czeskich koron (czyli około 700 mln zł) w modernizację i zwiększenie możliwości produkcyjnych obiektu dzięki temu w drugiej połowie roku w fabryce zostanie uruchomiona produkcja nowej Toyoty Yaris, w tym modelu z napędem hybrydowym. Zakład w Kolinie zatrudnia 3,5 tys. pracowników i jest największym pracodawcą w regionie. W uroczystości otwarcia wzięli udział Koreatsu Aoki, prezydent fabryki, Martin Peleška, dyrektor Toyota Czech Republic, oraz Michael Kašpar, burmistrz Kolina.

„Puls Biznesu”: Biznes w Niemczech z nadzieją na przyszłość

Źródło: pb.pl

Jak wynika z najnowszego badania instytutu Ifo, w grudniu przedstawiciele niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego ocenili obecną sytuację w branży na -5,4 pkt. W listopadzie było to 5 pkt. – podaje „Puls Biznesu”. Niemieckie firmy są jednak bardziej optymistycznie nastawione w prognozie długoterminowej. Wskaźnik oczekiwań względem kolejnych 6 miesięcy wzrósł z -1,6 pkt. w listopadzie do 10,1 pkt. w grudniu. Według Klausa Wolhrabego, szefa działu ankiet w instytucie Ifo, „Producenci samochodów i ich dostawcy odczuwają skutki drugiego lockdownu, ale liczą, że uda im się szybko nadrobić zaległości”.

Automotive News: FCA zainwestuje w Indiach

Źródło: autonews.com

FCA planuje wprowadzić w Indiach 4 nowe modele Jeepa. W tym celu koncern zainwestuje w tamtejszy rynek 250 mln dol. Obecnie udziały producenta w indyjskim sektorze samochodowym wynoszą zaledwie 1 proc., ale dzięki poszerzeniu portfela produktów FCA liczy na redukcję kosztów oraz zwiększenie sprzedaży. – Nasze nowe inwestycje warte 250 mln dol. pozwolą nam uzyskać konkurencyjność w wielu segmentach – przekonuje Partha Datta, dyrektor zarządzający FCA na terenie Indii. Automotive News wskazuje, że FCA wybrało trudny okres na ekspansję w tamtym regionie, bo ostatnimi czasy obecność na indyjskim rynku ograniczyły Honda oraz General Motors.

5/01/2021

Dealerski Przegląd Prasy: FCA zainwestuje w Tychach

Grupa FCA ogłosiła realizację nowego strategicznego projektu w fabryce Fiata w Tychach. Celem inwestycji będzie rozbudowa i modernizacja zakładu pod produkcję nowych modeli – chodzi o hybrydowe i elektryczne pojazdy marek Jeep, Fiat oraz Alfa Romeo. Według wstępnych założeń seryjna produkcja pierwszego spośród zapowiedzianych nowych modeli rozpocznie się w połowie 2022 r.

Polski rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Celem nowelizacji jest uszczelnienie poboru opłat oraz ograniczenie sprowadzania z Unii samochodów osobowych, które następnie są rejestrowane jako ciężarowe.

Rząd przedłużył też okres, w którym hybrydy plug-in będą zwolnione z podatku akcyzowego. Nowe prawo będzie obowiązywało od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2022 r. Zerowa stawka podatku nie dotyczy jednak wszystkich modeli. Z ulgi wyłączono auta o objętości silnika przekraczającej 2 litry.

Media FCA, Business Insider: W Tychach będą produkowane auta elektryczne i hybrydy

Grupa FCA ogłosiła realizację nowego strategicznego projektu w fabryce Fiata w Tychach. Celem inwestycji będzie rozbudowa i modernizacja zakładu pod produkcję nowych modeli – chodzi o hybrydowe i elektryczne samochody marek Jeep, Fiat oraz Alfa Romeo. – Polska od zawsze miała dla FCA strategiczne znaczenie. FCA Poland produkuje i będzie produkować samochody z wysokim udziałem podzespołów wytwarzanych lokalnie, które śmiało mogą być określane mianem „Made in Poland”. (…) Każdy pracownik naszej fabryki w Tychach zasługuje na tę inwestycję i każdy może być dumny z tego, że przyczynił się do decyzji, która zapewni tyskiej fabryce dalszy rozwój – przekazał Alfredo Leggero, prezes zarządu FCA Poland.

Ogłoszenie inwestycji FCA w fabryce w Tychach zostało przypieczętowane decyzją o przyznaniu pomocy publicznej dla Grupy FCA przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną (KSSE). Według wstępnych założeń seryjna produkcja pierwszego spośród zapowiedzianych nowych modeli rozpocznie się w połowie 2022 r. Business Insider przypomina, że zakłady w Tychach są największą w Europie fabryką samochodów koncernu FCA – zatrudniają około 2,5 tys. osób.

Fleet: Leszek Sukiennik nowym szefem Kia Motors Polska

Źródło: fleet.com.pl

Od 1 stycznia 2021 r. Leszek Sukiennik objął funkcję dyrektora zarządzającego Kia Motors Polska. Na stanowisku zastąpił Wojciecha Szyszkę, który po 17 latach zdecydował się przejść na emeryturę. Nowy szef Kii w Polsce jest związany z branżą motoryzacyjną od ponad 24 lat. W Kia Motors Polska pracuje od roku 2016 – odpowiedzialny był za sprzedaż i marketing marki. Wcześniej zdobywał doświadczenie m.in. w FCA. – Dyrektor Szyszko zostawia firmę w bardzo dobrej kondycji. Cieszę się, że będę mógł pracować nad utrzymaniem tak imponującego tempa rozwoju marki Kia w naszym kraju. To ogromne wyzwanie. Jednak bardzo dobra sieć autoryzowanych dealerów w Polsce, bogata i nowoczesna gama modelowa Kia, oraz planowane już w 2021 debiuty modeli na nowych zaawansowanych technologicznie platformach, z ekologicznymi zespołami napędowymi, dają ogromne możliwości – powiedział nowy dyrektor Kia Motors Polska.

„Rzeczpospolita”: Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o akcyzie

Źródło: moto.rp.pl

Na zakończenie roku polski rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Celem nowelizacji jest uszczelnienie poboru opłat oraz ograniczenie sprowadzania z Unii samochodów osobowych, które następnie są rejestrowane jako ciężarowe. Zgodnie z projektem ustawy na importerów zostanie nałożony obowiązek uzyskania potwierdzenia „braku obowiązku zapłaty akcyzy”. Według nowych przepisów rejestracja importowanego auta będzie możliwa tylko po uprzednim okazaniu niezbędnego oświadczenia. Prawo będzie dotyczyło importerów, którzy sprowadzają do kraju samochody ciężarowe oraz specjalne o masie nieprzekraczającej 3,5 t.

„Rzeczpospolita” wskazuje, że walka toczy się o niemałe kwoty. – Zgodnie z obowiązującym prawem, sprowadzane pojazdy osobowe obciążone są podatkiem akcyzowym uzależnionym od objętości skokowej silnika. Dla aut z jednostkami do 2 litrów wynosi on 3,1 proc. od podstawy opodatkowania, a dla większych jest to 18,6 proc. Wyjątek stanowią auta hybrydowe oraz elektryczne – pisze dziennik.

Na tym nie koniec zmian. Jak podaje „Rzeczpospolita”, do tej pory przy zmianie kategorii pojazdu z ciężarowej na osobową konieczne było jedynie powiadomienie o fakcie starosty oraz dokonanie odpowiedniego wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Obecnie dokonanie takiej zmiany będzie wiązało się z koniecznością uiszczenia podatku.

„Rzeczpospolita”: Hybrydy plug-in zwolnione z akcyzy

Źródło: moto.rp.pl

Rząd przedłużył o 2 lata okres, w którym hybrydy plug-in będą zwolnione z podatku akcyzowego. Zgodnie z zapisami ustawy nowe prawo będzie obowiązywało od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2022 r. Zerowa stawka podatku nie dotyczy jednak wszystkich modeli. Ze zwolnienia wyłączono częściowo auta o objętości silnika przekraczającej 2 litry. Samochody z tej kategorii mogą liczyć na połowę standardowej stawki akcyzy (czyli tak, jak ma to miejsce w przypadku klasycznych hybryd). A to oznacza, że klienci decydujący się na takie auto muszą uregulować podatek w wysokości 9,3 proc. Od początku roku z preferencyjnej stawki podatku akcyzowego korzystają także miękkie hybrydy – MHEV.

DCG/Miesięcznik „Dealer” i ZDS ze wspólnym biurem

Ubiegły rok przyniósł dla wszystkich zasadnicze zmiany w modelu funkcjonowania pracy biurowej. Także pracownicy DCG Dealer Consulting/Miesięcznika „Dealer” oraz Związku Dealerów Samochodów pracowali w ostatnich miesiącach głównie zdalnie bądź w modelu hybrydowym. Z tego powodu miesięcznik „Dealer” i Związek Dealerów Samochodów postanowiły połączyć od 1 stycznia 2021 r. swoje biura w jedno biuro hybrydowe w miejscu obecnej siedziby Związku.

Nowy adres biura DCG/Miesięcznika „Dealer” jest więc obecnie taki sam jak biura Związku Dealerów Samochodów: ul. Jutrzenki 177, 02-231 Warszawa.

Moto3m: Drywa ADV buduje salon Volvo w Gdańsku

Źródło: moto3m.pl

W Gdańsku-Letnicy rozpoczęto budowę nowego obiektu szwedzkiej marki premium. Salon będzie należał do firmy Drywa ADV, dealera Volvo na Pomorzu z ponad 25-letnim stażem. Obecnie firma posiada swoje przedstawicielstwo w Gdańsku, przy ulicy Kartuskiej oraz w Gdyni, gdzie znajduje się serwis oraz salon aut używanych Volvo Select. Nowy obiekt będzie zlokalizowany przy jednej z głównych arterii Gdańska, w bezpośrednim sąsiedztwie placówki Volkswagen City Motors. – Firma przygotowywała się do tej inwestycji od 2019 roku. Budowa prawdopodobnie ruszyłaby wcześniej, gdyby nie koronawirusowy kryzys z początku 2020 roku. Można jednak przypuszczać, że jesienią 2021 roku Gdańsk doczeka się nowego salonu Volvo, powstałego według najnowszych standardów marki – możemy przeczytać na stronie Moto3m .pl

Automotive News: Rejestracje we Francji spadły o 12 proc.

Źródło: autonews.com

W grudniu liczba rejestracji we Francji zmniejszyła się o 12 proc. względem zeszłego roku. W tym okresie zarejestrowano 186 tys. nowych pojazdów. W kontekście całego roku 2020 sprzedaż aut nad Sekwaną spadła o 25 proc., do 1,65 mln szt. Portal Automotive News przypomina, że po listopadowym lockdownie w grudniu salony samochodowe we Francji zostały ponownie otwarte.

Niewielki spadek w grudniu zanotowała na tamtejszym rynku Grupa PSA – tylko o -4,4 proc. Nieco gorzej poradziły sobie Renault (-15 proc.) oraz Volkswagen (-11 proc.). Solidny wzrost zaliczyła z kolei Toyota – liczba samochodów tej marki wzrosła aż o 25 proc.

Automotive News, „Rzeczpospolita”: Honda zrezygnuje z rosyjskiego rynku

Honda Motor Rus LLC poinformowała o planowanym zakończeniu dostaw samochodów osobowych do Rosji. Tym samym od 2022 roku w oficjalnych salonach marki na terenie Rosji nie będzie możliwości ich zakupu – podaje „Rzeczpospolita”. Firma podkreśla, że pozostanie na terenie kraju, ograniczając swoją aktywność do sprzedaży motocykli, silników zaburtowych oraz utrzymania sieci serwisowej. Decyzja japońskiej marki może być podyktowana niewielką sprzedażą na terenie Federacji Rosyjskiej – w ciągu 11 miesięcy 2020 r. z salonów dealerskich wyjechało tam tylko 1,4 tys. nowych Hond (w Rosji sprzedano wówczas ponad 1,3 mln nowych aut wszystkich marek).

Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.