Wydarzenia

współpraca:

Dealerski Przegląd Prasy: Toyota wyprzedziła Skodę

Zaczynamy od wyników rejestracji z 20 dni stycznia. Samar informuje, że w tym czasie zarejestrowanych zostało 20 720 samochodów osobowych (-18,89 proc.) oraz 2 169 samochodów dostawczych (-26,50 proc.). Łącznie na rynek trafiło 22 889 pojazdów o dmc do 3,5 tony (-19,68 proc.). Liderem polskiego rynku jest aktualnie Toyota, która wyprzedziła Skodę.

Interia pisze o raporcie dotyczącym postępu rozwoju elektromobilności w 22 europejskich krajach, jaki przygotowała firma LeasePlan. Na szczycie rankingu znalazły się Holandia oraz Norwegia – oba te kraje zdobyły po 34 punkty. Tuż za nimi uplasowała się Wielka Brytania (30 punktów) i Irlandia (29 punktów). Na końcu listy są Rumunia (12 punktów) oraz Polska i Słowacja (po 11 punktów).

Mitsubishi informuje o zmianach kadrowych w swoich strukturach. Nowym prezesem i dyrektorem generalnym Mitsubishi Motors Europe został mianowany Eric Wepierre. 1 lutego zastąpi on na stanowisku Bernarda Loire’a.

„Puls Biznesu”, Samar: Styczeń z dużym spadkiem

„W pierwszych dwóch dekadach stycznia zarejestrowanych zostało 20 720 szt. samochodów osobowych (-18,89 proc.) oraz 2 169 szt. samochodów dostawczych (-26,50 proc.). Łącznie na rynek trafiło 22 889 szt. pojazdów o dmc do 3,5 tony (-19,68 proc.)” – informuje Samar. Zdaniem „Pulsu Biznesu”, jednym z powodów tak dużego spadku rejestracji jest unijny program CAFE (Clear Air For Europe), który zakłada stopniowe obniżanie emisji szkodliwych substancji przez auta. Od 2020 r. weszły w życie kolejne ograniczenia. Maksymalny średni limit dwutlenku węgla emitowanego przez samochody danego producenta to 95 g/ km. „Przekroczenie dopuszczalnej emisji będzie skutkowało karami i za każdy gram ponad cel producent zapłaci 95 euro (z limitów wyłączone zostanie tylko 5 proc. wolumenu sprzedaży modeli o największej emisji). Żeby nie zapłacić kar, trzeba zatem równoważyć sprzedaż aut z wyższą emisją autami z niższą. A jeśli z jakichkolwiek powodów dostępność mniej emisyjnych modeli jest ograniczona, ogranicza się też sprzedaż aut z silnikami emitującymi więcej CO2” – przypomina gazeta.

Liderem polskiego rynku jest aktualnie Toyota, która wyprzedziła Skodę. W ciągu trzech tygodni stycznia japoński producent dostarczył klientom ponad 4000 aut osobowych. Toyota zanotowała wzrost o 32 proc. rok do roku, a jej udział w rynku wzrósł z 11,9 proc. do 19,4 proc. W tym roku zarejestrowano 3113 aut Skody, czyli 15 proc. mniej niż rok temu.

samar.plpb.pllinkedin.com

Interia: Polska w ogonie elektromobilności

Interia pisze o raporcie dotyczącym postępu rozwoju elektromobilności w 22 europejskich krajach, jaki przygotowała firma LeasePlan. Firma oceniała poszczególne kraje na podstawie czterech kryteriów: liczby samochodów elektrycznych na 1000 mieszkańców, liczby ładowarek na 1000 mieszkańców, rządowych dopłat i innych zachęt do zakupu auta elektrycznego oraz własnego doświadczenia firmy odnośnie zainteresowania kierowców kupnem samochodu elektrycznego.

Na szczycie rankingu znalazły się Holandia oraz Norwegia – oba te kraje zdobyły po 34 punkty. Tuż za nimi uplasowała się Wielka Brytania (30 punktów) i Irlandia (29 punktów). Na końcu listy są Rumunia (12 punktów) oraz Polska i Słowacja (po 11 punktów). Interia wskazuje, że wynik Polski i tak jest lepszy od rzeczywistego. Według LeasePlan w Polsce działa już m.in. program dopłat do zakupu „elektryków”. Problem w tym, że program dopłat jak na razie nie działa – podkreśla serwis. Jak Polska wypada na tle innych państw? „Na 1000 mieszkańców w Norwegii przypada 11,62 samochodów elektrycznych, a w Polsce 0,05 samochodu – identycznie jak na Słowacji i w Rumunii i lepiej niż jedynie w Grecji (0,03 samochodu). Pod względem ilości ładowarek, w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, na pierwszym miejscu znajdują się Niderlandy (2,53), a Polska na ostatnim miejscu, wraz z Rumunią, z wynikiem 0,02” – czytamy w artykule.

„Rzeczpospolita”: Drogi prąd do „elektryków”

Firma Ionity, która oferuje ultraszybkie ładowarki do aut elektrycznych, ogłosiła cennik za pobieraną energię. „Cena w Polsce za 1 kWh będzie wyniosła 3,5 zł. Tym samym ładowanie samochodu elektrycznego będzie droższe niż tankowanie auta spalinowego na tradycyjnej stacji benzynowej” – zauważa „Rzeczpospolita”. Przedstawiony cennik wejdzie w życie od 31 stycznia 2020 roku. Ionity planuje na terenie Polski zbudować w najbliższym czasie 12 stacji ładowania. Będą one zlokalizowane przy autostradach A1, A2 oraz A4. W 2020 roku ma zostać uruchomionych pięć z nich.

„Rzeczpospolita”: Prezes Suzuki w świecie profesjonalnego sportu

Piotr Dulnik, prezes Suzuki Motor Poland, został nowym członkiem rady nadzorczej w spółce Polska Ligi Koszykówki S.A. – Powołanie na członka Rady Nadzorczej w spółce Polska Liga Koszykówki S.A. traktuję jako ogromny zaszczyt i wyróżnienie. Mam nadzieję, że moje dotychczasowe doświadczenie zawodowe i kontakty biznesowe pomogą skutecznie realizować wspólne cele. Jestem przekonany, że Energa Basket Liga ma ogromny potencjał do tego, aby w najbliższym czasie dołączyć do grona najbardziej prestiżowych rozgrywek w Europie – powiedział Piotr Dulnik. Dziennik przypomina, że na początku czerwca ubiegłego roku Suzuki Motor Poland i PZKosz oraz PLK ogłosiły podpisanie kolejnej umowy sponsoringowej. Suzuki zostało Sponsorem Głównym Reprezentacji Polski Koszykarzy i Koszykarek i Sponsorem Oficjalnym Energa Basket Ligi w ekstraklasie mężczyzn i kobiet. Turnieje finałowe Pucharu Polski Mężczyzn i Kobiet oraz mecz o Superpuchar Polski zostały objęte sponsoringiem tytularnym Suzuki.

Dealerski Przegląd Prasy: Masowa produkcja polskiego „elektryka” planowana na 2023r.

„Dziennik Gazeta Prawna” publikuje rozmowę z Piotrem Zarembą, prezesem firmy ElectroMobility Poland, która odpowiada za produkcję polskiego auta elektrycznego. Rozmowa dotyczy postępu prac nad polskim „elektrykiem”. – Naszym celem jest nie tylko zbudowanie prototypu. Najważniejsze jest doprowadzenie do uruchomienia masowej produkcji planowane na 2023 r. – mówi Zaremba. Firma dąży do tego, aby jej samochód w miesięcznej racie był bardziej opłacalny od spalinowego konkurenta.

„Puls Biznesu” informuje, że PKO Leasing buduje platformę internetową do sprzedaży, leasingu i najmu aut. – Na bazie Master1 chcemy zbudować funkcjonalny serwis sprzedażowy pojazdów używanych, leasingowanych przez PKO Leasing oraz nowych, wystawionych na sprzedaż przez sprawdzonych dealerów — mówi Paweł Pach, prezes PKO Leasing. Wyjaśnia, że oferta będzie skierowana do klientów indywidualnych oraz małych i średnich firm.

Minister Cyfryzacji Marek Zagórski zapowiada, że jeszcze w tym półroczu ma zostać zniesiony obowiązek posiadania przy sobie prawa jazdy. Aby korzystanie z elektronicznego dokumentu było możliwe potrzebna jest zmiana ustawy.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Trwają prace nad polskim „elektrykiem”

„Dziennik Gazeta Prawna” publikuje rozmowę z Piotrem Zarembą, prezesem firmy ElectroMobility Poland, która odpowiada za produkcję polskiego auta elektrycznego. – Naszym celem jest nie tylko zbudowanie prototypu. Najważniejsze jest doprowadzenie do uruchomienia masowej produkcji planowane na 2023 r. – mówi Zaremba. Tłumaczy, że firma trzyma się biznesplanu z czerwca 2018 r. – Przeszliśmy z fazy budowania koncepcji biznesowej do procesu projektowania pojazdu. Zbudowaliśmy trzon zespołu z odpowiednim doświadczeniem. Osoby odpowiadające w EMP za rozwój pojazdu czy produkcję jeszcze niedawno pracowały dla największych graczy. Zweryfikowaliśmy rynek dostawców linii produkcyjnych, przekonaliśmy do projektu partnerów i inwestorów. Teraz jesteśmy już na przewidywalnej ścieżce – proces projektowania aut prowadzony jest według sprawdzonej w automotive metodyki. Rozwijamy również design samochodu, zakończyliśmy etap 2D i 3D, pracujemy nad prototypami demonstracyjnymi – opowiada przedstawiciel EMP.

Podkreśla, że nadszedł czas na pozyskanie platformy do budowy auta elektrycznego. – Wraz z integratorem technicznym oceniliśmy, że od momentu jej zakupu jesteśmy w stanie w ciągu 36 miesięcy uruchomić produkcję. Zatem produkcja w 2023 r. to nie tylko nasza ambicja, lecz realny plan – mówi Zaremba. Dokładna cena polskiego auta na prąd nie została ujawniona. Zaremba mówi, że „jest ona zdefiniowana i stanowi punkt odniesienia w rozmowach na temat cen komponentów i baterii”. Jego zdaniem kluczowa będzie nie cena katalogowa, lecz rata miesięczna w oparciu o TCO. – Dążymy do tego, aby nasz samochód w miesięcznej racie był bardziej opłacalny od spalinowego konkurenta – mówi Zaremba.

więcej „Dziennik Gazeta Prawna” z 22 stycznia 2020, s. A8

„Puls Biznesu”: PKO Leasing wchodzi w sprzedaż aut

„Puls Biznesu” przypomina, że jesienią ubiegłego roku PKO BP ogłosił nową strategię, skoncentrowaną w dużym stopniu na rozwoju usług cyfrowych. Jednym z jej filarów ma być platforma do sprzedaży samochodów poleasingowych, używanych aut z parkingów przy salonach samochodowych i nowych, prosto od dealerów, z którymi współpracuje bank. Dziennikowi udało się poznać szczegóły projektu, który powinien wystartować pod koniec pierwszego półrocza. Operacyjnie odpowiada za niego PKO Leasing. Platforma jeszcze nie ma nazwy, ale ma wszystkie inne aktywa do uruchomienia biznesu. „PKO Leasing nie wymyśla całego konceptu od zera. W ubiegłym roku spółka przejęła Prime Car Management, a wraz z nim platformę (o mało handlowej nazwie Master1.  pl), na której można kupić i wynająć poleasingowe samochody za gotówkę lub w ramach leasingu” – czytamy w artykule. Cały proces przebiega w sposób cyfrowy. Nabywca znajduje samochód, może obejrzeć krótki film z prezentacją i po zakupie odebrać nabytek na jednym z parkingów Master1 lub zamówić z dostawą do domu. — Miesięcznie, bez specjalnego marketingu i promocji, sprzedajemy przez platformę do 100 samochodów. Na bazie Master1 chcemy zbudować funkcjonalny serwis sprzedażowy pojazdów używanych, leasingowanych przez PKO Leasing oraz nowych, wystawionych na sprzedaż przez sprawdzonych dealerów. Oferta będzie skierowana do klientów indywidualnych oraz małych i średnich firm. Obejmie wszystkie formy finansowania: zakup za gotówkę, na kredyt w ramach leasingu czy wynajmem długoterminowy — wyjaśnia Paweł Pach, prezes PKO Leasing. Szef spółki chce, żeby docelowo na platformie na stałe było dostępnych kilka tysięcy nowych i używanych samochodów.

Platforma samochodowa będzie otwarta dla wszystkich zainteresowanych. Nowa platforma ma istotnie zwiększyć sprzedaż aut. Obecnie poprzez Master1 realizowanych jest niespełna 100 transakcji miesięcznie tylko przez kanał online. Szef PKO Leasing liczy na wzrost sprzedaży po uruchomieniu nowej platformy (wstępne szacunki to około 1 tys. transakcji miesięcznie).

„Rzeczpospolita”: Elektroniczne prawo jazdy coraz bliżej

Minister Cyfryzacji Marek Zagórski zapowiada, że jeszcze w tym półroczu ma zostać zniesiony obowiązek posiadania przy sobie prawa jazdy. Elektronicznie prawo jazdy ma działać tak samo jak elektroniczny dowód rejestracyjny. Dzięki niemu nie trzeba będzie wozić dokumentu ze sobą, bo służby mające dostęp do danych sprawdzą w systemie czy posiadamy prawo jazdy i czy jest ono ważne. Tym samym przy kontroli drogowej za jego brak nie będą wystawiane mandaty. Nowoczesna forma kontroli dokumentów jest możliwa dzięki uruchomieniu oficjalnej rządowej aplikacji na smartfony mObywatel.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy przepis dotyczący zniesienia obowiązku posiadania przy sobie prawa jazdy zacznie obowiązywać. – Już dziś moglibyśmy uruchomić prawo jazdy w smartfonie, ale żeby nie wprowadzać kierowców w błąd, bo niektórzy mogliby odnieść wrażenie, że jeżeli mam już w smartfonie, to nie muszę mieć już fizycznie, to niestety musimy najpierw zmienić ustawę, żeby nie było mandatu za brak tradycyjnego prawa jazdy przy sobie – powiedział Marek Zagórski.

Volkswagen Financial Services: Elektromobilność wymaga wsparcia

Według najświeższych danych po polskich drogach jeździ ponad 10 tys. „elektryków”, a ich liczba systematycznie rośnie – przypomina Volkswagen Financial Services. Obecnie liczbę samochodów czysto elektrycznych i hybrydowych na świecie szacuje się na ok. 8,5 mln. Według Międzynarodowej Agencji Energetyki w 2030 r. będzie to już 125 mln. Zdaniem VFS przykład płynący z innych państw wskazuje, że na rozwój elektromobilności wpływają m.in. rządowe zachęty, wsparcie finansowe dotyczące zakupu samochodów elektrycznych i rozwój infrastruktury ładowania. W Polsce już niebawem prywatni nabywcy samochodów elektrycznych będą mogli liczyć na dopłaty sięgające 30 proc. ceny katalogowej auta, której limit został ustalony na 125 tys. zł, czyli ok. 30 tys. euro. – Takie dopłaty bez wątpienia wpłyną pozytywnie na wzrost liczby samochodów elektrycznych w naszym kraju. Warto jednak pamiętać, że dopóki podobnymi benefitami nie zostaną objęci przedsiębiorcy leasingujący auta, to Polska będzie wciąż rozwijać się wolniej niż pozostałe państwa Europy – wskazuje Mikołaj Woźniak, prezes Volkswagen Financial Services Polska.

Grupa Volkswagena chce wspierać rozwój elektromobilności na kilku polach. Firma w ciągu najbliższych pięciu lat przeznaczy 60 miliardów euro na rozwój elektromobilności, samochodów hybrydowych oraz cyfryzację. 33 miliardy euro z tej kwoty koncern zainwestuje w samą e-mobilność. Do 2029 roku Grupa wprowadzi na rynek około 135 e-modeli: 75 z napędem wyłącznie elektrycznym oraz 60 z hybrydowym. Koncern będzie także wspierał rozwój sieci ładowania. – Volkswagen Group Polska do końca 2020 r. uruchomi 350 punktów ładowania. Powstaną one przy salonach dealerskich Grupy w całym kraju i będą publicznie dostępne  – informuje Daria Zielaskiewicz, dyrektor marketingu i brand managementu Volkswagen Financial Services Polska. Firma tworzy także specjalny cykl życia e-pojazdu, bazujący na leasingu z niskimi ratami oraz możliwości zwrotu auta na koniec umowy.  – Naszym celem jest eliminacja barier zakupu takich pojazdów. Bierzemy na siebie ryzyka związane z elektrycznym samochodem, jego eksploatacją i żywotnością. Oswajamy klientów z nową technologią, a także tworzymy nowe e-usługi. Krótko mówiąc: popularyzujemy elektromobilność – podkreśla Mikołaj Woźniak, prezes Volkswagen Financial Services Polska.

Carefleet: Stan techniczny jednym z kluczowych kryteriów podczas zakupu auta używanego

Ponad połowa mikro, małych i średnich firm w Polsce kupuje samochody używane. Z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet S.A. wynika, że kluczową rolę podczas wyboru pojazdu z rynku wtórnego odgrywa jego stan techniczny. Niemal 55 proc. przedsiębiorców biorących udział w badaniu wskazało właśnie stan techniczny jako istotne kryterium decydujące o zakupie samochodu na rynku wtórnym. Dla 28 proc. przedstawicieli firm z sektora MŚP istotna jest pewna historia serwisowa pojazdu, a 19 proc. zwraca uwagę na udokumentowane źródło jego pochodzenia. Dla przedsiębiorców mniej istotne są gwarancja uzyskana przy zakupie (13,1 proc. wskazań), stan wizualny samochodu (10,2 proc.) czy liczba poprzednich właścicieli (9,8 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się m.in. krajowe pochodzenie pojazdu oraz dopasowanie auta do specyfiki prowadzonej działalności.

Das WeltAuto: Rekordowy rok Das WeltAuto

W 2019 roku dealerzy Das WeltAuto odnotowali kolejny rekord sprzedaży – 23 531 samochodów, o ponad 17 proc. więcej niż rok wcześniej. Najczęściej wybieranym modelem u dealerów Das WeltAuto była Skoda Octavia III. Tuż za nią na podium znalazły się Volkswagen Passat B8 oraz Skoda Fabia III. Średni wiek sprzedawanych aut to 3,8 lat, najchętniej klienci kupowali auta z roczników 2018, 2015 oraz 2016. Przeciętny samochód opuszczający salon Das WeltAuto miał przebieg na poziomie 69 283 kilometrów i wartość 60 600 zł.

W komunikacie czytamy również, że na najmłodsze samochody decydowali się klienci z województw łódzkiego i wielkopolskiego, gdzie średni wiek sprzedanych pojazdów wyniósł 3,2 lata. Z kolei najstarszymi autami byli zainteresowani klienci z województwa lubelskiego, którzy wybierali średnio auta 5,5-letnie.

Petronas: Drugie życie beczek Petronas

W dzisiejszym Przeglądzie mamy także ciekawostkę – firma Petronas (producent i sprzedawca środków smarnych) wspólnie z dwoma młodymi rzemieślnikami z Cremony, stworzyła kolekcję mebli, których głównym elementem są beczki po oleju. Meble z beczek po oleju Petronas to wspólny pomysł działu marketingu marki i dwóch młodych, pomysłowych rzemieślników, którzy zaprojektowali i stworzyli z nich przedmioty. Fotele, krzesła, stoliki kawowe, stół do gry w piłkarzyki, stolik pod gramofony czy grille – każda beczka została w przemyślany sposób zmieniona.

Efekty projektu będzie można zobaczyć podczas targów i innych imprez, na których będzie obecna marka Petronas.

Wirtualny Nowy Przemysł: Duża akcja serwisowa Toyoty

Toyota wezwie do serwisów 3,4 mln aut z powodu możliwej usterki elektronicznej, która może spowodować, że poduszki powietrzne nie będą się uruchamiać podczas wypadków. Akcja przywoławcza dotyczyć będzie głównie USA (około 2,9 mln samochodów) i obejmie następujące modele Toyoty: Corolla (roczniki 2011-2019), Matrix (2011-2013), Avalon (2012-2018) i Avalon Hybrid (2013-2018).

Dealerski Przegląd Prasy: BAH przedłużył współpracę z JLR

Zaczynamy od najnowszych informacji na temat zmiany warunków współpracy między British Automotive Holding a Jaguar Land Rover. JLR podjął decyzję o przedłużeniu o 8 miesięcy umowy importerskiej z British Automotive Polska (spółką z grupy British Automotive Holding). – Zgodnie z wolą naszego partnera zdecydowaliśmy się na przedłużenie współpracy i będziemy realizować kontrakt do końca I kw. 2021 r. – mówi Arkadiusz Miętkiewicz, wiceprezes BAH.

„Rzeczpospolita” pisze o problemach rynku aut elektrycznych: braku dopłat, wysokich cenach samochodów i drożejącym prądzie. Dziennik analizuje, że obecny kształt wsparcia, nawet już po wprowadzeniu dopłat, nie zrobi rynkowi dużej różnicy. „Z dopłat raczej nie skorzystają przedsiębiorcy. Ulgi nie będą stosowane w przypadku aut leasingowanych, a firmy korzystają przede wszystkim z samochodów w leasingu lub długoterminowym wynajmie” – wskazuje gazeta.

„Puls Biznesu” informuje, że z analizy danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przeprowadzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji wynika, że w 2019 r. przybyło w Polsce ponad 1,016 mln nowych i sprowadzonych samochodów, ciągników i przyczep (analiza pomija rejestracje tymczasowe). W bazie pojawiło się blisko 800 tys. aut osobowych.

BAH, Money: Zwrot akcji w rozmowach z JLR

Niedawno informowaliśmy, że British Automotive Holding otrzymał od Jaguar Land Rover informację potwierdzającą termin zakończenia współpracy w ramach umowy importerskiej w dniu 31 lipca 2020 r. Ustalenia uległy jednak zmianie. Władze BAH poinformowały o telekonferencji z przedstawicielami Jaguar Land Rover. Koncern podjął decyzję o przedłużeniu umowy importerskiej z British Automotive Polska (BAP), spółką z grupy British Automotive Holding, o 8 miesięcy. 20 stycznia BAH otrzymał potwierdzenie tejże decyzji w formie pisemnej. Zgodnie z dokumentem przedłużenie terminu obowiązywania umowy importerskiej do dnia 31 marca 2021 r. jest bezwarunkowe, tzn. nie określa minimalnej liczby sprzedanych aut. Przedstawiciele producenta podkreślili, że decyzja o przedłużeniu umowy, mimo niespełnienia przez BAP pierwotnych warunków, jest efektem owocnej, wieloletniej współpracy. – Zgodnie z wolą naszego partnera zdecydowaliśmy się na przedłużenie współpracy i będziemy realizować kontrakt do końca I kw. 2021 r. na warunkach dostosowanych do realiów i wspólnie z producentem ustalonych celów. Planujemy jednocześnie rozwijać nasz segment dealerski oraz budować nowy biznes w oparciu o umowę importerską z SSangYong, a także poszukiwać możliwości rozwoju w innych synergicznych segmentach rynku, takich jak rent-a-car – mówi Arkadiusz Miętkiewicz, wiceprezes BAH SA.

ba-holding.plmoney.pl

„Rzeczpospolita”: Trudny czas dla „elektryków” w Polsce

„Elektryczne samochody nie tanieją, jak oczekiwano, wprowadzenie dopłat się opóźnia, a prąd w ładowarkach drożeje” – wylicza problemy rynku aut elektrycznych „Rzeczpospolita”. Dziennik pisze, że pierwsze skutki problemów rynku aut na prąd są już widoczne – kilka dni temu poinformowano, że elektryczny car-sharing Vozilla we Wrocławiu przestaje działać. – Ceny samochodów elektrycznych nie maleją, a zakładaliśmy, że będą tanieć. Drożeje prąd, zbyt wolno rozwija się infrastruktura. Nie widzimy szans, by w kilka lat ten biznes uzyskał rentowność – powiedział „Rzeczpospolitej” Artur Chojnacki, rzecznik Vozilli.

Dziennik wskazuje, że ważnym problemem dla dalszego rozwoju rynku jest niezałatwiona kwestia zapowiadanych przez rząd dopłat. Kilka dni temu Senat poparł nowelizację przepisów wprowadzającą zwolnienie z PIT i CIT wsparcia do zakupu e-pojazdów udzielanego z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Same dopłaty wciąż nie są jednak przyznawane. „Rzeczpospolita” analizuje przy tym, że obecny kształt wsparcia, nawet już po wprowadzeniu dopłat, nie zrobi rynkowi dużej różnicy. „Z dopłat raczej nie skorzystają przedsiębiorcy. Ulgi nie będą stosowane w przypadku aut leasingowanych, a firmy korzystają przede wszystkim z samochodów w leasingu lub długoterminowym wynajmie. W rezultacie cel programu wsparcia z FNT – radykalnego przyspieszenia sprzedaży e-aut – wydaje się mało realny” – podkreśla gazeta. Kolejny mankament to górna granica ceny samochodu, jaki byłby objęty wsparciem państwa. „Za 125 tys. zł można kupić jedynie małe miejskie auta. Te większe, bardziej praktyczne, pozostaną poza zasięgiem wsparcia” – czytamy w artykule.

„Puls Biznesu”: W CEPiK-u przybyło ponad milion pojazdów

„Z analizy danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) przeprowadzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji wynika, że w 2019 r. przybyło w Polsce ponad 1,016 mln nowych i sprowadzonych samochodów, ciągników i przyczep (analiza pomija rejestracje tymczasowe)” – informuje „Puls Biznesu”. Taki wynik oznacza, że każdego dnia roboczego w 2019 roku urzędy wydawały tablice dla blisko 4050 pojazdów, co daje ponad 8 rejestracji na minutę pracy. W bazie pojawiło się prawie 15 tys. naczep ciężarowych oraz 83 tys. ciężarówek i blisko 800 tys. aut osobowych. Tu zdecydowanym liderem jest marka Volkswagen (blisko 82 tys. rejestracji), następnie Opel (67,2 tys.) i Ford (54,8 tys.).

„Dziennik Gazeta Prawna”: Co dalej z polskim autem na prąd?

W pierwszej połowie tego roku spółka ElectroMobility Poland, która odpowiada za produkcję polskiego auta elektrycznego, chce pokazać markę, pod którą będzie produkować swoje samochody. W związku z prezentacją pokazany ma zostać także tzw. prototyp demonstracyjny produkowanego samochodu. Spółka założyła, że będzie dążyć do zakupu platformy, na której zostaną opracowane poszczególne modele marki. Przedstawiciele spółki podkreślają, że samochód wyprodukowany w Polsce nie będzie kopią pojazdu zagranicznego dostawcy. – Chcielibyśmy pozyskać już zintegrowany zestaw podzespołów, ale na takim poziomie, by zapewnić rozwinięcie własnego DNA marki. Zależy nam na tym, by samemu ukształtować charakter samochodu – mówi Łukasz Maliczenko, dyrektor ds. rozwoju technicznego produktu w EMP. Firma chce uruchomić produkcję na poziomie 100 tys. aut rocznie. Kto może dostarczyć platformę? – Prowadzimy rozmowy od kilku miesięcy. Początkowo analizowaliśmy ponad 20 podmiotów, które obecnie mogłyby zaoferować platformę dla samochodu elektrycznego. Obecnie lista ta jest oczywiście znacznie krótsza. Chcemy pozyskać rozwiązanie, którego dojrzałość projektowa pozwoli nam na rozpoczęcie produkcji w 2023 r. – mówi prezes EMP Piotr Zaremba.

więcej „Dziennik Gazeta Prawna” z 21 stycznia 2020 roku, s. A11

Dziennik: Licznik cofnięty o milion kilometrów

W Przeglądzie mamy także ciekawą informacje o wynikach trwających kontroli drogowych. Jak już informowaliśmy, zgodnie z nowelizacją prawa o ruchu drogowym od początku roku policjanci mają obowiązek sprawdzać i spisywać stan licznika, a odczytane wskazania drogomierza przesłać do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. W wyniku jednej z takich kontroli policjanci z Krakowa odkryli, że zatrzymany samochód miał… aż milion kilometrów mniej niż powinien. Kierowca wyjaśnił, że kontrolowany Mercedes to pojazd służbowy, w którym według informacji jego szefa wymieniany był drogomierz. – W grudniu 2019 roku podczas przeglądu technicznego na stacji diagnostycznej stan licznika wynosił 2 008 533 km, a obecnie wskazywał on 993 892 km – poinformował rzecznik prasowy małopolskiej policji mł. insp. Sebastian Gleń. Serwis Dziennik. pl przypomina, że od 1 stycznia wymiana licznika w pojeździe musi być odpowiednio udokumentowana, można to zrobić tylko z powodu jego uszkodzenia lub w przypadku konieczności wymiany elementu z nim związanego. Za zmianę wskazania licznika lub ingerencję w prawidłowość jego pomiaru grozi od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności. Takiej samej karze podlega zarówno osoba, która cofa licznik pojazdu, jak i ta, która taką zmianę zleca.

Dealerski Przegląd Prasy: Coraz bliżej dopłat do aut elektrycznych

Interia pisze, że Senat poparł nowelizację przepisów wprowadzającą zwolnienie z PIT i CIT wsparcia do zakupu e-pojazdów udzielanego z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Serwis relacjonuje, że zdaniem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska po wejściu w życie nowelizacji i odpowiedniego rozporządzenia nabór wniosków o dofinansowanie ruszy jeszcze w tym kwartale.

W dzisiejszym Przeglądzie Prasy przeczytacie także o nowej inwestycji Grupy Plichta, która otworzyła salon Forda w Gdańsku-Szadółkach. Całkowita powierzchnia obiektu wynosi 3 847 m2. Moto3m. pl informuje, że znajduje się tu zarówno punkt sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych, jak i strefa serii modelowej Vignale oraz Mustangów i sportowej linii RS.

Portal Focus2Move opublikował ranking globalnej sprzedaży 10 najpopularniejszych marek samochodowych. Zwycięzcą jest Toyota, która w 2019 roku umocniła swoją pozycję lidera, osiągając wynik 8 683 049 sprzedanych samochodów, co oznacza wzrost o 1,8 proc. rok do roku.

Interia: Senat za zwolnieniem dopłat z podatków

Senat poparł nowelizację przepisów wprowadzającą zwolnienie z PIT i CIT wsparcia do zakupu e-pojazdów udzielanego z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Jak wskazywał resort finansów, zwolnienie z podatku przyczyni się do zwiększenia zainteresowania wsparciem ze środków FNT. Interia informuje, że według Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska po wejściu w życie noweli i odpowiedniego rozporządzenia nabór wniosków o dofinansowanie zakupu aut na prąd ruszy w tym kwartale. „Po ogłoszeniu naboru wniosków przez NFOŚiGW, będzie można podpisać umowę zakupu auta. Zgodnie z rozporządzeniem wydanym w ub. roku przez ministra energii dofinansowanie wyniesie 30 proc. ceny zakupu elektryka, jednak nie więcej niż 37,5 tys. zł, a cena samochodu nie może przekroczyć 125 tys. zł” – czytamy w artykule.

Moto3m: Nowy salon Grupy Plichta

Grupa Plichta uruchomiła swój salon Forda w Gdańsku-Szadółkach. Całkowita powierzchnia obiektu wynosi 3 847 m2. – Najnowszy obiekt oferuje klientom możliwość obejrzenia aż 15 aut nowych osobowych, 8 aut dostawczych i dysponuje powierzchnią dla 35 samochodów używanych. Dodatkowo w naszym obiekcie mieści się profesjonalny serwis, w ramach którego naszym klientom oferujemy: 9 stanowisk serwisowych, 3 stanowiska diagnostyczne najazdowe i stanowisko do badania geometrii  – wylicza dyrektor zarządzający Krzysztof Dobrowolski.

ComplexPR, Focus 2 Move: Toyota liderem globalnego rynku

Portal Focus2Move. com opublikował ranking globalnej sprzedaży 10 najpopularniejszych marek samochodowych. Wynika z niego, że Toyota już od 10 lat jest najpopularniejszą marką motoryzacyjną na świecie. W 2019 roku umocniła swoją pozycję, osiągając wynik 8 683 049 sprzedanych samochodów, co oznacza wzrost o 1,8 proc. Jej udział w globalnym rynku wynosi 10,24 proc. Drugie miejsce zajął Volkswagen z wynikiem 6 436 548 aut (-1,8 proc.), którego udział w rynku wynosi 7,59 proc. Podium zamyka Ford, dla którego 4 735 575 aut to wynik słabszy od poprzedniego aż o 7,8 proc. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują: Honda (4 630 868 aut, -0,6 proc.), Nissan (4 366 453 auta, -7,7 proc.), Hyundai (4 279 155 aut, -2,1 proc.), Chevrolet (3 831 566 aut, -6,8 proc.), Kia (2 843 637 aut, +0,3 proc.), Mercedes (2 490 999 aut, +3,6 proc.), BMW (2 219 773 auta, +3,9 proc.).

Spotdata: Czy Europa będzie konkurencyjna?

Ignacy Morawski, dyrektor SpotData, w Danych dnia analizuje wyzwania, jakie stoją przed europejskim sektorem motoryzacyjnym. Wskazuje, że w Unii Europejskiej coraz częściej dostrzega się, że europejski sektor motoryzacyjny ma duże problemy z dostosowaniem do ery samochodów elektrycznych. Jego zdaniem są trzy związane z tym wyzwania. „Po pierwsze, przejście motoryzacji na elektryczność zmienia w niekorzystny dla UE sposób źródła przewagi technologicznej – dotychczas była nią zdolność produkcji silników spalinowych, teraz będzie to zdolność produkcji akumulatorów. Europa jest mocna w tej pierwszej dziedzinie, a słaba w tej drugiej” – czytamy w artykule. Drugi czynnik to zmiany na rynku pracy. Produkcja samochodów elektrycznych wymaga mniej siły roboczej, co może stanowić wyzwanie dla rynku pracy. Dziennik „Handelsblatt” napisał, że przejście na produkcję elektryków może obniżyć zatrudnienie w niemieckiej motoryzacji o ok. 400 tys. osób. Trzecia (zdaniem Morawskiego) warta uwagi kwestia, to rosnąca rola oprogramowania w autach, a pod tym względem Europa znacznie ustępuje Stanom Zjednoczonym. „Europa stoi więc przed trudnymi wyzwaniami. Ale warto pamiętać, że w dziedzinie tradycyjnych samochodów w XX wieku kraje europejskie też były naśladowcami a nie liderami zmiany technologicznej (przynajmniej jako producenci pojazdów na masową skalę, bo sam silnik pierwsi wymyślili Niemcy). I naśladowanie wyszło im bardzo dobrze. Teraz powinno być podobnie, nie ma powodu, by nadmiernie obawiać się o zdolność technologiczną Europy do konkurowania. Największe mogą być jak zwykle wyzwania polityczne” – uważa Ignacy Morawski.

Spotdata, Dane dnia

Wirtualny Nowy Przemysł: UE walczy z wyłudzeniami VAT

„W ośmiu państwach UE przeprowadzono w jednym dniu skoordynowane działania, wymierzone w organizację o charakterze zorganizowanej przestępczości, która dokonywała na wielką skalę oszustwa związane z podatkiem VAT podczas sprzedaży samochodów luksusowych” – pisze Wirtualny Nowy Przemysł. Akcję zorganizowała Europejska Jednostka Współpracy Sądowej – Eurojust, agencja Unii Europejskiej o charakterze prokuratorskim, przy współpracy miejscowej policji, ze szczególnym zaangażowaniem policji francuskiej i rumuńskiego biura w Eurojust. „Przeszukano 33 domy i przesłuchano 26 osób w Bułgarii, Czechach, Francji, Niemczech, Hiszpanii, na Łotwie, Litwie i w Rumunii. Dwie z nich zostały aresztowane. Przejęto 100 tys. euro w gotówce, kosztownościach i biżuterii oraz wiele aut luksusowych” – czytamy w artykule. WNP tłumaczy, że proceder opierał się na karuzeli VAT podczas kupna drogich samochodów. Zakupy realizowały firmy – duchy, kontrolowane przez obywateli francuskich. Podczas tych transakcji nie płacono podatku VAT. Samochody były sprzedane we Francji, do czego służyły fałszywe deklaracje VAT ze znacznie zaniżoną ceną. Szacowana kwota utraconych przychodów podatkowych przekracza 12 mln euro.

Wirtualne Media, „Puls Biznesu”: Hyundai i Kia inwestują w auta elektryczne

„Hyundai Motor Company i Kia Motors Corporation ogłosiły inwestycję w wysokości 100 milionów euro w partnerstwo z firmą Arrival, brytyjskim startupem pojazdów elektrycznych” – piszą Wirtualne Media. Hyundai zainwestuje w projekt 80 milionów euro, a Kia – 20 milionów euro. Dzięki współpracy z firmą Arrival, Hyundai i Kia planują dostarczać samochody dostawcze i autobusy przyjazne środowisku, których masowa produkcja ma być oparta o platformę Arrival. Odbiorcami pojazdów mają być europejskie firmy logistyczne.

Kia ogłosiła także szczegóły tzw. planu S. Firma przekonuje, że dzięki niemu chce systematycznie zbliżać się do pozycji lidera przemysłu motoryzacyjnego w takich dziedzinach, jak samochody elektryczne, usługi związane z mobilnością i jazda autonomiczna. Plan zakłada m. in. zainwestowanie do 2025 r. 25 mld dolarów w rozwój elektromobilności i technologii autonomicznych.

wirtualnemedia.plpb.pl

Dealerski Przegląd Prasy: Polska na szóstym miejscu w Europie

„Rzeczpospolita” wraca do ostatnich danych ACEA, z których wynika, że w 2019 r. Polska zajęła szóste miejsce wśród krajów Unii Europejskiej pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych (555,6 tys.), wyprzedzając Belgię (550 tys.). Liderem rankingu pozostają Niemcy. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania, a na trzecim Francja.

Magazyn „Made In Warmia & Mazury” publikuje wywiad z Kazimierzem i Adamem Fiedorowiczami, szefami firmy Polbis Auto, dealera Skody, Volkswagena i Audi z Olsztyna. Firma chce stworzyć największą rodzinną grupę dealerską na Warmii i Mazurach. – Zamierzamy zbudować wspólny serwis dla wszystkich naszych marek, by optymalizować procesy i koszta. Zaś jeśli chodzi o salon, to każda marka będzie miała odrębny, ale we wspólnym kompleksie. Plan zakłada, że w pierwszym kwartale 2022 roku inwestycja będzie już gotowa – zapowiada Adam Fiedorowicz.

Z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego w ramach projektu pt. Foresight Polska 2035 wynika, że połowa ekspertów reprezentujących m.in. naukę i biznes uważa, że upowszechnienie pojazdów o napędzie alternatywnym w Polsce nastąpi nie wcześniej niż w 2035 r., a 75 proc. ekspertów wskazuje, że nie wcześniej niż w 2040 r.

„Rzeczpospolita”: Awans w rankingu rynków motoryzacyjnych

„Rzeczpospolita” relacjonuje ostatnie dane ACEA na temat rejestracji aut w Europie. Wynika z nich, że w 2019 r. Polska zajęła szóste miejsce wśród krajów Unii Europejskiej pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych (555,6 tys.), wyprzedzając Belgię (550 tys.). Liderem rankingu pozostają Niemcy, gdzie w ubiegłym roku zarejestrowano 3,7 mln nowych aut. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania (2,3 mln), na trzecim – Francja (2,2 mln). W 2019 roku w całej UE sprzedano 15,3 mln nowych aut, o 1,2 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2018.

Największą sprzedaż ma na koncie grupa Volkswagena, która w 2019 r. sprzedała w krajach UE 3,74 mln samochodów, o 3,1 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2018. Drugim producentem pod względem wielkości sprzedaż było PSA (2,43 mln) ze spadkiem 1,1 proc. Na trzecim miejscu znalazła się Grupa Renault (1,63 mln).

„Made In Warmia & Mazury”: Polbis Auto chce się rozwijać

Magazyn „Made In Warmia & Mazury” publikuje wywiad z Kazimierzem i Adamem Fiedorowiczami, szefami firmy Polbis Auto, dealera Skody, Volkswagena i Audi. „Trzy lata temu olsztyński Polbis Auto poszerzył swoja działalność, kupując w Toruniu drugie dealerstwo Skody. Za wyniki w obydwu miastach w 2018 roku firma wywalczyła tytuł dealera roku Skody w Polsce. Ale karty na rynku motoryzacyjnym zostały przetasowane; Toruń przeszedł pod skrzydła trójmiejskiego dealera, zaś marka Polbis Auto skupiła się na ekspansji na rodzimym rynku, przejmując olsztyńską spółkę Auto Wimar Warmia, dotychczasowego dealera marek Audi i Volkswagen” – relacjonuje gazeta. Jednym z tematów rozmowy są plany na przyszłość Polbis Auto. Kazimierz Fiedorowicz zdradza, że firma stworzy swego rodzaju „osiedle samochodowe”, gdzie klient z szerokiej oferty wybierze produkt czy usługę dla siebie. – Przed nami wielkie wyzwanie inwestycyjne, ale myślę, że uda nam się stworzyć największą rodzinną grupę dealerską na Warmii i Mazurach – dodaje Kazimierz Fiedorowicz. Plany rozwoju dotyczą salonów i serwisu. – Zamierzamy zbudować wspólny serwis dla wszystkich naszych marek, by optymalizować procesy i koszta. Zaś jeśli chodzi o salon, to każda marka będzie miała odrębny, ale we wspólnym kompleksie. Plan zakłada, że w pierwszym kwartale 2022 roku inwestycja będzie już gotowa – zapowiada Adam Fiedorowicz.

więcej „Made In Warmia & Mazury” z 16 stycznia 2020, s. 100

Wirtualny Nowy Przemysł: Kiedy auta na prąd staną się powszechne?

Z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego w ramach projektu pt. Foresight Polska 2035 wynika, że połowa ekspertów reprezentujących naukę, biznes, organizacje pozarządowe, administrację i media uważa, że upowszechnienie pojazdów o napędzie alternatywnym w Polsce nastąpi nie wcześniej niż w 2035 r., a 75 proc. ekspertów wskazuje, że nie wcześniej niż w 2040 r. Według odpowiedzi ekspertów, prawdopodobieństwo tego, że w Polsce upowszechnią się pojazdy o napędzie alternatywnym wynosi 51 proc. „Według ekspertów bardzo silnymi barierami rozwoju elektromobilności w Polsce są wysokie koszty wdrożeń innowacyjnych technologii, niska świadomość ekologiczna społeczeństwa, niski poziom nakładów państwa na B+R oraz słabe dostosowywanie przedsiębiorstw do zmiennych warunków otoczenia” – relacjonuje Wirtualny Nowy Przemysł.

„Rzeczpospolita”: Amerykanie nie chcą samochodów na prąd?

„Rzeczpospolita” pisze, że mimo ponoszonych nakładów, rozwój elektromobilności na świecie nie postępuje w oczekiwanym tempie. Klaus Fröehlich, szef działu badań i rozwoju BMW ocenił, że „najlepsze założenie jest takie, że zelektryfikowane pojazdy (pojazdy elektryczne i hybrydy plug-in) będą stanowiły 20–30 procent światowej sprzedaży do 2030 r., ale będą miały bardzo zróżnicowaną globalną dystrybucję”. Jego zdaniem w dużych chińskich miastach na wschodnim wybrzeżu „niedługo” pojawią się EV, podczas gdy zachodnie Chiny będą polegać na silnikach spalinowych „przez następne 15–20 lat”. Jeśli chodzi o Europę, Fröehlich preferuje hybrydy typu plug-in zamiast pojazdów elektrycznych. Według niego PHEV-y zastąpią pojazdy z silnikami V8 i będą stanowić około 25 proc. sprzedaży w Europie. Kolejne 25 proc. przypadnie dla pojazdów typu BEV, a 50 proc. lub więcej dla aut z silnikami zasilanymi benzyną i olejem napędowym. Przedstawiciel BMW ciekawie ocenił sytuację w USA: „Większość stanów w USA nie potrzebuje pojazdów typu BEV. Zauważana jest preferencja tych aut głównie na zachodnim wybrzeżu i niektórych częściach wschodniego wybrzeża. Na pozostałym terenie USA jest status quo” – czytamy w artykule.

Gazeta Wrocławska: Vozilla kończy działalność we Wrocławiu

Vozilla znika z Wrocławia. Miejska Wypożyczalnia Aut Elektrycznych kończy działalność – czytamy w serwisie GazetaWroclawska. pl. 15 stycznia firma Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o, operator wypożyczalni, podpisała z miastem aneks do umowy, który skraca okres działalności wypożyczalni do 30 kwietnia 2020 roku. W najbliższych dniach rozpocznie się proces wycofywania pojazdów, który może trwać kilka miesięcy. – Na sytuację Vozilli ma wpływ wiele czynników, które sprawiają, że projekt ten nie ma perspektywy satysfakcjonującego rozwoju. Warunki i otoczenie nie zmienia się w tak szybkim tempie, jak początkowo zakładaliśmy – mówi portalowi GazetaWroclawska. pl szef Vozilli Miłosz Franaszek. Tłumaczy, że ceny samochodów elektrycznych utrzymują się na bardzo wysokim poziomie.- Często jest to nawet 200 procent ceny samochodu spalinowego o podobnej klasie, a dopłaty do tego typu pojazdów, choć zaczynają się pojawiać, nie niwelują tej różnicy. Dodatkowo infrastruktura ładowania nie rozwija się tak szybko, by rozwiązać problemy logistyczne, a ceny prądu wciąż rosną. Efektem tego są niesprzyjające warunki funkcjonowania, które nie dają nadziei na rentowność – mówi Franaszek.

Portal informuje, że po dwóch latach w systemie Vozilli zarejestrowanych jest ponad 60 tys. użytkowników, którzy wypożyczyli samochody blisko 600 tys. razy. Firma dysponuje flotą 240 aut. W artykule czytamy, że samochody wrócą do banku, który udzielił na nie leasingu.

Samar: Spada produkcja aut

Samar informuje, że w ubiegłym roku znów spadła produkcja aut osobowych i dostawczych w Polsce. „Trzech głównych graczy na polskim rynku: Volkswagen Poznań, FCA Poland i Opel Manufacturing Poland wyprodukowały 621 803 pojazdy wobec 632 724 sztuk w roku poprzednim” – czytamy w artykule. Wzrost odnotowała fabryka FCA Poland w Tychach, która wyprodukowała w ubiegłym roku 263 176 aut, o 1,44 proc.  (3 728 szt.) więcej niż w roku 2018. Spadki mają na koncie zakłady Volkswagena i Opla. W ubiegłym roku fabryki Volkswagena w Poznaniu i we Wrześni wyprodukowały 266 127 samochodów. Był to rezultat o 0,26 proc. (692 szt.) mniejszy niż w roku 2018. Z kolei fabryka Opel Manufacturing Poland w Gliwicach w zeszłym roku wyprodukowała 92 500 samochodów wobec 106 457 egzemplarzy w roku poprzednim. To spadek o -13,11 proc. r/r.

Dealerski Przegląd Prasy: 14 aut na 1000 mieszkańców Polski

Według danych ACEA, o których informuje PZPM, w 2019 r. liczba rejestracji nowych samochodów zwiększyła się w całej Unii Europejskiej o 1,2 proc. i wyniosła ponad 15,3 miliona sztuk. PZPM przygotował także szacunkowe dane na temat liczby zarejestrowanych nowych samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w poszczególnych europejskich krajach. Wynika z niego, że w 2019 roku najwięcej rejestracji na 1000 mieszkańców odnotowano w Luksemburgu. Polska znajduje się na 25. miejscu rankingu z liczbą 14,63 rejestracji na 1000 mieszkańców.

Z Licznika Elektromobilności, przygotowanego przez PSPA oraz PZPM wynika, że pod koniec grudnia po polskich drogach jeździło 8 637 elektrycznych samochodów osobowych, z których 59 proc. stanowiły pojazdy w pełni elektryczne, a pozostałą część hybrydy typu plug-in.

Media wracają do kary ponad 120 mln zł, jaką Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Volkswagen Group Polska w związku z tzw. aferą spalinową. — Volkswagen Group Polska nie widzi prawnych podstaw dla kary nałożonej przez UOKiK. W naszej ocenie prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko niewłaściwemu podmiotowi — spółka Volkswagen Group Polska jest bowiem jedynie importerem pojazdów i nie miała żadnej wiedzy o problemie emisji tlenków azotu w silnikach typu EA189 — mówi Tomasz Tonder, rzecznik VGP.

PZPM, ACEA: Rekordowy grudzień w Europie

W ubiegłym miesiącu zarejestrowano w Unii Europejskiej 1,2 mln aut osobowych. „W grudniu 2019 r. popyt na samochody osobowe w UE wzrósł czwarty miesiąc z rzędu (+21,7 proc.), co oznacza rekordowo wysoki wzrost notowany w analogicznym miesiącu w dotychczasowych danych” – informuje PZPM na podstawie danych ACEA. Związek tłumaczy, że było to częściowo wynikiem niskiej bazy porównawczej, ponieważ liczba rejestracji spadła o 8,4 proc. w grudniu 2018 r. Do wyjątkowego wzrostu przyczyniły się także zmiany na niektórych rynkach. Gwałtowny wzrost sprzedaży samochodów odnotowano we Francji (+27,7 proc.) i Szwecji (+ 109,3 proc.), ponieważ oba kraje ogłosiły znaczące zmiany w systemie „bonus-malus” – opodatkowania opartego na emisji CO2 w 2020 r., podczas gdy Holandia (+113,9 proc.) postanowiła zwiększyć opodatkowanie elektrycznych samochodów służbowych z 4 proc. do 8 proc. od stycznia 2020 r. W rezultacie wszystkie kraje UE – w tym pięć dużych rynków – odnotowały w grudniu solidny wzrost.

W 2019 r. liczba rejestracji nowych samochodów zwiększyła się w całej Unii Europejskiej o 1,2 proc. i wyniosła ponad 15,3 miliona sztuk.

PZPM przygotował także szacunkowe przeliczenie liczby zarejestrowanych nowych samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w poszczególnych krajach europejskich. Wynika z niego, że w 2019 roku najwięcej rejestracji na 1000 mieszkańców odnotowano w Luksemburgu – 89,59. Kolejne miejsca zajmują Belgia (47,96 rejestracji na 1000 mieszkańców) i Niemcy (43,45). Polska znajduje się na 25. miejscu rankingu z liczbą 14,63 rejestracji na 1000 mieszkańców.

pzpm.org.plpzpm.org.pl

PSPA: Przybywa ładowarek do aut na prąd

Według Licznika Elektromobilności przygotowanego przez PSPA oraz PZPM pod koniec grudnia po polskich drogach jeździło 8 637 elektrycznych samochodów osobowych, z których 59 proc. stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV) – 5 091, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV) – 3 546. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Pod koniec grudnia w Polsce funkcjonowało 1 011 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (1 815 punktów). To wzrost o ponad 200 proc. rok do roku. 28 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Na jeden ogólnodostępny punkt ładowania w Polsce przypadają mniej niż trzy samochody osobowe. Dla porównania, w samym Londynie zainstalowano do tej pory ponad 1 500 publicznie dostępnych punktów ładowania, czyli niemal tyle co w całej Polsce. Z kolei w Niemczech, ich liczba jeszcze w 2019 r. przekroczyła 20 tysięcy. – Rozbudowa ogólnodostępnej sieci ładowania w Polsce napotyka liczne przeszkody, które hamują rozwój elektromobilności. Wśród nich należy wymienić długi, nierzadko sięgający kilkunastu miesięcy, czas oczekiwania na przyłącze. To czynnik, przez który europejscy operatorzy ultraszybkich stacji ładowania, tacy jak IONITY czy MEGA-E, musieli opóźnić swój debiut w naszym kraju. Kolejny problem stanowią bardzo wysokie opłaty stałe, które nadmiernie obciążają operatorów w Polsce. Co istotne, polscy operatorzy ponoszą wyższe koszty utrzymania infrastruktury w porównaniu do podmiotów prowadzących podobną działalność w państwach członkowskich Unii Europejskiej – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

„Puls Biznesu”: VGP: nie ma prawnych podstaw dla kary nałożonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Media wracają do kary, jaką Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Volkswagen Group Polska w związku z tzw. aferą spalinową. Przypomnijmy, że we środę UOKiK nałożył ponad 120 mln zł kary na Volkswagen Group Polska m. in. za wprowadzenie klientów w błąd, co do poziomu emisji spalin. — Volkswagen Group Polska nie widzi prawnych podstaw dla kary nałożonej przez UOKiK. W naszej ocenie prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko niewłaściwemu podmiotowi— spółka Volkswagen Group Polska jest bowiem jedynie importerem pojazdów i nie miała żadnej wiedzy o problemie emisji tlenków azotu w silnikach typu EA189 — mówi Tomasz Tonder, rzecznik VGP. Rozstrzygnięcie urzędu nie jest prawomocne. Przysługuje od niego odwołanie do sądu. VGP ostateczną decyzję w sprawie odwołania lub akceptacji kary ma podjąć dopiero po otrzymaniu i przeanalizowaniu decyzji UOKiK. — Chcę podkreślić, że od 2016 r. Volkswagen prowadzi akcję serwisową związaną z silnikami EA189. Koncern skontaktował się z właścicielami samochodów na polskim rynku. Zachęcamy także właścicieli aut zakupionych na rynku wtórnym do weryfikacji numeru VIN na stronach internetowych marek należących do grupy i nieodpłatnej akcji serwisowej, jeśli będzie taka konieczność. Urząd odpowiedzialny za homologacje potwierdził, że czynności serwisowe nie powodują niekorzystnych zmian w zużyciu paliwa, mocy silnika, momentu obrotowego czy poziomu hałasu. Klienci w Polsce nie ponieśli żadnej szkody — tłumaczy Tomasz Tonder.

SpotData: Co dalej ze stopami procentowymi?

GUS w ostatecznym odczycie inflacji potwierdził, że tempo wzrostu cen konsumpcyjnych w grudniu wyniosło 3,4 proc. rok do roku – przypomina Ignacy Morawski, dyrektor SpotData, w Danych dnia. Ocenia, że po wyraźnym wzroście inflacji w grudniu, na rynku finansowym wzrosło prawdopodobieństwo podwyżki stóp procentowych w Polsce. Tłumaczy przy tym, że aby stopy procentowe wzrosły, potrzebne jest spełnienie kilku warunków. Po pierwsze, wzrost gospodarczy musi być wyższy od oczekiwań. Po drugie, inflacja musiałaby utrzymać się na podwyższonym poziomie do wiosny-lata. Zdaniem Morawskiego większość prognoz pokazuje, że na wiosnę inflacja zacznie się obniżać ze względu na tzw. efekty bazowe oraz wygaszenie fali podwyżek w usługach. „Jeżeli to nie nastąpi, wówczas spojrzenie banku centralnego na stopy procentowe może się zmienić” – uważa Morawski. Trzeci czynnik to poprawa koniunktury na świecie.  Po czwarte, kurs złotego nie może się nadmiernie umocnić. „Bank centralny traktowałby umocnienie złotego jako głównie niebezpieczeństwo wynikające z potencjalnych podwyżek stóp procentowych – jeżeli złoty będzie się umacniał, to podwyżki będą raczej wykluczone (tym bardziej, że aprecjacja szybko ograniczy inflację)” – tłumaczy Morawski. Jego zdaniem kombinacja wszystkich tych czynników raczej nie wystąpi i stopy procentowe nie wzrosną w tym roku. „Ale poczekajmy do wiosny, która zweryfikuje trendy inflacyjne i stan koniunktury” – czytamy w komunikacie.