Wydarzenia

Wirtualny Nowy Przemysł: Sprzedaż aut osobowych przestanie rosnąć?


Uczestnicy sesji „Sektor motoryzacyjny w Europie i na świecie”, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, dyskutowali o przyszłości branży motoryzacyjnej. – Wszystko wskazuje na to, że duża część produkcji motoryzacyjnej to będą pojazdy elektryczne. Być może będzie to wyłącznie silnik elektryczny, być może będą to hybrydy, hybrydy plug-in, a być może będą to samochody elektryczne, ale ładowane niekoniecznie z gniazdka, a przez ogniwa paliwowe. Jeżeli producenci nie dostosują się do tego trendu, to wypadną z rynku – wyjaśniał Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Uczestnicy dyskusji omawiali również przyszłość aut osobowych. – Gliwicki Opel ucieka z samochodów osobowych. Zakładamy, że samochody osobowe w najbliższych latach to już nie będzie taki „szał” – głównie ze względu na te wszystkie trendy, które przychodzą, począwszy od car sharingu i samochodów autonomicznych. Podejrzewamy, że sprzedaż samochodów osobowych nie będzie rosnąć, rynek stanie się „trochę ciasny” i pewnie nie wszystkie zakłady przetrwają próbę czasu – mówił Andrzej Korpak, dyrektor generalny Opel Manufacturing Poland. Jego zdaniem emisja CO2 i kary za przekroczenie norm są obecnie szczególnie ważne. – Teraz wszyscy myślą w tę stronę. Wszyscy przeliczyliśmy, jakie to mogą być kary – np. PSA może zapłacić miliard euro rocznie, a to jest cały zysk – wyliczał Andrzej Korpak.