Wydarzenia

współpraca:

Dealerski Przegląd Prasy: Resort finansów nie pracuje nad nową akcyzą

Wygląda na to, że rządzący zrezygnowali ze zmian w podatku akcyzowym. „Rzeczpospolita” pisze o odpowiedzi na interpelację poselską w tej sprawie. „Resort finansów obecnie nie prowadzi prac legislacyjnych nad zmianą sposobu opodatkowania akcyzą samochodów osobowych. Inicjatorem takich zmian jest Senat RP” – odpowiedział na interpelację wiceminister finansów Wiesław Janczyk.

Wirtualny Nowy Przemysł przytacza wypowiedź Jakuba Farysia na temat sposobów propagowania nowych aut wśród Polaków. Prezes PZPM proponuje zmiany podatkowe. – Wprowadzenie na przykład podatku, który byłby nie jak dziś uzależniony od wartości samochodu, ale uzależniony byłby od parametrów ekologicznych, czy też na przykład od pojemności silnika – mówi Jakub Faryś.

Czyżby poszkodowanych w aferze spalinowej czekał przełom? „Volkswagen postanowił skupić w Niemczech diesle z oszukańczym oprogramowaniem i nie będzie odwoływać się od wyroków sadów w Niemczech, które poparły żądania zmotoryzowanych o kompensaty” – informuje „Rzeczpospolita”.

„Rzeczpospolita”: Ministerstwo Finansów odcina się od akcyzy

Nic nie wskazuje na to, by rząd pracował nad nową akcyzą od aut. „Resort finansów obecnie nie prowadzi prac legislacyjnych nad zmianą sposobu opodatkowania akcyzą samochodów osobowych. Inicjatorem takich zmian jest Senat RP” – „Rzeczpospolita” przytacza odpowiedź wiceministra Wiesława Janczyka na interpelację poselską nr 13178.

Dziennik informuje, że interpelację złożył poseł Witold Zembaczyński. „Zapytał, czy ministerstwo może ustosunkować się do opinii, że podatek jest wynikiem „cichego porozumienia” między producentami samochodów, kredytodawcami oraz ubezpieczalniami w celu poprawy sprzedaży. Wiceminister Janczyk odpowiedział, że resort nie jest właściwy, by to komentować, ponieważ „nie jest autorem projektu” – czytamy w artykule.

Wirtualny Nowy Przemysł: Jak zachęcić do kupowania nowych aut?

Wirtualny Nowy Przemysł opisuje wypowiedź prezesa PZPM Jakuba Farysia na temat sposobów propagowania nowych aut wśród Polaków. Prezes przypomina, że w tej chwili rejestrowanych rocznie jest około 600-700 tys. samochodów używanych i około 400 tys. nowych. – Zmiana proporcji o 100 tys. z całą pewnością nie zablokuje mobilności osób mniej zamożnych – przekonuje Faryś. Jego zdaniem konieczne są takie rozwiązania, które będą zachęcały do kupowania nowych samochodów, bo będzie to korzystniejsze finansowo. – Wprowadzenie na przykład podatku, który byłby nie jak dziś uzależniony od wartości samochodu, ale uzależniony byłby od parametrów ekologicznych, czy też na przykład od pojemności silnika – proponuje Jakub Faryś. Dzięki temu kierowcy chcieliby wymieniać auta na nowsze, bo kupowanie starszego, z większą pojemnością, stałoby się bardziej kosztowne.

Newseria: Współdzielenie aut ułatwi sytuację na drogach

Newseria analizuje problemy na drogach. – Najważniejsze wyzwania, które stoją przed ruchem drogowym w miastach, są widoczne już dzisiaj. Mówimy o korkach, braku miejsc parkingowych i emisji spalin. Żeby im sprostać, miasta powinny zwiększać dostępność usług zapewniających mobilność i zasypywać przepaść pomiędzy właścicielami samochodów i tradycyjnym transportem publicznym – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Carl Friedrich Eckhardt z Grupy BMW. Popularność zdobywa carsharing, czyli współużytkowania samochodów. W Polsce jest on dostępny m.in. w Warszawie i Krakowie. – Zaletą współdzielenia samochodów jest to, że ludzie mogą korzystać z auta wtedy, kiedy tego potrzebują. Miasto zyskuje, ponieważ powierzchnia drogowa może być efektywniej wykorzystana. Prywatny samochód stoi zaparkowany średnio 23 godziny dziennie. Wiele samochodów stoi zaparkowanych w naszych miastach przez kilka dni. Korzyść dla miast jest więc tutaj oczywista. Jeżeli są to dodatkowo samochody elektryczne, znika problem emisji spalin i hałasu –mówi Carl Friedrich Eckhardt.

Newseria informuje też, że wiosną przyszłego roku we Wrocławiu ruszy pierwszy miejski system carsharingu. Samorząd udostępni mieszkańcom minimum 200 samochodów elektrycznych i 60 stacji służących do ich ładowania.

„Rzeczpospolita”: Volkswagen odkupi diesle w Niemczech

„Volkswagen postanowił skupić w Niemczech diesle z oszukańczym oprogramowaniem i nie będzie odwoływać się od wyroków sadów w Niemczech, które poparły żądania zmotoryzowanych o kompensaty” – informuje „Rzeczpospolita”. Dziennik przypomina, że sądy regionalne w Arnsbergu i Bayreuth wydały w maju werdykty podtrzymujące żądania autorów pozwów o kompensaty. Orzeczenia są prawomocne, bo Volkswagen postanowił nie odwoływać się od nich — poinformowali prawnicy z kancelarii Rogert & Ulbrich z Düsseldorfu.

Tymczasem Reuters informuje, że rząd Niemiec domaga się modyfikacji do 12 mln pojazdów z silnikami Diesla. „Modyfikacja oprogramowania zarządzającego pracą silników wiązałaby się z kosztami w wysokości 1,5-2,5 mld euro. Według źródeł rządowych ministerstwo transportu domaga się, by objęto nią pojazdy z silnikami spełniającymi europejski standard emisji spalin (normę dopuszczalnych emisji dla nowych pojazdów sprzedawanych w UE) euro-4, euro-5 i euro-6” – czytamy na stronie internetowej dziennika. Niemieckie władze chcą, by przemysł motoryzacyjny poniósł koszty tej operacji i nalegają na zaprezentowanie konkretnego rozwiązania przed wrześniowymi wyborami parlamentarnymi.

„Rzeczpospolita”: Renault-Nissan wchodzi w auta autonomiczne

„Rzeczpospolita” informuje, że szef działu samochodów podłączonych do sieci i usług mobilności w Renault-Nissanie, Ogi Redzic oświadczył, że sojusz zacznie w ciągu 10 lat, ale nie przed 2020 r. świadczyć usługi autonomicznej jazdy pojazdami elektrycznymi. — Widzimy przyszłość w automatyzacji, w pojazdach elektrycznych, wspólnym korzystaniu i w usługach rezerwacji — powiedział Redzic. Obecnie sojusz testuje pojazdy autonomiczne na wytyczonych wcześniej trasach z ustalonymi punktami wsiadania do nich i wysiadania.

Obcasypodlasia.pl: Bemo Motors sponsorem gali Diamenty Kobiecego Biznesu 2017

W środę w warszawskim Centrum Biznesowym ADGAR odbył się finał 2. edycji Diamentów Kobiecego Biznesu. – Misją naszego konkursu jest integrowanie kobiet sukcesu, które w życiu kierują się zasadami biznesowego fair play. Nagradzamy także gwiazdy show-biznesu, które stawiają na autorskie projekty, są nieustannie głodne nowych wyzwań –  wyjaśnia Ilona Adamska, pomysłodawczyni akcji, red. naczelna Law Business Quality. Głównym sponsorem gali była Grupa Bemo Motors, jeden z największych dealerów samochodowych w Polsce. Dealer ufundował dwie nagrody: weekend z Mustangiem i Mazdą MX – 5 RF.

Wirtualne Media: Chuck Norris promuje Fiata

Wirtualne Media piszą, że aktor Chuck Norris został twarzą samochodów marki Fiat Professional. Pojawi się w ich reklamach także w Polsce, jeszcze w tym roku. „Fabuła reklam pojazdów użytkowych Fiata (czyli m.in. modeli Ducato, Talento, Fullback, Doblo, Fiorino) ma nawiązywać do klimatu serialu o teksańskim szeryfie. Chuck Norris będzie uciekał przed gangiem motocyklistów” – czytamy w serwisie.

Dealerski Przegląd Prasy: Segment premium pnie się w górę

„Rzeczpospolita” pisze o rosnącym zainteresowaniu kupujących segmentem aut luksusowych. W artykule czytamy, że w pierwszych 5 miesiącach tego roku drogie marki o największej sprzedaży (powyżej 4 tys. sztuk) odnotowały wzrosty od 23 do 35 proc. Najwyższą dynamiką mogło pochwalić się BMW, które do końca maja sprzedało 6 tys. aut.

„Puls Biznesu” przytacza wyniki badania Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych (ORPA), które postanowiło sprawdzić, jak Polacy postrzegają samochody z napędem innym niż typowy spalinowy. Po stronie zalet aut niskoemisyjnych ankietowani wskazali: niższe koszty eksploatacji (61,2 proc.), mniejszą awaryjność (30,3 proc.) i przyjazność środowisku (28,6 proc.). Jako wady nie spalinowych aut podkreślono z kolei: wyższe koszty zakupu (57,3 proc.), brak infrastruktury ładowania (47,4 proc.) czy krótki zasięg (29,8 proc.).

Tymczasem Samar porównuje ceny wybranych modeli aut w Polsce i w Niemczech. Wyniki wskazują, że polskie oferty są znacznie bardziej atrakcyjne od niemieckich. „Statystyczny Müller czy Schmidt zarabiający niemiecką średnią krajową, kupując auto w naszym kraju oszczędza średnio dwie pensje” – wskazuje Samar.

„Rzeczpospolita”: Każdy chce być premium

„Rzeczpospolita” pisze o ciekawym trendzie na rynku motoryzacyjnym. „Samochody popularnych marek chcą teraz podbierać klientów segmentowi prestiżowych aut premium” – czytamy w dzienniku. Wszystko za sprawą dużego zainteresowania autami luksusowymi. Pismo informuje, że w pierwszych 5 miesiącach tego roku drogie marki o największej sprzedaży (powyżej 4 tys. sztuk) odnotowały wzrosty od 23 do 35 proc. Najwyższą dynamiką mogło pochwalić się BMW, które do końca maja sprzedało 6 tys. aut. Aby dogonić segment premium pozostali producenci decydują się w kolejnych generacjach istniejących modeli lub nowych, dopiero wprowadzanych na rynek instalować bogatsze wyposażenie, lepsze materiały, nowocześniejsze technologie czy atrakcyjniejszy wygląd nadwozia.

„Rzeczpospolita” przypomina, że według Instytutu Samar, od stycznia rejestracje marek premium wzrosły r/r o 29 proc. do 25 tys. sztuk. W tym czasie wzrost całego rynku aut osobowych wyniósł 19 proc. „To pokazuje, że inwestowanie w przyciągnięcie klientów nastawionych na większy prestiż może się opłacać” – podsumowuje dziennik.

„Puls Biznesu”: Co Polacy sądzą o autach z alternatywnym napędem?

„Puls Biznesu” analizuje dziś wyniki badania Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych (ORPA), które postanowiło sprawdzić, jak Polacy postrzegają samochody z napędem innym niż typowy spalinowy. Tylko 8 proc. z ponad 1 tys. osób, które wzięły udział w badaniu, nie słyszało o pojazdach niskoemisyjnych. Badani wskazywali plusy i minusy kupna auta z napędem alternatywnym. Po stronie zalet ankietowani wskazali: niższe koszty eksploatacji (61,2 proc.), mniejszą awaryjność (30,3 proc.) i przyjazność środowisku (28,6 proc.). Jako wady nie spalinowych aut podkreślono z kolei: wyższe koszty zakupu (57,3 proc.), brak infrastruktury ładowania (47,4 proc.) czy krótki zasięg (29,8 proc.).„Na postrzeganie e-samochodów wpływa też poziom dochodu. Zarabiających powyżej 5,5 tys. zł netto miesięcznie brak infrastruktury do ładowania zniechęca do zakupu samochodu elektrycznego bardziej niż wysoka cena. Możliwość wjazdu do centrów miast ta grupa uznała natomiast za większą zaletę niż darmowe parkowanie” – czytamy w dzienniku.

Dziennik przypomina też, że najbardziej popularne w tej grupie są auta elektryczne. „Kilkusetprocentowy wzrost sprzedaży samochodów zasilanych energią elektryczną to już norma. Ale to także efekt tzw. niskiej bazy. Bo w rzeczywistości auta elektryczne ciągle stanowią znikomy ułamek wszystkich jeżdżących po świecie. Szacuje się, że tych wszystkich jest około 1,3 mld. A elektrycznych tylko 720 tys. W Polsce na około 17 mln samochodów ledwie kilkaset jest zasilanych z gniazdka” – analizuje „Puls Biznesu”.

Samar: Tanio jak w Polsce

Instytut Samar porównał ceny 5 modeli aut w Polsce i w Niemczech. Zestawiono ze sobą ceny Skody Octavii, Opla Astry hatchback, Volkswagena Golfa, Toyoty Auris i Forda Focusa. „Samochody osobowe w Polsce należą do najtańszych w Unii Europejskiej. To oznacza, że dla klientów z Europy Zachodniej przez cały rok obowiązuje u nas „oferta wyprzedażowa” – zauważa Samar.  Z analizy wynika, że zakup samochodu kompaktowego w Polsce jest dla Niemca czystą okazją. „Statystyczny Müller czy Schmidt zarabiający niemiecką średnią krajową, kupując auto w naszym kraju oszczędza średnio dwie pensje” – wskazuje Samar. Rośnie więc reeksport aut. W artykule czytamy, że szacunkowo w tym roku wyjedzie z naszego kraju blisko 50 tys. aut osobowych wcześniej zarejestrowanych w kraju, tj. około 10 proc. rynku. Kolejny wniosek jest taki, że  zarówno Niemcy jak i Polacy przeznaczają na zakup „czterech kółek” równowartość 10-11 miesięcznych wynagrodzeń. „Różnica polega na tym, że w tej kwocie Niemiec może sobie pozwolić na nowy samochód kompaktowy, a Polak na najtańszy samochód na polskim rynku – Dacię Logan” – wskazuje – mało optymistycznie – instytut.

„Puls Biznesu”, „Motor”: Coraz większa sprzedaż aut w Polsce

„Motor” pisze, że od stycznia do maja 2017 r. włącznie zarejestrowano w Polsce 205 124 nowe samochody osobowe. To więcej o 32 951 egzemplarzy (+19,1 proc.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na pierwsze miejsce awansowała Skoda Octavia.

„Puls Biznesu” podsumowuje tymczasem wyniki za okres styczeń-kwiecień. Dziennik wskazuje, że w pierwszych czterech miesiącach 2017 r. na każdą rejestrację nowego samochodu w Polsce przypadły niemal dwie rejestracje pojazdu używanego. Tych drugich sprowadzono w tym czasie 295,3 tys. Ich średni wiek to ponad 11 lat. Szacuje się, że nawet 70 proc. aut kupuje się „na firmę” (chodzi także o działalność gospodarczą).

Pismo informuje, że rekordzistą wzrostu w okresie styczeń-kwiecień jest segment SUV z imponującymi 32 proc. Dobrze wygląda również segment E, który urósł o prawie 20 proc.

więcej Puls Biznesu s. 8, Motor s. 9

„Puls Biznesu”: Wynajem ciągle w górę

„Puls Biznesu” informuje też, że Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów podliczył, że rynek wynajmu długoterminowego aut wzrósł w 2016 r. o 11,5 proc. Auta coraz chętniej wynajmują zarówno firmy, jak i klienci indywidualni. PZWLP szacuje, że z takiej formy finansowania floty korzysta już co piąte przedsiębiorstwo z sektora MŚP. – Rzeczywiście zainteresowanie rośnie. Wiele firm potrzebuje samochodów dla nowych pracowników na przykład na kilka miesięcy. W takich przypadkach zakup auta jest mało logiczny, a leasingu na tak krótki okres nikt klientowi nie zaoferuje. Wynajem aut jest więc niszą, którą zapełniamy – tłumaczy Tomasz Wasilewski, prezes firmy Q4Leasing.

„Rzeczpospolita”: 12 lat Inchcape Motor Wrocław

„Ponad 80 tys. klientów oraz 9 tys. sprzedanych samochodów marek BMW i MINI to statystyki podsumowujące dotychczasową ponad 12-letnią działalność wrocławskiego salonu BMW Inchcape Motor Polska” – czytamy na stronie internetowej „Rzeczpospolitej”. Wrocławski salon jest przedstawicielem marek BMW, MINI oraz BMW Motorrad. W artykule czytamy, że w Inchcape Motor Wrocław wprowadzony został system jakości obsługi klienta składający się m.in. z programu jazd próbnych „Wybierz Własną Drogę’’, bezpłatnej weryfikacji stanu bezpieczeństwa samochodu przy każdorazowej wizycie serwisowej klienta, czy usłudze ,,Door to Door”, polegającej na odbiorze, naprawie i dostarczeniu samochodu pod wskazany przez klienta adres. – Konsekwencją naszych starań, są nie tylko liczne nagrody branżowe lecz przede wszystkim zadowolenie klientów, którzy odpłacają się lojalnością. Pomimo, dużej konkurencji jaka w ostatnich latach pojawiła się we Wrocławiu, nasi dotychczasowi klienci pozostali z nami, a rzesze nowych zdecydowały się na korzystanie z naszych usług – mówi Michał Podkowa, dyrektor oddziału Inchcape Motor Wrocław.

Toyota Bońkowscy: Malta Festival ze wsparciem logistycznym Toyoty

Jak już wcześniej informowaliśmy, poznańscy dealerzy przy współpracy z Toyota Motor Poland zaangażowali się w patronat logistyczny Fundacji Malta oraz jej głównego wydarzenia Malta Festival 2017 w Poznaniu. W minionym tygodniu Toyota Bońkowscy oraz pozostali dealerzy Toyoty z Poznania (Toyota Ukleja oraz Toyota Poznań Centrum) przekazali na potrzeby festiwalu po 2 samochody z każdej stacji dealerskiej oraz jedną nową Toyotę Auris Touring Sport Hybrid na okres 1 roku.

Grupa Wróbel: Grupa Wróbel nowym partnerem Panthers Wrocław

Grupa Wróbel, dealer marki Mercedes-Benz, została nowym partnerem drużyny futbolu amerykańskiego Panthers Wrocław. Umowę podpisano 9 czerwca i będzie obowiązywała w sezonach 2017/2018. W ramach współpracy Grupa Wróbel została oficjalnym sponsorem drużyny i będzie się regularnie pojawiać na meczach zespołu. Drużyna otrzymała już od swojego nowego partnera samochód, którym będzie podróżowała na rozgrywki i zgrupowania. Nowy Mercedes-Benz Vito od dealera posłuży zawodnikom jako samochód techniczny. Współpraca pomiędzy Grupą Wróbel a drużyną zakłada też udział zawodników w różnych  projektach realizowanych przez dealera. – Wspieramy już kolarstwo, siatkówkę i żużel. Takie działania są wpisane w kulturę organizacyjną naszej firmy, a sport od zawsze był nam bliski. Gdy usłyszałem „futbol amerykański”, pomyślałem, dlaczego nie? Tym bardziej, że to dyscyplina, która dopiero rozwija skrzydła w Polsce, więc ich sukcesy będą cieszyć szczególnie – mówi Michał Łuczak, prezes Grupy Wróbel.

Dealerski Przegląd Prasy: Liroy w obronie „Japończyków”

Poseł Piotr Liroy-Marzec złożył interpelację skierowaną do szefa resortu infrastruktury i budownictwa. Poseł pyta w niej m.in. czy resort planuje wprowadzić możliwość rejestracji pojazdów z kierownicą po prawej stronie spoza rynku Unii Europejskiej. – Głównym odbiorcą tego typu samochodów byliby pasjonaci i kolekcjonerzy. Umożliwienie rejestracji samochodów przystosowanych do ruchu lewostronnego, pochodzących spoza Unii Europejskiej, zapewniłoby im traktowanie równe w stosunku do właścicieli pojazdów z kierownicą po prawej stronie wyprodukowanych w UE – tłumaczy Liroy-Marzec.

Maj okazał się wyjątkowo dobry dla Skody, zarówno globalnie, jak i w Polsce. W maju czeska marka osiągnęła historyczny wynik – dostarczyła 99 tys. samochodów, pobijając zeszłoroczny rekord o 2,4 proc. W minionym miesiącu dostarczyła na polskie drogi w sumie 5 066 samochodów. To wynik aż o 17,7 proc. lepszy od uzyskanego w maju zeszłego roku. Od początku roku Skoda dostarczyła do Polski łącznie 25 750 samochodów, o 17,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie w roku poprzednim. W maju Skoda była też najchętniej wybieraną przez Polaków marką na rynku flotowym (wzrost o 15,4 proc.) i indywidualnym (wzrost o 24,1 proc.).

Diesel ciągle traci nabywców – informuje ComplexPR. Dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wskazują, że od tego napędu odwraca się również branża flotowa, która przez lata wspierała technologię Diesla. Pod koniec I kwartału 2017 roku udział aut z takimi silnikami wynosił 70,1 proc. – oznacza to spadek o 2,4 proc. na rzecz modeli z silnikami benzynowymi, mającymi 29,6 proc. udziałów na rynku flotowym.

Samar: Co z autami spoza UE?

Instytut Samar informuje, że do Sejmu wpłynęła interpelacja w sprawie pojazdów kolekcjonerskich, skierowana do ministra infrastruktury i budownictwa. Poseł Piotr Liroy-Marzec pyta w niej m.in. czy resort planuje wprowadzić możliwość rejestracji pojazdów z kierownicą po prawej stronie spoza rynku Unii Europejskiej.

Od sierpnia 2015 roku w Polsce istnieje możliwość rejestracji pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Samochody te jednak muszą pochodzić z kraju członkowskiego Unii Europejskiej. Nie ma natomiast zdaniem posła, możliwości zarejestrowania w Polsce samochodów pochodzących m.in. z Japonii oraz Australii, w których produkowane są specyficzne dla tych krajów modele.

Piotr Liroy-Marzec wskazuje, że pozwolenie na rejestrację takich aut nie wpłynie na masowy ich import do Polski, gdyż wiązałoby się to z dużymi kosztami. – Głównym odbiorcą tego typu samochodów byliby pasjonaci i kolekcjonerzy. Umożliwienie rejestracji samochodów przystosowanych do ruchu lewostronnego, pochodzących spoza Unii Europejskiej, zapewniłoby im traktowanie równe w stosunku do właścicieli pojazdów z kierownicą po prawej stronie wyprodukowanych w UE – argumentuje Liroy-Marzec.

Wirtualny Nowy Przemysł: Rekordowy maj Skody

W maju czeska marka osiągnęła historyczny wynik – dostarczyła 99 tys. samochodów, pobijając zeszłoroczny rekord o 2,4 proc. Wirtualny Nowy Przemysł informuje, że Škoda dostarczyła w minionym miesiącu na polskie drogi w sumie 5 066 samochodów. To wynik aż o 17,7 proc. lepszy od uzyskanego w maju zeszłego roku. W tym roku Škoda dostarczyła do Polski w sumie 25 750 samochodów, o 17,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie w roku poprzednim. W maju Škoda była też najchętniej wybieraną przez Polaków marką na rynku flotowym (wzrost o 15,4 proc.) i indywidualnym (wzrost o 24,1 proc.).

Liderem polskiego rynku pozostaje Octavia, która w maju znalazła w Polsce 1 601 nowych nabywców (wzrost o 11,65 proc. wobec roku poprzedniego). Fabia uzyskała wzrost o 14,16 proc.

ComplexPR, Samar: Diesel ciągle w dół

Popularność aut z silnikiem Diesla systematycznie spada. Complex PR przywołuje wyliczenia Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Wskazują one, że od tego napędu odwracają się nie tylko nabywcy indywidualni, ale również branża flotowa, która przez lata wiernie wspierała technologię Diesla. Pod koniec I kwartału 2017 roku udział aut z takimi silnikami wynosił 70,1 proc. – oznacza to spadek o 2,4 proc. na rzecz modeli z silnikami benzynowymi, mającymi 29,6 proc. udziałów na rynku flotowym. Jednocześnie zauważalny jest wzrost liczby aut napędzanych silnikami ekologicznymi – hybryd i aut elektrycznych – odnotowały one wzrost o 51 procent w ciągu roku.

Firma analityczna LMC Automotive poinformowała o spadku sprzedaży diesli w Europie. W maju udział nowych diesli w całym rynku samochodów osobowych wyniósł dla krajów Europy Zachodniej szacunkowo około 45,3 proc. To aż o 5,3 pp. mniej niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego.

„Gazeta Wyborcza – Poznań”: Salon Inchcape Motor Poznań otwarty

W czerwcu firma Inchcape uruchomiła w podpoznańskim Swadzimiu nowy salon BMW i BMW Motorrad. „Poznański oddział Inchcape jest najnowocześniejszym i zarazem największym salonem samochodowym w Wielkopolsce. Na trzech kondygnacjach, o łącznej powierzchni 7000 m2, oferuje pełną gamę produktów BMW, włączenie z liniami modelowymi BMWi (pojazdy elektryczne i hybrydowe), BMW M (linia samochodów sportowych) oraz prestiżową BMW lndividual” – czytamy w poznańskiej „Gazecie Wyborczej”. Na pierwszym piętrze budynku głównego znajduje się salon z motocyklami BMW Motorrad wraz z częścią lifestyle’ową, a także salon samochodów używanych BMW Premium Selection. Tuż obok salonu BMW znajduje się showroom MINI z pełną gamą akcesoriów. – Do otwarcia salonu w Poznaniu przygotowywaliśmy się od dłuższego czasu. Jako firma wywodząca się i doświadczona w branży motoryzacyjnej chcieliśmy mieć pewność, że uruchomimy salon w odpowiednim miejscu i momencie. Dodatkowo musieliśmy spełnić szereg wymagań BMW – powiedział Marcin Słomkowski, prezes BMW Inchcape Polska.

więcej Gazeta Wyborcza – Poznań s. 5

„Gazeta Wyborcza – Poznań”: Polska walczy o elektromobilność

Poznańska „Wyborcza” pisze również o rządowych planach miliona elektrycznych aut w Polsce do 2025 roku. „To dużo? To dwa razy więcej, niż jest ich obecnie na całym świecie. Albo inaczej – to grubo ponad 100 tys. e-samochodów sprzedawanych rocznie już od tego roku, podczas gdy sprzedaż wszystkich nowych aut w Polsce to około 400 tys. sztuk, a import używanych modeli z zagranicy, bynajmniej nie elektrycznych, oscyluje wokół miliona sztuk” – czytamy w gazecie.

Pismo informuje przy tym, że w promocję elektrycznych aut angażują się różne podmioty. W artykule czytamy, że Grupa Energa uruchomiła w Gdańsku usługę wynajmu samochodów, w której dostępne są jedynie auta elektryczne. Cena za wypożyczenie samochodu zależy od modelu i waha się od 27 do 35 zł za godzinę – bez limitu przejechanych kilometrów. Energa zapowiada, że w ciągu dwóch lat otworzy jeszcze cztery takie carsharingowe HUB-y.

więcej Gazeta Wyborcza – Poznań s. 24

Wirtualny Nowy Przemysł: Bank Millenium jeździ Toyotą

Od grudnia ubiegłego roku wszystkie egzemplarze modeli Yaris i Auris z silnikami benzynowymi i Diesla należące do Banku Millenium były stopniowo wymieniane na samochody z napędem hybrydowym. Na nowe modele wymieniono 380 aut, czyli 70 proc. całej floty. – Jesteśmy pierwszym bankiem, który wymienił prawie wszystkie samochody służbowe na bardziej ekologiczne. Oznacza to znaczne zmniejszenie emisji spalin do środowiska. W skali roku flota będzie emitowała o ponad 500 ton CO2 mniej (zmniejszenie emisji o 20,6 proc.) w porównaniu do stanu sprzed wymiany samochodów– skomentował Ivo Novo, dyrektor Departamentu Administracji w Banku Millennium.

Wirtualne Media: Volkswagen inwestuje w reklamę

Według raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl, w pierwszych pięciu miesiącach br. wydatki reklamowe w mediach pozainternetowych wyniosły 12,9 mld zł. Od stycznia do maja br. reklamodawcy wydali w tradycyjnych mediach 2 proc. więcej niż w tym samym okresie 2016 roku. Volkswagen Group Polska wydał w tym roku na promocję 51,3 proc. więcej niż rok temu. Zwiększył wydatki z 136,2 do 206 mln zł.

Dealerski Przegląd Prasy: Nie będzie zmian w akcyzie na auta

Interia postanowiła przyjrzeć się losom projektu nowej akcyzy na auta, który mimo początkowo szumnych zapowiedzi, ostatnio gdzieś zniknął. „Nowej akcyzy na samochody nie będzie. Ministerstwo Finansów przyznało w rozmowie z Interią, że nie prowadzi żadnych prac nad zmianą sposobu opodatkowania samochodów. To zaskakujące, bo jeszcze kilka tygodni temu usłyszeliśmy, że trwają konsultacje międzyresortowe” – pisze serwis.

Tymczasem „Puls Biznesu” opisuje rezultaty najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polak w drodze 2.0 — wydatki kierowców”. Wynika z niego, że co dziesiąty kierowca planuje wymianę auta na inne, ale niemal 70 proc. z nich zamierza kupić kolejne używane. – Z badań Santander Consumer Banku wynika, że jedna trzecia kierowców zmienia samochody co 4-5 lat. A ponad 70 proc. klientów, którzy skorzystali w przeszłości z kredytu, właśnie w ten sposób sfinansuje wymianę auta — mówi Adam Łukaszewski, dyrektor pionu kredytów samochodowych Santander Consumer Banku.

Moto3m.pl opisuje liczne inwestycje trójmiejskich dealerów. Portal pisze m.in., że w Gdańsku Oliwie powstaje największy w regionie salon Mercedes-Benz Witman, a w Gdyni swój salon rozbudowuje Mercedes-Benz BMG Goworowski.

Interia: Rząd nie chce zmian w akcyzie

„Nowej akcyzy na samochody nie będzie. Ministerstwo Finansów przyznało w rozmowie z Interią, że nie prowadzi żadnych prac nad zmianą sposobu opodatkowania samochodów. To zaskakujące, bo jeszcze kilka tygodni temu usłyszeliśmy, że trwają konsultacje międzyresortowe” – pisze Interia.

Serwis przypomina, że na początku tego roku projekt dotyczący zmian w podatku akcyzowym wyszedł z Senatu i trafił do Sejmu. Od tego czasu nic się z nim nie dzieje. – Ministerstwo Energii chciało zmiany wprowadzić, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie było chyba do końca przekonane o ich zasadności. Podobnie Ministerstwo Finansów. Poprzedni wiceminister (Wiesław Jasiński – przyp. red.) był zdecydowany i wykonał olbrzymią pracę, by projekt przygotować i go wprowadzić w życie. Obecny minister, mam wrażenie, nie jest na razie zmianami zainteresowany. Z kolei w Ministerstwie Sprawiedliwości, jedni chcą, inni nie – mówił wtedy senator Grzegorz Peczkis.

Z informacji uzyskanych przez Interię wynika, że w żadnym ministerstwie nie toczą się prace zmierzające do zmian sposobu naliczania akcyzy, ani ich wysokości. Oficjalne stanowisko resortu finansów przytaczane przez serwis brzmi: „Aktualnie nie prowadzimy prac nad zmianą sposobu opodatkowania akcyzą samochodów”. „To oznacza, że projekt trafił do kosza i najpewniej w tej kadencji sejmu nie zmienią się stawki akcyzy. Nadal obowiązywać będą dwie, uzależnione od pojemności silnika” – komentuje Interia.

Portal informuje też, że resort finansów podał, iż dochody z podatku akcyzowego od samochodów osobowych w 2016 roku wyniosły 2,29 mld złotych.

„Puls Biznesu”: Polak woli stare auto używane

Z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polak w drodze 2.0 — wydatki kierowców”, który analizuje „Puls Biznesu” wynika, że co dziesiąty kierowca planuje wymianę auta na inne, ale niemal 70 proc. z nich zamierza kupić kolejne używane. Najczęściej wymianę samochodu planują osoby w wieku 35-53 lata — ponad jedna piąta z nich nosi się z takim zamiarem. Najmłodsi (18-24) i najstarsi kierowcy (65+) w ogóle nie mają takich planów. Dziennik wskazuje, że nowsze auto wcale nie jest priorytetem dla mężczyzn. Chciałoby go tylko 28 proc. ankietowanych panów, ale aż 45 proc. pań.

57 proc. ankietowanych sfinansuje wymianę auta gotówką. Po kredyt sięgnie 16 proc. kierowców. Przy czym jest to rozwiązanie częściej wybierane przez kobiety (26 proc.) niż przez mężczyzn (19 proc.). — Z badań Santander Consumer Banku wynika, że jedna trzecia kierowców zmienia samochody co 4-5 lat. A ponad 70 proc. klientów, którzy skorzystali w przeszłości z kredytu, właśnie w ten sposób sfinansuje wymianę auta — mówi Adam Łukaszewski, dyrektor pionu kredytów samochodowych Santander Consumer Banku.

Dziennik wskazuje też, że całkowite koszty utrzymania samochodu mogą sięgać 2,5 tys. zł miesięcznie. Po odjęciu wydatków na paliwo okazuje się, że pozostałe zakupy związane z eksploatacją samochodu najczęściej (83 proc.) wynoszą najwyżej 200 zł miesięcznie.

Moto3m.pl: Biznes dealerski kwitnie w Trójmieście

Moto3m.pl przygląda się inwestycjom trójmiejskich dealerów. Portal pisze, że w Gdańsku Oliwie powstaje największy w regionie salon Mercedes-Benz Witman. W części serwisowej trwają ostatnie prace wykończeniowe i w okresie wakacyjnym planowane jest oddanie jej do użytku. Całość inwestycji o powierzchni 4950 m2 powinna być oddana w I kwartale 2018 roku. W Gdyni, przy Łużyckiej 9 swój salon rozbudowuje Mercedes-Benz BMG Goworowski. Inwestor nie ujawnia na razie szczegółów inwestycji.

„Niedawno ujawniono również pierwszą wizualizację Centrum marki Infiniti w Gdańsku. Salon zlokalizowany przy trójmiejskiej Obwodnicy dopiero „wyrasta” z ziemi, ale plany zakładają otwarcie obiektu na przełomie roku 2017/2018” – czytamy w serwisie. Zaawansowane prace budowlane są także prowadzone na terenie nowej siedziby firmy Auto Plus, która w Gdańsku przy ulicy Potokowej buduje najnowocześniejszy salon grupy FCA w tej części Europy.

Moto3m.pl pisze, że plany rozbudowy ma również firma Margo – przedstawiciel marki Hyundai, a ekspansję do Trójmiasta planuje firma Auto-Mobil z Wejherowa.

„Dziennik Bałtycki”: „Diamentowy Dealer Mitsubishi 2016″ dla Motor Centrum

Trójmiejski dealer Mitsubishi – firma Motor Centrum zdobyła tytuł „Diamentowego Dealera Mitsubishi 2016″. „Dziennik Bałtycki” informuje, że ocenie poddane zostały zarówno wyniki dealera w sprzedaży samochodów oraz części zamiennych i akcesoriów, jak i jakościowe parametry w poszczególnych obszarach aktywności biznesu dealerskiego (kontroling finansowy, struktura i standardy dealera, poziom wyszkolenia pracowników i standardy obsługi klienta). – Jesteśmy dumni z otrzymanej nagrody. Jest ona ukoronowaniem całorocznej pracy wszystkich członków zespołu, a jednocześnie motywacją, aby nieustannie podnosić i doskonalić standardy jakości – powiedziała Małgorzata Matuszewska-Malawska, menadżer sprzedaży, serwisu oraz marketingu Mitsubishi i Suzuki w firmie Motor Centrum.

Newseria: Trwa elektryczna rewolucja

Newseria przypomina, że w resortach energii i rozwoju trwają wspólne prace nad ustawą o elektromobilności, która ma uregulować cały rynek. Eksperci różnych branż zabierają głos w debacie na temat elektrycznego transportu. – Dla miast elektromobilność oznacza dużo większy komfort życia, brak hałasu i ograniczenie emisji związanej z produkcją energii. Elektromobilność to systemowe wsparcie gospodarki. Gdybyśmy umieli przestawić połowę transportu kołowego na transport elektryczny, to wzrost polskiego PKB byłby około 1 proc. wyższy. To jest skala rewolucji, w której uczestniczymy, łączenia się dwóch największych globalnych przemysłów światowych: samochodowego i energetycznego – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Jednym z filarów rozwoju rynku elektrycznych aut w Polsce jest znaczne zwiększenie sieci ładowania. – Wiele podmiotów myśli o rozwoju infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Istotną rolę odegrają w tym miasta. Przygotowywana jest ustawa o elektromobilności, która nakłada na nie obowiązek organizowania przetargów na lokowanie publicznie dostępnych miejsc ładowania samochodów elektrycznych. Wraz z rozwojem transportu elektrycznego taka infrastruktura będzie budowana i rola miast będzie w tym bardzo istotna – ocenia Rafał Czyżewski, prezes zarządu firmy Greenway Infrastructure Poland, która dostarcza infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych.

Wirtualny Nowy Przemysł: Orlen postawi na ładowarki?

Zostajemy w temacie elektromobilności. Jak informuje Wirtualny Nowy Przemysł, PKN Orlen rozważa zainwestowanie w sieć punktów ładowania aut na prąd. – PKN Orlen zakończył już proces zakupu badania rynku w zakresie szybkiej stacji ładowania samochodów elektrycznych. To między innymi na podstawie jego wyników prowadzimy analizę rynku elektromobilności, zgodnie z założeniami naszej strategii na lata 2017-2021, która przewiduje przygotowywanie sieci stacji do sprzedaży paliw alternatywnych – poinformowało wnp.pl biuro prasowe PKN Orlen. Koncern w ramach współpracy z firmą Tesla umieścił cztery punkty ładowania elektrycznego samochodów tego producenta: w Polsce na stacji Orlen w Kostomłotach oraz w Katowicach, przy ul. Murckowskiej i w Niemczech, w miejscowościach Grimmen w Meklemburgii-Pomorze Przednie i Uckerfelde w Branderburgii. – Myślimy, aby bardzo aktywnie wejść w sektor elektromobilności poprzez stacje ładowania samochodów. Nie za bardzo wiadomo, jakie będą preferencje konsumentów, gdzie stawiać ładowarki. Wydaje się, że wielu użytkowników samochodów preferowałoby ładowanie w pobliżu miejsca pracy – mówił wnp.pl Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen.

Audi: Elektryczne modele Audi

Audi informuje, że poszerza swą gamę modelową, wprowadzając do niej nowy samochód typu e-tron. Produkcja Audi e-tron Sportback rozpocznie się w zakładzie koncernu w Brukseli w roku 2019. W ten sposób fabryka ta rozpocznie wytwarzanie drugiego, całkowicie elektrycznego modelu z czterema pierścieniami na masce. Pierwszy z nich, elektryczny SUV Audi e-tron, opuści tamtejszą linię produkcyjną już w roku 2018.

„Gazeta Wyborcza”: Ford będzie produkował Focusa w Chinach

„Od 2019 r. amerykański Ford przeniesie do Chin produkcję nowej wersji modelu Focus i stamtąd będzie importować to auto do USA” – pisze„Gazeta Wyborcza”. Auta są obecnie produkowane w fabryce w stanie Michigan w USA. Ford stwierdził, że decyzja o przeniesieniu produkcji modelu Focus do Chin ma powody wyłącznie ekonomiczne. Pozwoli zaoszczędzić 1 mld dolarów. W styczniu władze koncernu ogłosiły, że wycofują się z planów budowy nowej fabryki aut Focus w Meksyku. W czasie kampanii wyborczej domagał się tego obecny prezydent USA Donald Trump.

Dealerski Przegląd Prasy: MŚP napędzają wynajem aut

Małe firmy częściej decydują się na wynajem długoterminowy aut. Z badania Instytutu Keralla zrealizowanego w 2. kwartale na zlecenie Carefleet S.A. wynika, że z tej formy finansowania samochodów służbowych korzysta już 19,6 proc. mikro, małych i średnich w firm w Polsce. To o 1,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. – Według naszych badań w 2009 roku niecałe 5 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw korzystało z tego rozwiązania. Dziś praktycznie co piąty samochód w sektorze MŚP finansowany jest w formie wynajmu długoterminowego – mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A.

„Gazeta Wyborcza” podaje ostatnie dane dotyczące wyników gospodarczych Polski. „W maju sprzedaż detaliczna (w ujęciu realnym, czyli pomijając wpływ zmian cen) wzrosła o 7,4 proc. wobec 6,7-proc. wzrostu w kwietniu. Z danych GUS wynika, że o 6 proc. zwiększyła się sprzedaż samochodów, o blisko 20 proc. – ubrań, butów i dodatków, a o 15 proc. – prasy i książek” – pisze dziennik.

Rośnie również sprzedaż aut w Europie. Samar informuje, że według danych stowarzyszenia ACEA, w maju urzędy komunikacji w Europie (kraje EU oraz EFTA) zarejestrowały łącznie ponad 1,433 mln nowych samochodów osobowych. To o 7,7 proc. więcej niż w maju 2016.

Carefleet S.A.: Wynajem długoterminowy rośnie dzięki MŚP

Sektor MŚP coraz częściej korzysta z wynajmu długoterminowego. „Jak wynika z badania Instytutu Keralla zrealizowanego w 2. kwartale 2017 r. na zlecenie Carefleet S.A., z tej formy finansowania samochodów służbowych korzysta już 19,6 proc. mikro, małych i średnich w firm w Polsce. To o 1,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku” – czytamy w informacji prasowej. Rośnie także świadomość na temat tej usługi. W 2016 roku rozwiązanie to znało 79 proc. przedstawicieli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Dziś znajomość wynajmu długoterminowego deklaruje ponad 87 proc. z nich. – Polski sektor MŚP coraz rzadziej kupuje firmowe samochody za gotówkę lub na kredyt. Na znaczeniu zyskują natomiast outsourcingowe formy finansowania pojazdów, takie jak wynajem długoterminowy. Według naszych badań, w 2009 roku niecałe 5 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw korzystało z tego rozwiązania. Dziś praktycznie co piąty samochód w sektorze MŚP finansowany jest w formie wynajmu długoterminowego – mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A.

Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), w pierwszym kwartale 2017 r. rynek wynajmu długoterminowego aut w Polsce urósł o 13,2 proc. r/r. Tempo wzrostu rynku było tym samym aż 1,5-krotnie wyższe niż rok wcześniej.

AAA AUTO: Spada popyt na używane diesle

Według danych AAA AUTO tylko 3 na 10 klientów firmy decyduje się na zakup używanego samochodu z silnikiem diesla. Analitycy AAA AUTO zaobserwowali wyraźny spadek sprzedaży takich samochodów w oddziałach w Polsce z 38 proc. w ciągu dwóch pierwszych kwartałów 2016 roku, do 33 proc. w tym samym okresie 2017 roku.

Największą popularnością w polskich oddziałach AAA AUTO cieszą się używane samochody z silnikami diesla marek Ford, Volkswagen i Opel z nadwoziem typu kombi. Najczęściej wybieranymi modelami aut z silnikiem diesla w 2017 roku są: Ford Focus, Ford Mondeo i Volkswagen Passat, a średnia cena wynosi 27.224 zł.

TOP 10 marek aut używanych z silnikiem diesla w 2017 roku:

1. Ford
2. Volkswagen
3. Opel
4. Renault
5. Audi
6. Peugeot
7. BMW
8. Skoda
9. Nissan
10. Toyota

„Gazeta Wyborcza”: Dobry maj w gospodarce

„Gazeta Wyborcza” analizuje ostatnie dane dotyczące sprzedaży i produkcji przemysłowej, o których poinformował GUS. W ubiegłym miesiącu produkcja przemysłowa wzrosła o 9,1 proc. wobec 0,6-proc. spadku w kwietniu. Zdaniem GUS-u w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku produkcja w przemyśle zwiększyła się o 6,1 proc. w porównaniu z sytuacją w analogicznym okresie 2016 roku. Rośnie także sprzedaż detaliczna. „W maju sprzedaż detaliczna (w ujęciu realnym, czyli pomijając wpływ zmian cen) wzrosła o 7,4 proc. wobec 6,7-proc. wzrostu w kwietniu. Z danych GUS wynika, że o 6 proc. zwiększyła się sprzedaż samochodów, o blisko 20 proc. – ubrań, butów i dodatków, a o 15 proc. – prasy i książek” – podaje dziennik. – Biorąc pod uwagę i dobrą, z punktu widzenia pracownika, sytuację na rynku pracy, i transfery socjalne w ramach programu „Rodzina 500+”, i wreszcie najlepsze od 9 lat nastroje konsumentów, można się spodziewać w kolejnych miesiącach równie dobrych wyników sprzedaży detalicznej – mówi Monika Kurtek, główna ekonomistka Banku Pocztowego.

Samar: Rośnie sprzedaż w Europie

Samar informuje, że według danych stowarzyszenia ACEA, w maju urzędy komunikacji w Europie (kraje EU oraz EFTA) zarejestrowały łącznie ponad 1,433 mln nowych samochodów osobowych. To o 7,7 proc. więcej niż w maju 2016. Od stycznia bieżącego roku europejski rynek aut osobowych może pochwalić się wynikiem nieco powyżej 6,920 mln sztuk (+5,1 proc.).

Wirtualny Nowy Przemysł: Renault-Nissan liderem?

Podczas dorocznego spotkania akcjonariuszy Renault prezes Carlos Ghosn mówił o planach i celach sojuszu Renault-Nissan. – Od stycznia jesteśmy w pierwszej trójce producentów samochodów pod względem sprzedaży, a szacujemy, że w połowie roku będziemy na pierwszym miejscu – mimo, iż nie był to nasz cel – mówił Ghosn. Z analizy firmy JATO Dynamics wynika, że w ciągu pierwszych czterech miesięcy br. sojusz Renault-Nissan zbliżył się w wynikach do Volkswagena i Toyoty. W tym czasie Volkswagen sprzedał 3,23 mln samochodów, Toyota 3,06 mln egzemplarzy a Renault-Nissan 3,02 mln. „W kwietniu Renault-Nissan odnotował wzrost sprzedaży na świecie o 8 proc. licząc rok do roku. W tym samym czasie Toyota odnotowała wzrost o 6 proc., a Volkswagen spadek o 1 proc.” – informuje Wirtualny Nowy Przemysł.

Strona 1 z 10412345...102030...Ostatnia »
Ładowanie