Wydarzenia

„Rzeczpospolita”, Samar: Ruszyły dopłaty do e-aut


W piątek wystartowały programy rządowych dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. Osoby fizyczne zainteresowane dotacjami mogą otrzymać wsparcie w wysokości 18,75 tys. zł  w ramach inicjatywy „Zielony Samochód”. Na projekt przeznaczono 37,5 mln zł (co starczy na sfinansowanie około 2000 aut). Jak podaje instytut Samar, po pięciu godzinach od uruchomienia naboru Fundusz potwierdził przyjęcie 105 wniosków o dotacje na zakup samochodów elektrycznych. Kiedy pojawiła się ta informacja, Artur Lorkowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaznaczył, że drugie tyle było właśnie wypełnianych.

Program zawiera jednak wiele obostrzeń, o których trzeba pamiętać –„Wśród nich można wymienić zakaz wykorzystywania auta do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, w tym również działalności rolniczej. Co więcej, nie może on [samochód] zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej” – pisze „Rzeczpospolita”.

Wnioski można składać do 31 lipca tego roku. Górna cena auta, na które można dostać dofinansowanie, to 125 tys. zł. – W przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wsparcie będzie niższe niż w większości państw członkowskich Unii Europejskiej, które objęły elektromobilność systemem subsydiów. Przykładowo, wysokość dopłat w Niemczech wzrośnie do 9 tys. euro, zaś bonus ekologiczny we Francji od 1 czerwca wynosi 7 tys. euro. Podobna sytuacja panuje również na mniej rozwiniętych rynkach – poziom dofinansowania w Serbii to równowartość 5 tys. euro, zaś w Rumunii – aż 10 tys. euro. Na Słowacji wsparcie wynosi 8 tys. euro. Niemniej jednak program Ministerstwa niewątpliwie przyczyni się do dynamizacji rynku samochodów elektrycznych w Polsce – komentuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

„Rzeczpospolita” prezentuje listę aut elektrycznych, które spełniają kryteria ustalone przez Ministerstwo Klimatu: Smart EQ fortwo i forfour, Volkswagen e-Up!, Nissan Leaf, Opel e-corsa, Peugeot e-208 i Renault ZOE.

Dziennik pisze też o programie „Koliber”, który zakłada dofinansowanie elektrycznych aut dla taksówkarzy. Dla tego sektora przeznaczone zostało 40 mln zł (dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 25 000 000 zł oraz dla zwrotnych form dofinansowania – do 15 000 000 zł). Wsparcie obejmuje zakup lub leasing nowego pojazdu elektrycznego kategorii M1 oraz zakup lub montaż punktu ładowania o mocy do 22 kW. „Maksymalnie można uzyskać do 20 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 25 tys. zł w przypadku dotacji oraz do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, jeżeli będzie to pożyczka. Obostrzeniem jest kwota kwalifikowana zakupu lub leasingu, wraz z kosztem zakupu i montażu jednego punktu ładowania, nieprzekraczająca 150 tys. zł brutto. Jeżeli beneficjent (mikro-, mały lub średni przedsiębiorca) nie będzie chciał zakupić ładowarki, to wtedy 150 tys. zł brutto stanowi maksymalną cenę zakupu auta. Liczba samochodów objętych dofinansowaniem wynosi 1000 sztuk” – tłumaczy dziennik. Komentarze zebrane przez „Rzeczpospolitą” sugerują jednak, że taksówkarze oceniają skierowany do siebie program raczej negatywnie. – W związku z załamaniem popytu na rynku taksówkowym, inwestycje w nowy pojazd elektryczny są wysoce ryzykowne. Większość taksówkarzy-mikroprzedsiębiorców nie ma zdolności kredytowej czy leasingowej, aby w ogóle wziąć pod uwagę długoterminowe zobowiązanie finansowe. W związku z trudną sytuacją na rynku i znacznym spadkiem przychodów wielu taksówkarzy korzysta obecnie ze wsparcia finansowego pochodzącego z tarcz rządowych czy Urzędów Pracy. Z kolei firmy, które mogą sobie pozwolić na leasing czy zakup floty pojazdów zeroemisyjnych, są wykluczone z projektu – program pozwala na wsparcie finansowania zakupu jednego auta. W związku z tym uważam, że w obecnej sytuacji rynkowej inicjatywa, choć ciekawa, może nie spotkać się z dużym zainteresowaniem – komentuje Andrzej Padziński z iTaxi.

Trzeci uruchomiony w piątek program to „Evan Fundusz”, przeznaczony na wsparcie zakupu samochodów elektrycznych dla przedsiębiorców. Przeznaczono na niego 70 mln zł, co pozwoli dofinansować nabycie tysiąca aut.

moto.rp.pl, samar.pl, moto.rp.pl