Wydarzenia

„Rzeczpospolita”: Jaka będzie przyszłość diesli?


„Rzeczpospolita” analizuje trudne perspektywy dla diesli w Europie. Dziennik zwraca uwagę, że producenci aut mają do wyboru przeprojektować istniejące jednostki napędowe, drastycznie ograniczyć sprzedaż aut z silnikami wysokoprężnymi, bądź ryzykować kary nałożone przez Unię Europejską. Branża wcale nie podchodzi z optymizmem do rezygnacji z aut z silnikiem Diesla.„Prezes Volvo Hakan Samuelsson mówi tylko: jak trzeba, to trzeba. Prezes Mazda Motor Europe Jeff Guyton nie ukrywa, że chętnie „przygarnie” wszystkich kierowców chętnych do kupowania czystych diesli. A prezes Volkswagena Matthias Mueller mówi otwarcie: to do nas należy rozwiązanie problemu diesli. A co więcej, jestem przekonany, że w przyszłości czeka nas odrodzenie diesli. W tym samym tonie wypowiadał się wiceprezes Porsche Detlev Von Platen: Skoro to my wywołaliśmy problem, do nas należy jego rozwiązanie” – czytamy w artykule.

Władze UE i kolejne europejskie miasta chcą ograniczyć korzystanie z diesli, szczególnie tych starszych. Niedawno niemiecki sąd zezwolił na wprowadzenie zakazu wjazdu diesli do miast. Hamburg już zapowiedział, że zamknie dla nich kilka najbardziej zatłoczonych ulic. Podobnie zamierzają zrobić władze Stuttgartu. W Londynie auta z silnikami spalinowymi muszą płacić za wjazd, a Paryż zamknie się dla nich w roku 2020. Zakazy są utrudnieniem dla kierowców. – Myślę, że politycy, którzy teraz są przeciwni dieslom, zmienią zdanie przed końcem kadencji. Bo przecież kierowcy także są wyborcami – uważa Jean-Philippe Imparato, prezes marki Peugeot. „Rzeczpospolita” informuje, że w ubiegłym roku w Europie sprzedaż diesli zmalała o 8 proc. w porównaniu z rokiem 2016. Ich udział w rynku spadł do 44 proc. z 55 w 2011 r. „W tej chwili producenci samochodów znaleźli się w niesłychanie trudnej sytuacji. Ponieważ skoro muszą ograniczać emisje – a nie mogą tego robić, produkując więcej diesli – to zapowiadają: ceny aut z silnikami spalinowymi będą musiały pójść w górę” – czytamy w dzienniku.