Wydarzenia

współpraca:

Dealerski Przegląd Prasy: Serwisy wciąż naprawiają

„Rzeczpospolita” pisze o skutkach epidemii koronawirusa dla salonów i serwisów dealerskich. Dziennik zauważa, że sprzedaż aut w salonach jest wyraźnie niższa niż zwykle, ale serwisy wciąż mają klientów. – Nikt ze znanych mi dealerów nie zatrzymał działalności. W serwisach dalej jest ruch, choć mniejszy o 30–40 proc. – mówi Marek Konieczny, prezes ZDS.

Media wiele uwagi poświęcają pracom nad przepisami antykryzysowymi. Rząd przyjął i skierował do Sejmu projekty ustaw składające się na tzw. „tarczę antykryzysową”, która ma zapewnić wsparcie gospodarce i firmom w czasie epidemii koronawirusa. Sejm ma zająć się pakietem na piątkowym posiedzeniu.

Niezależnie od kryzysu wywołanego przez koronawirusa, marka Infiniti opuszcza polski rynek. 31 marca Centra Infiniti w Gdańsku, Krakowie, Poznaniu, Sosnowcu, Warszawie i Wrocławiu wydadzą ostatnie samochody klientom. – Ale nie żegnamy się. Jeszcze przez tydzień zapraszamy na wyjątkową wyprzedaż, a jednocześnie potwierdzamy utrzymanie na wiele lat pełnej opieki serwisowej – zastrzega Grzegorz Szczypior, prezes Grupy IP.

„Rzeczpospolita”: Salony tracą przez koronawirusa

„Rzeczpospolita” pisze o skutkach epidemii koronawirusa dla salonów i serwisów dealerskich. Dziennik zauważa, że już w pierwszym tygodniu marca ruch w polskich salonach był wyraźnie mniejszy. Teraz, po wprowadzeniu ograniczeń w poruszaniu się, jest jeszcze słabiej. We wtorek Związek Dealerów Samochodów wydał jednak komunikat, w którym poinformował, że dealerzy dalej pracują. Rozporządzenie władz nie wprowadza ani zakazu handlu samochodami, ani świadczenia usług serwisowych, nie dotyczy także sprzedaży usług finansowych i ubezpieczeń. – Nikt ze znanych mi dealerów nie zatrzymał działalności. W serwisach dalej jest ruch, choć mniejszy o 30-40 proc. – mówi Marek Konieczny, prezes ZDS.

Kolejny problem branży to ograniczenia w działalności urzędów, co uniemożliwia rejestrowanie samochodów. Już na początku tygodnia informowano o wstrzymaniu rejestracji w około 30 proc. wydziałów komunikacji, m.in. w tak dużych aglomeracjach jak Kraków, Katowice czy Gdynia. „Rzeczpospolita” relacjonuje, że według ZDS taka sytuacja doprowadzi do zatorów płatniczych i może spowodować utratę płynności finansowej firm dealerskich. – Jeśli firmy leasingowe nie mogą samochodu zarejestrować, to automatycznie nie mogą nam zapłacić. To sprawia, że możemy mieć problem z pokrywaniem naszych zobowiązań – twierdzi Piotr Chodzeń, współwłaściciel dealerskiej Grupy Chodzeń. – W normalnej sytuacji sprzedaż samochodów powinna zarobić na koszty finansowania zapasów i stoków. Ale obecny rozwój wydarzeń może mieć dla branży dramatyczne konsekwencje – ostrzega Piotr Mozdyniewicz, prezes zarządu Grupy MM Cars. Z naszych informacji wynika na szczęście, że sytuacja w wydziałach komunikacji, choć nadal jest trudna, to jednak się poprawia. W ograniczonym zakresie działają już m.in. wymienione urzędy w Gdyni, Katowicach i Krakowie (rejestrowane są auta nowe, rejestracja trwa dłużej, a dokumenty składa się np. do skrzynek albo wysyła kurierem).

„Dziennik Gazeta Prawna”, RMF24: Jest projekt przepisów antykryzysowych

Rząd przyjął i skierował do Sejmu projekty ustaw składające się na tzw. „tarczę antykryzysową”, która ma zapewnić wsparcie gospodarce, pracodawcom i pracownikom w dobie epidemii koronawirusa. Sejm ma zająć się pakietem na piątkowym posiedzeniu. „Dziennik Gazeta Prawna” pisze o aktualnej wersji przepisów. „Tarcza antykryzysowa nie odracza terminów na zapłatę podatków przez przedsiębiorców (a jedynie zaliczki na podatek płacone przez płatników). Nie przesuwa też terminu na sporządzenie CIT-8 i sprawozdań finansowych (planowane zmiany dotyczą tylko jednostek finansów publicznych oraz non profit” – czytamy w artykule. Jeśli chodzi o VAT, zmiany sprowadzają się do przesunięcia do lipca br. wejścia w życie nowego JPK_V7M i JPK_V7K dla dużych firm (nie dla małych i średnich) oraz nowej matrycy.

Dziennik informuje również, że w obecnej wersji przepisów poprawiono wcześniejszy błąd w propozycji rozliczania straty podatkowej za 2020 r. przez podatników CIT. „Zarówno oni, jak i podatnicy PIT będą mogli odliczyć ją od dochodu osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, czyli wstecznie od dochodu za 2019 r. (maksymalnie 5 mln zł). W tym celu trzeba będzie w 2021 r., gdy będzie już znana strata za 2020 r., złożyć korektę zeznania za 2019 r” – pisze „DGP”.

W nowym projekcie rząd utrzymał propozycję odroczenia do końca 2020 r. podatku od sprzedaży detalicznej. Dotychczasowe przepisy zakładały, że sklepy (głównie wielkopowierzchniowe) będą go płacić już od lipca br.

„Dziennik Gazeta Prawna” z 26 marca 2020, s. B3, gazetaprawna.plrmf24.pl

Infiniti Polska, Grupa IP: Kończy się sprzedaż aut Infiniti w Polsce

Marka Infiniti opuszcza polski rynek. 31 marca 2020 roku Centra Infiniti w Gdańsku, Krakowie, Poznaniu, Sosnowcu, Warszawie i Wrocławiu wydadzą klientom ostatnie samochody. – Ale nie żegnamy się. Jeszcze przez tydzień zapraszamy na wyjątkową wyprzedaż, a jednocześnie potwierdzamy utrzymanie na wiele lat pełnej opieki serwisowej – zastrzega Grzegorz Szczypior, prezes Grupy IP.

Firma zapewnia o utrzymaniu pełnej obsługi posprzedażnej wszystkich aut Infiniti, które będą jeździć po polskich drogach. Dla użytkowników Infiniti nic się nie zmienia. Opieka serwisowa marki będzie prowadzona we wszystkich lokalizacjach, w których dotąd funkcjonowały Centra Infiniti. Szczegółowe informacje będą umieszczane na stronie www. centruminfiniti. pl. Od 1 kwietnia obsługę gwarancyjną i pogwarancyjną marki Grupa IP będzie realizować wespół z Grupą PGD. Formalnie IP będzie dalej prowadziło serwisy w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku, a Grupa PGD otrzyma autoryzacje na kontynuowanie działalności serwisowej Infiniti w Sosnowcu, Krakowie i Poznaniu. To właśnie Grupa PGD zainicjowała w 2008 roku obecność Infiniti w Polsce, a z niej „wyrosła” Grupa IP.

Infiniti miało swoją premierę w Polsce w listopadzie 2008 roku. „Warszawski salon marki przez lata był salonem o największej sprzedaży Infiniti w Europie. Polskie przedstawicielstwo osiągało jedne z najwyższych na rynkach europejskich udziałów Infiniti w segmencie premium (nawet 1,24 proc.), a w ciągu ponad jedenastu lat działalności sprzedało ponad 4 400 samochodów ze znakiem nieskończoności na masce” – czytamy w komunikacie.

więcej Infiniti Polska, Grupa IP

Samar: Moto-branża potrzebuje wsparcia

Samar publikuje wywiad z Jakubem Farysiem, prezesem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Rozmowa dotyczy problemów branży motoryzacyjnej w związku z epidemią koronawirusa. Samar pyta, czego najbardziej obawia się branża motoryzacyjna w obliczu pandemii. – Obawiamy się, że jeśli epidemia nie uspokoi się w ciągu kilku najbliższych tygodni, a ludzie nie wrócą na swoje stanowiska pracy, to w branży motoryzacyjnej po prostu zaczną się zwolnienia. I jeszcze jedna kwestia: ile czasu minie od ogłoszenia, że pandemia nam już nie zagraża do momentu, kiedy ludzie zaczną ponownie kupować samochody? Przecież trzeba najpierw je wyprodukować, a to zajmie kilka kolejnych tygodni. A dealerzy wykorzystają już pieniądze, które dziś mają i te które jeszcze wpłyną od importerów, aby mogli przeżyć najbliższe miesiące. A co dalej? – zastanawia się szef PZPM. Podkreśla przy tym, że aby branża mogła utrzymać zatrudnienie, musi dostać wsparcie. I wylicza najważniejsze sposoby na pomoc branży. – Chodzi po prostu o pieniądze, o żywą gotówkę, która umożliwiłaby wypłatę wynagrodzeń. Po drugie, jak najszybciej muszą być wprowadzone mechanizmy podatkowe, na przykład trzeba zlikwidować blokady środków pieniężnych na specjalnych rachunkach VAT, do czego zobowiązują podatników przepisy dotyczące tzw. podzielonej płatności VAT. Chodzi o to, by pieniądze te dla poprawienia płynności finansowej przedsiębiorstw mogły być też używane do regulowania innych zobowiązań niż tylko podatkowych. Kluczowe jest również wstrzymanie obowiązku wnoszenia opłat na rzecz ZUS, bo jeśli pracodawcy teraz nie zwolnią ludzi, to, kiedy po epidemii wrócą oni do pracy, będzie miał kto płacić podatki. Kolejna kwestia to elastyczne podejście do czasu pracy, tak by na przykład można było go rozliczyć w ciągu 24 miesięcy – mówi Faryś.

Grupa Pietrzak: Premiera filmu „Rowerem przez Islandię”

Projekt „Rowerem przez Islandię”, którego organizację wsparła Grupa Pietrzak, doczekał się swojego finału w formie wideo. Siedmiominutowy reportaż, to artystyczna relacja z wyjątkowej wyprawy, która miała miejsce w czasie ubiegłorocznych wakacji. Podczas 10-dniowego rajdu na specjalnym rowerze napędzanym pracą rąk, niepełnosprawny katowiczanin Dariusz Sobczak przemierzył Islandię i dotarł nad Atlantyk. W wyprawie towarzyszyli mu synowie na rowerach oraz żona, która wspierała wyprawę logistycznie, za kierownicą przekazanego przez Grupę Pietrzak Renault Kadjar. W ramach projektu ekipa pokonała 550 km. Wyprawa została zorganizowana z okazji 25-lecia Renault Pietrzak.

Kolejnym elementem akcji „Rowerem przez Islandię” był cel dobroczynny. 1 lipca ruszyła charytatywna zbiórka kilometrów w aplikacji Endomondo. Celem było zebranie do 31 sierpnia 500 tys. km. Ostatecznie udało się go zrealizować już po tygodniu od rozpoczęcia zbiórki. Renault Pietrzak wraz z firmą OKAM, INSPIRE oraz partnerami przekaże 50 000 zł na organizację ferii dla podopiecznych Centrum Opiekuńczo – Wychowawczego „Wzrastanie” w Katowicach.

Relacja oraz zdjęcia z wyprawy są dostępne pod adresem: www.roweremprzezislandie.pl

Wideo z wyprawy można obejrzeć w serwisie Youtube.

Interia: Volkswagen i Audi zachęcają do utrzymywania dystansu

Interia informuje o niezwykłej kampanii promocyjnej, którą przygotowały marki Volkswagen i Audi. W specjalnych filmach zachęcają one do zachowywania nowych wymogów sanitarnych i utrzymywania dystansu. W krótkim klipie marka VW na wiele sposobów podkreśla, że jej sukces był możliwy wyłącznie dzięki trzymaniu się razem, wspólnemu przezwyciężaniu przeciwności i staniu ramię w ramię. Lecz teraz nadszedł nowy kryzys, a „my jako Volkswagen, aby go przezwyciężyć, musimy zachować dystans”. Klip kończy się animacją z logo Volkswagena, w którym litery „V” oraz „W” oddalają się od siebie, a także podziękowaniem dla widzów za „utrzymywanie dystansu społecznego”.

Dealerski Przegląd Prasy: Rynek na minusie

Zaczynamy od wyników rejestracji aut z pierwszych 20 dni marca. Samar informuje, że w tym czasie zarejestrowano 22 188 samochodów osobowych (-22,73 proc.) oraz 3 003 samochody dostawcze (-10,28 proc.). Liderem rynku samochodów osobowych jest Skoda.

Miesięcznik „Dealer” pisze o pierwszych reakcjach importerów na kryzys wywołany epidemią koronawirusa. Importerzy, którzy już zareagowali (m.in. Volkswagen Group, Subaru, Mazda, Mercedes-Benz) deklarują wdrożenie działań wspierających dealerów, w tym m.in. pełną wypłatę bonusów ilościowych i jakościowych za marzec, niezależnie od faktycznego wolumenu sprzedaży.

Tymczasem serwis Elektrowóz informuje o odpowiedzi resortu aktywów państwowych na interpelację posła Koalicji Obywatelskiej Marka Sowy. Poseł Sowa zapytał ministra o to, czy planowana jest modyfikacja rozporządzenia w sprawie dopłat do zakupu aut elektrycznych oraz jaka jest przyczyna wprowadzanych zmian. „Powiedzmy wprost: nie ma politycznej woli, żeby nabywcy samochodów elektrycznych otrzymali jakiekolwiek dopłaty. Powiedziano to dookoła, ubierając wypowiedź w wiele akapitów” – relacjonuje serwis.

Samar: Duży spadek po dwóch dekadach marca

W pierwszych dwóch dekadach marca zarejestrowano 22 188 samochodów osobowych (-22,73 proc.) oraz 3 003 samochody dostawcze (-10,28 proc.) – informuje Samar. Łącznie na rynek trafiło 25 191 pojazdów o dmc do 3,5 tony (-21,43 proc.).

Liderem rynku samochodów osobowych jest Skoda. Kolejne miejsca zajęły Toyota, Volkswagen, Kia i Hyundai. W tej grupie jedynie Toyota może pochwalić się wzrostem (+2,9 proc.). Pozostałe marki mają na koncie znaczące spadki.

samar.plLinkedIn.com

Miesięcznik „Dealer”: Importerzy reagują na kryzys

Znamy pierwsze reakcje importerów na kryzys wywołany epidemią koronawirusa. Importerzy, którzy już zareagowali (m.in. VGP, Subaru, Mazda, Mercedes-Benz) deklarują wdrożenie działań wspierających dealerów.

Wymienione markowe centrale zakładają m.in., że bonusy ilościowe i jakościowe za marzec 2020 r. mają być wypłacone w pełnej wysokości, niezależnie od faktycznego wolumenu sprzedaży (w zależności od marki, punktem odniesienia mają tu być np. realizacje celów uzyskane przez dealerów w IV kwartale 2019 r.). Ochroną mają być też objęte bonusy z obszaru posprzedaży (tu procentowa wypłata premii ma być przynajmniej nie niższa niż w lutym br.). Jednocześnie pojawiają się deklaracje szybkiej analizy i decyzji w zakresie tego, jak będzie wyglądał pod tym względem kolejny miesiąc i cały drugi kwartał.

Z informacji od importerów wynika również, że dostawa nowych samochodów ma być realizowana wyłącznie na zlecenie dealera. Centrale wstrzymują także badania jakościowe, szkolenia czy audyty ISO (co logiczne, w obecnej sytuacji znika też obowiązek obligatoryjnych jazd próbnych). Wskazane wyżej marki deklarują też przyspieszenie rozliczania faktur, korekt i wypłat bonusów (jest też mowa o rozmowach z bankami celem wypracowania „elastycznego i indywidualnego” podejścia do tematu linii kredytowych i wielkości finansowania).

Każdego, kto chciałby się podzielić obecną sytuacją w swojej sieci, miesięcznik „Dealer” zachęca do kontaktu (redakcja@miesiecznikdealer.pl).

Elektrowóz: Co z dopłatami do aut na prąd?

Serwis Elektrowóz pisze o odpowiedzi resortu aktywów państwowych na interpelację posła Koalicji Obywatelskiej Marka Sowy. Poseł Sowa zapytał ministra aktywów państwowych o to, czy planowana jest modyfikacja rozporządzenia w sprawie dopłat do zakupu aut elektrycznych oraz jaka jest przyczyna wprowadzanych zmian. Odpowiedział mu wiceminister Adam Gawęda.

Z odpowiedzi wynika, że nadal trwają prace nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia zakupu nowych pojazdów ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu osobom fizycznym niewykonującym działalności gospodarczej. Serwis relacjonuje, że prace „wynikają z inwentaryzacji dotychczasowych założeń mechanizmu i proponowanych kwot wsparcia”.

W artykule czytamy także, że nie ma już mowy o 1 milionie samochodów elektrycznych do roku 2025, jest ponad 600 tysięcy sztuk aut elektrycznych i hybrydowych do roku 2030. Z zastrzeżeniem, że „podane liczby są jedynie wskazaniem kierunku zmian i rzeczywista liczba pojazdów elektrycznych może się różnić od tych powyżej wskazanych”. „Powiedzmy wprost: nie ma politycznej woli, żeby nabywcy samochodów elektrycznych otrzymali jakiekolwiek dopłaty. Powiedziano to dookoła, ubierając wypowiedź w wiele akapitów. Obecne problemy z wirusem będą stanowiły dodatkowe usprawiedliwienie, żeby nikt nie dostał pieniędzy” – ocenia serwis.

ZDS: Nie ma zakazu prowadzenia działalności dla dealerów samochodów

W Dzienniku Ustaw z dnia 24 marca 2020, Poz. 522 ukazało się rozporządzenie Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie z dnia 20 marca 2020 w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej stanu epidemii. Nowe przepisy nakładają ograniczenia w przemieszczaniu się. Polacy mają pozostać w domu. Wyjątkiem są: droga do pracy i do domu, wolontariat w walce z koronawirusem oraz niezbędne sprawy życia codziennego. Związek Dealerów Samochodów tłumaczy, że nowe rozporządzenie nie wprowadza zakazu działalności w zakresie żadnego z aspektów podstawowej działalności dealera samochodów tj. handlu samochodami nowymi, używanymi, motocyklami ani działalności usługowej polegającej na świadczeniu usług serwisowych. Nie dotyczy także sprzedaży usług finansowych i produktów ubezpieczeniowych. „Salony i serwisy mogą nadal być otwarte. Pracownicy firm dealerskich mogą dojeżdżać do pracy i wykonywać czynności zawodowe. Dojazd klienta do serwisu należy traktować jako zaspokajanie niezbędnych potrzeb związanych z bieżącymi sprawami życia codziennego. Z kolei ewentualny dojazd klienta do salonu  może odbywać się w celu zakupu samochodu, jako towaru związanego z czynnościami zawodowymi klienta. W związku z tym salony i serwisy mogą zostać otwarte, jako że potencjalnie mogą być one odwiedzane przez klientów” – informuje ZDS.

ZPL, PZWLP: Branża leasingowa chce wesprzeć klientów

Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów zdecydowały wspólnie, że odgórnie wprowadzą ułatwienia dla swoich klientów. „Celem naszych działań w bieżącej sytuacji gospodarczej w Polsce jest umożliwienie naszym klientom prowadzenia działalności po ustaniu zagrożenia epidemicznego. Oznacza to, że działania, które prowadzimy są nakierowane na takie potraktowanie klientów, którzy znajdą się w sytuacji utrudniającej bieżącą i regularną obsługę umów, by pozostawić w ich dyspozycji finansowane przedmioty” – czytamy w komunikacie. Działania firm obejmują (na wniosek klienta lub w wyniku decyzji leasingodawcy) m.in.: odroczenie w czasie wynikającej z zawartych umów finansowania konieczności spłaty rat w części kapitałowej lub kapitałowo-odsetkowej albo kapitałowo-serwisowej, odstąpienie od stosowania odsetek karnych w związku z odroczeniem spłat rat, odstąpienie od stosowania części opłat i prowizji, elastyczne wydłużanie i dostosowanie okresów finansowania i okresów wynajmu, dostosowanie działań windykacyjnych rozpoczętych przed okresem spowolnienia dla podmiotów, które ucierpiały wskutek epidemii.

„Rzeczpospolita”: Serwis Forda z dowozem auta do domu

Ford wprowadza nowe bezpłatne usługi mające na celu zapobieganie rozprzestrzeniania się koronawirusa. Akcja Forda w Polsce w ramach #zostańwdomu obejmuje między innymi bezpłatną usługę door to door – serwis Forda odbierze, a po wykonanej usłudze dowiezie samochód pod dom klienta. Dostępna jest także darmowa usługa Ford Video Check, która obejmuje raport stanu technicznego samochodu również w formie wideo oraz umożliwia zaakceptowanie zakresu prac na podstawie kosztorysu – pisze „Rzeczpospolita”. Firma informuje także o pełnej dezynfekcji auta przed przekazaniem do klienta.

Dealerski Przegląd Prasy: Rząd zaostrza ograniczenia. Co z dealerami?

Premier Mateusz Morawiecki i minister zdrowia Łukasz Szumowski poinformowali o wprowadzeniu nowych ograniczeń w związku z epidemią koronawirusa. – Wdrażamy ograniczania w przemieszczaniu się. Ograniczenia będą dotyczyć każdego z nas. Ta decyzja ma maksymalnie ograniczyć naszą aktywność. Wszystkie inne działania poza wyjściem do pracy, apteki, wyprowadzenia psa na spacer  odłóżmy na później – mówił premier. Rząd wprowadzi też ograniczenia dotyczące poruszania się w komunikacji publicznej. Nowe obostrzenia będą obowiązywać do 11 kwietnia – pisze „Rzeczpospolita”. Polacy mają więc pozostać w domach. Dealerstwa będą mogły pozostać otwarte, natomiast pozostaje pytanie o zasadność pojawiania się w nich (przynajmniej fizycznie) klientów…

Według AAA AUTO rozprzestrzenianie się koronawirusa zmniejszy o około 5 proc. sprzedaż na rynku aut używanych w krótkim okresie. Firma uważa, że długofalowo rynek wtórny „odbije się” ze względu na braki w ofercie nowych pojazdów i ograniczoną skłonność konsumentów do wydawania pieniędzy na nowe auta.

Samar informuje, że rosną ceny aut. W lutym średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych przekroczyła 119 tys. złotych. W porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku różnica wyniosła ponad 13 tys. złotych, co oznacza wzrost o 12,97 proc.

„Rzeczpospolita”, Polsat News: Rząd wprowadza kolejne ograniczenia

„W Polsce będą obowiązywały bardziej radykalne ograniczenia w związku z pandemią koronawirusa. Decyzję podjęto podczas posiedzenia Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Nowe obostrzenia będą obowiązywać do 11 kwietnia” – informuje „Rzeczpospolita”. O planach rządu i nowych ograniczeniach poinformowali premier Mateusz Morawiecki i minister zdrowia Łukasz Szumowski. – Wdrażamy ograniczania w przemieszczaniu się. Ograniczenia będą dotyczyć każdego z nas. Ta decyzja ma maksymalnie ograniczyć naszą aktywność. Wszystkie inne działania poza wyjściem do pracy, apteki, wyprowadzenia psa na spacer  odłóżmy na później – mówił premier. Nowe rozporządzenie wprowadza też zakaz gromadzenia się czy przemieszczania się w grupach powyżej dwóch osób (nie dotyczy rodzin czy członków gospodarstwa domowego).

Rząd wprowadzi też ograniczenia dotyczące poruszania się w komunikacji publicznej. W każdym środku komunikacji można zajmować maksymalnie połowę miejsc siedzących (z odstępem między jednym a drugim rzędem siedzeń). Nadal obowiązują ograniczenia, które wprowadzono wcześniej. Przestrzegania nowych obostrzeń będzie pilnować policja. Za złamanie przepisów grozi do 5 tysięcy złotych kary. – Chcemy, żeby Polacy wrócili do pracy po Wielkanocy i żeby odbyły się w tym roku egzaminy maturalne. Będziemy musieli się wystrzegać wielu zachowań, które wcześniej były naturalne – mówił premier.

Co z działalnością dealerów? Dealerstwa i serwisy będą mogły pozostać otwarte, natomiast pozostaje pytanie o pojawianie się w nich (przynajmniej fizycznie) klientów… Polacy mają przecież pozostać w domu. Wyjątkiem są: droga do pracy i do domu, wolontariat w walce z koronawirusem oraz niezbędne sprawy życia codziennego. Czy w tym ostatnim pojęciu mieści się zakup i serwis auta? W niektórych przypadkach pewnie tak, ale sprawa nie wydaje się zero-jedynkowa.

 rp.plpolsatnews.pl

AAA AUTO: Koronawirus osłabi rynek aut używanych

Według AAA AUTO rozprzestrzenianie się koronawirusa zmniejszy o około 5 proc. sprzedaż na rynku aut używanych w krótkim okresie czasu. Jednak długofalowo rynek wtórny odbije się ze względu na braki w ofercie nowych pojazdów i ograniczoną skłonność konsumentów do wydawania pieniędzy na nowe auta, ale także ze względu na mniejsze zaufanie podróżnych do transportu publicznego, którzy coraz częściej wybierają własne auto. Zdaniem AAA AUTO wzrost sprzedaży zanotują przede wszystkim dealerzy aut używanych, którzy będą prowadzili handel głównie w internecie, a samochody dostarczą klientom pod dom. – Obserwowany obecnie malejący popyt na nowe samochody będzie postępował w związku z ich coraz mniejszą podażą, ale także w związku z tym, że w ostatnim czasie za znaczną część popytu odpowiadali klienci korporacyjni, którzy odczują zmianę sytuacji gospodarczej i skorygują plany inwestycyjne. Rynek aut używanych już odczuwa negatywny wpływ koronawirusa na sprzedaż, ale w długim okresie czasu może liczyć na odbicie, ze względu na ograniczoną podaż nowych pojazdów oraz bardziej przemyślane decyzje zakupowe klientów indywidualnych, którzy stanowią większość na rynku wtórnym – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Przedstawicielka firmy poinformowała również, że w AAA AUTO zintensyfikowano działalność w internecie, a klienci nie muszą odwiedzać oddziału, żeby kupić auto. Wybierają samochód w internecie, dzwonią do call center firmy, a następnie zdezynfekowane auto jest dostarczane do ich domu przez sprzedawcę w ubraniu ochronnym.

ZDS: ZDS apeluje do premiera

Od ubiegłego tygodnia do biura Związku Dealerów Samochodów dochodzą sygnały o przypadkach decyzji władz powiatowych o całkowitym wstrzymywaniu procesu rejestracji pojazdów. Według szacunków Związku zjawisko to dotyczy obecnie około 30 procent wydziałów komunikacji w Polsce. Brak możliwości rejestracji pojazdów powoduje, że przedsiębiorcy zajmujący się sprzedażą samochodów nowych i używanych na terenie tych powiatów, nie są w stanie realizować swoich, dozwolonych przez rozporządzenie o stanie epidemii na obszarze RP, działań gospodarczych. Dotyczy to rejestracji samochodów przez klientów indywidualnych, jak i przez firmy leasingowe i flotowe. „Brak możliwości rejestracji powoduje wynikające z warunków umownych zatory płatnicze i może spowodować utratę płynności finansowej firm dealerskich w masowej skali, a tym samym pogłębienie kryzysu gospodarczego spowodowanego obecną sytuacją” – czytamy w komunikacie.

Dlatego Związek Dealerów Samochodów skierował do premiera Mateusza Morawieckiego i przedstawicieli władz wykonawczych i ustawodawczych apel o wprowadzenie do projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych z dnia 2 marca 2020 r. poprawki, która zapewniłaby polskim firmom motoryzacyjnym możliwość wykonywania dozwolonych prawem działań gospodarczych.

Samar: Ceny aut rosną

Samar informuje, że w lutym średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych przekroczyła 119 tys. złotych. W porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku różnica wyniosła ponad 13 tys. złotych, co oznacza wzrost o 12,97 proc. „Średnia cena sprzedaży w dwóch pierwszych miesiącach 2020 roku wynosi 117 283 zł i jest wyższa od ubiegłorocznej o 11,71 proc.” – czytamy dalej. W analizowanym okresie najbardziej — o blisko 82 proc. — zdrożały samochody Smart. Kolejne miejsca na liście najmocniej drożejących aut zajmują marki z Grupy PSA.

„Rzeczpospolita”: Jaka będzie przyszłość motoryzacji?

„Rzeczpospolita” publikuje wywiad z Jackiem Pawlakiem, prezesem Toyota Motor Poland. Rozmowa dotyczy m.in. zmian, jakie zachodzą w motoryzacji i elektryfikacji aut. – W Toyocie cały czas dyskutujemy i zastanawiamy się czy przyszłość jest w samochodach elektrycznych zasilanych wodorem czy też w czysto elektrycznych. Zaczęliśmy dużo bardziej intensywnie pracować nad tymi technologiami. Stworzenie czegoś nowego to jest kwestia pieniędzy, jednak pewności nigdy nie ma, że wydamy miliardy we właściwy sposób. W historii motoryzacji było wiele nietrafionych trendów. Najważniejsze żeby przewidzieć to, co w przyszłości będzie istotne i ważne – mówi Pawlak. Dziennik pyta również, czy można przekonać Polaków do aut niskoemisyjnych. – Ekologiczny trend, który mamy obecnie na świecie powinien być widoczny w Polsce jeszcze mocniej niż w innych krajach. Nam powinno dużo bardziej zależeć niż innym państwom żeby rozwiązać problem smogu. Mamy w Polsce 38 mln ludzi i 23 mln samochodów. To w wielu przypadkach więcej niż w Europie zachodniej. Problem polega na tym, że te auta są bardzo stare. Nowoczesny samochód z normą Euro6.2 homologowany wg. normy WLTP ma ogromną redukcję szkodliwych spalin w porównaniu z takim z normą Euro3 – mówi przedstawiciel Toyoty.

Automotive News: Europejscy dealerzy liczą na wsparcie

Serwis Automotive News pisze o problemach europejskich dealerów, których działalność jest mocno utrudniona w związku z wprowadzaniem ograniczeń służących walce z epidemią koronawirusa na kontynencie. W artykule czytamy, że w wielu krajach władze zakazują sprzedaży samochodów, dopuszczając jedynie działalność związaną z obsługą posprzedażną oraz serwisowaniem aut, co wpływa na obniżenie dochodów dealerów. Producenci samochodów w Europie pracują nad zapewnieniem wsparcia dla dealerów. „Na przykład w swoim w pakiecie środków Toyota Germany skupiła się na zapewnieniu dealerom płynności. Bank kredytowy Toyoty przedłużył terminy płatności, uprościł udzielanie pożyczek i wspiera firmy w ich kontaktach z klientami komercyjnymi” – czytamy w artykule. Część dealerów obawia się jednak, że środki przyjęte przez koncerny mogą być niewystarczające. Organizacja zrzeszająca dealerów Volkswagena przekazała koncernowi VW plan działań mający na celu ochronę dealerów i partnerów serwisowych. „Plan opracowany przez Europejską Radę Dealerską (EDC) wzywa VW Group do przedłużenia terminów płatności za nowe samochody, samochody używane i części zamienne; zawieszenia wszystkich standardów i audytów; oraz rewizji rocznych celów i umów bonusowych” – pisze serwis.

„Forbes”: Jak koronawirus wpłynie na przemysł motoryzacyjny?

„Forbes” pisze o problemach branży motoryzacyjnej, wymogach ograniczenia emisji CO2 przez producentów aut i wpływie koronawirusa na motoryzację. Analityk Norddeutsche Landesbank Girozentrale, Frank Schwope, powiedział, że  nadszedł czas, aby ponownie przyjrzeć się dotychczasowym zasadom i ograniczeniom, jeśli branża zostanie uratowana z kryzysu. „Kryzys wywołany przez koronawirusa stwarza bezprecedensowe problemy dla producentów i dostawców samochodów. Produkcja i sprzedaż są w dużej mierze sparaliżowane przez co najmniej 4 tygodnie. Europejskie cele w zakresie emisji CO2 lub kary dla producentów mogą zostać złagodzone lub przełożone, aby firmy nie były narażone na obciążenia finansowe” – powiedział Schwope. Tymczasem organizacja Transport & Environment nie widzi powodu do złagodzenia zasad dotyczących CO2. „Chociaż ogólne ożywienie gospodarcze ma kluczowe znaczenie, nie powinniśmy pozwolić, aby niektórzy producenci samochodów wykorzystali kryzys, aby bezwstydnie poprosić o wycofanie norm emisji CO2 w UE” – powiedziała Julia Poliscanova, dyrektor ds. ekologicznych pojazdów w T&E European.

Dealerski Przegląd Prasy: Grupa PGD-IP na szczycie Listy TOP50

Wiemy już, jak kształtuje się najnowsze zestawienie Listy TOP50. Podział Grupy Krotoski-Cichy na dwa odrębne biznesy spowodował zmiany na szczycie zestawienia. Miano lidera polskiego rynku dealerskiego odzyskała po sześciu latach Grupa PGD-IP, ze sprzedażą ponad 21,2 tys. nowych aut i rocznym wzrostem wolumenu o 2,9 proc. Drugie miejsce zajęła Grupa Cichy, sprzedając ponad 15 tys. samochodów. Trzecia lokata należy do Grupy Plichta, która osiągnęła wynik 13 314 sprzedanych nowych samochodów. Drugi rok z rzędu nieznacznie spadł wskaźnik konsolidacji.

Związek Dealerów Samochodów informuje, że nowe rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej stanu epidemii nie zmienia zasadniczo niczego w funkcjonowaniu zdecydowanej większości firm dealerskich. Salony i serwisy dealerskie mogą być nadal otwarte. Wyjątkiem są obiekty dealerskie o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, które dealer użytkuje jako najemca, a także pop-upy, wyspy handlowe i punkty serwisowe znajdujące się w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2. W takich placówkach sprzedaż i serwis są zakazane.

Trwają prace nad specjalnymi przepisami, które mają wesprzeć gospodarkę i firmy dotknięte skutkami epidemii koronawirusa. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wyraził duże zaniepokojenie treścią rządowych projektów legislacyjnych mających stanowić tarczę osłonową dla gospodarki. „Proponowane rozwiązania są w naszej ocenie niewystarczające i wykluczające z pomocy liczne podmioty, niezależnie od ich wielkości” – czytamy w komunikacie Związku.

Miesięcznik „Dealer”: Nowy lider TOP50, konsolidacja w dół

Znamy już wyniki 13. edycji Listy TOP50 – zestawienia największych polskich dealerów i grup dealerskich. Zgodnie z przewidywaniami podział Grupy Krotoski-Cichy na dwa odrębne biznesy spowodował zmiany na szczycie Listy. Miano lidera polskiego rynku dealerskiego odzyskała po sześciu latach Grupa PGD-IP, ze sprzedażą ponad 21,2 tys. nowych aut i rocznym wzrostem wolumenu o 2,9 proc. Drugie miejsce zajęła Grupa Cichy, sprzedając ponad 15 tys. samochodów (co oznacza, że tworzące ją salony zanotowały spadek o 7,3 proc.), z kolei Grupa Krotoski uplasowała się tuż za pierwszą dziesiątką, na miejscu 11. (blisko 8 tys. aut; –5 proc. r/r). O najniższe miejsce na podium stoczono w 2019 r. bardzo wyrównany bój. Ostatecznie wskoczyła na „pudło” Grupa Plichta, wyprzedzają Grupę PTH zaledwie o 214 samochodów (dealerzy sprzedali – odpowiednio – 13 314 i 13 100 nowych aut).

Generalnie na Liście TOP50 za 2019 r. dominują wzrosty. Spadek zanotowało tylko 7 dealerstw (tyle samo co przed rokiem). Jedynym „prawdziwym” debiutantem (na 49. miejscu) została firma Nowakowski, czyli dealer Toyoty z Wrocławia, Wałbrzycha, a od kilku miesięcy także z Jeleniej Góry.

Największy wzrost na całej Liście TOP50 wypracowała, związana z Toyotą, firma Carolina Car Company: dokładnie 39,43 proc. (ze sprzedażą blisko 4,7 tys. aut). Niewiele mniej urosła grupa Nawrot sprzedająca marki Renault, Dacia i – od niedawna – Hyundai (+35,99 r/r, blisko 5,5 tys. samochodów). Trzeci największy roczny progres sprzedaży zaliczyła firma Marvel, mająca w portfolio Kię, siostrzanego Hyundaia oraz Iveco (+27,6 r/r).

Aby znaleźć się w pięćdziesiątce największych, trzeba było sprzedać w 2019 r. 2 690 nowych samochodów – to o 302 szt. więcej niż w roku 2018. Natomiast średni wzrost całej TOP50 był drugi raz z rzędu niższy niż całego polskiego rynku: w 2019 r. najwięksi urośli łącznie o 3,32 proc. (sprzedając 287,3 tys. pojazdów), zaś suma wszystkich polskich rejestracji zwiększyła się o 4,12 proc.

Niższa dynamika przekłada się również na obniżenie się (także drugi rok z rzędu) wskaźnika konsolidacji polskiego rynku. Ten zmalał w 2019 r. symbolicznie, bo z 49,76 proc. do 49,17 (za taką część polskich rejestracji odpowiadała „pięćdziesiątka”).

Obszerniejsza analiza najnowszej Listy i biznesowych wskaźników TOP50 w najnowszym „Dealerze”.

Relacja z ogłoszenia tegorocznej Listy TOP50 jest dostępna pod adresem: top100forum.pl/relacja

Lista do pobrania na stronie top100forum.pl/lista

„Polityka”, RMF24: Stan epidemii w Polsce

Rozporządzeniem ministra zdrowia opublikowanym w Dzienniku Ustaw w piątek 20 marca 2020 r. został w Polsce wprowadzony stan epidemii. Ma on obowiązywać aż do odwołania. Co oznacza wprowadzenie stanu epidemii? „Polityka” tłumaczy, że na podstawie przepisów ustawy o chorobach zakaźnych „minister zdrowia na terenie Polski, a wojewodowie na terenie swoich województw mogą wyznaczyć role personelu medycznego, ale także innych osób w zwalczaniu epidemii”. – Można po prostu delegować kogoś do pracy na danym obszarze, który jest niezbędny, aby powstrzymać epidemię. W rozporządzeniu wprowadziliśmy zmiany doprecyzowujące w branży transportowej, galeriach handlowych i przedsiębiorstwach. Wiemy, że to ciężki czas dla wszystkich, ale dzięki tej dyscyplinie możemy uratować komuś życie – wyjaśniał minister zdrowia Łukasz Szumowski. Z 5 do 30 tys. zł podwyższono kary za naruszenie zasad kwarantanny, a zajęcia w szkołach odwołano do Wielkanocy.

polityka.plrmf24.pl

ZDS: Salony i serwisy mogą być nadal otwarte

Związek Dealerów Samochodów informuje, że nowe rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej stanu epidemii nie zmienia zasadniczo niczego w funkcjonowaniu zdecydowanej większości firm dealerskich. „Nadal zakaz prowadzenia działalności nie dotyczy żadnego z aspektów podstawowej działalności dealera samochodów tj. handlu samochodami nowymi, używanymi, motocyklami ani działalności usługowej polegającej na świadczeniu usług serwisowych. Nie dotyczy także sprzedaży usług finansowych i produktów ubezpieczeniowych” – czytamy w komunikacie.

Wyjątkiem są obiekty dealerskie o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, które dealer użytkuje jako najemca, a także pop-upy, wyspy handlowe i punkty serwisowe znajdujące się w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 (centra i galerie handlowe).  W takich placówkach sprzedaż i serwis są zakazane od 21 marca 2020 do odwołania.  ZDS wyjaśnia, że w przypadku wolnostojących obiektów dealerskich do powierzchni sprzedaży nie wlicza się powierzchni serwisowej, magazynowej, biur i ciągów komunikacyjnych.

Związek przygotował także całościową opinię prawną dotyczącą wpływu epidemii i ostatnich zmian prawnych na funkcjonowanie firm dealerskich. Opinia dotyczy m.in. zakresu funkcjonowania firm dealerskich w reżimie stanu epidemii oraz analizę pojęcia siły wyższej i wynikającej z tego odpowiedzialności.

zds.org.plzds.org.pl

Dziennik, „Puls Biznesu”, „Rzeczpospolita”, PZPM: Tarcza antykryzysowa coraz bliżej

Trwają prace nad specjalnymi przepisami, które mają wesprzeć firmy dotknięte skutkami epidemii koronawirusa. We wtorek specustawę powinien przyjąć rząd, a w piątek trafi ona prawdopodobnie do prac parlamentarnych – informuje serwis Dziennik.pl. „Rozstrzygnąć trzeba będzie np., czy pracodawca będzie musiał utrzymać zatrudnienie, aby skorzystać z dopłat do wynagrodzeń. Rząd przewiduje, że związkowcy będą blokowali rozwiązania, które doprowadzą do wzrostu bezrobocia. Jednakże firmy – przy warunku braku zwolnień – mogą nie być w stanie skorzystać z pomocy państwa” – czytamy w artykule. Nowe regulacje przewidują, że do 1 czerwca przesunięty ma zostać termin wpłaty zaliczek na PIT za marzec i kwiecień przez pracodawców i zleceniodawców. Nowy JPK_V7 oraz matryca VAT wejdą w życie najwcześniej 1 lipca. Prezydent Andrzej Duda zadeklarował, że samozatrudnieni i mikroprzedsiębiorcy przez trzy miesiące nie będą musieli płacić składek na ubezpieczenie społeczne. Jest jednak warunek – ich przychody z powodu pandemii spadły o więcej niż 50 proc. w stosunku do lutego br.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił swoje propozycje do specustawy. Główna propozycja to umożliwienie klientom zawieszenia na rok spłaty rat kredytów konsumenckich i hipotecznych.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wyraził duże zaniepokojenie treścią rządowych projektów legislacyjnych mających stanowić tarczę osłonową dla gospodarki. „Proponowane rozwiązania są w naszej ocenie niewystarczające i wykluczające z pomocy liczne podmioty, niezależnie od ich wielkości. Równe traktowanie przyniesie oczekiwane efekty, a pomoc, w tym finansowa, udzielona wszystkim grupom przedsiębiorstw będzie zgodna z prawodawstwem unijnym w kontekście dozwolonej pomocy publicznej” – czytamy w komunikacie Związku. Szczegółowa lista rozwiązań proponowanych przez branżę została już przekazana premierowi i minister rozwoju.

dziennik.plpb.plrp.plpzpm.org.pl

Miesięcznik „Dealer”: Reakcje importerów i sytuacja w wydziałach komunikacji

Miesięcznik „Dealer” publikuje nagranie rozmowy z szefem ZDS Markiem Koniecznym, który opowiada o pierwszych reakcjach importerów na kryzys związany z koronawirusem. Pierwsze sygnały, które płyną od importerów, wskazują, że marcowe bonusy będą wypłacane dealerom niezależnie od realizacji wolumenu. – W markach, o których wiemy, kwestie celów miesięcznych i kwartalnych zostały tak zbudowane, by zapewnić dealerom zachowanie płynności finansowej. Dość szybko jest również uruchamiana wypłata zaległych bonusów – mówi Marek Konieczny. Rozmowa dotyczy także działań branży dotyczących usprawnienia procesu rejestracji aut, który został mocno utrudniony w związku z ograniczonym (i różnym) zakresem pracy wydziałów komunikacji w czasie epidemii.

PSPA: Wzrost rejestracji „elektryków” w lutym

Z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PSPA oraz PZPM wynika, że pod koniec lutego 2020 r. po polskich drogach jeździły 9 803 elektryczne samochody osobowe, z których 58 proc. stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV) – 5 700 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV) – 4 103 szt. Przez pierwsze dwa miesiące bieżącego roku liczba rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in wyniosła 1 166 sztuk – o 181 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.

Moto3m.pl: Nowy salon Grupy Zdunek

W Gdańsku przy ulicy Miałki Szlak rozpoczął działalność nowy obiekt Grupy Zdunek. Nowy salon Renault powstał w miejscu dotychczasowego obiektu Renault Zdunek. „W salonie wyeksponowanych jest kilkanaście samochodów. Ponadto rozbudowano stanowiska doradców serwisowych i handlowców. Modernizację przeszła także hala serwisowa” – informuje serwis Moto3m.pl.

Dealerski Przegląd Prasy: ZUS oferuje przedsiębiorcom odroczenie płatności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił możliwość ulgowego rozliczania składek przez przedsiębiorców znajdujących się w kłopotach w związku ze skutkami epidemii koronawirusa – informuje „Puls Biznesu”. „Zakład zapowiada, że firmy te mogą skorzystać z uproszczonych form pomocy. Jedna z nich polega na odroczeniu terminu płatności o trzy miesiące — za okres od lutego do kwietnia 2020 r.” – czytamy w artykule.

W związku z epidemią koronawirusa Toyota Motor Poland postanowiła uruchomić dodatkową usługę – tzw. internetowy salon. Za jego pośrednictwem będzie można kupić nową Toyotę lub Lexusa bez wychodzenia z domu. „Wystarczy „kliknąć” odpowiedni przycisk na stronie dealera oraz na toyota. pl lub lexus-polska. pl, by połączyć się ze sprzedawcą i odbyć rozmowę w formie wideokonferencji” – informuje Toyota. Doradca stworzy ofertę wspólnie z klientem, a kupione auto może być dostarczone pod wskazany przez klienta adres.

Tymczasem Ford Motor Company przygotował nową ofertę dla klientów w USA. Firma oferuje kwalifikującym się do tego nabywcom nowych samochodów nawet sześciomiesięczną ulgę w płatnościach w ramach nowego programu „Built to Lend a Hand”, opracowanego wspólnie z dealerami.

„Puls Biznesu”: Banki i ZUS chcą pomóc firmom

„Bankowcy dostali od nadzoru zielone światło — mogą zaoferować klientom odroczenie rat na pół roku” – informuje „Puls Biznesu”. Dziennik wyjaśnia, że od tego tygodnia kolejne banki zaczną informować klientów o możliwości ubiegania się o odroczenie aż sześciu, a nie jak zapowiadano wcześniej, trzech rat kredytów. Wakacje kredytowe to efekt otwartości nadzoru bankowego i starań bankowców.

Pomóc firmom chcą nie tylko banki. Jeszcze przed ogłoszeniem specjalnej ustawy, mającej regulować wsparcie państwa w związku ze skutkami epidemii koronawirusa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił możliwość ulgowego rozliczania składek przez przedsiębiorców znajdujących się w kłopotach. „Zakład zapowiada, że firmy te mogą skorzystać z uproszczonych form pomocy. Jedna z nich polega na odroczeniu terminu płatności o trzy miesiące — za okres od lutego do kwietnia 2020 r. Druga umożliwia zawieszenie na trzy miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat daniny bądź składek wyznaczono na okres od marca do maja 2020 r.” – czytamy w artykule.

Dziennik wyjaśnia, że aby skorzystać z tych możliwości, należy złożyć odpowiednie wnioski (dostępne na stronie internetowej ZUS-u) albo za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych, albo zostawić w skrzynce dostępnej w placówce zakładu lub wysłać pocztą. Starania o ulgę trzeba jednak uzasadnić. „W związku z epidemią koronawirusa przedsiębiorca musi wskazać, w jaki sposób przyczyniła się ona do pogorszenia sytuacji finansowej firmy, uniemożliwiając terminowe opłacanie składek” – pisze „PB”.

pb.plpb.pl

Toyota: Toyota Motor Poland uruchamia sprzedaż aut przez internet

Toyota Motor Poland poinformowała, że uruchamia dodatkową usługę – tzw. internetowy salon. Nowa forma sprzedaży nie wymaga bezpośredniego kontaktu między klientem a doradcą w salonie. W komunikacie firmy czytamy, że dzięki nowym rozwiązaniom będzie można kupić samochód bez wychodzenia z domu. „Wystarczy „kliknąć” odpowiedni przycisk na stronie dealera oraz na toyota. pl lub lexus-polska. pl, by połączyć się ze sprzedawcą i odbyć rozmowę w formie wideokonferencji. Do połączenia wystarczą zwykły komputer z kamerą, smartfon lub tablet połączone z internetem” – informuje Toyota. Dalej czytamy, że na życzenie klienta przedstawiciel salonu umawia termin wirtualnego spotkania. W jego trakcie doradca stworzy ofertę wspólnie z klientem, wybierając m.in. kolor nadwozia oraz wnętrza, wersję wyposażenia czy też ofertę finansowania. Będzie to możliwe dzięki funkcjom wideoprezentacji pojazdów dostępnych w salonie oraz udostępniania dokumentów przygotowanych przez sprzedawcę. Gotowa umowa kupna-sprzedaży zostanie przesłana klientowi kurierem, a auto może być dostarczone pod wskazany przez klienta adres.

Toyota informuje, że usługa „Internetowy salon” uzupełnia obecne formy sprzedaży polskich dealerów Toyoty oraz Lexusa, którzy nadal będą prowadzić tradycyjną działalność salonów oraz serwisów w przedziałach godzinowych odpowiadających obecnym zasobom kadrowym stacji dealerskich.

Miesięcznik „Dealer”: Dzisiaj premierowe ogłoszenie Listy TOP50

Już dziś premierowe ogłoszenie Listy TOP50 2019. Prezentacja Listy odbędzie się wyjątkowo nie podczas Forum TOP100 (przełożonego na wrzesień), ale poprzez transmisję wideo w internecie. Listę i wyniki sprzedażowe czołowej „pięćdziesiątki” rynku omówi tradycyjnie – choć tym razem ze studia – wydawca miesięcznika „Dealer”, Marek Konieczny.

Z transmisji będzie się można dowiedzieć między innymi: czy mamy nowego lidera sprzedaży na polskim rynku, jak wypadło tempo wzrostu TOP50 na tle całego rynku, którzy dealerzy urośli najwięcej i dlaczego mamy na Liście aż pięć nowych firm, a tylko jednego debiutanta.

Relacja rozpocznie się punktualnie o godz. 14.00. Transmisja będzie dostępna na dedykowanej stronie: top100forum.pl/relacja oraz na kanałach społecznościowych „Dealera”: LinkedInFacebook

więcej Miesięcznik „Dealer”

Ford: Ford umożliwia klientom w USA odroczenie płatności

Ford Motor Company przygotował nową ofertę dla klientów w USA. Firma oferuje kwalifikującym się do tego nabywcom nowych samochodów nawet sześciomiesięczną ulgę w płatnościach w ramach nowego programu „Built to Lend a Hand” opracowanego wspólnie z dealerami. Nowa oferta przewiduje, że Ford zapłaci trzy raty, a klienci mogą odroczyć płatność nawet o kolejne trzy miesiące. Program skierowany jest do osób kupujących nowe pojazdy w roku modelowym 2019 i 2020. „Built to Lend a Hand” uzupełnia inny ogłoszony niedawno program Ford Credit, umożliwiający klientom w USA dotkniętym skutkami koronawirusa omawianie różnych opcji, w tym także odroczenie płatności, jeśli mają oni trudności z regulowaniem należności. Ford propaguje także usługi internetowe. Nieco ponad trzy czwarte dealerów Forda w USA będzie współpracować z klientami w zakresie zdalnej dostawy pojazdu w celu sprzedaży lub serwisu.

Firma zapewnia także dealerom dodatkowe nagrody za pomoc w lepszym wsparciu klientów podczas epidemii koronawirusa. Chodzi m.in. o oferowanie płatności dealerom, którzy dostarczają pojazdy klientów – zamiast prosić ich o przyjazd do dealerów – w marcu i kwietniu.

Miesięcznik „Dealer”: Zalecenia na czas koronawirusa

Wspólnie z Michałem Wąsikiem z ASE Global opracowaliśmy zbiór zaleceń dla dealerów na trudne czasy. Zestaw zawiera zalecenia ogólne, dotyczące sprzedaży oraz serwisu. Wśród zaleceń ogólnych znalazły się m.in.: skuteczna komunikacja z całym zespołem o nowych procedurach związanych z bezpieczeństwem, dokładny przegląd należności i ponaglanie płatności, upłynnienie zapasów samochodów używanych, które nie nadają się do sprzedaży detalicznej i weryfikacja umów oraz warunków współpracy z kontrahentami. Zalecenia dotyczące sprzedaży obejmują w szczególności: marketing on-line z możliwością umówienia zdalnego spotkania przy użyciu dostępnej technologii, opracowanie listy samochodów nowych/używanych oraz demo do przygotowania przez serwis celem uzupełnienia grafiku pracy hali w przypadku rezygnacji klienta z przyjazdu, a także wideoprezentacje samochodów nowych i używanych dostępnych od ręki.

EFL: Przedsiębiorcy mogą obniżyć raty w sytuacji kryzysowej

EFL reaguje na problemy firm w związku z koronawirusem i wdraża nowe możliwości. – Już od kilku dni otrzymujemy informacje od naszych klientów o negatywnym wpływie wirusa na ich działalność, a co za tym idzie na płynność finansową. Wszystkie napływające do nas wnioski rozpatrujemy indywidualnie. Dodatkowo EFL proponuje klientom usługę, która pozwala na dopasowanie płatności do bieżącej płynności finansowej firmy. Leasing Swobodny umożliwia samodzielne zarządzanie wysokością spłacanych rat. Przedsiębiorca ma możliwość szybkiej reakcji na sytuację na rynku, na którym funkcjonuje – powiedział Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL. Firma tłumaczy, że Leasing Swobodny pozwala na samodzielne, bezpieczne i bez wychodzenia z domu zarządzanie umową leasingową, zmieniając wysokość raty leasingowej w celu dopasowania jej do bieżącej płynności finansowej firmy. Klient za pośrednictwem edytora harmonogramu na stronie internetowej – Portalu KlientEFL, lub wersji mobilnej portalu, może zarządzać harmonogramem spłat nie opuszczając siedziby firmy. „W ramach Leasingu Swobodnego klient może w ciągu 6 miesięcy dokonywać do 6 zmian przyszłych rat – obniżając wysokość miesięcznego czynszu o połowę lub nawet do 3 czynszów obniżyć wysokość raty do kwoty 1 PLN” – czytamy w komunikacie.

Automotive News: Chińscy dealerzy wracają do pracy

Prawie 91 procent salonów autoryzowanych dealerów nowych samochodów w Chinach zostało ponownie otwartych po wybuchu epidemii koronawirusa – informuje Automotive News. Najnowsze badanie Chińskiego Stowarzyszenia Dealerów Samochodów pokazuje, że ruch w salonie jest bardzo różny w zależności od marki aut. Salony sprzedające chińskie marki zgłosiły najniższy poziom ruchu w salonie – 35 procent poziomu uznanego za normalny o tej porze roku. Przedstawicielstwa zagraniczne marek z rynku masowego odnotowały wzrost ruchu w salonie do 54 procent normalnego poziomu. Z kolei w salonach dystrybuujących luksusowe marki i samochody importowane ruch w salonach wyniósł 57 procent normalnego poziomu.

Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, powołując się na powszechną niepewność wywołaną wybuchem koronawirusa, odmówiło zaktualizowania swoich prognoz dotyczących sprzedaży nowych pojazdów w tym roku. 

autonews.comautonews.com

Dealerski Przegląd Prasy: Koncerny wstrzymują produkcję

Automotive News relacjonuje decyzje koncernów motoryzacyjnych dotyczące zawieszenia pracy w europejskich fabrykach w związku z epidemią koronawirusa. Decyzje o czasowym zawieszeniu produkcji w swoich zakładach podjęło wiele firm, w tym: Volkswagen, Daimler, PSA, FCA i Hyundai. Toyota Motor Europe zdecydowała o sukcesywnym zawieszaniu produkcji w większości swoich fabryk w Europie. Dotyczy to zarówno zakładów produkujących samochody, jak i silniki oraz przekładnie. Fabryki firmy wstrzymają produkcję do odwołania.

Media wracają do założeń planu antykryzysowego, jaki przedstawili w środę prezydent i premier. Pakiet antykryzysowy to zestaw różnych instrumentów o łącznej wartości około 212 mld zł, zakładający m.in. wsparcie dla firm. – Cieszyć może, że rząd przedstawia w końcu skoordynowany pakiet działań osłonowych, ale martwi brak szczegółów i wielu konkretnych propozycji, które przedstawiamy rządowi od kilku dni – komentuje Marek Goliszewski, prezes Business Centre Club.

BMW i Volkswagen poinformowały o swoich zeszłorocznych wynikach i planach na przyszłość. Volkswagen podkreśla, że prognozę na bieżący rok utrudnia niepewność związana z epidemią koronawirusa. „Z powodu zaostrzającej się i dynamicznej sytuacji w zakresie dostaw i logistyki nie można już na dłuższą metę zapewnić stabilnego zaopatrzenia fabryk. Jednocześnie w Europie spada sprzedaż samochodów. Marka Volkswagen przerwie więc produkcję w europejskich fabrykach początkowo prawdopodobnie na dziesięć dni roboczych” – czytamy w komunikacie.

Automotive News, Toyota: Europejskie fabryki wstrzymują produkcję

Kolejne firmy z branży motoryzacyjnej decydują się na zawieszenie produkcji w związku z epidemią koronawirusa. Robert Bosch, Continental i Magna Steyr dołączyli do producentów, którzy wstrzymali produkcję w Europie. Na podobny krok zdecydowało się wiele moto-koncernów. Hyundai poinformował, że czeski zakład firmy zawiesi produkcję od poniedziałku na dwa tygodnie. BMW poinformowało, że przygotowuje się do zawieszenia produkcji w swoich zakładach w Europie i Rosslyn w Afryce Południowej aż do 19 kwietnia. Honda wstrzymuje produkcję w swojej fabryce w Swindon w Anglii. Honda planuje wznowić działalność 6 kwietnia, ale decyzja będzie zależała od działania władz i rozwoju sytuacji w związku z wirusem. Toyota zdecydowała się zawiesić produkcję w większości europejskich fabryk. Dotyczy to zarówno zakładów produkujących samochody, jak i silniki oraz przekładnie. Fabryki wstrzymają produkcję do odwołania. „Procesy produkcyjne ważne dla społeczeństwa, takie jak zapewnienie ciągłości dostaw części zamiennych do samochodów naszych klientów, będą kontynuowane ze względu na to, że jest to kwestia bezpieczeństwa publicznego” – poinformował koncern.

Także Daimler zdecydował, że wstrzymuje większość produkcji Mercedes-Benz w Europie na dwa tygodnie. Ford poinformował, że począwszy od 19 marca tymczasowo wstrzymuje produkcję pojazdów i silników w zakładach produkcyjnych w Europie kontynentalnej.  O zatrzymaniu produkcji zdecydował także koncern Volkswagen. Zatrzymane będą fabryki Volkswagena Poznań. Na co najmniej dwa tygodnie zostanie zatrzymana produkcja samochodów w zakładach w Poznaniu, Swarzędzu i we Wrześni. Grupa PSA  poinformowała, że zamyka swoje europejskie fabryki do 27 marca. W tym tygodniu Francja przedstawiła szereg środków mających pomóc przedsiębiorstwom przetrwać kryzys. Władze poinformowały Grupę PSA i Renault, że firmy te są uprawnione do pomocy, takiej jak m.in. gwarancje dotyczące pożyczek.

Azjatyccy producenci samochodów zdecydowali, że w związku z koronawirusem zawieszą produkcję również poza Europą. Automotive News informuje, że w przyszłym tygodniu Toyota Motor North America i Honda Motor Co. tymczasowo zawieszą produkcję w Ameryce Północnej, zaś Nissan Motor Co. planuje dwutygodniowe zamknięcie, które rozpocznie się w piątek.

europe.autonews.comautonews.comeurope.autonews.comtoyotanews.eu