współpraca:

Dealerski Przegląd Prasy: Jazda na gaz będzie tańsza?

W przyszłości jazda autem na gaz może kosztować mniej. Rada Ministrów przyjęła bowiem projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i Prawa celnego. Dzięki zmianom akcyza na gaz ziemny CNG i LNG przeznaczone do silników spalinowych ma wynosić zero procent. Zerowa stawka na gaz ma obowiązywać jednak dopiero po uzyskaniu przez rząd zgody Komisji Europejskiej.

Resort finansów chce weryfikować wydane przedsiębiorcom „powiązanym” (w rozumieniu prawa podatkowego) interpretacje podatkowe. „Zgodnie z projektem, podmioty będą musiały składać grupowe wnioski o interpretacje. Dotyczyć to będzie m.in. firm powiązanych kapitałowo, personalnie lub rodzinnie” – pisze „Puls Biznesu”.

W „Pulsie Biznesu” czytamy też, że choć Renault i Nissan dokonują przeglądu struktury właścicielskiej aliansu, to nie połączą się raczej w najbliższym czasie. Carlos Ghosn zapytany o to, czy do stworzenia jednej spółki dojdzie w 2018 lub 2019 roku odpowiedział: „nie wydaje mi się”.

Money, „Rzeczpospolita”: Rząd chce zerowej akcyzy na gaz

Rząd chce pomóc walce ze smogiem i emisją spalin. „Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i Prawa celnego. W efekcie akcyza na gaz ziemny CNG (sprężony) i LNG (skroplony) przeznaczone do silników spalinowych, będzie wynosić zero procent” – czytamy w serwisie Money. pl. „Rzeczpospolita” wskazuje, że nowa preferencja nie obejmie najpopularniejszego LPG do napędu samochodów osobowych. Jak czytamy w dzienniku, zerowa stawka na gaz ma obowiązywać dopiero po uzyskaniu przez rząd zgody Komisji Europejskiej. Zerowe opodatkowanie niektórych rodzajów paliw różnicuje bowiem sytuację przedsiębiorców i może stanowić niedozwoloną pomoc publiczną. Projekt został przekazany do Sejmu.

money.pl, rp.pl

Miesięcznik „Dealer”: Skuteczny i zmotywowany pracownik? Musisz do niego dotrzeć!

W dobie rynku pracownika i zatrudniania w stacjach dealerskich tzw. millenialsów bardzo ważne jest to, by wiedzieć, w jaki sposób komunikować się ze swoim zespołem – tak, by był on bardziej efektywny i generował większe zyski dla organizacji dealerskiej. Swoje recepty w tym zakresie przedstawi podczas Kongresu Łukasz Łuszczak, praktyk i trener biznesu, mający również doświadczenie w branży dealerskiej. Wideo z zapowiedzą tego wystąpienia można zobaczyć tutaj.

Obecnie Łukasz Łuszczak pełni funkcję dyrektora zarządzającego salonu Fiata Jata w Świdnicy. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej. Posiadane doświadczenia wykorzystuje, pełniąc role zawodowe: menedżera, dyrektora zarządzającego, trenera biznesu. Prowadził szkolenia z zakresu rozwoju kompetencji osobistych, menedżerskich oraz przywództwa. Specjalizuje się w poprawie efektywności pracy zespołów oraz komunikacji. Pracuje z menedżerami i pracownikami nad rozwojem kompetencji kierowniczych.

więcej Miesięcznik „Dealer”

„Puls Biznesu”: Biznes będzie miał problemy?

„Puls Biznesu” pisze o projekcie zmian w ordynacji podatkowej autorstwa Ministerstwa Finansów. Jego skutków boi się wiele firm w Polsce. Jak czytamy, resort planuje przeprowadzanie weryfikacji wydanych przedsiębiorcom „powiązanym” (w rozumieniu prawa podatkowego) interpretacji podatkowych, bo uważa, że służą one optymalizacji podatkowej. „Zgodnie z projektem, podmioty będą musiały składać grupowe wnioski o interpretacje. Dotyczyć to będzie m.in. firm powiązanych kapitałowo, personalnie lub rodzinnie” – pisze „Puls Biznesu”.

Ponadto resort finansów chce, żeby firmy uzupełniały złożone dawniej wnioski o interpretacje, podając wiele informacji o zmianach, które zaszły przez lata. „Jeśli nie uzupełnią danych, interpretacja automatycznie wygaśnie. Skarbówka będzie mogła też, wedle uznania, zmieniać wydane wcześniej interpretacje” – czytamy w dzienniku.

O projekcie Ministerstwa Finansów krytycznie wypowiada się  nie tylko wiele firm, ale także kancelaria premiera. „Konstrukcja weryfikacji albo wygaśnięcia z mocy prawa wszystkich interpretacji indywidualnych wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, wprowadzi stan niepewności co do prawidłowości dokonanych transakcji lub innych czynności. Ewentualne uchylenie, zmiana albo wygaśnięcie interpretacji wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej może mieć negatywny wpływ na prowadzoną przez te podmioty działalność i osiągane wyniki” — napisał Paweł Szrot, zastępca szefa kancelarii premiera. Projekt jest na razie we wstępnej fazie uzgodnień i konsultacji.

Moto3m: Metamorfoza salonu Nissan Zdunek KMJ w Gdyni

Gdyński salon Nissana należący do Grupy Zdunek przeszedł modernizację. Obiekt ma teraz powierzchnię 750 m2, co pozwala wyeksponować około 10 samochodów. Najbardziej zauważalne dla klientów zmiany to DRIVE – stanowisko ekspozycyjne z charakterystycznym zadaszeniem oraz system Design Lab, dzięki któremu można wirtualnie skonfigurować auto i zobaczyć je z każdej perspektywy. – Nowością w salonie w Gdyni jest również możliwość zakupienia i serwisowania samochodów elektrycznych – mówi Tyberiusz Kohnke, dyrektor zarządzający Nissan Zdunek KMJ.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Jaka będzie przyszłość stref czystego transportu?

„Dziennik Gazeta Prawna” pisze o poprawkach do projektu nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych dotyczących stref czystego transportu w miastach, które przyjęli posłowie sejmowej Komisji ds. Energii i Skarbu Państwa. „Samorządy będą mogły pobierać opłaty za wjazd do centrum miasta od kierowców aut z napędem innym niż elektryczny, wodorowy lub na gaz. Ale tylko w godz. 9–17 i maksymalnie 2,5 zł za godzinę. Ograniczenia w tzw. strefach czystego transportu nie będą już bowiem obowiązywać poza szczytem” – informuje dziennik. Łagodzenie pierwotnych założeń dotyczących stref nie podoba się ekologom.

więcej Dziennik Gazeta Prawna z 23 maja 2018, s. B10

„Puls Biznesu”: Renault i Nissan nieprędko się połączą

Prezes aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi przyznał, że nie ma planów połączenia Renault i Nissana w najbliższym czasie. „Prezes Carlos Ghosn powiedział, że choć Renault i Nissan dokonują przeglądu struktury właścicielskiej aliansu, to nie jest prawdopodobne, że połączą się tworząc jedną giełdową spółkę ani w tym, ani w przyszłym roku” – pisze „Puls Biznesu”. Ghosn zapytany o to, czy do stworzenia jednej spółki dojdzie w 2018 lub 2019 roku odpowiedział: „nie wydaje mi się”.

„Rzeczpospolita”: Niższe cło na auta w Chinach

Chiny ogłosiły znaczną obniżkę stawek celnych na samochody i części zamienne – pisze „Rzeczpospolita”. Resort finansów w Pekinie poinformował, że od 1 lipca cło na samochody zmaleje z 25 proc. do 15 proc. dla większości pojazdów. Cło na podzespoły i części zamienne zmaleje z ok. 10 proc. obecnie do 6 proc. „Rzeczpospolita” przypomina, że Chiny zobowiązały się w kwietniu obniżyć cła i znieść wprowadzone dawno temu ograniczenia w wielkości udziałów zagranicznych firm samochodowych w firmach chińskich.

Zachodnie koncerny motoryzacyjne cieszą się z takiej decyzji. Toyota zapowiedziała dostosowanie cen detalicznych, aby oferować chińskim klientom konkurencyjne pojazdy. BMW przyjrzy się swym cenom, ale uznała decyzję za „silny sygnał, że Chiny będą się otwierać”.

Dealerski Przegląd Prasy: Rośnie rynek „elektryków”

Frost & Sullivan zakłada systematyczne zwiększanie się rynku pojazdów elektrycznych. Firma szacuje, iż łączna sprzedaż aut elektrycznych na świecie przekroczy w 2018 r. poziom 1,6 mln sztuk. Pomiędzy 2022 a 2023 r. skumulowana sprzedaż samochodów zelektryfikowanych przekroczy granicę 10 mln sztuk, do 2025 r. 23 mln szt., natomiast ich łączny udział w rynku pojazdów pasażerskich sięgnie 22 proc.

Co dziesiąty crossover zarejestrowany w Polsce w pierwszych czterech miesiącach 2018 roku to Nissan. Japoński producent odnotował 36,4 proc. wzrostu sprzedaży w segmencie w porównywaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. W pierwszych czterech miesiącach roku na polskie drogi wyjechało 5598 crossoverów Nissana, co przekłada się na 10,45 proc. udziału w segmencie.

„Rzeczpospolita” pisze o niezwykłej decyzji sprzedażowej Toyoty, która postanowiła spełnić surowe wymogi sprzedaży aut ekologicznych w Chinach w taki sposób, że w swych salonach będzie oferować e-auta marki chińskiego partnera GAC Motor.

Frost & Sullivan: Coraz więcej aut na prąd

Frost & Sullivan w raporcie podsumowującym stan rozwoju rynku samochodów elektrycznych szacuje, iż łączna sprzedaż aut elektrycznych na świecie przekroczy w 2018 r. poziom 1,6 mln sztuk.  Z danych Frost & Sullivan wynika, że w 2017 r. sprzedaż samochodów elektrycznych na świecie po raz pierwszy w historii przekroczyła granicę 1 mln egzemplarzy. Odnotowano wzrost o prawie 60 proc. r/r. – Od czterech lat Chiny pozostają największym rynkiem EV z udziałem w globalnej sprzedaży dochodzącym do 50 proc. Państwo Środka w ciągu kolejnej dekady utrzyma pozycję lidera. Na drugim miejscu znajduje się Europa, której udział wynosi ponad 25 proc. Kolejne miejsca zajmują Ameryka Północna (17,7 proc.), Japonia (4,5 proc.) oraz Korea Południowa (1,1 proc.) – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Według oceny Frost & Sullivan, pomiędzy 2022 a 2023 r. skumulowana sprzedaż samochodów zelektryfikowanych przekroczy granicę 10 mln sztuk, do 2025 r. 23 mln szt., natomiast ich łączny udział w rynku pojazdów pasażerskich sięgnie 22 proc.

„Dziennik Gazeta Prawna”: RODO już za kilka dni

„Dziennik Gazeta Prawna” zauważa, że choć unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych 2016/679 (RODO) zacznie być stosowane już w piątek, badania pokazują, że spora część przedsiębiorców nie wdrożyła wciąż nowych regulacji. Problem dotyczy szczególnie mniejszych firm – większe z obawy przed wysokimi karami zajęły się tym z wyprzedzeniem. „Dobra wiadomość dla przedsiębiorców jest taka, że jeśli zbierali zgody na przetwarzanie danych zgodnie z obowiązującymi zasadami, to zachowają one ważność. Było ryzyko ich ponownego zbierania. Zgodnie z art. 7 RODO, klient przed udzieleniem zgody powinien zostać poinformowany o prawie do jej cofnięcia. Polskie przepisy gwarantowały prawo do cofnięcia zgody, ale dotąd nie zobowiązywały do powiadamiania o tym klientów. Zgodnie ze stanowiskiem GIODO zgody pozostaną jednak ważne” – czytamy w dzienniku. – Dużym wyzwaniem będzie obowiązek zgłaszania naruszenia ochrony danych osobowych prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz osobom, których dane dotyczą. Wymaga to przygotowania odpowiednich procedur gotowości. Kiedy po 25 maja wydarzy się taki incydent, mechanizmy te będą musiały skutecznie zadziałać – zwraca uwagę Wojciech Dziomdziora, radca prawny z kancelarii Domański Zakrzewski Palinka. – Zgłoszenie naruszenia nie powinno skutkować sankcjami nakładanymi przez organ nadzorczy. Może jednak w konsekwencji prowadzić do pozwów cywilnych lub, co może być najbardziej bolesne, pogorszenia wizerunku przedsiębiorcy. Ten przykład pokazuje, że ochrona danych osobowych, a szerzej cyberbezpieczeństwo firmy to nie tylko zadanie dla informatyków i prawników, ale także dla PR-owców i przede wszystkim zarządów spółek – dodaje ekspert.

więcej Dziennik Gazeta Prawna z 22 maja 2018, s. B6

Nissan: Dobry wynik 2018 roku

Co dziesiąty crossover zarejestrowany w Polsce w pierwszych czterech miesiącach 2018 roku to Nissan – czytamy w komunikacie marki. Japoński producent odnotował 36,4 proc. wzrostu sprzedaży w segmencie w porównywaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.
W segmencie małych SUV-ów i crossoverów Nissan w pierwszych czterech miesiącach 2018 roku wyprzedza dwie inne marki na podium o kolejno ponad 1000 oraz 2000 egzemplarzy. W tym czasie na polskie drogi wyjechało 5598 crossoverów Nissana, co przekłada się na 10,45 proc. udziału w segmencie. – Tegoroczne wyniki sprzedaży to kontynuacja zeszłorocznych sukcesów, które umacniają naszą pozycję jako lidera w segmencie crossoverów na polskim rynku – komentuje Paweł Powalski, dyrektor komunikacji Nissan Sales CEE. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego od stycznia do kwietnia 2018 roku najlepiej sprzedającym się crossoverem w Polsce był Nissan Qashqai (3562 rejestracji).

„Rzeczpospolita”: Niezwykły krok Toyoty w Chinach

„Toyota postanowiła bezprecedensowo spełnić surowe w Chinach limity sprzedaży aut ekologicznych: w swych salonach będzie oferować e-auta marki chińskiego partnera GAC Motor, produkowane taniej według jego technologii” – pisze „Rzeczpospolita”. Dziennik wskazuje, że taki krok zapewni GAC dostęp do norm jakości, prestiżu i sieci sprzedaży Toyoty, a japońskiej firmie pozwoli w szybki sposób spełnić wymóg sprzedania w 2019 r. 10 proc. pojazdów przyjaznych dla środowiska, jaki przyjęły chińskie władze. „Toyota zamierza rozpocząć pod koniec roku sprzedaż GAC Toyota ix4, kompaktowego SUV-a na baterie, opartego na technologii Trumpchi GS4 chińskiego partnera, po dwóch latach pracy nad nim” – informuje dziennik. Nie wiadomo jeszcze, które podzespoły w ix4 będą pochodzić od Toyoty, ani też według jakich norm projektowano to auto.
Zgodnie z chińskim prawem od 2019 r. producenci muszą osiągnąć sprzedaż 10 proc. pojazdów z alternatywnym napędem: elektrycznych i hybryd plug-in. W 2020 r. ten limit sięgnie 12 proc. „Rzeczpospolita” zauważa, że ix4 zapewni Toyocie tańsze i szybsze dotrzymanie tych limitów. Świadczy też o chęci japońskiej firmy, by wejść na chiński rynek pojazdów na nową energię przed wypuszczeniem własnego e-auta w 2020 r.

ComplexPR: Andrzej Piaseczny z nowym autem od Lexus Kraków

Wokalista Andrzej Piaseczny odebrał niedawno nowe auto – Lexusa LS 500. Stało się to w czasie zorganizowanej przez salon Lexus Kraków ceremonii na lotnisku aeroklubowym w Pobiedniku Wielkim. Piosenkarz przyleciał na nią śmigłowcem, po czym samochód został odsłonięty podczas oryginalnego performance’u z udziałem modelki. – W salonie Lexus Kraków wszystkich traktujemy jak gości we własnym domu. To jest jeden z punktów tradycyjnej japońskiej gościnności zwanej Omotenashi. Dziś mieliśmy przyjemność przekazać nowy samochód Lexus LS panu Andrzejowi Piasecznemu. To nasz stały klient, który po raz kolejny wybrał auto naszej marki. Najważniejszym przeżyciem dla nabywcy jest wydanie samochodu. Zawsze jest to specjalna ceremonia, którą przygotowujemy indywidualnie dla każdego klienta i prezentujemy mu samochód w sposób niezwykły – powiedział Michał Okińczyc, dyrektor zarządzający Lexus Kraków.

Dealerski Przegląd Prasy: Polskie miasta ograniczą wjazd aut?

Miasta rozważają możliwość wprowadzenia stref czystego transportu. „Dziennik Gazeta Prawna” przypomina, że taksy za wjazd do stref czystego transportu dotyczyłyby większości samochodów. Zwolnieni z płacenia mają być tylko kierowcy aut elektrycznych i na gaz ziemny. W artykule czytamy, że wprowadzanie opłat najpewniej będzie możliwe już od wakacji. Poseł klubu Kukiz’15 Krzysztof Sitarski przeforsował poprawkę, która ograniczyła możliwość pobierania opłat do godzin 9–17. Według nowych zapisów opłaty będzie można wprowadzać w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Za godzinę kierowcy zapłacą najwyżej 2,50 zł (20 zł za całą płatną część dnia) – podaje dziennik.

Spółka 4Mobility oferująca usługę car sharingu dzieli się swoimi wynikami. W pierwszym kwartale tego roku użytkownicy 4Mobility wypożyczyli auta 22,1 tys. razy. W okresie od 1 kwietnia do 13 maja 2018 roku liczba zarejestrowanych kierowców aut 4Mobility wzrosła do 14,2 tys. – W okresie od 1 kwietnia do 13 maja 2018 roku, liczba zarejestrowanych użytkowników wzrosła o 47 proc. – mówi Paweł Błaszczak, prezes 4Mobility.

„Rzeczpospolita” informuje, że niemiecki sąd administracyjny potwierdził, że tamtejsze miasta mogą wprowadzić zakazy wjazdu dla starszych diesli w każdej chwili. „Te ograniczenia w swej intensywności nie wykraczają poza inne zakazy ruchu i zatrzymywania się uzasadnione wymogami prawa drogowego, z którymi zmotoryzowani mają zawsze do czynienia i które muszą akceptować”- stwierdził sąd.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Nowe pomysły na strefy czystego transportu

„Dziennik Gazeta Prawna” informuje o nowych rozstrzygnięciach dotyczących stref czystego transportu. Istotą pomysłu jest możliwość wprowadzenia przez miasta płatnego wjazdu do śródmieścia. Dziennik przypomina, że taksy za wjazd do stref czystego transportu dotyczyłyby większości samochodów. Zwolnieni z płacenia mają być tylko kierowcy aut elektrycznych i na gaz ziemny. W artykule czytamy, że wprowadzanie opłat najpewniej będzie możliwe już od wakacji. Możliwe, ale nie przesądzone. Miasta nie spieszą się bowiem do realizacji takich płatnych stref, szczególnie przed wyborami samorządowymi.

Sprawą stref zajmuje się Sejm. Poseł klubu Kukiz’15 Krzysztof Sitarski w czasie posiedzenia sejmowej Komisji ds. Energii i Skarbu Państwa przeforsował poprawkę, która ograniczyła możliwość pobierania opłat do godzin 9–17. „Według nowych zapisów opłaty będzie można wprowadzać w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców i tylko tam, gdzie istnieje zwarta, śródmiejska zabudowa. Za godzinę kierowcy zapłacą najwyżej 2 zł 50 gr (20 zł za całą płatną część dnia)” – dodaje dziennik.

Mimo, że ograniczenie ruchu aut nie jest popularnym rozwiązaniem, niektóre miasta przyznają, że są nim zainteresowane ze względu na korki i smog. – Jesteśmy zainteresowani strefami czystego transportu, ale decyzję o tym, czy je wprowadzić i w jakiej formie, podejmiemy po uchwaleniu odpowiednich ustaw i rozporządzeń – informuje Dariusz Nowak, szef biura prasowego krakowskiego magistratu.

więcej Dziennik Gazeta Prawna z 21 maja 2018, s. A4

Genesis PR: 4Mobility rośnie w siłę

Spółka 4Mobility odnotowuje coraz większe zainteresowanie usługą car sharingu. „W I kwartale tego roku użytkownicy 4Mobility wypożyczyli auta 22,1 tys. razy i pokonali nimi 212,9 tys. kilometrów. Całkowity czas spędzony w samochodach wyniósł 947 tys. minut. W okresie od 1 kwietnia do 13 maja 2018 roku, liczba zarejestrowanych kierowców aut 4Mobility wzrosła do 14,2 tys.” – można przeczytać w komunikacie firmy. – W okresie od 1 kwietnia do 13 maja 2018 roku, liczba zarejestrowanych użytkowników wzrosła o 47 proc. Kontynuujemy dynamiczną ekspansję na polskim rynku, realizujemy strategię wchodzenia do kolejnych miast oraz zawierania kolejnych partnerstw. Elastyczność usługi zapewnia kierowcom naszych samochodów komfort niezależność w poruszaniu się po mieście – mówi Paweł Błaszczak, prezes 4Mobility. Firma udostępnia 300 samochodów Hyundai, BMW i MINI w Warszawie oraz 30 samochodów Audi A3 i Audi Q3 w Poznaniu.

„Puls Biznesu”: Split payment coraz bliżej

Pierwszego lipca wejdą w życie przepisy wprowadzające tzw. mechanizm podzielonej płatności. 16 maja w Ambasadzie Brytyjskiej w Warszawie odbyła się debata na ten temat. Jak przekonywał Tadeusz Białek ze Związku Banków Polskich, nie będzie żadnych dodatkowych formalności ani regulaminów dotyczących nowej procedury. Mechanizm podzielonej płatności działa wprost z mocy ustawy i to po stronie banków pozostaje cała odpowiedzialność związana z przygotowaniem systemu do działania. Konta vatowskie firmom zostaną założone na dzień przed wejściem regulacji. Jak na split payment zareagują firmy? — Małe przedsiębiorstwa będą musiały lepiej się do tego przygotować. Ich poduszka finansowa nie jest wystarczająca do załatania ewentualnej luki w płynności — zauważył Krzysztof Rzepka, ekspert Euler Hermes.

Nowy mechanizm wpłynie także na liczbę dokonywanych przez firmy przelewów. — Każda faktura pociągnie automatycznie przelew vatowski, bo nie będzie można, jak teraz, dokonywać jednego przelewu za kilka faktur. Za to odbiorcy będą mieli sytuację bardziej komfortową, bo łatwo im będzie zidentyfikować każdy przelew — wyjaśnia Piotr Pinchinat-Miernik, ekspert Pekao. – Na pytanie, czy firmy są gotowe do wejścia w split payment, wiele z nich odpowiada, że nie będzie z tego korzystać. Ale to nie przedsiębiorca będzie o tym decydował, tylko jego kontrahent zdecyduje, w jakiej formule zapłaci — mówił Piotr Ciski, dyrektor zarządzający Sage.

Moto3m: Nowy salon Citroena w Rumi

Grupa JD Kulej przygotowuje salon dla Citroena. Do tego celu zaadoptowany zostanie obiekt, który dealer posiada już w Rumi. Dotychczas funkcjonowało tam przedstawicielstwo marki Peugeot. Planowany termin zakończenia prac modernizacyjnych to koniec maja. Z kolei regularna sprzedaż Citroenów w Rumi zakładana jest na czerwiec 2018 roku.

Money: Warsztaty samochodowe pod kreską

GUS przyjrzał się rentowności polskich przedsiębiorstw. Z danych urzędu wynika, że na 50 tys. przedsiębiorstw, nieco ponad 10 tys. było w ubiegłym roku na minusie. „Najwięcej deficytowych przedsiębiorstw jest w sektorze przemysłowym oraz w handlu i warsztatach samochodowych. W sumie w 2017 roku było ich ponad 5 tys. Wynikało to jednak głównie z faktu, że te sektory mają największe reprezentacje – po kilkanaście tysięcy podmiotów” – czytamy w artykule. Money wskazuje też, że największy wzrost niewypłacalności (o 43 proc. w skali roku) dotyczył firm transportowych. Z raportu wynika, że miały na to wpływ międzynarodowe regulacje prawne, stałe problemy z transportem na Wschód oraz walka o klienta objawiająca się koniecznością inwestycji w jakość obsługi przy zachowaniu niskiej marży.

Newseria, Wirtualny Nowy Przemysł: Elektromobilność napędzi gospodarkę

Newseria zwraca uwagę, że wraz z rozwojem elektromobilności zyska wiele gałęzi gospodarki. –Kiedy rynek elektromobilności w zakresie produkcji samochodów wejdzie w fazę rozwoju, skorzysta na tym wiele różnych gałęzi przemysłu, w tym oczywiście również informatyka. Nie patrzę na to w ten sposób, że powstanie jedna polska firma, która wytworzy wielką polską markę i będziemy konkurować z Mercedesem. Nie o to w tym chodzi. Chociażby przy produkcji czy wytwarzaniu podzespołów do samochodów elektrycznych może zarobić bardzo wiele polskich firm, a jeśli uda się stworzyć znaną polska markę, to znakomicie – mówi Roman Szwed, prezes zarządu Atende. Newseria wskazuje, że w samochodach elektrycznych będą potrzebne m.in. systemy informatyczne, które pozwolą rozliczyć na stacji usługę ładowania takiego auta. Samochodom na prąd potrzebna jest także inteligentna i w pełni sterowalna sieć dystrybucji energii w Polsce. O zwiększonym zapotrzebowaniu na energię dla aut elektrycznych pisze też Wirtualny Nowy Przemysł. – Aby osiągnąć efekt, jakiego spodziewają się przedstawiciele ministerstwa energii, czyli wypełnienie dolin zapotrzebowania na moc zapotrzebowaniem na ładowanie baterii, potrzebne będą inteligentne liczniki, które dadzą impuls ekonomiczny ludziom, aby faktycznie ładowali samochody w nocy. W przeciwnym razie możemy mieć taką sytuację, że pogorszymy sobie już istniejący problem z zapotrzebowaniem szczytowym na moc tj. ludzie wracający z pracy do domu zaraz po powrocie włączą w garażu wtyczkę do gniazdka i spowodują ,że zapotrzebowanie szczytowe na moc wzrośnie – wyjaśnia Kazimierz Rajczyk, dyrektor zarządzający sektorem energetycznym w ING Banku Śląskim

Z wyliczeń Cambridge Econometrics i Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych wynika, że do 2030 roku elektryfikacja transportu drogowego przyczyni się do stworzenia około 50,8 tys. nowych miejsc pracy oraz wzrostu polskiej gospodarki o 0,3 proc. Do 2050 roku ten wzrost może sięgnąć 1,1 proc.

newseria.plwnp.pl

„Rzeczpospolita”: Niemieckie miasta mogą zakazać diesli od razu

Niemiecki sąd administracyjny z Lipska potwierdził, że tamtejsze miasta mają prawo zakazać natychmiast wjazdu starszych diesli, aby dostosować poziom skażenia powietrza do unijnych norm. W uzasadnieniu naczelny sąd administracyjny z Lipska uznał, że nie powinno być okresów przejściowych dla wprowadzania takich zakazów. „Te ograniczenia w swej intensywności nie wykraczają poza inne zakazy ruchu i zatrzymywania się uzasadnione wymogami prawa drogowego, z którymi zmotoryzowani mają zawsze do czynienia i które muszą akceptować” – stwierdził sąd. „Rzeczpospolita” pisze, że natychmiastowy zakaz będzie dotyczyć wszystkich głównych dróg i odcinków dróg dla wszystkich pojazdów, które nie spełniają normy Euro-6. „Dla większych stref miejskich z głównymi i bocznymi ulicami sąd zalecił stopniowe wprowadzanie zakazów, zarzynając od samochodów z normą Euro-4., którą w 2009 r. zaczęto zastępować normą Euro-5” – czytamy w artykule.

Moto3m: „Noc Muzeów” u dealera Toyoty

Toyota Walder ponownie wzięła udział w ogólnopolskiej akcji “Noc Muzeów”. Akcja odbywająca się w tym roku w nocy z soboty na niedzielę (19-20 maja) zmieniła salon w Rumi w muzeum klasycznych modeli marki Toyota. Najliczniej reprezentowana była grupa modeli Celica. Klasyczne auta Toyoty można było oglądać przed salonem i w jego wnętrzu. „Dodatkowymi atrakcjami były pokazy japońskiej sztuki walki i samoobrony, występ gimnastyków pod wodzą olimpijczyka Leszka Blanika oraz wykład na temat napędów hybrydowych, stosowanych przez Toyotę” – czytamy w artykule.

Dealerski Przegląd Prasy: Niełatwy rynek aut na prąd

Skromny rynek aut na prąd mogą wesprzeć rządowe dopłaty, o których wspominał niedawno minister energii Krzysztof Tchórzewski. Miałyby one sięgnąć nawet kwoty 25 tys. złotych. – Obecnie mamy miękkie zachęty, właściciele samochodów elektrycznych mogą wjeżdżać na bus pasy, mogą też za darmo parkować. Jeżeli dodatkowo zostałaby wprowadzona dopłata do zakupu samochodów elektrycznych, to rynek bardzo by ruszył z miejsca, ale nie wiem, czy budżet by to udźwignął – mówi w rozmowie z Wirtualnym Nowym Przemysłem Krzysztof Bolesta, dyrektor ds. badań w Polityka Insight.

W naszym kraju władze dopiero rozważają dopłaty do zakupu elektrycznych samochodów, tymczasem w Rosji praktykują już państwowe wsparcie do zakupu „czterech kółek”. Jak czytamy w Interii, Ministerstwo Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej poinformowało o zakończeniu kolejnej tury dopłat do nowych samochodów. Z trwających przez cztery miesiące (styczeń-kwiecień 2018) programów „pierwszy samochód” i „samochód rodzinny” skorzystało blisko 86 tys. rosyjskich klientów.

Komisja Europejska przedstawiła propozycje dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa na drogach – pisze „Rzeczpospolita”. Bruksela proponuje, by nowe modele aut były obowiązkowo wyposażone w zaawansowane elementy bezpieczeństwa, takie jak system hamowania awaryjnego i utrzymywania pojazdu w pasie ruchu, wbudowany alkomat z blokadą zapłonu w przypadku stwierdzenia, że kierowca jest nietrzeźwy oraz czarne skrzynki.

„Rzeczpospolita”: Trudne początki polskiej e-motoryzacji

„Samochody na prąd na razie mają pod górkę” – stwierdza już w tytule artykułu piątkowa „Rzeczpospolita”. Rząd deklaruje, że e-mobilność jest ważna dla gospodarki, że zapowiedziano milion elektrycznych aut do 2025 roku. Z drugiej strony deklaracje nijak się mają do rzeczywistości. Dziennik zauważa, że w tej chwili zainteresowanie kupnem samochodu elektrycznego w Polsce jest niewielkie, brakuje infrastruktury do ładowania, nie ma także administracyjnych zachęt mogących stymulować rozwój tej części rynku.

Statystyki wskazują na rosnącą sprzedaż „elektryków”, ale dobre wyniki procentowe odnoszą się do bardzo niskiej bazy. – W I kwartale polscy nabywcy kupili niecałe 2 tys. aut elektrycznych i hybryd plug-in. Dla porównania, w Norwegii tylko w marcu sprzedano ich ponad 8 tys., a co drugi samochód z norweskiego salonu był autem elektrycznym lub hybrydowym z możliwością zewnętrznego ładowania – mówi Paweł Gos, prezes firmy Exact Systems. „Elektryki” kupują dziś zwykle firmy i to nierzadko ze względów wizerunkowych. „Jeśli przyjąć kryterium ekonomiczne, zakup przy obecnych cenach i ograniczonych możliwościach użytkowania nie opłaca się. Z wyliczeń Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL) wynika, że koszt użytkowania auta elektrycznego przez trzy lata jest aż o 45 proc. wyższy niż w przypadku pojazdu z silnikiem spalinowym” – czytamy w dzienniku.

„Rzeczpospolita” przypomina też, że opory wobec aut na prąd ma wiele firm. Z raportu KPMG przeprowadzonego wśród 900 przedstawicieli kadry zarządzającej, prezesów, dyrektorów, członków zarządów oraz menedżerów wynika, że w opinii ponad połowy z nich (55 proc.) rewolucja elektromobilności ostatecznie zakończy się porażką z uwagi na ograniczenia w dostępie do odpowiedniej infrastruktury ładowania.

Rząd początkowo nie planował dopłat do zakupu aut elektrycznych. Ostatnio zmienił jednak zdanie. Niedawno w Sejmie minister energii Krzysztof Tchórzewski mówił, że dopłaty do e-aut mogłyby obowiązywać już w przyszłym roku i wynieść do 25 tys. zł.

Wirtualny Nowy Przemysł: Elektromobilności potrzeba działania

Wirtualny Nowy Przemysł o polskiej elektromobilności rozmawia z Krzysztofem Bolestą, dyrektorem ds. badań w Polityka Insight. Jego zdaniem to, co cię dzisiaj w Polsce dzieje wokół elektromobilności, to więcej PR, a mniej realnego działania. – Spółki Skarbu Państwa deklarują dużo działań w zakresie elektromobilności, musimy poczekać na realne efekty – podkreśla Krzysztof Bolesta. Ministerstwo Energii chce wprowadzenia dopłat do zakupu samochodu elektrycznego; miałyby one sięgnąć nawet kwoty 25 tys. złotych. – Obecnie mamy miękkie zachęty, właściciele samochodów elektrycznych mogą wjeżdżać na bus pasy, mogą też za darmo parkować. Jeżeli dodatkowo zostałaby wprowadzona dopłata do zakupu samochodów elektrycznych, to rynek bardzo by ruszył z miejsca, ale nie wiem, czy budżet by to udźwignął – dodaje Krzysztof Bolesta.

SEAT: Nowa lokalizacja salonu w Szczecinie

Krotoski-Cichy, autoryzowany dealer samochodów marek z Grupy Volkswagen, otworzył nowy obiekt w Szczecinie, przy ul. Południowej 6. Realizacja inwestycji trwała szesnaście miesięcy. Nowy obiekt SEAT-a ma powierzchnię 544 mkw., z czego na ekspozycję samochodów przeznaczono 240 mkw. W salonie można prezentować do 9 pojazdów. W nowym obiekcie dostępna jest cała gama samochodów SEAT-a. – To szczególna inwestycja w sieć dealerską SEAT-a. Możemy z dumą ogłosić, że we wszystkich salonach marki w Polsce wprowadziliśmy już nowoczesną architekturę – przyjazną i komfortową dla klientów, a także podkreślającą dynamiczną naturę SEAT-a – mówi Jakub Góralczyk, kierownik ds. PR marki SEAT.

Wirtualny Nowy Przemysł: Coraz bliżej wodorowych stacji paliw

Na razie w Polsce nie ma infrastruktury do tankowania wodoru. Może się to jednak zmienić. „W wykazie prac legislacyjnych rządu ukazał się projekt zmian w Krajowych Ramach Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych. Zakłada on wprowadzenie do nich specyfikacji technicznych dla punktów ładowania wodoru” – pisze Wirtualny Nowy Przemysł. Odpowiedzialne za projekt Ministerstwo Energii chce, by rząd przyjął zmiany jeszcze w drugim kwartale 2018 r. W uzasadnieniu projektu napisano, że zakłada on wprowadzenie do Krajowych Ram Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych, specyfikacji technicznych dla punktów tankowania wodoru w stanie gazowym, urządzeń podłączających służących do tankowania wodoru w stanie gazowym w pojazdach silnikowych, czystości wodoru wydawanego przez punkty tankowania wodoru.

Interia: Rosja dopłaca do nowych aut

„Ministerstwo Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej poinformowało właśnie o zakończeniu kolejnej już tury dopłat do nowych samochodów. Z trwających przez cztery miesiące (styczeń-kwiecień 2018) programów „pierwszy samochód” i „samochód rodzinny” skorzystało blisko 86 tys. rosyjskich klientów” – czytamy w artykule. Program miał „rozruszać” tamtejszy moto-rynek i tak też zadziałał. Od stycznia do końca kwietnia sprzedaż nowych aut w Rosji przekroczyła już 545 tys. egzemplarzy, co w porównaniu rok do roku oznacza wzrost popytu aż o 20,5 proc. Zależnie od programu nabywcy mogli liczyć na dofinansowanie w wysokości 10 proc. ceny pojazdu lub preferencyjne kredyty i leasingi (państwo brało wówczas na siebie dużą część oprocentowania).

„Rzeczpospolita”: UE chce bezpieczniejszych aut

Komisja Europejska przedstawiła nowe propozycje mające pomóc lepiej zadbać o bezpieczeństwo kierowców i uczestników ruchu drogowego. „Bruksela proponuje, by nowe modele pojazdów były obowiązkowo wyposażone w zaawansowane elementy bezpieczeństwa, takie jak zaawansowany system hamowania awaryjnego i utrzymywania pojazdu w pasie ruchu, wbudowany alkomat z blokadą zapłonu w przypadku stwierdzenia, że kierowca jest nietrzeźwy, czarne skrzynki, pozwalające analizować przyczyny wypadków, kamery cofania i inne systemy wykrywania przeszkód z tyłu w przypadku samochodów osobowych” – pisze „Rzeczpospolita”.  Wskazane rozwiązania to część przedstawionego właśnie przez Komisję Europejską pakietu działań obejmujących transport i motoryzację, dzięki którym na drogach ma być bezpieczniej.  – Aż 90 proc. wypadków drogowych spowodowanych jest błędem człowieka. Nowe obowiązkowe zabezpieczenia, które dziś proponujemy, spowodują zmniejszenie liczby wypadków i utorują drogę ku wprowadzeniu w przyszłości połączonych z siecią i zautomatyzowanych pojazdów bez kierowców – przekonuje Elżbieta Bieńkowska, komisarz do spraw rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP.

Dealerski Przegląd Prasy: Elektromobilność potrzebuje pomocy państwa

„Fleet” przygląda się rynkowi pojazdów elektrycznych w Europie i w Polsce. Z danych European Alternative Fuels Observatory wynika, że w ubiegłym roku w krajach Unii Europejskiej zarejestrowano blisko 217 tys. nowych aut elektrycznych. W Polsce chętnych na „elektryki” jest ciągle niewielu. Udział w rynku samochodów z silnikiem elektrycznym w naszym kraju wynosi jedynie 0,2 proc. – W porównaniu do Francji, Niemiec czy Norwegii branża motoryzacyjna w Polsce jest regulowana w niewielkim stopniu. Przede wszystkim brakuje nam regulacji dotyczących elektromobilności, w tym zachęt, które przekonałyby Polaków do zakupu aut elektrycznych, które dziś są jeszcze znacznie droższe od tych z silnikami tradycyjnymi. Jest to obszar, w którym bez większego zaangażowania państwa nie osiągniemy sukcesu – mówi Olga Plewicka, ekspert ds. sektora motoryzacyjnego, DNB Bank Polska SA.

W elektromobliność coraz bardziej angażuje się PKN ORLEN. Koncern rozszerza program budowy punktów ładowania samochodów elektrycznych. Wytypował w tym celu łącznie 150 stacji paliw, położonych w miastach i przy trasach tranzytowych. W  pierwszym etapie pilotażu, do końca 2019 roku, zostanie uruchomionych około 50 szybkich punktów ładowania.

Unia Europejska prowadzi dialog z USA w celu uzyskania wyłączenia spod wyższych ceł na stal i aluminium – zapewnia unijna komisarz odpowiedzialna za handel Cecilia Malmström. W wywiadzie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” komisarz przyznaje, że nie wiadomo w tej chwili, czy uda się dojść do porozumienia z USA, tak, by wyższe taryfy nie zostały wprowadzone. – Taryfy mają wejść w życie od 1 czerwca tego roku. Mam nadzieję, że do tego czasu znajdziemy rozwiązanie. W międzyczasie oczywiście przygotowujemy się do podjęcia własnych działań, w tym również związanych z cłami – mówi Malmström.

„Fleet”: Dużo do nadrobienia w zakresie elektromobilności

Z danych European Alternative Fuels Observatory wynika, że w ubiegłym roku w krajach Unii Europejskiej zarejestrowano blisko 217 tys. nowych aut elektrycznych. Tymczasem w naszym kraju takich aut jest ciągle bardzo mało. – Udział samochodów z silnikiem elektrycznym w Polsce wynosi jedynie 0,2 proc. Dla porównania w Niemczech i Francji jest to odpowiednio 1,6 i 1,8 proc. Na tym tle wybijają się państwa skandynawskie, w tym przede wszystkim Norwegia, gdzie udział aut elektrycznych pod koniec ubiegłego roku sięgnął aż 35 proc. – mówi Olga Plewicka, ekspert ds. sektora motoryzacyjnego w DNB Bank Polska SA.

Z raportu DNB i PwC „Kierunki 2018″ wynika, że na rozwój elektromobilności znaczący wpływ mają polityka i regulacje państwa. W Norwegii aspekty regulacyjne w postaci silnych zachęt podatkowych przewidzianych dla nabywców aut elektrycznych miały znaczenie decydujące. Liczyło się także coś innego. – Trzeba jednak pamiętać o relatywnej zamożności, zarówno społeczeństwa, jak i państwa norweskiego. Jest to bowiem czynnik pozaregulacyjny, który w znaczący sposób ułatwił zbudowanie infrastruktury niezbędnej do wygodnego korzystania z samochodów elektrycznych. Istotne znaczenie ma też pochodzenie i niska cena używanego w Norwegii prądu – mówi Olga Plewicka. Polska także postanowiła wesprzeć rozwój elektromobilności, jednak zdaniem Plewickiej potrzeba większego zaangażowania. – Z naszego raportu wynika, że w porównaniu do Francji, Niemiec czy Norwegii branża motoryzacyjna w Polsce jest regulowana w niewielkim stopniu. Przede wszystkim brakuje nam regulacji dotyczących elektromobilności, w tym zachęt, które przekonałyby Polaków do zakupu aut elektrycznych, które dziś są jeszcze znacznie droższe od tych z silnikami tradycyjnymi. Jest to obszar, w którym bez większego zaangażowania państwa nie osiągniemy sukcesu – podsumowuje Olga Plewicka.

PKN ORLEN: Orlen planuje ładowarki

PKN ORLEN informuje, że rozszerza program budowy punktów ładowania samochodów elektrycznych. Koncern wytypował w tym celu łącznie 150 stacji paliw, położonych zarówno w miastach, jak i przy trasach tranzytowych. W  pierwszym etapie pilotażu, do końca 2019 roku, zostanie uruchomionych około 50 szybkich punktów ładowania. – Zdecydowaliśmy się na rozszerzenie programu pilotażowego i blisko dwukrotne zwiększenie liczby planowanych stacji. Nie jest to jednak nasze ostatnie słowo, ponieważ analizujemy rozwój rynku w tym obszarze  i w dalszej perspektywie dostrzegamy możliwości  jeszcze intensywniejszego zaangażowania w rozwój  elektromobilności – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN ORLEN. 

Firma deklaruje też, że nie przerzuci kosztów opłaty emisyjnej na kierowców i „traktuje ją jako inwestycję wspierającą budowę rynku paliw alternatywnych”.

W ramach realizowanego projektu pilotażowego do 2019 roku kierowcy samochodów elektrycznych będą mieli możliwość przejechania całej Polski głównymi szlakami komunikacyjnymi, ładując swoje pojazdy na stacjach ORLEN – czytamy w komunikacie firmy. Szybkie stacje ładowania o mocy 50 i 100 kW zostaną zrealizowane przez firmy wyłonione w finalizowanym właśnie postępowaniu przetargowym. Planowane punkty ładowania mają obsługiwać wszystkie typy pojazdów elektrycznych oferowane na rynku europejskim.

Inchcape Motor Polska: Nowy zakład blacharsko-lakierniczy

W zeszłym roku Poznań stał się centralnym punktem inwestycji brytyjskiego koncernu Inchcape Motor. Po otwarciu największego salonu BMW w Wielkopolsce Inchcape zaprezentował w kwietniu swój drugi projekt – duży i nowoczesny zakład blacharsko-lakierniczy. Nowy warsztat blacharsko-lakierniczy znajduje się na działce sąsiadującej z wybudowanym w zeszłym roku salonem BMW i MINI, usytuowanym przy drodze krajowej nr 92 (Swadzim). Blacharnia BMW Inchcape posiada dwie kabiny lakiernicze, cztery stanowiska przygotowawcze oraz pięć stanowisk blacharskich, zajmując łączną powierzchnię 1500 m2.

W komunikacie czytamy, że poznańska inwestycja jest największym tego typu obiektem w Wielkopolsce. Zakład posiada m. in. nowoczesne kabiny lakiernicze Blowtherm, poczwórną strefę przygotowawczą, system myjący i destylujący Dester, stanowisko do natrysków próbnych oraz ramy naprawcze z systemami pomiarowymi Car-O-Liner. Zespół serwisowy BMW Inchcape Poznań został w tym roku zwycięzcą w konkursie lakierniczym BMW ColorSystem.

Interia: Prezydent zatwierdził jazdę bez dokumentów

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. Nowela ma wejść w życie 4 czerwca. Zgodnie z nią kierowcy nie będą musieli mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego i papierowego ubezpieczenia OC. „Nowela przewiduje, że system CEPiK 2.0 będzie wdrażany stopniowo – w miarę jak kolejne jego funkcjonalności będą przygotowywane i przetestowane. Jak tłumaczył wcześniej w Sejmie wiceminister cyfryzacji Karol Okoński, etapowe podejście do CEPiK 2.0 ma na celu eliminację ryzyk związanych z jednoczesnym uruchomieniem wszystkich funkcjonalności systemu. O uruchamianiu kolejnych elementów informować będzie z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem Minister Cyfryzacji w specjalnym komunikacie” – pisze Interia. Ukończenie prac nad nowym CEPiK-iem może potrwać nawet… kilka lat.

„Dziennik Gazeta Prawna”: UE prowadzi dialog ws. ceł

„Dziennik Gazeta Prawna” publikuje wywiad z Cecilią Malmström, unijną komisarz ds. handlu. Rozmowa dotyczy relacji handlowych na linii UE-USA i możliwości zablokowania wyższych ceł na stal i aluminium w USA. – Mamy nadzieję, że uda nam się uniknąć wojen handlowych. Jesteśmy w stałym dialogu z krajami, na które te cła mogą mieć największy wpływ. Oczywiście jesteśmy zdania, że nie powinny one dotyczyć Unii Europejskiej. Nasz eksport stali i aluminium nie jest zagrożeniem dla wewnętrznego bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych. Dlatego Unia powinna być z nich całkowicie i bezwarunkowo wyłączona. O tym rozmawiamy z amerykańskimi partnerami. Wojny handlowe są złe i bardzo trudno je wygrać – mówi komisarz. Przyznaje przy tym, że nie wiadomo w tej chwili, czy uda się dojść do porozumienia w USA tak, aby wyższe taryfy nie zostały wprowadzone. – Taryfy mają wejść w życie od 1 czerwca tego roku. Mam nadzieję, że do tego czasu znajdziemy rozwiązanie. W międzyczasie oczywiście przygotowujemy się do podjęcia własnych działań, w tym również związanych z cłami – mówi Malmström. W razie braku porozumienia z USA, Unia przygotowuje „działania ochronne”. – W przypadku Stanów Zjednoczonych mamy już długą listę produktów – zawierającą setki pozycji – które mogą być objęte wyższymi taryfami. Od towarów spożywczych po dobra z branży technologicznej, sprzęt maszynowy. Lista jest uzgodniona w ramach całej unijnej „28”. Współpracujemy w tym zakresie bardzo ściśle nie tylko z wszystkimi krajami członkowskimi, robimy to również w pełnej zgodności ze Światową Organizacją Handlu. Nadal mam nadzieję, że nie będziemy musieli nic robić, ale jeśli zajdzie taka konieczność, to jesteśmy gotowi – zapowiada komisarz ds. handlu.

więcej Dziennik Gazeta Prawna z 17 maja 2018, s. A18

Wirtualne Media: Slow Road by Mazda

Mazda chce inspirować do odkrywania najpiękniejszych, często mało popularnych zakątków Polski za pomocą projektu Slow Road by Mazda. Wirtualne Media informują, że nowa odsłona strony internetowej Slow Road by Mazda (działająca pod adresem slowroad. pl) jest narzędziem do wyszukiwania miejsc noclegowych oraz tras jednodniowych i weekendowych, zgodnych z filozofią „slow”. Trasy znajdujące się na stronie Slow Road by Mazda mają gwarantować przeżycie przygody w duchu niespiesznej jazdy skoncentrowanej na przyjemności.

Dealerski Przegląd Prasy: Daleka droga do upowszechnienia „elektryków”

„Menadżer Floty” publikuje rozmowę z Grzegorzem Szymańskim, dyrektorem generalnym Arval Polska i nowym prezesem Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Jednym z jej tematów są auta elektryczne. – Zachęty do zakupu tego typu pojazdów są wciąż na zbyt niskim poziomie. Jeśli elektryczna wersja danego modelu kosztuje 130 000 zł, a spalinowa 60 000 zł, to zniesienie 3,1 proc. akcyzy na zakup pojazdu na prąd nie przekona polskiego przedsiębiorcy do samochodu elektrycznego – uważa Szymański.

Tymczasem producenci rozszerzają gamy elektrycznych modeli. Do wprowadzenia pierwszego całkowicie elektrycznego modelu przygotowuje się Mercedes. Będzie nim SUV o nazwie EQC.  Premiera modelu ma odbyć się latem 2018 roku. W salonach Mercedes EQC pojawi się na początku 2019 roku.

„Rzeczpospolita” pisze, że OC tanieje, choć nic tego nie zapowiadało. Po uchwale Sądu Najwyższego przyznającej prawo do zadośćuczynienia z ubezpieczenia OC sprawcy wypadku bliskim osób, które na skutek czynu niedozwolonego doznały ciężkiego i trwałego uszczerbku na zdrowiu, można spodziewać się podwyżki składek. – Należy raczej oczekiwać wzrostu cen na rynku, dlatego nie zakładamy w najbliższej perspektywie obniżania stawek OC dla ubezpieczeń oferowanych pod markami Ergo Hestii – deklaruje Arkadiusz Bruliński, rzecznik prasowy ubezpieczyciela.

„Menadżer Floty”: Mało zachęt dla aut na prąd

„Menadżer Floty” publikuje rozmowę z Grzegorzem Szymańskim, dyrektorem generalnym Arval Polska i nowym prezesem Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Jednym z jej tematów są perspektywy dla aut na prąd w Polsce. – Zachęty do zakupu tego typu pojazdów są wciąż na zbyt niskim poziomie. Jeśli elektryczna wersja danego modelu kosztuje 130 000 zł, a spalinowa 60 000 zł, to zniesienie 3,1 proc. akcyzy na zakup pojazdu na prąd nie przekona polskiego przedsiębiorcy do samochodu elektrycznego – uważa Szymański. Jego zdaniem w obecnym kształcie ustawa o elektromobilności będzie mieć wpływ na decyzje sektora publicznego czy rozwój infrastruktury, ale raczej nie przyczyni się w krótkiej perspektywie czasowej, czyli roku czy dwóch lat, do znaczącego wzrostu liczby samochodów elektrycznych we flotach przedsiębiorstw.

W 2017 r. branża wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce zanotowała najwyższy w ostatnich 6 latach poziom wzrostu – 13,1 proc. r/r. „Menadżer Floty” pyta o prognozy na obecny rok. – Wprawdzie nie mamy jeszcze danych za pierwszy kwartał, ale sytuacja ekonomiczna jest na tyle dobra, a liczba rejestracji nowych samochodów na tyle duża, że możemy zakładać wzrost przekraczający 10 proc. Trudno teraz powiedzieć, czy branża urośnie o 11 proc. czy 13 proc., ale utrzymamy dwucyfrowe tempo wzrostu. Jedyną przeszkodą mogą być dostawy nowych samochodów. Zmiany w normach emisji spalin powodują pewne perturbacje. Duże dostawy mogą ulec przesunięciu na rok następny – mówi Szymański.

Miesięcznik „Dealer”: Wzrost odkupu aut od klientów o 240 proc. – to możliwe!

O tym, jak ważnym obszarem działalności dealerstwa mogą być samochody używane, już nikogo nie trzeba przekonywać. Podczas konferencji Dealer Kongres Michał Wąsik opowie, jak udaje się podnieść wskaźnik odkupów w salonie o 240 proc. i skrócić rotację zapasów ze 120 na 47 dni. Wszystko to na rzeczywistych przykładach polskich dealerów. Zapowiedź wideo tego wystąpienia można obejrzeć tutaj.

Michał Wąsik jest dyrektorem biura ASE Global w Polsce, odpowiedzialnym także za rynek w Czechach i na Słowacji. Ekspertem w dziedzinie Business Management rynku motoryzacyjnego. Swoje doświadczenie zdobywał, wdrażając nowoczesne systemy raportowania finansowego dla dealerów samochodowych. W czasie realizacji tych projektów pracował z dealerami z całej Europy. Obecnie prowadzi liczne kursy z zakresu zarządzania wskaźnikowego stacją dealerską – dedykowane właścicielom stacji oraz kierownikom poszczególnych działów. ASE Global to jedna z czołowych firm świadczących usługi dla rynku motoryzacyjnego. Działa w 34 krajach świata. Doradza dealerom, importerom i producentom samochodów i motocykli.

więcej Miesięcznik „Dealer”
Strona 1 z 15212345...102030...Ostatnia »