Wydarzenia

Wirtualny Nowy Przemysł: W Katowicach o przyszłości motoryzacji


Na XI Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach rozmawiano m. in. o rozwoju elektromobilności. Z dyskusji wynika, że jednym ze sposobów na upowszechnienie samochodów elektrycznych jest obniżanie atrakcyjności samochodów spalinowych.  – Jeśli mamy mieć milion samochodów elektrycznych, to niestety utrzymanie samochodu spalinowego musi być droższe niż samochodu elektrycznego – stwierdził Łukasz Berak, radca prawny i partner w Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak w trakcie panelu dyskusyjnego „Elektromobilnosc – teraz realizacja”. Kazimierz Rajczyk, dyrektor zarządzający sektorem energetycznym w ING Banku Śląskim wskazał, że atrakcyjność samochodów elektrycznych można też zwiększać poprzez zabiegi administracyjne. W Chinach stosuje się np. bardziej uciążliwe procedury przy rejestracji pojazdów spalinowych w porównaniu z rejestracją samochodów elektrycznych.

Zwolnienie pojazdów elektrycznych z podatku VAT byłoby prostszym i tańszym rozwiązaniem niż na przykład budowanie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu – wynika z wypowiedzi Marcina Korolca, prezesa Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych. – Zniesienie podatku VAT na samochody elektryczne byłoby właściwie niemożliwie, Komisja Europejska nie dałaby na to zgody – ocenił jednak Łukasz Berak.

O motoryzacji rozmawiano także w czasie innej kongresowej sesji – „Sektor motoryzacyjny w Europie i na świecie”. Jeden z uczestników spotkania zwrócił uwagę, że dla moto-branży coraz ważniejsze stają się normy emisji CO2. –  Klient chce kupić samochód wyposażony w silnik dwulitrowy lub wyższy, a my takiego niestety nie możemy sprzedać. Wprowadziliśmy takie regulacje CO2, które doprowadziły do tego, że nie będziemy płacić kar za ten rok – podkreślał Andrzej Korpak, dyrektor generalny Opel Manufacturing Poland. – Na pewno motoryzacja się zmieni, co do tego nie ma absolutnie najmniejszych wątpliwości. Wszystko wskazuje na to, że to będzie motoryzacja elektryczna, czyli emitująca mniej CO2 – mówił Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

wnp.pl, wnp.pl, wnp.pl