Wydarzenia

„Dziennik Gazeta Prawna”: Rząd wprowadza zmiany w prawie i nową opłatę emisyjną


„Nowa opłata emisyjna od paliw stała się faktem. A wprowadza ją podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę znowelizowana ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych” – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”. Sama opłata wyniesie 80 zł od każdego tysiąca litrów paliwa, który trafi na polski rynek. Pieniądze pozyskane w ten sposób w 85 proc. mają trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w 15 proc. do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. – Wprowadzenie opłaty emisyjnej, którą zakłada projekt noweli o biopaliwach, nie spowoduje wzrostu cen paliw na rynku; zdecydowały się na to państwowe spółki paliwowe, kosztem niewielkiego zmniejszenia swojej rentowności – obiecał minister energii Krzysztof Tchórzewski. Eksperci spodziewają się jednak podwyżek. – To niemożliwe, aby wprowadzenie nowej opłaty emisyjnej nie odbiło się na cenach paliw. Z punktu widzenia konsumentów oznacza to w praktyce podniesienie obciążeń podatkowych na paliwach, czyli wzrost podatków, a w efekcie wzrost cen na stacjach. Już dzisiaj w cenie paliwa jest akcyza, opłata paliwowa, opłata zapasowa i VAT. Teraz ma dojść opłata emisyjna. Tak więc może nie od razu w dniu wejścia nowej ustawy, ale w dalszej perspektywie także państwowe koncerny paliwowe przeniosą koszt opłaty na kupujących paliwa. I ostatecznie za finansowanie elektromobilności na pewno kierowcy zapłacą przy dystrybutorze – oceniła w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” Urszula Cieślak, dyrektor marketingu BM Reflex, firmy konsultingowej z rynku paliw.