Wydarzenia

współpraca:

Dealerski Przegląd Prasy: Początek roku na plusie

Zaczynamy od wyników rejestracji aut z początku miesiąca. Samar informuje, że w pierwszej dekadzie stycznia zarejestrowano 14 101 samochodów osobowych, o 5,86 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Liderem rejestracji jest Skoda, kolejne miejsca zajęły Volkswagen i Toyota.

Volkswagen Group Polska podpisał umowę z ENGIE Technika Instalacyjna, która ma na celu przygotowanie sieci dealerskiej VW do sprzedaży oraz obsługi samochodów elektrycznych. Spółka ENGIE Technika Instalacyjna odpowiedzialna będzie m. in. za audyt możliwości podłączenia stacji ładowania dla aut elektrycznych w sieci dealerskiej VGP.

„Rzeczpospolita” dowiedziała się od Ministerstwa Finansów, że przedsiębiorcom wykorzystującym w działalności samochody dostawcze wystarczy jedno zaświadczenie z SKP. Zdaniem resortu nie ma przeszkód, aby zaświadczenie o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym, stwierdzającym spełnienie wymogów technicznych dla samochodu ciężarowego w zakresie VAT, mogło być stosowane również dla potrzeb PIT i CIT.

Volkswagen rozpoczyna współpracę z Fordem dotyczącą produkcji samochodów dostawczych. „Rzeczpospolita” informuje, że współpraca ma zacząć się od wspólnej sprzedaży furgonetek i pick-upów i nie zakłada związków kapitałowych między firmami.

Samar: Wzrost rejestracji na początku stycznia

Samar przeanalizował wyniki rejestracji aut z początku roku. „W pierwszej dekadzie stycznia zarejestrowanych zostało 14 101 samochodów osobowych, o 5,86 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jeszcze większy wzrost dotyczy samochodów użytkowych do 3,5 tony – 1 665 rejestracji to o 19,53 proc. więcej w stosunku do zeszłego roku”– czytamy w artykule.

W pierwszej trójce marek aut osobowych z najwyższą liczbą rejestracji są:

1. Skoda – 2091 szt.
2. Volkswagen – 1856 szt.
3. Toyota – 1805 szt.

Volkswagen: Volkswagen rozwija elektromobilność

Volkswagen Group Polska podpisał umowę z ENGIE Technika Instalacyjna. W komunikacie czytamy, że umowa jest kolejnym krokiem w przygotowaniu sieci dealerskiej do sprzedaży oraz obsługi samochodów elektrycznych. Pierwszy etap współpracy obejmuje audyt energetyczny uwzględniający m.in. możliwość wykorzystania zielonej energii. – Zarówno ENGIE jak i Grupa Volkswagen to światowe, wiodące w swoich branżach firmy, które oferują rozwiązania na rynku eMobility. Spółka ENGIE Technika Instalacyjna odpowiedzialna będzie za audyt możliwości podłączenia stacji ładowania dla aut elektrycznych w sieci dealerskiej Volkswagen Group Polska – informuje Janusz Grądzki, dyrektor Departamentu Nowych Technologii ENGIE.

Współpraca między Volkswagen Group Polska a ENGIE Poland podzielona zostanie na 4 etapy. ENGIE wraz z VGP określi standardy instalacji ładowarek dla aut elektrycznych oraz wskaże, w jaki sposób je zrealizować. Następnie zaproponowane zostaną rozwiązania prawne (m.in. zawarcie stosownych umów z dostawcą energii). Planowane jest także sprawdzenie, czy możliwe jest wdrożenie instalacji fotowoltaicznych w punktach Volkswagen Group Polska. Ostatnim etapem będzie zaplanowanie przez ENGIE lokalizacji dla opisywanej infrastruktury. – Cieszy nas, że Volkswagen Group Polska dołącza do grona naszych partnerów. Instalacje fotowoltaiczne montowane w punktach dealerskich i serwisowych VGP to nie tylko przejaw innowacyjnego podejścia do rozbudowy infrastruktury, ale ważny krok w stronę ekologicznego transportu – mówi Maciej Kopański, prezes zarządu ENGIE Technika Instalacyjna. – Mając ponad 300 punktów dealerskich i serwisowych wyposażonych w stacje ładowania staniemy się istotnym elementem krajowej infrastruktury ładowania samochodów elektrycznym w Polsce – zaznacza Wolf-Stefan Specht, prezes zarządu Volkswagen Group Polska.

„Rzeczpospolita”: Jedno badanie dla aut dostawczych

„Rzeczpospolita” przygląda się zasadom rozliczania kosztów dotyczących aut dostawczych w firmach. Od 1 stycznia weszły w życie nowe zasady rozliczania samochodów w PIT/CIT.„Wynika z nich, że wydatki na eksploatację aut osobowych (paliwo, remonty, mycie) mogą być podatkowym kosztem jedynie w 75 proc. (w poprzednich latach przedsiębiorcy odliczali 100 proc.). Całość rozliczą ci, którzy jeżdżą tylko służbowo (co potwierdza szczegółowa ewidencja przejazdów). A także przedsiębiorcy, którzy korzystają z samochodów ciężarowych” – przypomina dziennik i pyta czy na korzystnych zasadach można też rozliczyć samochody dostawcze. – Chodzi o pojazdy do 3,5 tony z jednym rzędem siedzeń oddzielonym od części ładunkowej (która może być też otwarta). Czyli samochody wielozadaniowe, dostawcze busy, vany, pick-upy. Aby rozliczać taki pojazd tak jak ciężarowy, potrzebne jest specjalne zaświadczenie ze stacji diagnostycznej – tłumaczy Konrad Piłat, doradca podatkowy w kancelarii KNDP. Marcin Barankiewicz, radca prawny, dyrektor biura Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów tłumaczy z kolei, że do tej pory przedsiębiorcy występowali o takie zaświadczenie na potrzeby rozliczenia VAT. Dzięki niemu odliczali cały podatek od wydatków na eksploatację auta. Obecnie przedsiębiorcy zgłaszają się też po zaświadczenie, że auto spełnia kryteria samochodu ciężarowego na potrzeby ustawy o PIT/CIT. O sprawę dwóch zaświadczeń dziennik zapytał Ministerstwo Finansów. „Nie ma przeszkód, aby zaświadczenie o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym, stwierdzającym spełnienie wymogów technicznych dla samochodu ciężarowego w zakresie VAT, mogło być stosowane również dla potrzeb PIT i CIT”– relacjonuje odpowiedź resortu „Rzeczpospolita”. – Oznacza to, że zaświadczenie i wpis w dowodzie rejestracyjnym dla celów VAT są skuteczne także w podatku dochodowym. To bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którzy używają różnego rodzaju pojazdów dostawczych z jednym rzędem siedzeń. Dzięki temu korzystnemu podejściu nie muszą tracić czasu i pieniędzy na dodatkowe badania. To również pozytywna informacja dla firm, które dopiero zamierzają nabyć taki samochód, ponieważ zapłacą tylko za jedno zaświadczenie – podsumowuje Konrad Piłat.

„Rzeczpospolita”: Volkswagen będzie współpracował z Fordem

Volkswagen i Ford połączą siły w produkcji samochodów dostawczych – czytamy w „Rzeczpospolitej”. Dziennik podkreśla, że ogłoszona w Detroit współpraca ma zacząć się od wspólnej sprzedaży furgonetek i pick-upów i nie zakłada żadnych związków kapitałowych między firmami. Nowy sojusz będzie działał pod wspólnym kierownictwem prezesów – Herberta Diessa (VW) Jima Hacketta (Ford). „Ustalono, że Ford będzie projektował i produkował średnie pick-upy dla obydwóch firm, które powinny znaleźć się w sprzedaży już w 2022 roku. Amerykanie mają również opracować i produkować większe dostawczaki dla klientów europejskich. Z kolei po stronie Volkswagena leży teraz przygotowanie i wyprodukowanie niedużego miejskiego auta dostawczego, które także ma być sprzedawane przez obydwie firmy. I Ford i Volkswagen liczą na to, że efekty tej współpracy będą widoczne po stronie przychodów już w roku 2023” – relacjonuje dziennik. Ford i VW podpisały także memorandum o współdziałaniu w dziedzinie produkcji dostawczych aut autonomicznych i z napędem elektrycznym.

„Rzeczpospolita”: Coraz wyższa sprzedaż aut

Środowa „Rzeczpospolita” publikuje raport zawierający prognozy na 2019 rok. Jedna z nich dotyczy sytuacji w motoryzacji. Zdaniem dziennika dla rynku nowych samochodów osobowych 2019 rok powinien być przynajmniej tak dobry, jak obecny. „Jak podaje Instytut Samar, przewidywania importerów wskazują, że nadal będzie się on dobrze rozwijać: praktycznie żaden z nich nie prognozuje spadku rejestracji, a w najgorszym wypadku zatrzymanie na obecnym, wysokim poziomie” – czytamy w artykule. „Rzeczpospolita” pisze, że prawdopodobnie wciąż będzie się umacniać przewaga sprzedaży aut z silnikami benzynowymi nad dieslami. Zainteresowanie samochodami czysto elektrycznymi – nie poparte finansowymi zachętami dotyczącymi ich zakupu – nie wzrośnie znacząco. „W dalszym ciągu na poziom sprzedaży nowych aut największy wpływ będą miały firmy, których rynkowy udział obecnie przekracza 70 proc. Z kolei prawdopodobny w roku wyborczym wzrost transferów socjalnych może przynieść zwiększenie zakupów samochodów używanych. Ta część rynku będzie rosła szybko także dzięki obniżkom cen używanych aut z silnikiem wysokoprężnym na rynku niemieckim. Ma to związek z planowanymi zakazami wjazdu starymi dieslami do centrów największych niemieckich miast. Duża część aut, których będą pozbywać się Niemcy, trafi do Polski” – czytamy w dzienniku.

więcej „Rzeczpospolita” z 16 stycznia 2019, raport Prognozy 2019, s. 11

Lublin112: Motoryzacja przeciw „kręceniu” liczników

Związek Dealerów Samochodów, wraz z kilkoma innymi organizacjami reprezentującymi sektor motoryzacyjny, zaapelował o pilne wznowienie prac nad ustawą wprowadzającą kary za fałszowanie wskazań przebiegu aut. – Od początku roku rząd miał wprowadzić penalizację fałszowania liczników w używanych samochodach, pogonić oszustów i dać polskim klientom większą pewność, że nie będą bezczelnie oszukiwani przez handlarzy. I co? I nic. Prace nad projektem zostały zawieszone 5 grudnia z powodu procedur legislacyjnych, aż do czasu uchwalenia zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, dotyczących stacji kontroli pojazdów. Jednak projekt dotyczący SKP został wstrzymany w trzecim czytaniu w dniu 14 grudnia. I raczej prędko na obrady Sejmu nie wróci – wyjaśnia Marek Konieczny, prezes Związku Dealerów Samochodów. ZDS wystosował apel do marszałka Sejmu, przewodniczącego Komisji Infrastruktury oraz do Ministrów Sprawiedliwości i Infrastruktury w sprawie pilnego wznowienia prac sejmowych nad rządowym projektem nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy – Kodeks karny. Związek podkreśla m. in., że „projekt wprowadzający penalizację zjawiska tzw. „kręcenia liczników” w pojazdach mechanicznych oraz wiele innych zmian prawnych mających na celu ograniczenie tego zjawiska, jest niezwykle istotny społecznie. Powoduje bowiem zwiększenie bezpieczeństwa obrotu prawnego autami używanymi i zwiększa zaufanie konsumentów do instytucji państwa, zabezpieczających prawnie interesy nabywców takich pojazdów”. Związek przypomina również, że przepisy penalizujące zjawisko „cofania liczników” powszechnie obowiązują w innych krajach UE. „Jako, że problem fałszowania wskazań liczników pojazdów przyjął w Polsce w ostatnich kilkunastu latach ogromną, niewyobrażalną wręcz skalę, istnieje konieczność jak najszybszego rozwiązania tego problemu poprzez uchwalenie przez polski parlament rozwiązań prawnych zawartych w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy – Kodeks karny (druk nr 2878), o co niniejszym wnioskujemy” – czytamy w oświadczeniu ZDS. Do apelu dołączyły także inne organizacje motoryzacyjne, m.in. Stowarzyszenie Komisów, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Polska Izba Motoryzacji i Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej.

Rankomat: Średnia cena OC w 2018 r. to 741 zł

Rankomat przyjrzał się cenom OC w 2018 roku. Z raportu wynika, że najwięcej za ubezpieczenie OC w 2018 r. płacili młodzi kierowcy (18-25 lat). Cena polisy wyniosła w ich przypadku 1793 zł. Jednocześnie płacili oni aż o 9,2 proc. mniej niż w roku 2017. Z kolei najniższe składki płacili kierowcy powyżej 55. roku życia (626 zł).

W raporcie czytamy także, że w 2018 roku najwięcej za ubezpieczenie OC płacili kierowcy z Wrocławia, Gdańska i Warszawy. Najtaniej ubezpieczenie kupowali mieszkańcy Rzeszowa, Opola i Kielc. Różnica cen OC pomiędzy miastem najtańszym (Rzeszów) a najdroższym (Wrocław) wyniosła 55,5 proc. Wśród 11 najczęściej ubezpieczanych marek pojazdów w porównywarce rankomat. pl, w 2018 roku największe szanse na zakup taniego OC mieli właściciele samochodów marki Dacia (573 zł) oraz Skoda (668 zł). Najwięcej za obowiązkową polisę płacili posiadacze BMW. Otrzymywali oni oferty OC droższe o 28,5 proc. od średniej ceny w kraju.

Wirtualny Nowy Przemysł: Badanie: „elektryki” bardziej ekologiczne

W porównaniu z pojazdami benzynowymi auta elektryczne mają mniejszy wpływ na emisję CO2, nawet jeśli energia je zasilająca pochodzi z elektrowni węglowych – wynika z badania firmy Bloomberg New Energy Finance (BNEF). „BNEF poinformowało, że w 2018 r. średnia emisja CO2 samochodów elektrycznych na pojedynczą przejechaną milę była niższa średnio o 40 proc. w porównaniu z autami benzynowymi. Różnica była największa we Francji i Wielkiej Brytanii” – czytamy w artykule.

„Rzeczpospolita”: Podwyżki cen prądu nadejdą w przyszłości

Dziennik analizuje sytuację na rynku energii elektrycznej. Przypomina, że celem rządu jest utrzymanie w tym roku rachunków za energię na poziomie z 2018 r. Tymczasem czynniki kształtujące rynek wskazują na wzrost kosztów energii. W artykule czytamy, że analitycy spodziewają się wzrostu cen węgla. Drugi czynnik to nieznana dotąd cena uprawnień do emisji CO2 w 2019 roku. Prezes WiseEuropa Maciej Bukowski zaznacza, że w ciągu dekady oczekuje się wyraźnego wzrostu kosztów energii nie tylko w Polsce, ale i w większości krajów europejskich. Powodem jest  m.in. oczekiwany wzrost kosztów emisji CO2 oraz konieczność wymiany starych bloków energetycznych. – Ceny energii będą rosnąć. Jeśli rząd chce dbać o konkurencyjność energetyczną polskiej gospodarki, powinien zacząć racjonalnie podchodzić do zmian w sektorze, zmieniając dotychczasowy kurs. Sygnałów, by tak się miało stać, jednak nie widać – kwituje Bukowski.

więcej „Rzeczpospolita” z 16 stycznia 2019, raport Prognozy 2019, s. 10

Dealerski Przegląd Prasy: Dacia nie rozważa zmiany segmentu

„Rzeczpospolita” rozmawia z wiceprezesem Dacii o planach na przyszłość i o tym, że marka chce pozostać dostępna dla szerokiego grona odbiorców i nie rozważa zmiany segmentu. – Na świecie naprawdę jest mnóstwo osób, które nigdy nie byłyby w stanie kupić auta nowego, gdyby nie było Dacii. Wiemy przecież, jak drogie są nowe samochody. I jeśli chcemy mieć na rynku taką pozycję, jak teraz, nie powinniśmy zmieniać naszego wizerunku – mówi Sylvain Coursimault.

Ministerstwo Energii wróciło do sprawy preferencji dotyczących aut elektrycznych, hybrydowych i napędzanych wodorem. Zdaniem resortu zapisy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w sprawie  możliwości skorzystania ze zwolnienia od akcyzy pojazdów ekologicznych nie stanowią pomocy publicznej, co potwierdziła Komisja Europejska. Podkreślono, że zwolnienie od podatku akcyzowego stosuje się do pojazdów elektrycznych, hybrydowych typu plug-in lub napędzanych wodorem, dla których obowiązek podatkowy powstał po 18 grudnia 2018 roku.

W Polsce przybywa współdzielonych pojazdów. Według raportu firmy DataArt „Transport-Sharing w Polsce” już 21 firm oferuje usługi współdzielenia różnego rodzaju pojazdów w największych polskich aglomeracjach. Liderem car sharingu jest Warszawa, gdzie jeździ 1,6 tys. aut udostępnianych przez czterech dostawców.

„Rzeczpospolita”: Dacia nie ma konkurencji

Sylvain Coursimault, wiceprezes Dacii, odpowiada na pytania „Rzeczpospolitej” o przyszłość. Dziennik pyta m. in. czy Dacia kiedykolwiek będzie aspirować do wyższego segmentu rynku. – Nie wyobrażam sobie takiej sytuacji. W tej chwili mamy bardzo dobrą ofertę w segmencie B z Sandero i Loganem. Nasza pozycja jest tutaj bardzo silna – mówi Sylvain Coursimault. W artykule czytamy także, że auta Dacii są najtańsze na rynku i marka praktycznie nie ma konkurencji. – Kiedy piętnaście lat temu zaprezentowaliśmy markę Dacia jako część Grupy Renault, to rzeczywiście mieliśmy konkurencję. Jednak te firmy uległy pokusie ucieczki z niskomarżowego segmentu rynku. Nie ukrywam, że codziennie musieliśmy podejmować decyzje co zrobić, aby utrzymać Dacię w tym miejscu, gdzie się znajdowała i nadal znajduje. Przecież nie miało żadnego sensu produkowanie Dacii, która wyglądałaby i kosztowałaby tyle co Renault czy Nissan. Tym bardziej, że na świecie naprawdę jest mnóstwo osób, które nigdy nie byłyby w stanie kupić auta nowego, gdyby nie było Dacii. Wiemy przecież, jak drogie są nowe samochody. I jeśli chcemy mieć na rynku taką pozycję, jak teraz, nie powinniśmy zmieniać naszego wizerunku. Co z tego, że inne marki pakują do swoich aut nowoczesne technologie, skoro mają kłopoty ze sprzedażą i cała strategia się sypie – ocenia przedstawiciel Dacii.

Coursimault opowiada także o nabywcach Dacii i przekonuje, że marka będzie podążać za zmianami na rynku. – Dzisiaj sprzedajemy auta za gotówkę, bo nadal tak działa rynek detaliczny w motoryzacji i w dalszym ciągu wiele osób chce mieć samochód na własność. To nie oznacza jednak, że jutro nie powiemy sobie: w porządku, skoro coraz trudniej jest sprzedać auto, to zaoferujemy taką formę finansowania, która pozwoli kupić je na przykład do spółki z sąsiadem, albo nawet z kilkoma sąsiadami, bo nikt z nich nie potrzebuje auta codziennie. W takiej opcji auto będzie wykorzystywane częściej, a my zaoferujemy np. możliwość jego wymiany po trzech latach eksploatacji. Ale sama filozofia produkcji się nie zmieni, Dacie będą tanie i dostępne. Bo zawsze będzie popyt na pojazdy z czterema kołami, którymi można przejechać z punktu A do punktu B – mówi Sylvain Coursimault.

Interia: Zwolnienie z akcyzy dla eko-aut jest legalne

Ministerstwo Energii wróciło do sprawy preferencji dotyczących aut elektrycznych, hybrydowych i napędzanych wodorem. Zdaniem resortu zapisy ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych ws. możliwości skorzystania ze zwolnienia od akcyzy pojazdów ekologicznych nie stanowią pomocy publicznej. „Komisja Europejska przekazała w grudniu 2018 r. stronie polskiej stanowisko w tej sprawie” – podano w komunikacie. Ministerstwo wyjaśniło jednocześnie, że zwolnienie od akcyzy stosuje się do pojazdów elektrycznych, hybrydowych typu plug-in lub napędzanych wodorem, dla których niniejszy obowiązek podatkowy powstał po 18 grudnia 2018 roku. „Zgodnie z zapisami tych dokumentów preferencja podatkowa dla pojazdów hybrydowych typu plug-in będzie obowiązywała do 1 stycznia 2021 roku” –  czytamy. W komunikacie podano, że „korzystna stawka amortyzacji stosowana będzie dla pojazdów elektrycznych oddanych do użytkowania po 18 grudnia 2018 roku”.

„Rzeczpospolita”: Współdzielenie pojazdów nabiera rozpędu

Według raportu firmy DataArt „Transport-Sharing w Polsce” już 21 firm oferuje usługi współdzielenia różnego rodzaju pojazdów w największych polskich aglomeracjach. „Z badań wynika, że prawie dwie trzecie z nich planuje w tym roku objęcie swoją ofertą kolejnych miast. Odnowienie już posiadanej floty zapowiada prawie połowa, jej powiększenie – 86 proc., niemal tyle samo chce poszerzyć usługi o nowy rodzaj pojazdu” – pisze „Rzeczpospolita”. Pod koniec 2018 r. transport-sharing oferował 18,3 tys. samochodów, skuterów, rowerów i hulajnóg. Największa grupę stanowią rowery tradycyjne (11,9 tys.). Dalej są samochody – 3,8 tys. sztuk. Liderem car sharingu jest Warszawa, gdzie jeździ 1,6 tys. aut udostępnianych przez czterech dostawców. We wszystkich grupach pojazdów jeździ łącznie 2,6 tys. egzemplarzy (14 proc.) z napędem wyłącznie elektrycznym. Mieszkańcy Warszawy mają do dyspozycji łącznie 8,4 tys. współdzielonych pojazdów, w tym samochody osobowe o napędzie spalinowym, hybrydowym i elektrycznym, samochody dostawcze, skutery elektryczne i spalinowe, rowery elektryczne i tradycyjne, a także elektryczne hulajnogi. „Na 100 mieszkańców Warszawy przypada średnio pół pojazdu, a na kilometr kwadratowy – 16,4 pojazdu. Udział floty napędzanej wyłącznie prądem wynosi 12 proc. i jest poniżej krajowej średniej” – pisze dziennik. Kolejne miejsce zajmuje Poznań z 2176 pojazdami, trzeci jest Kraków oferujący 2017 pojazdów.

Wirtualny Nowy Przemysł: Volkswagen: Auta będą drożeć

Volkswagen ostrzega, że w związku z zaostrzanymi limitami emisji CO2 w średnioterminowej perspektywie należy spodziewać się znacznego wzrostu cen samochodów. Kolejnym czynnikiem są rosnące wymogi dotyczące bezpieczeństwa. „Volkswagen korzysta z różnych surowców, aby przeciwdziałać rosnącym kosztom. (…) Mimo tego nie da się całkowicie zniwelować wpływu, jaki mają coraz droższe materiały” – mówił szef sprzedaży VW Christian Dahlheim. Wysokie koszty generuje także rozwój elektromobilności. „Wyzwania przed jakimi stajemy nie zmniejszą się biorąc pod uwagę niestabilną sytuację geopolityczną” – podkreślił Dahlheim w opublikowanym oświadczeniu. Jego zdaniem pozycja firmy pozwoli jednak przezwyciężyć trudności.

W serwisie czytamy także o kolejnych problemach VW dotyczących afery spalinowej. Według pisma „Bild am Sonntag” niemiecki Federalny Urząd Motoryzacji (KBA) wszczął postępowanie, które ma wyjaśnić czy aktualizacja oprogramowania w samochodach z silnikami o pojemności 1,2 litra pozwalała na oszustwa podczas testów emisji spalin. Od wyników postępowania zależy przygotowanie akcji przywoławczej o dużej skali. W Europie sprawa dotyczy 370 tys. pojazdów.

wnp.plwnp.pl

AAA AUTO: 2,5 miliona ofert sprzedaży aut używanych w 2018 roku

Według rocznego raportu AAA AUTO w 2018 roku w Polsce pojawiło się 2 523 688 ofert sprzedaży samochodów używanych. Był to najlepszy wynik w całej Grupie AAA AUTO. Polska wyprzedziła Czechy, Słowację i Węgry. Podobnie jak w roku 2017 pierwszą pozycję w rankingu najczęściej oferowanych na sprzedaż aut zajął Opel Astra. Mediana ceny samochodu używanego w Polsce w 2018 roku to 16 900  zł,  mediana przebiegu to 180 000 km, zaś mediana wieku samochodu używanego liczy 11,4 lat.

Toyota News: Prawie pół miliona hybryd Toyoty w Europie

Toyota Motor Europe podsumowuje zeszłoroczne wyniki. W 2018 roku firma sprzedała 1 035 400 samochodów, o 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział koncernu w europejskim rynku wzrósł o 0,2 punktu procentowego do 5 proc. Sprzedaż hybryd zwiększyła się w ciągu roku o 18 proc. do 480 800 egzemplarzy. Europejscy klienci kupili w 2018 roku prawie 960 000 samochodów Toyoty, o 3,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Hybrydy stanowią 45 proc. sprzedaży marki w Europie, w tym 58 proc. sprzedaży w Europie Zachodniej i Środkowej.

Interia, „Puls Biznesu”: Salon samochodowy w Detroit

Interia zwraca uwagę, że w Detroit rozpoczął się największy w USA salon motoryzacyjny – North American International Auto Show. Serwis informuje, że targi tracą na popularności. W ubiegłym roku w Detroit odbyło się blisko 70 premier. W imprezie uczestniczyło około 5 tys. dziennikarzy motoryzacyjnych i przeszło 809 tys. zwiedzających. „Edycja 2019 zamyka się liczbą zaledwie 30 premier. Na tegorocznej imprezie zabrakło chociażby takich potentatów, jak Audi, BMW i Mercedes. Jedynym poważnym graczem ze Starego Kontynentu, który zdecydował się na własną ekspozycję, jest – odbudowujący wizerunek po aferze dieselgate – Volkswagen” – czytamy w artykule. W Detroit pokazano piąte wcielenie Toyoty Supry. Auto ma montowany z przodu rzędowy sześciocylindrowy silnik i napęd na tylne koła. – Supra powstała jako samochód sportowy w najczystszej postaci. Nie było mowy o kompromisach, które mogłyby zmniejszyć przyjemność z jazdy — mówi Tetsuya Tada, główny inżynier odpowiedzialny za projekt.

interia.pl, pb.pl

Dealerski Przegląd Prasy: Gorsze nastroje w motoryzacji

Dzisiejszy Dealerski Przegląd Prasy zaczynamy od wyników badania KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych”. Wskaźnik nastrojów menedżerów oceniających bieżącą sytuację wynosi 83/100, co oznacza spadek o 3 p.p. w porównaniu z poprzednią edycją badania. Mimo nieco gorszych wyników, nastroje wciąż pozostają niezłe. Obecnie 65 proc. przedstawicieli dystrybutorów oraz 80 proc. przedstawicieli producentów znajdujących się na polskim rynku motoryzacyjnym pozytywnie ocenia sytuację panującą w branży.

W Warszawie powstało pierwsze w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej centrum BMW Classic, które otworzył dealer BMW Auto Fus Group. Certyfikat BMW Classic potwierdza spełnienie wymogów, które umożliwiają autoryzowane serwisowanie klasyków i young timerów marki. BMW Auto Fus Group we współpracy z BMW Classic w Monachium może certyfikować samochody i motocykle marki wraz z określeniem możliwości objęcia ich opieką BMW Classic. Program uwzględnia pojazdy, które mają przynajmniej 20 lat.

ComplexPR przeanalizował zestawienie najpopularniejszych hybryd w Polsce. Po 12 miesiącach 2018 roku liderem rynku samochodów z napędem hybrydowym pozostaje Toyota, z liczbą 16 721 zarejestrowanych egzemplarzy hybryd. Tuż za nią plasuje się Lexus z 2 524 samochodami. Najpopularniejszą hybrydą 2018 roku w Polsce jest Toyota C-HR.

KPMG, PZPM: Menedżerowie firm motoryzacyjnych w gorszych nastrojach

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku nieco gorzej oceniają sytuację panującą w branży – wynika z badania KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych”. 65 proc. przedstawicieli dystrybutorów oraz 80 proc. przedstawicieli producentów obecnych na polskim rynku motoryzacyjnym pozytywnie ocenia obecną sytuację panującą w branży. W porównaniu z badaniem z połowy 2018 r. wskaźnik zadowolenia spadł jednak w obu grupach – o 6 punków wśród przedstawicieli firm dystrybuujących oraz o 2 punkty w grupie menedżerów firm zajmujących się produkcją pojazdów oraz zabudowy i części samochodowych.

Według menedżerów zatrudnionych w firmach motoryzacyjnych sytuacja w branży w ciągu najbliższego roku będzie gorsza niż 2018 roku. 18 proc. przedstawicieli firm dystrybuujących uważa, że w ciągu roku sytuacja w branży ulegnie poprawie lub zdecydowanej poprawie. W przypadku firm produkcyjnych, poprawy sytuacji branży motoryzacyjnej w ciągu 12 miesięcy spodziewa się 20 proc. przedstawicieli (spadek o 3 p.p.) w stosunku do poprzedniej edycji badania.

Z drugiej strony wyniki badania pokazują, że połowa przedstawicieli dystrybutorów oraz producentów w najbliższych 6 miesiącach planuje zwiększyć poziom sprzedaży. „57 proc. przedstawicieli producentów oraz 41 proc. dystrybutorów planuje zwiększyć przychody. Dodatkowo czterech na dziesięciu dystrybutorów w ciągu najbliższego półrocza planuje zwiększyć poziom zatrudnienia w sieci oraz liczbę serwisów. Z kolei 43 proc. przedstawicieli firm zajmujących się produkcją planuje zwiększyć poziom zatrudnienia, a 7 proc. respondentów przyznało, że w najbliższych 6 miesięcy zamierza zdecydowanie zmniejszyć nakłady inwestycyjne” – czytamy w komunikacie.

BMW: BMW Auto Fus Group certyfikowanym centrum BMW Classic

Dealer BMW Auto Fus Group otworzył w Warszawie pierwsze w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej centrum BMW Classic. – Jedynie wybrani dealerzy mogą starać się o certyfikację BMW Classic. W przypadku naszej firmy bardzo poważnym atutem jest kilkudziesięcioletnie doświadczenie w serwisowaniu pojazdów BMW i udana współpraca z Monachium. Przypomnę, że firma Auto Fus oficjalnie współpracuje z marką od 1988 roku – powiedział Mateusz Janasz, General Manager Auto Fus Group odpowiedzialny za projekt BMW Classic. W komunikacie czytamy, że certyfikat BMW Classic potwierdza spełnienie restrykcyjnych wymogów, które umożliwiają autoryzowane serwisowanie klasyków i young timerów marki. „Certyfikowany partner BMW Classic zrobi okresowy przegląd, ale też przeprowadzi kompleksowy remont silnika. Ma bezpośredni dostęp do magazynów części w Monachium, a zatem może sprowadzić oryginalne elementy do klasycznych modeli. Posiada również możliwość zamówienia ich u rzemieślników, którzy wytwarzają je zgodnie ze standardami jakościowymi BMW. Certyfikowany partner ma także dostęp do wiedzy dotyczącej klasycznych i zabytkowych modeli, na przykład dokładnej receptury oryginalnych lakierów oraz schematów elektrycznych” – informuje BMW.

Jako BMW Classic Partner, BMW Auto Fus Group we współpracy z BMW Classic w Monachium, może certyfikować samochody i motocykle marki wraz z określeniem możliwości objęcia ich opieką BMW Classic. Program uwzględnia pojazdy, które mają przynajmniej 20 lat. Wkrótce BMW Auto Fus Group będzie oferował pełną renowację samochodów oraz wspierał właścicieli w ich sprzedaży lub zakupie.

ComplexPR: Toyota liderem hybryd

Japońskie marki rządzą w hybrydach – informuje ComplexPR, powołując się na dane Samaru. Wynika z nich, że po 12 miesiącach 2018 roku liderem rynku samochodów z napędem hybrydowym w Polsce pozostaje Toyota, z liczbą 16 721 zarejestrowanych egzemplarzy hybryd. Tuż za nią plasuje się Lexus z 2 524 samochodami. Najpopularniejszą hybrydą 2018 roku w Polsce jest Toyota C-HR, z wynikiem 5 218 zarejestrowanych egzemplarzy. Na trzeciej pozycji znalazło się Audi z 2 449 samochodami. Czwartą lokatę zajęła Kia z liczbą 630 zarejestrowanych w 2018 roku aut hybrydowych. Na piątym miejscu jest Mercedes z liczbą 571 samochodów.

„Rzeczpospolita”: Przełom roku pod znakiem rabatu

Na stronie internetowej „Rzeczpospolitej” znaleźliśmy artykuł zatytułowany „Rabatowe wojny salonowe”. Dziennik przygląda się w nim polityce sprzedaży aut w salonach samochodowych na przełomie roku. „Mamy rabaty, pakiety dodatkowego wyposażenia, tańsze ubezpieczenie, zimowe opony czy specjalną cenę przeglądów. Wszystkie te bonusy zyskują na atrakcyjności na przełomie roku, gdy importerzy i dealerzy chcą wyprzedać auta z poprzedniego rocznika. To typowo polska specyfika, że kupujący zwracają uwagę na rok produkcji: w bardziej zmotoryzowanych krajach Europy liczy się data pierwszej rejestracji, ale w Polsce rocznik ma znaczenie ze względu na późniejszą odsprzedaż” – czytamy w artykule. „Rzeczpospolita” analizuje też wysokość rabatów i bonusów oferowanych w salonach różnych marek. W zestawieniu można przeczytać o specjalnych ofertach dla nabywców Skody, Volkswagena, Toyoty, Opla, Hyundaia i Renault. Dziennik nie zapomina o markach premium, opisując ofertę Audi, Volvo i Lexusa. „Akcja wyprzedażowa w markach premium nie jest jednak tak ofensywna jak w grupie marek popularnych. W tej ostatniej dealerzy liczą bowiem na przyciągnięcie większej liczby klientów indywidualnych, znacznie ostrożniej podchodzących do perspektywy odchudzenia swoich portfeli niż firmy” – analizuje dziennik.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Jak rozliczyć wynajęte auto?

„Dziennik Gazeta Prawna” publikuje odpowiedź na pytanie czytelnika, który wynajmuje wraz z wspólnikiem (spółka komandytowa) dwa auta od wypożyczalni. Pyta on, czy tak jak dotychczas może zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki w wysokości 100 proc. kwoty brutto. Dziennik przypomina, że przepisy, które weszły w życie 1 stycznia 2019 r. zakładają kontynuację zasad obowiązujących do 31 grudnia 2018 r. dla umów najmu, dzierżawy, leasingu i innych umów o podobnym charakterze, zawartych do tego dnia. – To oznacza, że koszt wypożyczenia samochodu na podstawie „starej umowy” powinien być traktowany na dotychczasowych zasadach – tłumaczy Hubert Cichoń, partner w firmie Enodo Advisors. Podkreśla jednak, że czytelnik nie może potrącać od przychodu 100 proc. kwoty brutto. Taka możliwość istniała bowiem tylko dla podatników korzystających z leasingu. – Natomiast koszty wypożyczenia auta można było rozliczać tylko za pomocą ewidencji przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówki) – mówi Hubert Cichoń.

więcej „Dziennik Gazeta Prawna” z 14 stycznia 2019, s. B5

Samar: Przybywa aut użytkowych

W grudniu 2018 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 10 210 nowych samochodów dostawczych i ciężarowych.  Samar informuje, że jest to wynik o 2,03 proc. większy niż w listopadzie ubiegłego roku oraz o 0,79 proc. mniejszy w porównaniu z grudniem 2017 roku. W ciągu dwunastu miesięcy 2018 roku w Polsce zostało zarejestrowanych 111 611 nowych pojazdów użytkowych, o 11,48 proc. (11 494 sztuki) więcej w zestawieniu z rokiem 2017.  Najpopularniejszym modelem auta dostawczego w ubiegłym roku było Renault Master. Przedsiębiorcy kupili i zarejestrowali 8 981 egzemplarzy tego auta, o 28,43 proc. więcej w porównaniu ze stanem na koniec grudnia 2017 roku.

„Rzeczpospolita”: Rekordy marek luksusowych

„Rzeczpospolita” pisze także o rekordowych wynikach Lamborghini i Rolls Royce’a. „W przypadku Lamborghni największy wpływ na wynik miało pojawienie się Urusa. SUV pomógł wywindować wynik produkcji do 5750 samochodów. To oznacza aż 51 procent wzrostu. Sportowy SUV stał się z miejsca sprzedażowym hitem. Na przełomie 12 miesięcy wyprodukowano aż 1761 sztuk Urusa” – zauważa dziennik. Dalej czytamy, że Rolls-Royce Motor Cars osiągnął w 2018 roku najwyższą sprzedaż w 115-letniej historii. 4107 samochodów sprzedano w 50 krajach na świecie.

Wirtualny Nowy Przemysł: Volkswagen chce odszkodowań od byłych menedżerów

Niedawno serwis Automotive News informował, że Volkswagen domaga się odszkodowań od byłych menedżerów, którzy zostali zwolnieni za udział w aferze spalinowej. Niemiecki dziennik „Handelsblatt” pisał, że VW chce odzyskać znaczną część z 4 mln euro, które firma zapłaciła za obronę jednego z byłych dyrektorów – Olivera Schmidta, skazanego w 2017 r. w USA na siedem lat więzienia. Jak czytamy, koncern złożył wniosek o odszkodowanie pod koniec 2018 r., nie wskazał jednak konkretnych byłych pracowników, ani nie podał wysokości potencjalnego odszkodowania.

Dealerski Przegląd Prasy: Tesla z oficjalnym przedstawicielstwem w Polsce

Na polskim rynku pojawiła się Tesla. Jej spółka została założona na początku stycznia w Warszawie. Obecnie oddział jest w trakcie uruchamiania serwisu mechanicznego. „Puls Biznesu” zwraca uwagę, że profil działalności spółki obejmuje również sprzedaż detaliczną samochodów osobowych.

W dzisiejszym Dealerskim Przeglądzie Prasy mowa także o rosnącym imporcie aut. W 2018 r. sprowadzonych do Polski zostało 1 003 290 używanych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t, czyli o ponad 7 proc. więcej w porównaniu z wcześniejszym rokiem. Średni wiek sprowadzanej „używki” to 11 lat i 10 miesięcy.

W 2018 r. marki należące do Volkswagen Group Polska sprzedały łącznie 154 552 aut, co oznacza wzrost o 13,3 proc. w stosunku do 2017 r. – informuje VGP. Miniony rok przyniósł grupie również zwiększony udziału w rynku – na koniec 2018 r. wyniósł on 29,1 procent.

„Puls Biznesu”: Tesla uruchamia serwis w Polsce

Dziennik informuje, że 4 stycznia Tesla założyła w Warszawie spółkę. Jej siedziba znajduje się w biurowcu przy Złotych Tarasach. Nieco wcześniej, bo przed świętami Bożego Narodzenia, koncern założył podobną spółkę w czeskiej Pradze. Właścicielami obu jest Tesla International B.V. Przedmiotem działalności oddziału uruchomionego w Polsce ma być przede wszystkim konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, a ponadto m.in.: sprzedaż detaliczna części i akcesoriów, wykonanie instalacji elektrycznych, naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych, sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych czy sprzedaż detaliczna prowadzona przez internet. Even Sandvold Roland z biura prasowego Tesli w Oslo informuje, że koncern jest w trakcie uruchamiania centrum serwisowego w Polsce i Czechach. „Puls Biznesu” zaznacza, że w większości centrów serwisowych Tesli znajdują się także salony. Jak zwraca uwagę dziennik, mimo braku oficjalnego przedstawicielstwa w Polsce w 2018 r. Tesla znalazła się na trzecim miejscu w rankingu najpopularniejszych aut elektrycznych – zarejestrowano w tym czasie 53 nowe auta tej marki (jest to jednak spadek wobec 2017 r., kiedy zarejestrowano 71 samochodów Tesli). „Na stronie amerykańskiej spółki od listopada ubiegłego roku znajduje się pięć ofert pracy w Warszawie: dla menadżera serwisu, dwóch techników i doradcy ds. części. Dla porównania: w Niemczech jest prawie sto ofert, a we Francji 27” – czytamy w „Pulsie Biznesu”.

„Puls Biznesu”: Więcej starych aut z zagranicy

„W 2018 r. sprowadziliśmy do Polski 1 003 290 używanych aut osobowych i dostawczych (o DMC. do 3,5 t). To o 7,1 proc. więcej niż rok wcześniej” – podaje „Puls Biznesu” za Instytutem Samar. Sprowadzane z zagranicy auta miały średnio 11 lat i 10 miesięcy. Najwięcej z nich trafiło do nas z Niemiec (58 proc.), Francji (9 proc.) i Belgii (7 proc.). „Niekwestionowanym liderem rynku samochodów używanych jest Volkswagen z liczbą 121 848 sztuk i udziałem 12,1 proc. Kolejna lokata należy do Opla (108 722 sztuki, 10,8 proc.), a dalsze do Audi i Forda. Jeśli chodzi o konkretne modele, to królem importu 2018 r. zostało Audi A4. W ciągu minionych 12 miesięcy zarejestrowano w Polsce  35565 sprowadzonych „a czwórek”. Dla porównania: w 2018 r. nad Wisłą zarejestrowano 14 686 wszystkich nowych modeli Audi” – czytamy w „Pulsie Biznesu”. Na kolejnych miejscach znalazły się Volkswagen Golf (32 838 sztuk) oraz Opel Astra (30 416 sztuk).

Dane za 2018 r. pokazują, że wśród „używek” dalej popularne są diesle. Silnik wysokoprężny w minionym roku posiadało 43,1 proc. sprowadzonych aut. „Na pocieszenie pozostaje fakt, że choć udział silników wysokoprężnych rośnie, są one młodsze od silników benzynowych. Statystycznie diesel sprowadzony w 2018 r. miał 10 lat i 8 miesięcy, podczas gdy wersje benzynowe – średnio 13 lat. Najwięcej aut zasilanych olejem napędowym – podobnie jak w przypadku całego rynku – sprowadzanych jest z Niemiec (51 proc), Francji (16 proc.) i Belgii (13 proc.). Te trzy kraje stanowią 80 proc. importu diesla” – podaje dziennik.

Volkswagen Group Polska: Wszystkie marki na plus

VGP informuje o swoim rekordowym roku. W 2018 r. marki należące do grupy sprzedały łącznie 154 552 aut, co oznacza wzrost o 13,3 proc. w stosunku do 2017 r. „Wzrósł również udział Volkswagen Group Polska w rynku, który na koniec roku wynosi 29,1 procent. Oznacza to wzrost o jeden punkt procentowy w porównaniu z udziałem na koniec 2017 roku. Niemal co trzeci nowy samochód w Polsce wyjeżdża z salonu dealera jednej z marek należących do Volkswagen Group Polska” – czytamy w komunikacie VGP. W 2018 r. Skoda, lider polskiego rynku, dostarczyła klientom 69 565 aut (+12 proc.), marka Volkswagen zanotowała sprzedaż 56 049 aut (+14 proc.), SEAT 12 580 (+20 proc.), Audi – 14 686 aut (+11 proc.), Porsche – 1 672 (+25 proc.), Volkswagen Samochody Użytkowe – 11 192 (+21,57 proc.). – Ubiegły rok na pewno dostarczył nam wielu wyzwań. Tym bardziej cieszy kolejny rekordowy wynik spółki. Gratuluję moim kolegom ze wszystkich marek. Jednocześnie dziękuję klientom za zaufanie jakim obdarzają nasze marki. Dziękuję także naszej sieci dealerskiej za wytężoną pracę – powiedział Wolf-Stefan Specht, prezes zarządu Volkswagen Group Polska.

British Automotive Holding: Udany 2018 rok

British Automotive Holding (BAH) dzieli się swoimi wynikami sprzedażowymi za grudzień, a jednocześnie podsumowuje cały miniony rok. W grudniu 2018 r. wolumen sprzedaży importerskiej British Automotive Polska wyniósł 236 sztuk (+12 proc. r/r), do dealerów niepowiązanych kapitałowo z BAP trafiło z kolei 76 aut (-45% r/r). – Jeśli chodzi o grudzień, a także o cały czwarty kwartał, to sprzedaż była dość mocno wspomagana przez zmiany w leasingu aut wartych powyżej 150 tys. zł, które weszły w życie w styczniu 2019 r. Oznacza to, że możemy spodziewać się spowolnienia dynamiki sprzedaży na początku bieżącego roku. Niemniej jednak wyniki całego 2018 r. pokazują, że auta JLR szturmem zdobywają polski rynek, a perspektywy dla segmentu premium są w naszym kraju bardzo obiecujące – mówi Arkadiusz Miętkiewicz, dyrektor zarządzający British Automotive Polska.

Jak podaje BAH, w całym 2018 r. wolumen sprzedaży importerskiej wyniósł 3552 samochody, czyli około 43-proc. więcej niż we wcześniejszym roku. Najpopularniejszym autem w gamie JLR był model F-Pace, jego sprzedaż w 2018 r. wyniosła 646 szt. Drugim pod względem popularności okazał się Range Rover Velar, który znalazł 552 nabywców. – Przez czwarty kwartał 2018 r. sprzedaż w salonach należących do Grupy BAH rosła trzycyfrowo. Bardzo udany był również dla naszych dealerów cały rok. Sprzedali oni klientom końcowym ponad 1470 pojazdów, czyli prawie o dwie trzecie więcej niż w 2017 r. To dla nas niezwykle istotne (…) w związku z kończącą się w 2020 roku umową importerską z koncernem JLR. Chcemy do tego momentu zbudować jak najsilniejszą pozycję w segmencie dealerskim tak, aby generować satysfakcjonujące zyski ze sprzedaży aut nowych i używanych, a także ich serwisu. Dlatego od kilku miesięcy intensywnie pracujemy z naszymi dealerami, aby byli przygotowani na zmiany –podkreśla Arkadiusz Rutkowski, prezes zarządu spółek dealerskich Grupy BAH.

Samar: Skoda Fabia najpopularniejszym nowym autem

Instytut Samar prezentuje TOP50 modeli nowych samochodów, które w 2018 r. najchętniej wybierali klienci prywatni. Według danych CEPiK-u najczęściej wybieranym modelem była Skoda Fabia (6453 zarejestrowanych aut). Wiceliderem zestawienia została Toyota Yaris (6324 szt.). Na podium znalazło się także miejsce dla Dacii Duster (5249 szt.). Kolejne lokaty w pierwszej „10” zajęły: Opel Astra (4455 szt.), Hyundai Tucson (3751 szt.), Skoda Octavia (3687 szt.), Fiat Tipo (3296 szt.), Toyota Auris (3199 szt.), Skoda Rapid (3107 szt.) oraz Opel Corsa (3019 szt.).

„Dziennik Łódzki”: Grupa Krotoski-Cichy stawia na doświadczonych menedżerów

„Dziennik Łódzki” pisze o Grupie Krotoski-Cichy, partnerze gali konkursu na najlepszego menedżera regionu łódzkiego. Sebastian Uciński, dyrektor zarządzający w łódzkich oddziałach Grupy, podkreśla, że kluczem do sukcesu w każdym biznesie są ludzie. – Zespoły doświadczonych i dobrze wyszkolonych menedżerów gwarantują to, że potrafimy dostosować się do bardzo dynamicznie zmieniającej się sytuacji, że staramy się być zawsze na czele stawki, dostrzegać i podążać za wszystkimi trendami i zmianami – mówi Sebastian Uciński. „Dziennik Łódzki” zaznacza, że za sukcesem w biznesie musi stać także dobra organizacja pracy. Tu też pada przykład Grupy Krotoski-Cichy. „Firma wypracowała sobie bardzo dobre schematy działania, które pozwalają na świetne wykorzystanie potencjału pracowników. Kierownikami, dyrektorami, członkami ścisłego zarządu są tu ludzie, którzy przeszli wszystkie szczeble w organizacji – byli handlowcami i doradcami w serwisie, przez to mają znacznie lepsze spojrzenie na swoje działy i potrafią szybko reagować i pokonywać problemy” – pisze dziennik.

więcej „Dziennik Łódzki” z 11 stycznia, str. 32

„SCF Magazine”: Firma MB Motors obecna także w galerii handlowej

Miesięcznik pisze o punkcie sprzedaży, który w grudniu, w galerii handlowej Posnania, uruchomiła firma MB Motors. W showroomie, gdzie prezentowany jest najnowszy model Klasy A, można m.in. poznać ofertę dealera, umówić się na jazdę próbną czy kupić gadżety. –Otwarcie Concept Store Mercedes-Benz MB Motors Poznań to zwieńczenie naszej dotychczasowej współpracy. Dealer już wielokrotnie był obecny w naszej przestrzeni. Kluczowym momentem było zaangażowanie MB Motors w Wielką Loterię, w której marka dostarczyła nagrodę główną – Mercedesa Klasy A. Naturalną kontynuacją wspólnych działań było zaproszenie do otwarcia swojego showroomu w przestrzeni Posnanii – mówi Marek Ćwiek, dyrektor Posnanii.

więcej „SCF Magazine” str. 43

Dealerski Przegląd Prasy: Hybrydy – tak, „elektryki” – jeszcze nie

Mimo że przepisy mające promować samochody elektryczne obowiązują już prawie rok, nie ma zachęt, by Polacy kupowali „elektryki”. Tylko 21,5 tys. zarejestrowanych w minionym roku osobówek miało tzw. napęd ekologiczny. Auta w pełni elektryczne to zupełny margines naszego rynku, ale nieźle radzą sobie za to hybrydy. Tych Polacy kupują coraz więcej – w 2018 roku ich sprzedaż wzrosła o 22 proc., do 20 tys. egzemplarzy.

Największymi problemami polskich przedsiębiorców z sektora MŚP jest w dalszym ciągu pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników oraz zdobywanie nowych klientów. Coraz mniejszy problem stanowi dla nich dostęp do finansowania. Polscy przedsiębiorący oceniają swoje szanse na zdobycie środków finansowych podobnie jak firmy działające we Francji, Belgii czy w Danii – wynika z europejskich badań omawianych przez Związek Polskiego Leasingu.

Rodziny Piech i Porsche stawiają ultimatum: Bentley ma w ciągu dwóch lat wrócić do rentowności – podają niemieckie media. Z danych finansowych Volkswagena wynika, że w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2018 roku Bentley odnotował stratę w wysokości 137 mln euro.

„Puls Biznesu”: Rynek jednej marki

„Przybywa samochodów na prąd. Ceny spadają. Za mało jednak, by Polak zdecydowany na napęd alternatywny wybrał elektryka. Stawia na hybrydę” – pisze „Puls Biznesu”. Z danych rynkowych wynika, że tylko 21,5 tys. z 532 tys. aut zarejestrowanych w minionym roku było wyposażone w jeden z tzw. napędów ekologicznych – hybrydę, hybrydę typu plug-in lub elektryczny. Choć to o ponad 25,5 proc. więcej niż przed rokiem (w 2017 r. przybyło ich 17 603), to nadal jest to tylko nieco ponad 4 proc. wszystkich nowych aut osobowych.

Tymczasem właśnie mija rok obowiązywania tzw. ustawy o elektromobilności. „Przepisy mają jednak marginalny wpływ na wzrost zainteresowania ekonapędami, które promują. Polski rynek samochodów na baterie w 2018 r. urósł co prawda o ponad 31,6 proc., ale w liczbach bezwzględnych to tylko 637 aut. Podobnie hybrydy typu plug-in – wzrost o ponad 29 proc. oznacza tylko tyle, że w 2018 r. na drogi wyjechało ich 729”- pisze dziennik. W rozmowie z „Pulsem Biznesu” Dorota Pajączkowska z Nissana mówi jednak o pozytywnym wpływie regulacji na rynek e-aut. — Chociaż na razie nie widać dynamicznego wzrostu sprzedaży, to w liczbie zapytań już tak. Pamiętajmy, że przesiadka do auta elektrycznego to długi proces. Myślę, że ewentualne efekty przepisów ustawy będą lepiej widoczne w tym roku – mówi Dorota Pajączkowska.

Na razie za to dobrze radzą sobie układy hybrydowe. W 2018 r. sprzedaż aut z takim napędem wzrosła o ponad 22 proc. Zarejestrowano ich 20,2 tys. 78 proc. tych zakupów to floty.

Związek Polskiego Leasingu: Firmy mają coraz lepszy dostęp do finansowania

Dla 59 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP najbardziej istotnym źródłem finansowania pozostaje leasing – wynika z badań opublikowanych przez Związek Polskiego Leasingu. Na kolejnych miejscach znalazły się: linia kredytowa (istotna dla 55 proc. firm), kredyty kupieckie (ważne dla 43 proc. firm) oraz kredyty udzielane firmom przez banki (37 proc.). Na dalszych miejscach były wskazywane dotacje, fundusze wewnętrzne oraz inne kredyty. Polskie firmy najczęściej wykorzystywały linie kredytowe (41 proc.) oraz leasing (40 proc.).

Aż 41 proc. polskich przedsiębiorców pozyskane środki wydało na inwestycje stałe to znaczy inwestycje w dobra materialne, takie jak np. maszyny, grunty, budynki, instalacje, pojazdy lub nowe technologie. Na zapasy i kapitał obrotowy postawiło 39 proc. firm, natomiast 25 proc. przedsiębiorców przeznaczyło środki na poczet rekrutacji i szkoleń pracowników. Pozyskane środki zostały przeznaczone także na refinansowanie zobowiązań (22 proc.) oraz rozwój nowych produktów (17 proc.). Podobna proporcja wynika z uśrednionych wypowiedzi europejskich przedsiębiorców.

„Puls Biznesu”: Nissan wydłuża zasięg LEAF-a

Premiera ulepszonego LEAF-a odbyła się podczas Consumer Electronics Show w Las Vegas – imprezie do tej pory kojarzonej ze smartfonami, konsolami do gier, dronami i sprzętem RTV. „Nissan zmodyfikował napęd samochodu, dodając mocy i wydłużając zasięg, a przecież wiadomo, że ten ostatni czynnik jest kluczowy na rynku elektrycznych samochodów. Producent wsadził do samochodu baterię o pojemności 62 kWh, podczas gdy wcześniej korzystał z baterii 40 kWh. Japończycy chwalą się osiągami trochę jak Apple, prezentując nowe gadżety. Leaf wydłużył więc zasięg o około 40 proc. i zwiększył o 45 proc. moc, a zatem poprawiło się też przyspieszenie” – pisze „Puls Biznesu”.

Auto miało zadebiutować wcześniej, ale jego premierę opóźnił areszt Carlosa Ghosna, szefa aliansu Nissan-Renault.

Wirtualny Nowy Przemysł: Volkswagen daje Bentleyowi dwa lata na przyniesienie zysku

Należąca do Volkswagena luksusowa marka Bentley ma dwa lata na wygenerowanie zysków – podaje dwutygodnik „Automobilwoche”. Ultimatum pochodzi z samej góry, bo od rodzin Piech i Porsche, głównych udziałowców koncernu Volkswagena. – Ważne jest, aby każda marka (w ramach VW) osiągała rozsądny próg rentowności. Tego obecnie nie dostrzegamy w przypadku Bentleya i nie jesteśmy z tego powodu zadowoleni – powiedział dziennikowi „Frankfurter Allgemeine Zeitung” Wolfgang Porsche. Z danych finansowych Volkswagena wynika, że w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2018 roku Bentley odnotował stratę w wysokości 137 mln euro. W tym samym okresie 2017 roku zanotowała natomiast nieznaczny zysk. „Wpływ na to miały problemy z modelem Continental GT oraz osłabienie funta, po tym jak Brytyjczycy podjęli decyzję o opuszczeniu Unii Europejskiej. Niskie notowania brytyjskiej waluty szczególnie odbijały się na cenach części, które firma musi ściągać z kontynentalnej Europy” – pisze Wirtualny Nowy Przemysł.