Wydarzenia

„Rzeczpospolita”, Euractiv: Polacy stronią od „elektryków”


Organizacja ACEA poinformowała, że w czwartym kwartale 2018 r. rejestracje aut osobowych zasilanych prądem zwiększyły się rok do roku o jedną trzecią. „W tym popyt na samochody bateryjne podskoczył w porównaniu do ostatniego kwartału 2017 r. o 88,7 proc., natomiast zainteresowanie autami plug-in (z wtyczką) stopniało o 7,9 proc. Z kolei w całym 2018 r. zarejestrowano w krajach UE 150 tys. elektryków, o 53,2 proc. więcej niż rok wcześniej, a także 151,8 tys. hybryd plug-in, o jedną czwartą więcej niż w tym samym czasie przed rokiem” – relacjonuje „Rzeczpospolita”. Spada popularność diesli. Rejestracje tych aut zmalały w czwartym kwartale ubiegłego roku o prawie jedną czwartą. W artykule czytamy, że udział samochodów z silnikiem Diesla we wszystkich rejestracjach nowych aut osobowych wyniósł w krajach UE w 2018 r. 35,9 proc., podczas gdy samochody benzynowe zajęły 56,7 proc. rynku w porównaniu do 50,3 proc. w roku 2017. Udział samochodów z napędem elektrycznym (bateryjne i hybrydy plug-in) w całości sprzedaży pozostaje jednak wciąż niewielki – zaledwie na poziomie 2 procent. Serwis Euractiv pisze, że auta z klasycznym napędem hybrydowym w zeszłym roku stanowiły 3,8 proc. pierwszych rejestracji, o 1 pkt proc. więcej niż w 2017 r.

Liderem sprzedaży aut elektrycznych jest tradycyjnie Norwegia, gdzie w 2018 roku zarejestrowano 46,1 tys. aut bateryjnych. Na drugim miejscu znalazły się Niemcy (36,2 tys.), na trzecim Francja (31,1 tys.). W  Rumunii zarejestrowano 605 samochodów bateryjnych, o 222 proc. więcej niż w roku 2017. O 185 proc. zwiększył się popyt na rynku bułgarskim, o 227 proc. wzrosły rejestracje w Estonii. Jak wygląda sytuacja w Polsce? „Rzeczpospolita” informuje, że w naszym kraju zainteresowanie napędem czysto elektrycznym okazało się umiarkowane: zarejestrowano 620 samochodów, o 42,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Rośnie popularność hybryd. W ubiegłym roku w Polsce nabywców znalazło 22,8 tys. aut hybrydowych, co oznacza wzrost 32,6 proc. w porównaniu z rokiem 2017. Według ACEA, w 2018 r. rejestracje diesli w Polsce zmalały r/r o 2,3 proc., podczas gdy średni spadek w całej Unii jest 8-krotnie większy.

moto.rp.pleuractiv.pl