Wydarzenia

UOKiK: Rekordowa kara dla VGP


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 120 mln zł kary na Volkswagen Group Polska m.in. za wprowadzenie klientów w błąd, co do poziomu emisji spalin. To najwyższa kara w historii UOKiK za naruszenie praw konsumentów. Do postępowania prowadzonego przez urząd włączyła się także Prokuratura Okręgowa w Warszawie. Postępowanie UOKiK-u dotyczy praktyk Volkswagena ujawnionych jesienią 2015 roku. Koncern w samochodach marek Volkswagen, Audi, Seat i Skoda produkowanych po 2008 r. instalował oprogramowanie do sterowania silnikiem EA 189 EU 5. W warunkach testowych pozwalało ono zaniżać wartość emisji tlenków azotu. – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest kolejnym organem ochrony konsumentów w Europie, który wydał decyzję w tej sprawie. Volkswagen manipulował wskaźnikami emisji spalin – wprowadzał konsumentów w błąd, twierdząc, że jego pojazdy są przyjazne środowisku – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Koncern wystosował (a UOKiK zakwestionował) także wytyczne dla dealerów, zgodnie z którymi mieli oni nie uwzględniać zasadnych reklamacji konsumentów związanych z poziomem emisji tlenków azotu. W związku z prowadzonym postępowaniem UOKiK zakwestionował rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji w materiałach reklamowych, które sugerowały, że samochody marek Volkswagen, Seat, Skoda i Audi są ekologiczne oraz spełniają wymogi w zakresie emisji tlenków azotu. Trwało to od 2008 do stycznia 2016 r. Ponadto urząd zakwestionował informowanie w świadectwach homologacji oraz w świadectwach zgodności WE o nieprawdziwych parametrach emisji tlenków azotu. Trwało to od 2008 do stycznia 2016 r. Kara dla Volkswagen Group Polska wyniosła 120 607 288 zł. – Wziąłem pod uwagę to, że praktyka trwała 8 lat – nie było w trakcie postępowania żadnych propozycji ugodowych ze strony spółki. Firma działała na szkodę konsumentów, ponieważ kierowała nieetyczne rekomendacje, aby dealerzy nie uwzględniali zasadnych reklamacji konsumentów – dodaje Niechciał. UOKiK podkreśla, że negatywne praktyki zostały zaniechane: spółka nie rozpowszechnia wprowadzających w błąd informacji i wytycznych, które zakwestionował urząd w postępowaniu.

Poza karą finansową, prezes urzędu nakazał poinformowanie o decyzji wszystkich konsumentów, którzy kupili samochody z grupy VW z silnikiem EA 189 EU 5. Firma powinna również opublikować decyzję na swoich stronach internetowych. Rozstrzygnięcie urzędu nie jest prawomocne. Przysługuje od niego odwołanie do sądu.