Wydarzenia

współpraca:

Dealerski Przegląd Prasy: Modeli „elektryków” będzie przybywać

W dzisiejszym Dealerskim Przeglądzie Prasy wiele miejsca zajmują informacje na temat aut elektrycznych. „Rzeczpospolita” pisze o tym, że na rynku ma się pojawiać coraz więcej modeli takich samochodów. Z raportu organizacji Transport and Environment wynika, że już za dwa lata na rynku UE powinno być dostępnych 214 modeli aut elektrycznych, hybryd ładowanych z gniazdka i z napędem wodorowym, w porównaniu z 60 obecnie. Liderem rynku będzie Grupa Volkswagena z 41 modelami z napędem alternatywnym, za nią uplasują się Grupa PSA, Toyota i Daimler.

Tymczasem z Licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że pod koniec czerwca w Polsce zarejestrowane były 6 092 elektryczne samochody osobowe, z których dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne – 3 855, a pozostałą część hybrydy typu plug-in – 2 237. Z kolei w całym pierwszym półroczu w Polsce zarejestrowano łącznie 1 836 samochodów osobowych z napędem całkowicie elektrycznym oraz hybryd typu plug-in, czyli o ponad 850 więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

„Puls Biznesu” pisze o wynikach finansowych spółki ElectroMobility Poland, której zadaniem jest stworzenie polskiego pojazdu elektrycznego. W artykule mowa również o postępach prac nad samym polskim autem. Dziennik informuje, że EMP dokonała już wyboru nazwy, pod którą funkcjonować będzie pierwszy polski pojazd elektryczny. Marka jest jednak tajna. Co dalej z realizacją projektu? — Na przełomie 2022 i 2023 r. ruszymy z masową produkcją polskich samochodów elektrycznych — tak PAP zacytowała Piotra Zarembę, prezesa EMP.

„Rzeczpospolita”: Producenci inwestują w samochody na prąd

Z raportu organizacji Transport and Environment, o którym pisze „Rzeczpospolita” wynika, że już za dwa lata na rynku UE powinno być dostępnych 214 modeli aut elektrycznych, hybryd ładowanych z gniazdka i z napędem wodorowym w porównaniu z 60 obecnie. „W tym mieszczą się 62 modele na prąd, 118 hybryd typu plug-in i cztery auta z ogniwem paliwowym. Liderem na rynku będzie Grupa Volkswagena z 41 modelami z napędem alternatywnym, za nią uplasują się kolejno PSA (Peugeot, Citroen, Opel), Toyota i Daimler” – czytamy w artykule.

Od 2021 roku wchodzi limit emisji CO2 na poziomie 95 g/km dla nowo produkowanych samochodów. „Nowe przepisy przewidują, że od 2025 roku wszystkie samochody osobowe i małe samochody dostawcze (typu van) zjeżdżające z taśm produkcyjnych w UE muszą mieć poziom emisji CO2 o 15 proc. niższy niż w 2021 roku. Natomiast w 2030 roku redukcja ma sięgnąć 37,5 proc. dla samochodów osobowych i 31 proc. dla dostawczych” – pisze dziennik. I wylicza, że Grupa Volkswagena w 2025 roku ma produkować 1,2 mln aut elektrycznych. Za nią uplasuje się PSA z 700 tys. e-samochodów, dalej jest Daimler oraz Renault–Nissan – po 300 tys. aut, i FCA – 250 tys. aut.

ORPA: Przybywa aut elektrycznych

Z Licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że pod koniec czerwca w Polsce zarejestrowane były 6 092 elektryczne samochody osobowe, z których dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV) – 3 855, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV) – 2 237. Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce niezmiennie wynosi 63 proc. do 37 proc. W pierwszym półroczu w Polsce zarejestrowano łącznie 1 836 samochodów osobowych z napędem całkowicie elektrycznym oraz hybryd typu plug-in. – W pierwszym półroczu 2019 r. zarejestrowano o ponad 850 więcej samochodów z napędem elektrycznym niż przez pierwsze sześć miesięcy ubiegłego roku – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

„Puls Biznesu”: Tajna nazwa polskiego samochodu

„Puls Biznesu” pisze o wynikach finansowych spółki ElectroMobility Poland, której zadaniem jest stworzenie polskiego pojazdu elektrycznego. „Przychody w 2018 r. spółka miała zerowe, a strata netto pogłębiła się w porównaniu z 2017 r. z 2,7 mln zł do 5,4 mln zł. Na brak gotówki EMP nie będzie jednak narzekać. W 2016 r. dostała od czterech państwowych udziałowców (PGE, Enei, Energi i Tauronu) 10 mln zł, a w 2018 r. zastrzyki były dwa — jeden na 20 mln zł, a drugi na 40 mln zł. Łącznie daje to 70 mln zł. Wbrew branżowym komentarzom zdecydowana większość pieniędzy wciąż jest w spółce” – czytamy w artykule. Dalej dziennik analizuje, że nakłady na prace rozwojowe, czyli projekt samochodu elektrycznego, wyniosły w 2018 r. prawie 12 mln zł.

W podsumowaniu prac, które zostały wykonane w 2018 r. znajduje się punkt dotyczący marki samochodu. Wynika z niego, że EMP dokonała już wyboru nazwy, pod którą funkcjonować będzie pierwszy polski pojazd elektryczny. Marka jest jednak tajna. „Informacja ta stanowi element strategii biznesowej EMP oraz jest ściśle związana z kolejnymi etapami realizacji inwestycji. Jest ona tajemnicą przedsiębiorstwa i będzie przekazana do wiadomości publicznej w odpowiednim terminie” — poinformowało biuro prasowe EMP. Co dalej z polskim autem? — Na przełomie 2022 i 2023 r. ruszymy z masową produkcją polskich samochodów elektrycznych — tak PAP zacytowała Piotra Zarembę, prezesa EMP.

„Puls Biznesu”: Trwają prace nad obowiązkową podzieloną płatnością

„Sejmowa Komisja Finansów Publicznych zaakceptowała 17 lipca rządowy projekt zakładający wprowadzenie już od 1 września 2019 r. obowiązkowego systemu podzielonej płatności VAT w branżach szczególnie narażonych na wyłudzenia” – informuje „Puls Biznesu”. Na posiedzeniu sejmowej komisji finansów pojawiły się propozycje wydłużenia vacatio legis ustawy do 1 stycznia 2020 r., a przynajmniej do 1 października 2019 r. — Jeżeli przedsiębiorcy nie zdążą się przygotować na 1 września, będą zagrożeni sankcjami. Z szacunku dla podatników prosimy o umożliwienie im należytego przygotowania się do zmian. Uzasadnione jest wprowadzenie ich od 1 stycznia 2020 r. — przekonywał na posiedzeniu komisji finansów Tomasz Michalik, ekspert Konfederacji Lewiatan. Resort finansów nie chce jednak opóźniać obowiązkowego dzielenia płatności.

„Rzeczpospolita”: Wszystko o kasach fiskalnych online

„Rzeczpospolita” opublikowała raport „Kasy Fiskalne Online”, w którym zawarto najważniejsze informacje na temat tego narzędzia. W raporcie opisano m. in., czym są kasy fiskalne online, kto i od kiedy ma je stosować, wskazano również obowiązki podatników stosujących kasy rejestrujące.„Wprowadzenie kas fiskalnych online to kolejny krok mający na celu uszczelnienie systemu VAT i poprawę ściągalności podatków. Istotą kas fiskalnych online jest bowiem zapewnienie połączenia umożliwiającego przesyłanie danych między kasą rejestrującą a powstałym 1 maja 2019 r. Centralnym Repozytorium Kas prowadzonym przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. W CRK są gromadzone dane z każdej transakcji, a więc fiskus wie, co, kiedy i za ile zostało sprzedane” – tłumaczy dziennik.

więcej „Rzeczpospolita” z 18 lipca 2019, raport „Kasy Fiskalne Online” s. 1-14

SEAT: Rekord sprzedaży w pierwszej połowie 2019 roku

SEAT zakończył pierwszą połowę 2019 r., osiągając najwyższą w historii sprzedaż. Popyt na samochody marki wzrósł o 8,4 proc., osiągając łączny wolumen 314 300 samochodów. Po raz pierwszy w historii SEAT-a sprzedano ponad 300 000 pojazdów w pierwszym półroczu i przekroczono tym samym rekord ustanowiony w tym samym okresie 2018 r. (289,900).  W czerwcu na całym świecie sprzedano 57 300 samochodów hiszpańskiej marki, czyli o 11,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2018 r. Od stycznia do czerwca globalna sprzedaż SEAT-a zwiększyła się na wielu rynkach. Kondycja producenta samochodów wypadła najlepiej w Niemczech – sprzedano tutaj 66 500 pojazdów SEAT-a (+ 16,2 proc.), co jest najlepszym półrocznym rezultatem osiągniętym w tym kraju przez markę. W Hiszpanii SEAT urósł o 3,2 proc. (64 200 sprzedanych pojazdów). W Wielkiej Brytanii SEAT również pobił półroczny rekord, sprzedając 37 700 samochodów, czyli o 5,1 proc. więcej niż w 2018 r. We Francji udało się pobić wynik z 2011 r. (18 500; + 17,1 proc.), a we Włoszech osiągnięto najlepszy od dekady rezultat (14 900; + 16,5 proc.). Wzrost sprzedaży odnotowano również w Polsce, gdzie w czerwcu zarejestrowanych zostało o 6,1 proc. więcej aut niż przed rokiem, przekraczając liczbę 1000 egzemplarzy.

Wirtualne Media: Sławne Polki w kampanii Land Rover

“Evoque – I’m on the move” – oto hasło kampanii Land Rovera, w której marka zachęca kobiety do podkreślania swoich osiągnięć i siły. – To projekt zrzeszający kobiety aktywizujące swoje otoczenie i inicjujące pozytywne zmiany wokół siebie. Pokazuje, jak dynamiczne są współczesne Polki. Zauważyliśmy, że są niezwykle mobilne i będąc w ciągłym ruchu łączą pracę z życiem rodzinnym i pasjami. Mają niezwykłą odwagę działać i kierować swoim życiem w wymarzonych kierunkach – to właśnie chcemy wspierać jako marka, która docenia siłę i niezależność współczesnych kobiet – mówi Paweł Kuskowski, dyrektor marketingu Land Rover Polska. Ambasadorkami projektu są Joanna Przetakiewicz – projektantka i businesswoman, Katarzyna Bonda – autorka powieści kryminalnych, Karolina Gorczyca – aktorka i triathlonistka, oraz Anna Halarewicz, malarka i ilustratorka mody.

Dealerski Przegląd Prasy: Niewiele modeli „elektryków” z dopłatami

Media wracają do projektu rozporządzenia resortu energii, który określa warunki otrzymania dopłaty do zakupu auta elektrycznego przez osoby fizyczne. Zgodnie z projektem, wsparcie na zakup EV można uzyskać w przypadku, gdy cena jego zakupu nie przekracza 125 tys. zł. Komentatorzy zwracają uwagę, że tylko kilka modeli „elektryków” mieści się w tym limicie. „Minimalna liczba modeli, które mogą zostać objęte dopłatami może sprawić, że mało kto w Polsce skorzysta z rządowego wsparcia na zakup samochodu elektrycznego” – ocenia Samar.

„Rzeczpospolita” pisze o rosnącej popularności współdzielenia różnych pojazdów w Polsce. Według prognoz opisanych w dzienniku do 2025 roku liczba aut w car sharingu urośnie do 8,3 tys. „Analitycy twierdzą, że boom na usługi „sharing” do 2030 r. doprowadzi w Europie do zmniejszenia liczby samochodów z 280 mln w 2017 r. do 200 mln” – czytamy w artykule.

Według danych ACEA liczba nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce wyniosła w czerwcu 45 050 szt., co oznacza spadek o 2,3 proc. r/r. Zdaniem stowarzyszenia w całej Unii Europejskiej popyt na nowe samochody spadł w ubiegłym miesiącu o 7,8 proc. r/r do 1 446 183 sztuk. 

„Rzeczpospolita”, Samar: Symboliczne dopłaty do aut na prąd

Media wciąż komentują projekt rozporządzenia resortu energii, który określa warunki otrzymania dopłaty do zakupu auta elektrycznego przez osoby fizyczne. W przypadku zakupu pojazdu o napędzie czysto elektrycznym dopłata wynosi 30 proc. ceny zakupu, nie więcej jednak niż 37,5 tys. zł. Wsparcie na zakup auta elektrycznego można uzyskać w przypadku, gdy cena jego zakupu nie przekracza 125 tys. zł. – przypomina Samar. I podkreśla, że niewiele aut dostępnych na polskim rynku spełnia kryteria z rozporządzenia. „Biorąc pod uwagę ceny katalogowe wybór mamy wyjątkowo niewielki: Renault Twizy (dostępny od 53,2 tys. zł), Volkswagen Up! (od 101,8 tys. zł), Smart EQ Fortwo (od 94,5 tys. zł), Smart EQ Forfour (od 96 tys. zł) czy Opel Corsa-e (od 124,5 tys. zł). Najpewniej w tym zestawieniu zmieściłby się jeszcze chiński mikrosamochód ZD D2S, ale importer nie podaje ceny katalogowej, a jedynie koszt jego miesięcznego wynajmu (1200 zł). I to w zasadzie tyle” – czytamy w artykule.

„Rzeczpospolita” zamieściła komentarz dotyczący dopłat zawartych w projekcie resortu energii:„Ciekawe, skąd w projekcie rozporządzenia wzięła się kwota 125 tys. Snuje mi się jednak po głowie pewna teoria. Być może skoro z taką determinacją budujemy narodowy samochód elektryczny, resort energii ustalił już jego cenę urzędową. W ten sposób tylko polskie auta będą mogły liczyć na polskie dopłaty. A że ich nie ma i pewnie nigdy nie będzie, to już szczęście dla budżetu, a właściwie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu” – ocenia w dzienniku Wojciech Romański.

Samar informuje o pozostałych warunkach, od spełnienia których uzależnia się przyznanie dopłat. Osoba ubiegająca się o przyznanie wsparcia musi ustanowić zabezpieczenia jego zwrotu wraz z odsetkami. Zainteresowany wsparciem będzie musiał też złożyć specjalne oświadczenie.„Zobowiąże się w nim, że przez co najmniej rok od zakupu samochodu nie sprzeda go. Nie dość tego, musi zapewnić, że pojazd pozostanie zarejestrowany w Polsce przez co najmniej rok od dnia zakupu. Winien zadbać także o jego ubezpieczenie” – wskazuje Samar.

samar.pl, „Rzeczpospolita” z 17 lipca 2019, s. A2

„Rzeczpospolita”: Pojazdy na minuty coraz bardziej popularne

W Polsce jest coraz więcej chętnych na współdzielone pojazdy – pisze „Rzeczpospolita”. Najwięcej użytkowników zarejestrowanych jest w systemach najmu rowerów – 2,2 mln, ale szybko rośnie popyt również na car sharing. – Liczba osób realnie i aktywnie korzystających w Polsce z usług współdzielonej mobilności jest trudna do ustalenia, gdyż operatorzy z zasady nie ujawniają takich danych. Można szacować liczbę rejestracji w systemie, ale minusem takiego ujęcia jest dublowanie niektórych danych, ponieważ ci, którzy mają aktywowaną więcej niż jedną usługę sharingową, mogą być liczeni wielokrotnie – tłumaczy Adam Jędrzejewski, prezes stowarzyszenia Mobilne Miasto, które przyjrzało się popularności współdzielenia pojazdów. Według prognoz do 2025 r. liczba aut w car sharingu urośnie do 8,3 tys. „Analitycy twierdzą, że boom na usługi „sharing” do 2030 r. doprowadzi w Europie do zmniejszenia liczby samochodów z 280 mln w 2017 r. do 200 mln. Prognozują, że za dziesięć lat nawet 1/3 przejechanych kilometrów będzie współdzielona. Dziś w Polsce na każdy taki pojazd przypada ponad 90 użytkowników” – pisze „Rzeczpospolita”.

„Gazeta Wyborcza”: Mniej rejestracji aut osobowych w Europie

Według ACEA liczba nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce wyniosła w czerwcu 45 050 szt., co oznacza spadek o 2,3 proc. r/r. Zdaniem stowarzyszenia w całej Unii Europejskiej popyt na nowe samochody spadł w czerwcu o 7,8 proc. r/r do 1 446 183 sztuk.  „W pierwszej połowie 2019 r. popyt na nowe samochody osobowe w całej UE spadł o 3,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku, co daje łącznie 8,2 mln rejestracji. Z wyjątkiem Niemiec (+0,5 proc.), każdy z dużych rynków UE odnotował dotychczas niewielki spadek w 2019 roku” – relacjonuje „Gazeta Wyborcza”. Z danych ACEA wynika, że od początku roku, w ciągu pięciu miesięcy, zarejestrowano w Polsce 233 282 nowe samochody osobowe, czyli o 2,8 proc. więcej r/r.

„Rzeczpospolita”: Jak rozliczyć zwrot kosztów używania auta?

„Rzeczpospolita” pisze również o wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który uznał, że zwrot kosztów używania samochodów, które należą do pracowników i są wykorzystywane na cele służbowe do przejazdów lokalnych nie jest opodatkowany. O wyjaśnienie tej sprawy poprosiła firma, która zamierza ograniczyć liczbę służbowych samochodów. Chce, żeby pracownicy, którzy wykonują obowiązki nie tylko w biurze, ale też na mieście, wykorzystywali swoje prywatne auta. A spółka będzie zwracać im koszty na podstawie tzw. kilometrówki. Firma chciała wiedzieć czy wypłacane pracownikom pieniądze są przychodem, który należy opodatkować. Spółka twierdziła, że nie. Fiskus był innego zdania. „Sąd stanął jednak po stronie spółki. Podkreślił, że obowiązek podatkowy powstaje tylko wtedy, gdy występuje korzyść majątkowa. Może być w dwóch postaciach: powiększenia aktywów albo zaoszczędzenia wydatków. Zwrot kosztów używania do celów służbowych prywatnego samochodu nie tworzy takiej korzyści. To tylko wyrównanie uszczerbku majątkowego poniesionego wskutek wykorzystywania w pracy własnego auta. Nie można więc mówić o przychodzie” – pisze „Rzeczpospolita”.

„Puls Biznesu”: Od kiedy obowiązkowy split payment?

Na rozpoczętym w środę trzydniowym posiedzeniu Sejm ma zająć się rządowym projektem wprowadzającym obowiązkowy system podzielonej płatności VAT w branżach szczególnie zagrożonych wyłudzeniami. Projekt zakłada, że obowiązkowy system podzielonej płatności ma wejść w życie 1 września 2019 r. Późniejszego terminu oczekiwały jednak nie tylko organizacje przedsiębiorców, ale także Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Pełnomocnik Rządu ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw i Narodowy Bank Polski. „Z naszych informacji wynika, że pojawi się poselska poprawka wydłużająca vacatio legis do 1 stycznia 2020 r.” – informuje środowy „Puls Biznesu”.

„Rzeczpospolita”: Niemcy nowym liderem sprzedaży aut elektrycznych w Europie

Według analizy przeprowadzonej przez instytut Center of Automotive Management, w Niemczech w pierwszej połowie 2019 roku zarejestrowano około 48 tys. samochodów elektrycznych. W tym samym okresie czasu w Norwegii zarejestrowano 44 tysiące takich aut. Dane obejmują zarówno pojazdy w pełni elektryczne, jak i hybrydy typu plug-in. We Francji w pierwszej połowie roku zarejestrowano 29 tys. nowych samochodów elektrycznych, podczas gdy w Wielkiej Brytanii liczba nowych rejestracji tych pojazdów spadła do 27 000 egzemplarzy. „W Polsce w pierwszym półroczu 2019 roku zarejestrowano tylko 945 egzemplarzy elektrycznych samochodów (bez hybryd plug-in). Procentowo to wzrost o 221,4 procent w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2018 roku” – pisze „Rzeczpospolita”. Największym na świecie rynkiem samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in są Chiny. Od stycznia do czerwca zarejestrowano tam około 628 tys. samochodów.

Wirtualne Media: Skoda w kampanii bezpiecznej jazdy

Skoda w nowej kampanii reklamowej podsumowuje swoje 15-letnie działania z zakresu bezpiecznej jazdy, realizowane w szkole Škoda Auto Safety. – Nowa kampania Skody pod hasłem „Nasze doświadczenie to Twoje bezpieczeństwo” podsumowuje 15-letnie zaangażowanie marki w działania na rzecz zapewnienia wszystkim naszym klientom najlepszych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa. Jednocześnie jej celem jest podkreślenie, że odpowiednio zastosowana wiedza teoretyczna i praktyczne umiejętności, jakimi dzielą się trenerzy Škoda Auto Szkoły, w połączeniu z najnowszą technologią wdrożoną do modeli Skody ze wszystkich segmentów, dają gwarancję bezpieczeństwa na najwyższym poziomie – komentuje Arkadiusz Gwizdek, dyrektor marketingu Skody.

Dealerski Przegląd Prasy: Coraz bliżej dopłat do zakupu „elektryków”

Do konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia ministra energii dotyczący dopłat do zakupu aut elektrycznych dla osób fizycznych. Zgodnie z projektem w przypadku pojazdu elektrycznego maksymalna wysokość wsparcia dla osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej w jednym naborze wynosi 30 proc. ceny nabycia, nie więcej jednak niż 37 500 zł. Wsparcie może być udzielone, jeśli cena nabycia takiego pojazdu nie przekracza 125 000 zł.

„Rzeczpospolita” pisze, że obowiązkowa podzielona płatność, która ma wejść w życie we wrześniu, budzi kontrowersje przedsiębiorców i ekspertów. – Szybkie wprowadzanie obowiązkowej podzielonej płatności być może da się wytłumaczyć chęcią walki z szarą strefą, zwłaszcza na rynku części samochodowych. Jednak termin 1 września niefortunnie zbiega się z terminem wejścia przepisów o tzw. białej liście podatników, którzy zarejestrowali swoje konta rozliczeniowe w urzędach skarbowych – uważa Marta Szafarowska, doradca podatkowy i partner w kancelarii Gekko Taxens.

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z projektem przychody uzyskiwane od 1 stycznia 2020 r. obejmie podatek 17-procentowy, a nie jak obecnie 18-procentowy. „Puls Biznesu” wskazuje, że drugą ważną zmianą jest podniesienie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów dla pracownika etatowego z obecnych 1,3 tys. zł rocznie do kwoty 3 tys. zł.

„Senatorowie zaakceptowali przepisy przewidujące kary za niezarejestrowanie samochodu w ciągu 30 dni od daty jego sprowadzenia z Unii Europejskiej” – informuje Samar. Zmieniony został przepis Prawa o ruchu drogowym, który wprowadza obowiązek zarejestrowania pojazdu w terminie 30 dni od jego sprowadzenia z innego kraju Unii Europejskiej. Zmiana polega na tym, że przepis ten nie będzie obowiązywał właścicieli nowych pojazdów. 

ORPA, „Dziennik Gazeta Prawna”: Dopłaty do aut elektrycznych budzą kontrowersje

Do konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia ministra energii w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz rozliczania wsparcia udzielonego osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Wejście tych przepisów w życie umożliwi rozpoczęcie udzielania wsparcia na zakup pojazdów elektrycznych dla osób fizycznych ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

Zgodnie z projektem rozporządzenia, w przypadku pojazdu elektrycznego maksymalna wysokość wsparcia dla osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej w jednym naborze wynosi 30 proc. ceny nabycia, nie więcej niż 37 500 zł. Wsparcie może być udzielone, jeśli cena nabycia takiego pojazdu nie przekracza 125 000 zł. – Należy podkreślić, że mówimy o kwocie 125 tysięcy brutto. Zdecydowana większość modeli całkowicie elektrycznych oferowana na polskim i europejskim rynku jest po prostu droższa. Żaden model z listy TOP10, czyli najlepiej sprzedających się modeli EV w Polsce, nie mieści się w limicie resortu energii. W konsekwencji, wsparcie będzie przyznawane wyłącznie kilku najmniejszym i najtańszym modelom. Wykluczone z niego zostaną najpopularniejsze samochody zeroemisyjne, kupowane ze wsparciem w innych krajach europejskich – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.  

Według PSPA, gdy rozporządzenie wejdzie w życie, a dysponowanie środków z FNT ostatecznie się rozpocznie, nie należy oczekiwać przełomowych zmian na polskim rynku pojazdów elektrycznych. – Na tym etapie rozwoju rynku niezbędne jest podwyższenie kwot ujętych w projekcie rozporządzenia. W przeciwnym razie sprzedaż samochodów zeroemisyjnych będzie się utrzymywać na podobnie niskim poziomie, jak do tej pory – dodaje Maciej Mazur.

W projekcie wyznaczono także wysokość wsparcia zakupu pojazdu wodorowego. Będzie to 30 proc. ceny nabycia, jednak nie więcej niż 90 000 zł.  Wsparcie może być udzielone, jeśli cena nabycia FCEV nie przekracza 300 000 zł.

„Dziennik Gazeta Prawna” informuje o warunkach udzielania wsparcia. Dopłaty do samochodów elektrycznych mają być udzielane na wniosek, w trybie ciągłym aż do wyczerpania środków przewidzianych na dany rok. Wsparcie udzielane będzie bez konkursu. Pierwszy nabór wniosków ma być ogłoszony po wejściu w życie rozporządzenia.

orpa.pl, „Dziennik Gazeta Prawna” z 16 lipca 2019, s. B4

„Rzeczpospolita”: Obowiązkowy split payment zbyt wcześnie

„Rzeczpospolita” pisze, że obowiązkowa podzielona płatność, która ma wejść w życie we wrześniu, budzi kontrowersje przedsiębiorców i ekspertów. „Obowiązkowa podzielona płatność ma objąć te towary, na które dotychczas był tzw. odwrócony VAT. Chodzi zatem o handel m. in. stalą, złomem, elektroniką użytkową, a także o usługi budowlane. Do tej listy dołączono także części i akcesoria samochodowe. Rząd uzasadnia szybkie wprowadzenie tego systemu chęcią zwalczania szarej strefy” – przypomina dziennik.

W artykule czytamy o problemach i wątpliwościach dotyczących wprowadzenia nowego mechanizmu w branżach „wrażliwych”. – Na dziś nie możemy zaoferować dla nich żadnego oprogramowania, bo nie znamy listy towarów, których będzie dotyczyła podzielona płatność – mówi Bogdan Zatorski, ekspert firmy Sage, producenta oprogramowania dla biznesu. Przykładowo, projekt mówi o „akcesoriach” samochodowych, ale nie precyzuje, czy za takowe należy uważać np. samochodowe foteliki dziecięce. – Potrzeba co najmniej kwartału od uchwalenia przepisów, by odpowiedzialnie opracować rozwiązania informatyczne dla firm stosujących obowiązkowy split payment – ocenia Zatorski. Na problemy zwraca uwagę także branża podatkowa. – Szybkie wprowadzanie obowiązkowej podzielonej płatności być może da się wytłumaczyć chęcią walki z szarą strefą, zwłaszcza na rynku części samochodowych. Jednak termin 1 września niefortunnie zbiega się z terminem wejścia przepisów o tzw. białej liście podatników, którzy zarejestrowali swoje konta rozliczeniowe w urzędach skarbowych. Weryfikacja kontrahentów pod kątem białej listy oraz przygotowania do wdrożenia podzielonej płatności oznaczają sporo zamieszania w pionach księgowo-finansowych oraz informatycznych wielu firm – uważa Marta Szafarowska, doradca podatkowy i partner w kancelarii  Gekko Taxens.

„Puls Biznesu”, „Rzeczpospolita”: Nadchodzi obniżka stawki PIT

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Zgodnie z projektem przychody uzyskiwane od 1 stycznia 2020 r. (do rocznego pułapu 85,5 tys. zł) obejmie podatek 17-procentowy, a nie jak obecnie 18-procentowy. Nadwyżka zarobków ponad pułap 85,5 tys. zł nadal będzie obciążona stawką 32 proc. „Puls Biznesu” wskazuje, że drugą ważną zmianą jest podniesienie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów dla pracownika etatowego z obecnych 1,3 tys. zł rocznie do kwoty 3 tys. Zgodnie z zapowiedziami, zmiany mają obowiązywać od początku 2020 roku.

pb.pl, rp.pl

Samar: Senat chce karać za niezarejestrowanie samochodu w terminie

Senatorowie zajęli się ustawą o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. W trakcie głosowania przyjęto szereg poprawek, w tym jedną do Prawa o ruchu drogowym – informuje Samar. Zmieniony został przepis, który wprowadza obowiązek zarejestrowania pojazdu w terminie 30 dni od jego sprowadzenia z innego kraju Unii Europejskiej. Zmiana polega na tym, że przepis ten nie będzie obowiązywał właścicieli nowych pojazdów.„Nowelizowana ustawa Prawo o ruchu drogowym przewiduje ponadto wprowadzenie kar w wysokości od 200 do 1 000 zł za niezarejestrowanie samochodu we wspomnianym terminie. Tej samej wielkości sankcja będzie grozić w przypadku niepoinformowania w ciągu 30 dni starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu zarejestrowanego na terenie Polski. Kary pieniężne mają być nakładane w drodze decyzji administracyjnej przez starostę” – czytamy w artykule.

Uchwalona przez Senat ustawa trafi ponownie na posiedzenie Sejmu. Przepisy dotyczące zmian w Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

„Rzeczpospolita”: Skoda popularna wśród Polaków

„Rzeczpospolita” pisze, że 34 672 zarejestrowane samochody to wynik, z jakim Skoda zamyka I półrocze 2019 roku, utrzymując pozycję lidera polskiego rynku. Na pozycji wicelidera po I półroczu znalazła się Toyota. Liczba zarejestrowanych aut tej marki wyniosła 31332 szt., o 6,92 proc. więcej niż w 2018 roku. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. W 2019 roku klienci zarejestrowali 27 299 samochodów VW, o 4 proc. mniej niż przed rokiem.

więcej „Rzeczpospolita” z 16 lipca 2019, s. A24

Newseria: Ceny idą w górę

Media informują o wzroście cen i perspektywach dla inflacji na przyszłość. Według szacunku inflacji Głównego Urzędu Statystycznego za czerwiec 2019 roku, średnie ceny towarów i usług wzrosły o 2,6 proc. rok do roku. To najmocniej od listopada 2012 roku – informuje Newseria. Na ogólny wzrost cen wpływają ceny żywności, a także sytuacja na rynku ropy naftowej. – Przewiduję, że w 2019 roku wzrost inflacji rok do roku nie będzie znacząco wyższy, niż odnotowujemy dzisiaj. Natomiast mając na uwadze prognozy w dłuższej perspektywie, możemy się spodziewać presji inflacyjnej. Jeżeli do tego dołożyłyby się zawirowania na Bliskim Wschodzie, których konsekwencją byłby wzrost cen ropy naftowej, to 4-proc. inflacja w przyszłym roku jest prawdopodobna – ocenia Artur Walasik z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Dealerski Przegląd Prasy: Daleka droga do miliona aut na prąd w Polsce

Według raportu firmy At Moterm, do miliona „elektryków” w Polsce wciąż nam daleko. „Najbardziej optymistycznym scenariuszem dla polskiej elektromobilności jest nie milion, ale 300 tysięcy elektrycznych samochodów do 2025 r. Przy obecnym wskaźniku rozwoju przemysłu i infrastruktury dla elektryków milion tych pojazdów na polskich drogach może być trudny do osiągnięcia nawet przed 2040 r.” – relacjonuje serwis next.gazeta .pl. „Rzeczpospolita” pisze tymczasem, że „elektrykom” rozwój utrudnia również zła kondycja sieci energetycznej w Polsce.

Z kolei Samar analizuje bieżące wyniki sprzedaży aut na prąd. W I półroczu w Polsce zarejestrowano 945 czysto elektrycznych samochodów osobowych. To wynik o 221,4 proc. lepszy w porównaniu z rezultatem zanotowanym na koniec czerwca ubiegłego roku. Udział „elektryków” w sprzedaży wszystkich nowych samochodów osobowych w naszym kraju wyniósł 0,34 proc. wobec 0,12 proc. na koniec 2018 r. Prawie wszystkie auta elektryczne kupiły firmy.

Serwis Moto3m. pl pisze o dwóch nowych salonach samochodowych w Gdańsku. Od 8 lipca w Gdańsku Szadółkach, przy ulicy Jabłoniowej 54A działa nowy salon marki Honda. Obiekt funkcjonować będzie pod nazwą Honda Gdańsk. W Gdańsku powstaje także nowy salon Jaguar i Land Rover firmy British Automotive Gdańsk. Przy Alei Grunwaldzkiej 239 trwa budowa nowego obiektu, który obejmie salon sprzedaży, serwis oraz zaplecze techniczno-magazynowe.

Next.gazeta, „Rzeczpospolita”: Raport: miliona „elektryków” szybko nie będzie

Kilka lat temu premier Mateusz Morawiecki zapowiedział milion elektrycznych aut na polskich drogach do 2025 roku. Najnowsze dane wskazują, że nie ma na to szans. „At Moterm, firma specjalizująca się w dziedzinie inżynierii środowiskowej, przygotowała na zlecenie resortu przedsiębiorczości raport, który podsumowuje dotychczasowe dokonania rządu na polu elektromobilności. Perspektywy nie wyglądają obiecująco. Realnie możemy mówić o 300 tys. elektrycznych aut do 2025 roku, a o pozycji europejskiego lidera w tej dziedzinie pozostaje nam jedynie pomarzyć” – pisze serwis next.gazeta .pl. W raporcie wymieniono liczne przeszkody finansowe, prawne i technologiczne, które powodują, że zapowiedź premiera Morawieckiego wydaje się niemożliwa do realizacji. W artykule, który opisuje raport czytamy, że auta elektryczne są zbyt drogie, a sieć ładowania zbyt mało rozwinięta. „Najbardziej optymistycznym scenariuszem dla polskiej elektromobilności jest nie milion, ale 300 tysięcy elektrycznych samochodów do 2025 r. Przy obecnym wskaźniku rozwoju przemysłu i infrastruktury dla elektryków milion tych pojazdów na polskich drogach może być trudny do osiągnięcia nawet przed 2040 r.” – relacjonuje serwis.

W artykule mowa też o szansach na realizację innej motoryzacyjnej zapowiedzi – budowy polskiego samochodu. Według raportu przygotowanego przez At Moterm i Forum Elektromobilności, na polskie auto elektryczne „szanse są raczej niewielkie”. „Analiza potencjału innowacyjnego i produkcyjnego wykazała, że ogólny udział polskich podmiotów w pracach projektowych, badawczych, rozwojowych i produkcyjnych związanych z obszarem elektromobilności nie jest na dzień dzisiejszy znaczący, co potwierdza także opinia PIMOT. (…) Szanse wdrożenia do produkcji polskiego samochodu elektrycznego są raczej niewielkie” – napisano w raporcie.

W „Rzeczpospolitej” czytamy z kolei, że na przeszkodzie rozwojowi elektromobilności stoi również stara infrastruktura energetyczna. „W Polsce 42 proc. napowietrznych linii wysokiego napięcia ma więcej niż 40 lat, kolejne 34 proc. powstało w latach 1977–1992. Nie lepiej jest z liniami średniego napięcia: 37 proc. ma powyżej 40 lat, a 39 proc. – od 25 do 40 lat. Z kolei 63 proc. stacji średniego i niskiego napięcia liczy sobie minimum ćwierć wieku” – wynika z analiz Forum Energii. Z artykułu „Rz” wynika, że duża grupa aut elektrycznych mogłaby zachwiać systemem energetycznym. – Z naszych wyliczeń wynika, że przy obecnej infrastrukturze sieciowej już przy powyżej 500 tys. pojazdów elektrycznych i stosownej liczbie ładowarek do nich mielibyśmy w systemie przesyłowym problemy na poziomie napięć 220 kV, a nawet 400 kV – tłumaczy Krzysztof Kochanowski, wiceprezes Stowarzyszenia Polska Izba Magazynowania Energii.

next.gazeta.pl, rp.pl

Samar: „Elektryki” domeną firm

O autach elektrycznych pisze na swojej stronie internetowej także Instytut Samar. „W I półroczu 2019 roku w Polsce zarejestrowano 945 czysto elektrycznych samochodów osobowych. To wynik o 221,4 proc.  (651 sztuk) więcej w porównaniu z rezultatem zanotowanym na koniec czerwca ubiegłego roku. Udział elektryków w sprzedaży wszystkich nowych samochodów osobowych w naszym kraju wyniósł 0,34 proc. wobec 0,12 proc. na koniec 2018 r.” – wylicza Samar. Wskazuje przy tym, że w pierwszym półroczu klienci instytucjonalni odpowiadali za 96,08 proc. zakupów, czyli stali się właścicielami aż 908 pojazdów. „Biorąc pod uwagę, że pod pojęciem klientów indywidualnych kryją się również osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i spółki cywilne, może się okazać, że osoby prywatne praktycznie nie kupują samochodów elektrycznych” – czytamy w artykule. Samar analizuje także, że na koniec I półrocza w Polsce zarejestrowanych było łącznie 3 645 elektrycznych samochodów osobowych.

Moto3m: Nowe salony w Gdańsku

Serwis Moto3m. pl pisze o dwóch nowych salonach samochodowych w Gdańsku. „Od poniedziałku 8 lipca w Gdańsku Szadółkach, przy ulicy Jabłoniowej 54A działa nowy salon marki Honda. Obiekt funkcjonować będzie pod nazwą „Honda Gdańsk” i zastąpi w Gdańsku firmę „Przedsiębiorstwo Motoryzacyjne Auto-Gdańsk” – czytamy w artykule. Nowy obiekt posiada przestrzeń ekspozycyjną dla 7-10 samochodów. Serwis dysponuje 7 stanowiskami, a w jego obrębie zlokalizowano także automatyczną myjnię.

W Gdańsku powstaje również nowy salon Jaguar i Land Rover firmy British Automotive Gdańsk. Przy Alei Grunwaldzkiej 239 trwa budowa całkowicie nowego obiektu, który obejmie salon sprzedaży, serwis oraz zaplecze techniczno-magazynowe. Serwis informuje, że budynek nowego salonu będzie miał 3 kondygnacje – 1 podziemną i dwie naziemne. Całkowita powierzchnia to 4333 m2, a powierzchnia użytkowa wyniesie 3728 m2. – Rozpoczęta w tym roku budowa planowana jest na odbiór do końca roku, a co za tym idzie, otwarcie zaplanowane jest na pierwszy kwartał 2020 –  informuje Katarzyna Zblewska, Marketing Manager British Automotive Gdańsk.

moto3m.pl, moto3m.pl

Newseria: Brak pracowników będzie narastał

Newseria informuje, że w najbliższych latach na polskim rynku zabraknie ok. 3–4 mln pracowników.– Największe z dzisiejszych wyzwań dla przedsiębiorców to rynek pracy. Problemem jest zarówno dostępność pracowników, jak i ich jakość. Szacuje się, że w najbliższych kilkunastu latach na polskim rynku zabraknie nawet 3–4 mln pracowników. Druga sprawa to ich dopasowanie do zmieniających się profili firm. W nadchodzących latach firmy będą przechodzić od bardzo prostych zadań, które zostaną zautomatyzowane, do tych z większą wartością dodaną. Do tego potrzebni będą pracownicy z nowymi kompetencjami. Stąd edukacja na poziomie specjalistów techników jest elementem krytycznym do tego, żeby firmy i gospodarka mogły się dalej rozwijać – mówi Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan, założyciel i honorowy przewodniczący Komitetu Dialogu Społecznego KIG. Według ostatniego „Barometru rynku pracy” Work Service, 64,9 proc. polskich firm deklaruje, że niedobór pracowników odbija się na ich działalności.

Tymczasem z prognoz GUS wynika, że do 2050 roku nastąpi spadek liczby ludności Polski o 4,5 mln osób, czyli prawie 12 proc. Z kolei obciążenie osób w wieku produkcyjnym przez emerytów zwiększy się w tym czasie do 52 na 100 zatrudnionych. W efekcie w 2050 roku na polskim rynku pracy zabraknie już ok. 10 mln osób w wieku 18–44 lat, aby utrzymać obecną relację ich liczby do populacji osób w wieku poprodukcyjnym. – Nie zapełnimy rynku przez własną spadającą demografię, stąd migracje są elementem krytycznym – podkreśla Maciej Witucki.

„Rzeczpospolita”: Paliwo nie jest odrębnym świadczeniem

„Rzeczpospolita” pisze, że 6 czerwca Naczelny Sąd Administracyjny wydał kolejny korzystny dla podatników wyrok w sprawie rozliczania ryczałtem paliwa zużytego na koszt pracodawcy przez pracownika korzystającego z samochodu służbowego do celów prywatnych. Wyrok dotyczy opodatkowania wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych. NSA uznał, że korzystanie z samochodu służbowego nie jest możliwe bez paliwa. „NSA przyjął wykładnię, że ryczałtowa wartość przychodu z tytułu użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych obejmuje wszelkie koszty eksploatacji, w tym również udostępnienie danemu pracownikowi paliwa. Paliwo nie stanowi odrębnego świadczenia” – czytamy w dzienniku.

więcej „Rzeczpospolita” z 15 lipca 2019, s. D4

Grupa Pietrzak: Ruszyła niezwykła wyprawa do Islandii

Wyjątkowa akcja charytatywna „Rowerem przez Islandię”, zainicjowana przez Renault Pietrzak z okazji 25-lecia istnienia firmy, weszła właśnie w kolejną fazę. 15 lipca w Katowicach wystartowała wyprawa „Rowerem przez Islandię”. W ramach wyprawy Dariusz Sobczak, niepełnosprawny miłośnik sportów i podróży, zamierza przejechać na specjalistycznym rowerze z zachodniego na wschodnie wybrzeże wyspy. Chce w ten sposób zachęcać do pokonywania własnych słabości, ale także do pomagania. W podróży towarzyszy mu m. in. rodzina.

Elementem akcji „Rowerem przez Islandię” była również, zaplanowana na dwa miesiące, charytatywna zbiórka kilometrów w aplikacji Endomondo. Jej celem było uzbieranie 500 000 kilometrów. Efekty zbiórki przekroczyły oczekiwania organizatorów – cel został osiągnięty już po tygodniu trwania akcji. W ciągu 7 dni 8273 osoby, które włączyły się w akcję przekazywania kilometrów, pokonały pół miliona km. Tym samym Renault Pietrzak wraz z firmą OKAM Capital oraz INSPIRE przekażą 50 000 zł na organizację ferii dla podopiecznych Centrum Opiekuńczo – Wychowawczego WZRASTANIE w Katowicach.

Bieżące informacje na temat wyprawy dostępne są na stronie www.roweremprzezislandie.pl.

Wyprawę można śledzić tutaj.

Więcej na temat akcji „Rowerem przez Islandię” można przeczytać w czerwcowym „Dealerze” oraz na stronie: www.miesiecznikdealer.pl.

Tu Wrocław: Wojciech Wróbel konsulem honorowym Gruzji

Media informują o interesującej aktywności poza branżą, na którą zdecydował się jeden z wrocławskich dealerów. Wojciech Wróbel, współwłaściciel Grupy Wróbel, niedawno przyjął bowiem od ambasadora Gruzji w Polsce propozycję objęcia stanowiska konsula honorowego tego kraju we Wrocławiu. Jest to funkcja społeczna – informuje serwis Tu Wrocław. Nowy konsul chce sprzyjać współpracy kulturalnej, turystycznej i gospodarczej między Polską i Gruzją. Jeszcze tego lata założy w centrum Wrocławia konsulat honorowy Gruzji.

„Rzeczpospolita”: Zaczął się wyścig po pieniądze z PPK

„Rzeczpospolita” informuje, że zawarto już pierwsze umowy dotyczące Pracowniczych Planów Kapitałowych. Program dotyczący PPK wystartował 1 lipca. Jako pierwsze PPK udostępnią swoim pracownikom duże firmy, które zatrudniają co najmniej 250 osób. Pozostałe przedsiębiorstwa będą włączane do programu stopniowo, co pół roku. „Każda firma ma obowiązek wybrać instytucję finansową, która utworzy dla niej pracowniczy plan kapitałowy. Do tworzenia PPK i zarządzania gromadzonymi w nich pieniędzmi pracowników dopuszczono 19 instytucji finansowych. Pierwsze umowy o zarządzanie już są. PKN Orlen poinformował, że zawarł z PZU umowę o zarządzanie pracowniczym planem kapitałowym” – czytamy w artykule.

Dealerski Przegląd Prasy: Będzie odwołanie w sprawie podatku od sprzedaży detalicznej?

Komisja Europejska raczej złoży odwołanie od decyzji TSUE związanej z polskim podatkiem od sprzedaży detalicznej – pisze „Rzeczpospolita”. Zdaniem dziennika wiele wskazuje na to, że Polska chce czekać na rozstrzygnięcie Komisji i od tego uzależnia dalsze postępowanie z projektem.„Wrześniowy termin wprowadzenia daniny wydaje się już niemożliwy do wprowadzenia” – ocenia gazeta.

Volkswagen i Ford zdecydowały o zawiązaniu głębszej współpracy. Automotive News informuje, że Ford zbuduje auta elektryczne bazujące na platformie MEB Grupy Volkswagena, a VW zainwestuje 2,6 mld dolarów w projekt autonomicznej jazdy Argo AI Forda.

„Dziennik Łódzki” publikuje rozmowę z Krzysztofem Jaroszewiczem, prezesem firmy Jaszpol, która świętuje w tym roku jubileusz trzydziestolecia istnienia. Rozmowa dotyczy rozwoju firmy i perspektyw dla branży dealerskiej. – Myślę, że za kilka, kilkanaście lat nie będą już nam potrzebne salony samochodowe w tak rozbudowanej formie, w jakiej one dziś funkcjonują. Wystarczy mniejsza powierzchnia z wygodnymi miejscami do siedzenia przed dużym ekranem dotykowym. Kilkanaście czy kilkadziesiąt dotknięć wystarczy, aby skonfigurować sobie wymarzone auto i dokładnie je obejrzeć na ekranie na zewnątrz i od wewnątrz – uważa prezes Jaszpolu.

„Rzeczpospolita”: Co dalej z podatkiem handlowym?

Komisja Europejska raczej złoży odwołanie od decyzji TSUE związanej z polskim podatkiem od sprzedaży detalicznej – pisze „Rzeczpospolita”. Dziennik przypomina, że 16 maja unijny sąd uznał, że Komisja Europejska nie miała racji, blokując wprowadzenie tego podatku w Polsce. Bruksela może się odwołać od wyroku. 26 lipca upływa termin złożenia odwołania. W artykule czytamy, że z nieoficjalnych informacji wynika, że w Komisji jest determinacja, aby nie ustępować i dalej z podatkiem obrotowym walczyć. – To trzeci tego rodzaju wyrok w kwestii pomocy publicznej, nie można pozwolić na sytuację, w której państwa poczują przyzwolenie i za chwilę będą dowolnie ustalały sektorowe podatki niezależne od wyniku finansowego, aby pomóc bądź zaszkodzić wybranej grupie firm – twierdzi źródło „Rzeczpospolitej”.

Dalej dziennik ocenia, że najwidoczniej Polska chce czekać na rozstrzygnięcie Komisji i od tego uzależnia dalsze postępowanie z projektem. „Jeśli rząd faktycznie chce czekać na decyzję Komisji, to w sierpniu ustawy może nie udać się uchwalić. Ostatnie posiedzenie Sejmu odbywa się 16–18 lipca, a Senatu – na przełomie lipca i sierpnia. Nawet jeśli zostałoby zwołane dodatkowe posiedzenie parlamentu w sierpniu, to ustawą nie zajmie się wówczas Senat. Dlatego wrześniowy termin wprowadzenia daniny wydaje się już niemożliwy do wprowadzenia” – uważa dziennik.

Zgodnie z założeniami polskich władz z podatku miałyby być zwolnione firmy handlowe o obrotach miesięcznych do 17 mln zł, a powyżej tej kwoty i do poziomu 170 mln zł miesięcznie stawka wynosić ma 0,8 proc. Powyżej rośnie do 1,4 proc. Ustawa przewiduje, że w sytuacji złożenia odwołania przez Komisję Europejską podatek obrotowy będzie od września naliczany, ale nie będzie pobierany.

Automotive News: Zacieśniają się relacje Forda z VW

Automotive News pisze o bliższej współpracy dwóch dużych koncernów – Forda i Volkswagena. Serwis informuje, że Ford zbuduje auta elektryczne bazujące na platformie MEB Grupy Volkswagena. W artykule czytamy, że Ford wykorzysta modułowy zestaw narzędzi elektrycznych VW, znany jako MEB, do zaprojektowania całkowicie nowego pojazdu akumulatorowo-elektrycznego na europejski rynek. Volkswagen dostarczy „części i podzespoły” do jeszcze nieujawnionego pojazdu elektrycznego, który będzie produkowany w fabryce w Kolonii, począwszy od 2023 r. Ford zapowiedział, że planuje dostarczyć ponad 600 000 pojazdów na bazie MEB w Europie w ciągu sześciu lat.

VW zainwestuje też 2,6 miliarda dolarów w projekt Argo AI Forda, w tym 1 mld dolarów zostanie przekazany na bezpośrednie finansowanie. Autonomiczna jednostka Intelligent Driving (AID) należąca do koncernu VW, prowadzona przez Audi i warta 1,6 miliarda dolarów, stanie się nową europejską siedzibą główną Argo. Argo AI koncentruje się na opracowaniu systemu samokierującego na poziomie 4, przeznaczonego przede wszystkim do współdzielenia jazdy i pojazdów dostawczych w gęstych obszarach miejskich – czytamy w serwisie.

„Dziennik Łódzki”: Jubileusz firmy Jaszpol

„Dziennik Łódzki” publikuje rozmowę z Krzysztofem Jaroszewiczem, prezesem firmy Jaszpol sp. z o.o., która świętuje w tym roku jubileusz trzydziestolecia istnienia. – Historia Jaszpolu zaczęła się 1 sierpnia 1989 roku, ale przełomowy był dla nas listopad 1992 roku, kiedy podpisaliśmy umowę z Renault na dystrybucję samochodów tej marki. Nasz pierwszy salon przy ul. Łódzkiej w Zgierzu to było pomieszczenie o rozmiarach 11 na 6 metrów, w którym stały dwa samochody. Sprzedaż każdego pojazdu była dla nas wtedy świętem, bo i nie udawało nam się sprzedawać więcej niż kilkadziesiąt aut rocznie – wspomina Krzysztof Jaroszewicz. Dealer opowiada również o stopniowym rozwoju firmy i jej aktualnych wynikach. – W marcu 1998 roku rozpoczęła się budowa drugiego, znacznie większego salonu przy ulicy Brukowej w Łodzi, a w listopadzie przyjęliśmy tam pierwszych klientów. Przeszliśmy wzloty i upadki sprzedaży, co zazwyczaj było konsekwencją zmieniających się regulacji prawnych, ale z perspektywy tych trzydziestu lat widać, że nigdy się nie zatrzymaliśmy. W 2002 roku otworzyliśmy Centrum Obsługi Firm, które może obsługiwać sprzedaż flotową dla przedsiębiorstw i instytucji, zaś w 2003 roku oddaliśmy do użytku najnowocześniejszą w regionie halę napraw blacharsko-lakierniczych. W 2012 roku salon w Zgierzu przeszedł gruntowną modernizację, w 2015 roku zakupiliśmy konkurencyjny salon przy ulicy Przybyszewskiego w Łodzi, który szybko udało się doprowadzić do standardu Jaszpolu. Dysponujemy więc obecnie trzema salonami i bez wątpienia osiągnęliśmy pozycję największego dealera samochodowego w regionie łódzkim. A nasza sprzedaż sięgnie już niebawem liczby 3 tysięcy samochodów rocznie – zdradza Jaroszewicz.

Rozmowa dotyczy również nowych trendów w branży dealerskiej i tego, jak będzie ona wyglądała w przyszłości. – Myślę, że za kilka, kilkanaście lat nie będą już nam potrzebne salony samochodowe w tak rozbudowanej formie, w jakiej one dziś funkcjonują. Wystarczy mniejsza powierzchnia z wygodnymi miejscami do siedzenia przed dużym ekranem dotykowym. Kilkanaście czy kilkadziesiąt dotknięć wystarczy, aby skonfigurować sobie wymarzone auto i dokładnie je obejrzeć na ekranie na zewnątrz i od wewnątrz. W Polsce to dopiero przyszłość, ale takie salony funkcjonują już w Japonii i w USA. Oczywiście, po wyborze zrealizowanym w świecie wirtualnym, w drugim etapie nie obejdzie się bez placu z rzeczywistymi pojazdami do testowania – uważa prezes Jaszpolu.

więcej „Dziennik Łódzki” z 12 lipca 2019, s. 21

Samar: Nie żyje prezes firmy Auto Żoliborz

5 lipca zmarła Małgorzata Dobrowolska-Pawłowska, wieloletnia prezes firmy Auto Żoliborz, dealera aut marki Opel – informuje na swojej stronie internetowej Instytut Samar. Firma posiada w Warszawie trzy salony Opla. „W rankingu największych polskich firm dealerskich w 2018 roku, przygotowanym przez DCG Dealer Consulting i Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, spółka Auto Żoliborz zajęła 43 pozycję. Jej ubiegłoroczny wynik to 2 844 sprzedane auta, o 2,30 proc. mniej niż w roku poprzednim” – przypomina Samar.

Motor Centrum: Dealer wspiera leczenie niepełnosprawnego chłopca

Firma Motor Centrum, trójmiejski dealer marek Opel, Mitsubishi i Suzuki (a także motocykli Harley-Davidson) od kilku lat realizuje autorski program Pomaganie Przez Naprawianie, wspierając lokalną społeczność w realizacji wielu celów charytatywnych. Obecnie firma pomaga pięcioletniemu Maćkowi, który cierpi na niedorozwój lewej nogi – PFFD, która jest o 5 centymetrów krótsza od prawej. Jedyną szansą dla chłopca na odzyskanie pełnej sprawności jest przeprowadzenie kolejnej skomplikowanej operacji za granicą. Operacja została wyznaczona na 8 sierpnia. Do tego czasu konieczne jest jednak zebranie prawie 300 000 zł. Trwa zbiórka pieniędzy dla chłopca. Pomóc Maćkowi można przekazując środki pieniężne za pomocą zbiórki organizowanej w serwisie https://www.siepomaga.pl/nozka-maciusia. W ramach programu Pomaganie Przez Naprawianie dealer postanowił przekazać na leczenie chłopca 1 proc. wartości usług serwisowych wykonanych w Motor Centrum w 2 kwartale roku. 

„Rzeczpospolita”: Sektor automotive w trudnej sytuacji

„Rzeczpospolita” zwraca uwagę, że coraz więcej argumentów przemawia za tym, że dla branży motoryzacyjnej w Polsce nadchodzą trudniejsze lata. – Główny kierunek eksportowy, czyli Europa Zachodnia, notował ośmioletni okres wzrostu sprzedaży nowych pojazdów osobowych. Jednak najlepsze czasy dla branży już minęły, a niższy popyt, spowolnienie gospodarcze, wzrost protekcjonizmu czy konieczność dostosowania się do bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin sprawiają, że dla sektora rysują się niekorzystne perspektywy – wyjaśnia Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Polsce. Jego zdaniem polskie firmy mogą odczuć pogorszenie koniunktury mniej dotkliwie z uwagi na utrzymującą się konkurencyjność cen i jakości. W dzienniku czytamy również o presji na wzrost kosztów, przekładającej się na spadek rentowności firm.

„Puls Biznesu”: Gorsze wyniki Daimlera

Daimler już czwarty raz w ciągu 12 miesięcy zapowiada słabsze wyniki. Zapowiedź słabszych wyników firma tłumaczy tym razem koniecznością zwiększenia o 1 mld euro rezerwy na pokrycie kosztów wymiany w autach wadliwych poduszek powietrznych japońskiej firmy Takata. „Dodatkowo negatywny wpływ na wyniki będą miały wyższe wydatki na dostosowanie się do zmian dotyczących aut z silnikami diesla. Wszystko to będzie skutkować stratą operacyjną w drugim kwartale wynoszącą 1,6 mld EUR” – informuje „Puls Biznesu”.