Wydarzenia

„Rzeczpospolita”: Dobre wyniki rynku leasingu


„Rzeczpospolita” publikuje wywiad z Martą Wolańską, prezesem Pekao Leasing. Tematem rozmowy są m. in. wyniki branży leasingowej. – Od 1995 do 2018 r. średnioroczna dynamika wzrostu branży leasingowej wynosi 19 proc. Takie dane pokazuje Związek Polskiego Leasingu. Miniony rok też był bardzo udany, zanotowaliśmy dwucyfrowy wzrost. Branża leasingowa jest bardzo wrażliwa na to co dzieje się w gospodarce. Im lepiej idzie przedsiębiorcom, czyli naszym klientom, im lepiej wygląda modernizacja naszego przemysłu, im szybciej rosną inwestycje i skuteczniej wykorzystujemy pieniądze unijne, tym lepiej rozwija się nasza branża – tłumaczy Marta Wolańska.

Dziennik przypomina o  zmianie przepisów, która mogła skomplikować życie branży leasingowej. Obawiano się, że zwiększone zakupy samochodów pod koniec roku, oznaczać będą mocne spowolnienie w firmach leasingowych na początku tego roku. – Obawy były chyba większe niż to, co dzieje się w branży od początku tego roku. Nowe przepisy ograniczyły korzyści, jakie firmom daje leasing samochodów. W ostatniej chwili te ograniczenia jednak złagodzono, z korzyścią dla naszej branży, ale przede wszystkim dla naszych klientów. Nasza spółka jest liderem w finansowaniu samochodów luksusowych, a zmiany tych przepisów nie przełożyły się na osiągane przez Pekao Leasing wyniki sprzedażowe – przyznaje Marta Wolańska. Wskazuje przy tym, że w Pekao Leasing cała sprzedaż rozłożyła się równomiernie. – Zanotowaliśmy wzrost liczby zawieranych umów leasingu samochodów pod koniec 2018 r., a od początku tego roku, po pierwszym kwartale, mamy ponad 30 proc. wzrost nowej sprzedaży. Chodzi o całość sprzedaży, choć samochody są oczywiście jej dużą częścią – mówi rozmówczyni dziennika.

Jej zdaniem branża leasingowa może pomóc w rozwoju elektromobilności w Polsce. – My w zeszłym roku sfinansowaliśmy zaledwie 17 samochodów elektrycznych. W rozwoju tej sprzedaży pomogłaby bez wątpienia niskooprocentowana linia kredytowa, która umożliwiałaby zaoferowanie klientom niskiej ceny leasingu aut elektrycznych. Dziś cena takiego pojazdu jest dla klientów zaporowa. Jako branża możemy pomóc w rozwoju elektromobilności. Możemy finansować nie tylko samochody, ale też stacje ich ładowania, a nawet baterie. Potrzebne są tylko odważne decyzje. Na razie jako rynek jesteśmy jednak potęgą w rejestracji używanych samochodów sprowadzanych z zagranicy. To często pojazdy wiekowe, z wysoką emisją szkodliwych spalin, mniej bezpiecznych. W zeszłym roku takie auta stanowiły 60 proc. wszystkich rejestracji w naszym kraju. Branża leasingowa mogłaby wejść w to miejsce oferując w dobrych cenach nowe samochody, bardziej bezpieczne, emitujące mniej spalin. Tu jednak też przydałyby się regulacje, które osłabią atrakcyjność zakupu starych aut, na rzecz leasingu i najmu nowych – uważa Wolańska.