Wydarzenia

„Rzeczpospolita”, Wirtualny Nowy Przemysł: Koncerny na celowniku


„Berlin nie upilnował Volkswagena, więc teraz Bruksela chce ujarzmić wielkie koncerny” – pisze na pierwszej stronie „Rzeczpospolita”. Z dokumentu, do którego dotarła redakcja, wynika, że Komisja Europejska chce mieć możliwość żądania informacji bezpośrednio od firm w zakresie funkcjonowania europejskiego rynku wewnętrznego. Przy okazji KE chce zwiększyć swoje uprawnienia w sporach z koncernami. „To byłby przełom. Dziś Komisja musi polegać na informacjach dostarczanych przez rządy. Bo to one odpowiadają za stosowanie prawa UE zabraniającego np. używania oprogramowania, które Volkswagen instalował w samochodach z silnikiem Diesla. A rządy nie zawsze mają w tym interes. Niemcom mogło się opłacać przymykać oko na oszustwa ich koncernu” – pisze dziennik.
Komisja obawia się też, że inne koncerny motoryzacyjne także mogą mieć swoje za uszami. Według ekspertów z Uniwersytetu w Leeds problem fałszowania testów emisji spalin dotyczy nie tylko Volkswagena, ale także BMW, Forda, Audi, Mercedesa i Mazdy. – Może okazać się, że firmy motoryzacyjne kłamią od lat i nasze przekonanie o spadających emisjach spalin jest fałszywe – cytuje „Rzeczpospolita” anonimowego urzędnika Komisji.
Tymczasem polska komisarz UE ds. rynku wewnętrznego wybiera się do Wolfsburga, gdzie 16 października spotka się z zarządem i inżynierami z Volkswagena. W sprawę zaangażował się też polski minister środowiska Maciej Grabowski, który wystąpił do szefowej niemieckiego resortu środowiska Barbary Hendricks oraz amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) o wyjaśnienie, jakie zarzuty i wątpliwości władze Niemiec i USA zgłaszają wobec koncernu samochodowego Volkswagen. Minister powiedział, że ministerstwo chce mieć informację z pierwszej ręki. Jak to? Przecież wszyscy już wiedzą.