Wydarzenia

współpraca:

Dealerski Przegląd Prasy: Będzie nowy Lexus w Gdańsku

Na początek garść wiadomości z Trójmiasta. Jak podaje lokalny portal motoryzacyjny Moto3m. pl, w Gdańsku ruszyły prace budowalne przy nowym salonie Lexusa firmy Anro-Trade. W przystosowywanym budynku najpierw mieścił się sklep Media Markt, później został wynajęty przez spółkę Fota-Groblewski, a na początku przyszłego roku będzie w nim nowy salon Lexusa. Portal pisze też o nowym kontrakcie flotowym Grupy JD Kulej. Firma podpisała umowę na dostawę Peugeotów dla korporacji taksówkowej STAXi 3City.

„Nowa opłata emisyjna od paliw stała się faktem. A wprowadza ją podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę znowelizowana ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych” – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”. Pieniądze uzyskane dzięki daninie mają pomóc sfinansować projekty związane z elektromobilnością. Autorzy pomysłu twierdzą, że kierowcy nie odczują podwyżek cen paliw, ale analitycy rynku twierdzą, że będzie dokładnie odwrotnie.

Jesteśmy na dobrej drodze, by import używanych samochodów przekroczył w tym roku pułap miliona aut – pisze na swojej stronie internetowej Instytut Samar. Do tej pory miało to miejsce trzy razy – w 2007, 2008 i 2016 roku. Jeśli dodamy do tego rekordowe wyniki polskiego rynku sprzedaży nowych aut – można spodziewać się korków.

Moto3m: Anro-Trade buduje nowy salon Lexusa w Gdańsku

W Gdańsku przy Alei Grunwaldzkiej 270 rozpoczęły się pierwsze prace budowlane przy adaptacji istniejącego budynku na potrzeby nowej stacji dealerskiej marki Lexus – pisze Moto3m. pl. Jego właścicielem jest firma Anro-Trade, która posiada salony Toyoty w Rumi i Chwaszczynie oraz stację Lexusa w Gdyni Orłowie. „Budynek, w którym kiedyś mieścił się sklep Media-Markt należy do Uniwersytetu Gdańskiego i został wynajęty w 2015 roku przez spółkę Fota-Groblewski, która chciała wybudować tam swój salon Volkswagena. Prace budowlane nigdy jednak się tam nie rozpoczęły, a przez zły stan budynku zalaniu uległy składowane tam samochody” – czytamy w artykule. Przewidywany termin zakończenia prac i oddania budynku do użytku to początek przyszłego roku.

Moto3m: Grupa JD Kulej z dużym kontraktem z firmą taksówkarską

Trójmiejska firma JD Kulej podpisała kontrakt z korporacją taksówkową STAXi 3City – podaje lokalny portal motoryzacyjny Moto3m. pl. Umowa przewiduje dostarczenie 15 aut marki Peugeot. W planach jest również dołączenie do floty Citroenów C-Elysse, także dostarczonych przez dealera z Pomorza. – W naszych dalszych planach są także większe auta obu marek, ale nie wykluczamy również zakupów KIA Ceed od Grupy JD Kulej. Przed podjęciem tej współpracy rozmowy prowadziliśmy między innymi z dealerem Plichta, odnoście do aut marki Skoda i SEAT, z firmą Fiat SCHEWE, Kia K&K Wojtanowicz, Peugeot Intervapo oraz Citroen ASO 11. Jednak to w salonie JD Kulej poczuliśmy zainteresowanie podjęciem współpracy, pełen profesjonalizm obsługi i zaangażowanie w nasz projekt – zdradza Jakub Sobiecki, właściciel STAXI. Przewoźnik ma ambitne plany, bowiem zakłada w najbliższych latach rozszerzenie floty pojazdów premium do 160 aut, a floty aut ekonomicznych – do 200-250. Auta mają być systematycznie wymieniane, co 3-4 lata. – Zawsze staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i zawsze cieszymy się, kiedy efekty naszej pracy są widoczne przy realizacji tak dużych projektów. Działając jako Grupa, mamy możliwość oferowania kompleksowych rozwiązań w zakresie dostawy pojazdów do klientów, którzy chcą zbudować różnorodną flotę – skomentował Jakub Gołębiewski z Grupy JD Kulej.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Rząd wprowadza zmiany w prawie i nową opłatę emisyjną

„Nowa opłata emisyjna od paliw stała się faktem. A wprowadza ją podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę znowelizowana ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych” – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”. Sama opłata wyniesie 80 zł od każdego tysiąca litrów paliwa, który trafi na polski rynek. Pieniądze pozyskane w ten sposób w 85 proc. mają trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w 15 proc. do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. – Wprowadzenie opłaty emisyjnej, którą zakłada projekt noweli o biopaliwach, nie spowoduje wzrostu cen paliw na rynku; zdecydowały się na to państwowe spółki paliwowe, kosztem niewielkiego zmniejszenia swojej rentowności – obiecał minister energii Krzysztof Tchórzewski. Eksperci spodziewają się jednak podwyżek. – To niemożliwe, aby wprowadzenie nowej opłaty emisyjnej nie odbiło się na cenach paliw. Z punktu widzenia konsumentów oznacza to w praktyce podniesienie obciążeń podatkowych na paliwach, czyli wzrost podatków, a w efekcie wzrost cen na stacjach. Już dzisiaj w cenie paliwa jest akcyza, opłata paliwowa, opłata zapasowa i VAT. Teraz ma dojść opłata emisyjna. Tak więc może nie od razu w dniu wejścia nowej ustawy, ale w dalszej perspektywie także państwowe koncerny paliwowe przeniosą koszt opłaty na kupujących paliwa. I ostatecznie za finansowanie elektromobilności na pewno kierowcy zapłacą przy dystrybutorze – oceniła w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” Urszula Cieślak, dyrektor marketingu BM Reflex, firmy konsultingowej z rynku paliw.

Samar: Import: pół miliona w pół roku

Import aut jest bardzo wysoki i zmierza w kierunku miliona sztuk na koniec roku – pisze na swojej stronie Instytut Samar, analizując dane dotyczące importu za pierwsze półrocze. Przez ostatnie sześć miesięcy Polacy zaimportowali 497 782 samochody, o 8,2 proc. więcej niż w tym samym okresie rok temu. W samym czerwcu w kraju pojawiły się 84 597 używane samochody z zagranicy (+3,2 proc. r/r). „Dane historyczne z ostatnich kilkunastu lat pokazują, że w drugiej połowie roku sprowadzamy średnio 51% wyniku rocznego, co oznacza, że w 2018 roku liczba sprowadzonych samochodów używanych może przekroczyć 1 mln sztuk. Do tej pory „udało się” to 3 razy – w 2007, 2008 i 2016 roku. Ten rok wyróżnia się jednak na tle pozostałych. O ile sam import nie przekroczy rekordowego rezultatu z 2008 roku (1 169 778 sztuk), to jednak po dodaniu prognozowanego wyniku na rynku samochodów nowych (nawet 600 000 sztuk) na polskich drogach może pojawić się rekordowo dużo – 1 600 000 aut” – czytamy w analizie.

Średni wiek importowanego auta to obecnie 11 lat i 6 miesięcy. Coraz większym zainteresowaniem, nie tylko wśród samochodów nowych, cieszą się marki koreańskie, które odnotowały wzrost na poziomie 22,9 proc. – zauważa Samar.

„Puls Biznesu”: Chiny działają jak elektromagnes

„Europejscy producenci samochodów inwestują siedem razy więcej w produkcję pojazdów elektrycznych w Chinach niż w Europie” – pisze „Puls Biznesu”. W ubiegłym roku Chiny pozyskały 21,7 mld euro inwestycji w produkcję pojazdów elektrycznych (EV). W tym samym czasie do Europy trafiło jedynie 3,2 mld euro — wynika z publicznych danych europejskich producentów samochodów, opracowanych przez Transport & Environment (T&E). „Główną siłą napędową inwestycji są chińskie regulacje, wymagające od producentów samochodów wytwarzania pojazdów elektrycznych na miejscu. Takich regulacji w Europie nie ma. W ramach chińskiej polityki wspierania pojazdów przyjaznych środowisku (o napędzie elektrycznym i hybrydowym) ustanowiono dla producentów taki cel sprzedażowy, który przełoży się na ich około 4-procentowy udział w całkowitej sprzedaży aut w 2020 r. Tymczasem Komisja Europejska (w listopadzie 2017 r. ) zaproponowała nowe cele redukcji emisji CO 2 dla samochodów: o 15 proc. w 2025 i 30 proc. w 2030 r. Nie wyznaczyła natomiast celu sprzedażowego pojazdów o zerowej emisji” – czytamy w artykule.

Najwięcej zainwestował w Chinach Volkswagen – 10 mld euro. Trochę mniej wyłożył alians Nissan-Renault – 8 mld euro. — Jako Polska szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę na to, jak regulacje państwowe potrafią wzmocnić perspektywiczną produkcję i napływ kapitału, jak kreują miejsca pracy, a jednocześnie sprzyjają środowisku. Przykład ten jest istotny również w kontekście przyszłości produkcji autobusów elektrycznych w Polsce, branży tak dobrze się zapowiadającej i już odnoszącej wymierne sukcesy — komentuje dla „Pulsu Biznesu” Piotr Skubisz z Instytutu Spraw Obywatelskich INSPRO.

więcej Puls Biznesu z 19.7 str. 20

Dealerski Przegląd Prasy: Dobre prognozy dla polskiego rynku

Z prognoz analitycznej firmy Exact Systems wynika, że roczna sprzedaż nowych samochodów osobowych wyraźnie przekroczy w tym roku 500 tys. sztuk. Według ekspertów liczba rejestracji nowych aut może sięgnąć poziomu 530-550 tys. sprzedanych aut – podaje Wirtualny Nowy Przemysł. Chociaż na jeden nowy samochód osobowy przypada prawie sześć używanych.

Tygodnik „Polityka” pisze w aktualnym wydaniu o wojnach handlowych Donalda Trumpa. Prezydent USA grozi dziesięciokrotną podwyżką ceł na europejskie samochody – co odbije się przede wszystkim na Niemczech, ale też na Polsce. Według szacunków niemieckiego instytutu IFO cła na samochody mogą Polskę kosztować 150 mln euro rocznie, czyli 0,04 naszego proc. PKB – czytamy w „Polityce”.

Tesla dostarczyła klientom w USA już 200 tys. samochodów, a to oznacza, że producent zostanie pozbawiony ulgi podatkowej, z której korzystali kupujący. Od 1 stycznia 2019 ulga, która obecnie wynosi 7500 dolarów, zmaleje o połowę.

Wirtualny Nowy Przemysł: Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce w 2018 r. przekroczy 500 tys.

Dobre prognozy dla polskiego rynku. „Z prognoz firmy Exact Systems wynika, że roczna sprzedaż nowych samochodów osobowych przekroczy w 2018 roku 500 tys. sztuk i może sięgnąć poziomu 530-550 tys. sprzedanych aut” – podaje Wirtualny Nowy Przemysł.

Z polskich salonów w pierwszym półroczu br. wyjechało ponad 273 tys. nowych samochodów osobowych, o 10,5 proc. więcej niż rok temu. Rynek rośnie już 39. miesiąc z rzędu, a sprzedaż nowych osobówek w czerwcu okazała się najlepszym wynikiem tego miesiąca od lat. – Kolejny miesiąc i kolejny rekord. W czerwcu odnotowaliśmy najlepszy wynik tego miesiąca w historii. To wskazuje na stabilną sytuację na rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych, która w naszej opinii powinna utrzymać się w drugiej części roku. Jednak warto przyjrzeć się bliżej strukturze nabywców nowych aut, która od wielu lat jest zdominowana przez firmy i niewiele w tym obszarze się zmienia – komentuje Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems. W pierwszym półroczu 2018 r. tylko co trzecia nowa osobówka była kupiona przez konsumenta, w czerwcu co czwarta. Większość klientów indywidualnych wciąż wybiera samochody używane. Na jedną nową osobówkę zarejestrowaną przez konsumenta przypada prawie sześć używanych – podaje Wirtualny Nowy Przemysł.

„Polityka”: Motoryzacyjna wojna Trumpa zaszkodzi Polsce?

Tygodnik „Polityka” pisze w aktualnym wydaniu o wojnach handlowych Donalda Trumpa. Fragment artykułu poświęcony jest zapowiedziom ceł, jakie prezydent USA zapowiada dla europejskich samochodów. Dla Trumpa groźba podwyżek danin jest argumentem w twardych rozmowach z Niemcami, ale – pisze „Polityka” – ewentualna podwyżka ceł odbije się także na Polsce. „Na razie wynoszą one zaledwie 2,5 proc., ale Trump chce je podwyższyć do 25-30 proc. Dotknie to przede wszystkim producentów aut klasy premium (BMW, Volkswagen i Daimler), którzy co prawda mają swoje fabryki w Stanach, ale też wiele samochodów do USA eksportują. W efekcie ceny na tym rynku wzrosną, popyt zapewne spadnie. Gorzej, że na tych celnych przepychankach na pewno straci także Polska, jako liczący się poddostawca dla niemieckiego sektora motoryzacyjnego” – czytamy w artykule. Według szacunków niemieckiego instytutu IFO cła na samochody mogą Polskę kosztować 150 mln euro rocznie, czyli 0,04 proc. PKB. Rzecz jasna dużo bardziej cła odczują Niemcy (strata 0,16 PKB), ale najbardziej stracą na nich Węgrzy, którzy są wręcz uzależnieni od niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. W ich przypadku strata wyniosłaby aż 0,2 proc. PKB.

Porsche: Porsche rośnie w Polsce

Firma Porsche ma za sobą najlepsze pierwsze półrocze w swojej historii, zarówno w ujęciu globalnym, jak i na polskim rynku – podaje importer w komunikacie. Od stycznia do czerwca 2018 r. w naszym kraju zarejestrowano 885 nowych sportowych samochodów Porsche, o 26,4 proc. więcej niż w pierwszym półroczu poprzedniego roku. Oznacza to, że sprzedaż Porsche w Polsce rośnie znacznie dynamiczniej od całego rynku motoryzacyjnego, a nawet od segmentu marek premium. Motorem wzrostu rejestracji Porsche w Polsce jest przede wszystkim nowa generacja Cayenne. Sportowy SUV, dostępny w wersjach benzynowych oraz hybrydowej, w swojej najnowszej odsłonie błyskawicznie zyskał uznanie polskich klientów. W I półroczu tego roku znalazł 231 nabywców – ponad dwukrotnie więcej niż w tym samym okresie 2017 r. (+104,4 proc.). Rośnie sprzedaż także modelu Panamera (180 szt. w I półroczu, +38,5 proc. r/r). Liderem gamy modelowej pozostaje SUV Macan, chociaż jego sprzedaż akurat spadła – o 13,5 proc., do 289 sztuk.

„Rzeczpospolita”: Wielkie przejęcie na rynku dystrybucji polis

„Największy fundusz private equity Enterprise Investors obejmie 38 proc. akcji spółki Unilink, największej multiagencji na rynku pośrednictwa ubezpieczeniowego w Polsce” – podała wczoraj na swojej gospodarczej „jedynce” „Rzeczpospolita”. Nie ujawniono wartości tej transakcji. – Spotykaliśmy się ze spółką Unilink przez kilka lat. Parę miesięcy temu wspólnie doszliśmy do wniosku, że warto byłoby coś razem zrobić w oparciu o model prowadzenia przez nich tego biznesu oraz nasze pieniądze i know-how inwestorskie – mówi Dariusz Prończuk, partner zarządzający w Enterprise Investors.

Unilink chce rozszerzać sieć sprzedaży ubezpieczeń. Dziś pośrednik ma 10,5 tys. agentów, a to oznacza, że współpracuje z nim co drugi agent ubezpieczeniowy w Polsce. Firma zapowiada, że w ciągu trzech następnych lat powiększy liczbę agentów do 13 tysięcy. – W Polsce sprzedają się przede wszystkim ubezpieczenia obowiązkowe – OC komunikacyjne i ubezpieczenia, które z różnego powodu muszą być przez klienta kupowane, choćby ubezpieczenie mieszkania do kredytu hipotecznego. Wierzymy, że wraz ze wzrostem PKB i świadomości klienci będą się coraz chętniej ubezpieczać. To już się zresztą dzieje – mówi Igor Rusinowski, prezes zarządu Unilink.

więcej Rzeczpospolita z 18.7 str. A17

„Rzeczpospolita”: Tesla w USA: 200 tys. dostarczonych aut i… kłopot

Tesla awansowała do grupy dużych producentów aut. Tesla dostarczyła klientom w USA już 200 tys. aut. To oznacza, że przestanie korzystać z pełnej ulgi podatkowej dla kupujących. „Pod koniec 2017 r. Kongres zatwierdził pakiet ulg podatkowych, które miały obniżyć cenę pierwszych 200 tys. pojazdów elektrycznych sprzedanych przez jednego producenta. Po osiągnięciu tego progu ulga zmniejsza się o 50 proc. co 6 miesięcy, aż do całkowitego zniesienia. W przypadku Tesli ulga w wysokości 7500 dolarów zmaleje od 1 stycznia 2019 do 3750 dolarów” – pisze w swoim serwisie motoryzacyjnym „Rzeczpospolita”. Następnym w kolejce do obcięcia ulg jest koncern General Motors, który dostarczył swoim klientom już 184 tys. Chevroletów Bolt EV, modeli Spark oraz hybrydowych Chevroletów Volt. „Obaj amerykańscy producenci zabiegali w Kongresie o zmianę ustawy podatkowej, która pozwalałaby im nadal korzystać z pełnych ulg na równi z nowymi rywalami, ale na razie bez skutku. W marcu prezes GM Mary Barra zwróciła się do Kongresu z prośbą o objęcie ulgą na artykuły konsumpcyjne pojazdów elektrycznych. Kilka dni temu GM podał, że popyt na Bolty w Stanach, Kanadzie i Korei przekroczył możliwości produkcyjne, więc w IV kwartale zostanie ona zwiększona o 20 proc.” – czytamy w artykule.

Wirtualny Nowy Przemysł: Kierowcy VW po naprawach z problemami gwarancyjnymi

Komisja Europejska opublikowała komunikat, w którym wyraziła zadowolenie z tego, że Volkswagen zwrócił się do właścicieli 8,5 mln samochodów w UE o dostarczenie pojazdów do warsztatów w celu przeprowadzania akcji serwisowej związanej z aferą „dieselgate”. Komisja zwróciła jednak uwagę, że koncern nie daje klientom „pełnej i jasnej gwarancji” w przypadku kolejnych problemów z silnikami. „KE informuje, że grupa VW zobowiązała się do odpowiedzi na wszystkie skargi, jakie mogą złożyć konsumenci po przeprowadzonej naprawie. Zachęca też klientów do kontaktowania się z lokalnymi dealerami, jeżeli mają problemy związane z silnikiem po wizycie w warsztacie. W przypadku odmowy udzielenia pomocy konsumenci powinni złożyć formalną skargę do krajowych punktów kontaktowych Volkswagena i poinformować o tym krajową organizację konsumencką. W Polsce jest to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)” – pisze Wirtualny Nowy Przemysł.

GórnikZabrze.pl: Grupa Dąbrowscy z Górnikiem

„Znany i renomowany dealer samochodowy marek Renault, Nissan oraz Dacia, dołączył do grona sponsorów Górnika” – czytamy na stronie internetowej drużyny. Reklama dealera będzie eksponowana między innymi na spodenkach piłkarzy Górnika oraz tzw. dywanach 3D zlokalizowanych obok bramek. – Jestem zabrzaninem, więc z Górnikiem łączy mnie sentyment. W rodzinie śledzimy poczynania Górnika, choć muszę przyznać, że moja żona jest jeszcze większym kibicem. Mam nadzieję, że nasze auta dowiozą Górnika do sukcesów w najbliższym i kolejnym sezonie – powiedział Piotr Dąbrowski, prezes zarządu Grupy Dąbrowscy.

Dealerski Przegląd Prasy: Sztuczna inteligencja za kierownicą

Dzisiejszy Przegląd układa się nam w opowieść o zmieniającej się motoryzacji. O rosnącej roli sztucznej inteligencji w produkcji samochodów pisze „Rzeczpospolita”. Koncerny motoryzacyjne coraz częściej tworzą laboratoria zajmujące się sztuczną inteligencją i zawierają sojusze z firmami z sektora technologii. Grupa PSA otworzyła właśnie centrum do badań nad sztuczną inteligencją, Audi inicjuje współpracę z Huawei, a Nissan testuje w Japonii swoje autonomiczne samochody.

Coraz więcej producentów patrzy z większą uwagą na Chiny. Otwarcie fabryki w Państwie Środka zapowiedziała właśnie Tesla, produkcję w kraju zwiększa Volkswagen, „elektryka” na chiński rynek zapowiada BMW, a wejście na rynek w najbliższych latach planuje SEAT. Koncerny do Chin przyciąga przede wszystkim rosnący rynek wewnętrzny.

Prezentujemy też wywiad z szefem Volvo, który opublikowała „Rzeczpospolita”. Hakan Samuelsson zapowiada w nim, że producent chce rozwijać gamę mniejszych samochodów premium.

„Rzeczpospolita”: Nadjeżdża sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja w motoryzacji rozwija się na naszych oczach – pisze „Rzeczpospolita”. Koncerny motoryzacyjne coraz częściej tworzą laboratoria zajmujące się sztuczną inteligencją i zawierają sojusze z firmami z sektora technologii. Grupa PSA ogłosiła właśnie utworzenie OpenLab – ośrodka badań nad sztuczną inteligencją. „W ciągu najbliższych czterech lat będzie on pracował nad kilkoma obszarami tematycznymi: od autonomicznych i inteligentnych pojazdów, przez usługi związane z mobilnością, po produkcję, projektowanie i finanse. Partnerstwo z Inria ma też na celu uruchomienie globalnej platformy, obsługującej docelowo ponad 10 mln połączonych (z ang. connected) samochodów w ponad 170 krajach” – pisze „Rzeczpospolita”. – Sztuczna inteligencja już wkrótce stanie się czynnikiem budującym efektywność grupy. Prace badawcze OpenLab dotyczyć będą na przykład algorytmów wykorzystywanych m.in. do sterowania autonomicznymi samochodami w złożonym środowisku, a także modelowania złożonych systemów, takich jak miasta – wyjaśnia Carla Gohin, dyrektor ds. badań i zaawansowanej inżynierii w Grupie PSA.

Projekty związane ze sztuczną inteligencją rozwija też Audi – we współpracy z Huawei. W lipcu 2018 r. obie firmy podpisały porozumienie dotyczące kooperacji w pracach nad rozwojem pojazdów połączonych z siecią. „Początkowo koncepcje tworzone przez Audi i Huawei będą koncentrowały się na rynku chińskim. Audi – jako pierwszy zagraniczny producent samochodów – wziął już zresztą w 2017 r. udział we wdrożeniu systemu LTE-V na drogach publicznych w Wuxi we wschodnich Chinach. LTE-V to standard komunikacji mobilnej, który jest specjalnie dostosowany do samochodów podłączonych do sieci. Kierowcy otrzymują tam w czasie rzeczywistym informacje o ruchu drogowym dzięki połączeniom z systemami sygnalizacji świetlnej oraz monitoringiem wideo na skrzyżowaniach” – czytamy w artykule.

Swoje autonomiczne samochody testuje też Nissan. Usługa na razie będzie dostępna tylko w Japonii, a udział w programie pilotażowym zgłosiło już 300 uczestników – donosi agencja Associated Press. Nissan przewiduje, że do szerszego, komercyjnego wykorzystania auta trafią po 2020 roku. „Japońskie prawo obecnie nie zezwala na testy całkowicie autonomicznych pojazdów. Nissan postanowił przeprowadzić próby samochodów, za których kierownicą będzie znajdował się kierowca w każdej chwili gotowy do przejęcia sterowania pojazdem. Jak zaznacza koncern, system nie działa bezbłędnie, a interwencja człowieka jest czasami niezbędna w sytuacjach, w których istnieje zwiększone ryzyko kolizji” – podaje Wirtualny Nowy Przemysł.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Elektryczne samochody jadą nad Jangcy

„Tesla wybuduje fabrykę w Szanghaju. To kolejny objaw zwrotu rynku motoryzacyjnego w stronę Państwa Środka” – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”. Tesla chce produkować w Chinach nawet pół miliona samochodów rocznie. W tym momencie, w swoich zakładach w Stanach, firma Elona Muska składa w roku 360 tys. aut.

Dziennik zwraca uwagę, że Musk to niejedyny menedżer motoryzacji, który chce produkować w Chinach. „Volkswagen w zeszłym miesiącu zdecydował się podwoić moce produkcyjne fabryki w Foshan, nieopodal Hongkongu, do 600 tys. sztuk rocznie. Już teraz prawie 40 proc. globalnej sprzedaży niemieckiej firmy trafia na drogi Państwa Środka. Szansę dla siebie widzi tam także BMW. iX3, nowy elektryczny model bawarskiego koncernu, ma być produkowany w fabryce w Shenyang, w pobliżu granicy z Koreą Północną. Moce wytwórcze systematycznie powiększa również Peugeot” – czytamy w artykule.

Producentów przyciąga do Chin przede wszystkim rosnący rynek wewnętrzny. Pensje 1,4 mld obywateli tego kraju rosną, zbliżając się lub przewyższając już poziomy europejskie. Tak jest np. w 25-milionowym Szanghaju, Pekinie czy Shenzhen.

więcej Dziennik Gazeta Prawna z 17.7. str. A12

„Rzeczpospolita”: Prezes Volvo: Małe auto po 2020 r.

„Rzeczpospolita” publikuje rozmowę z Hakanem Samuelssonem, szefem Volvo. Rozmowa w dużej mierze dotyczy nowej inwestycji marki – fabryki w Charleston w Południowej Karolinie w USA. – Dla nas jest to doskonały punkt wyjścia do budowy kolejnych modeli. Mamy dobrze rozmieszczone fabryki, mamy niezbędne technologie. Jesteśmy w pełni gotowi do produkcji aut z napędem elektrycznym czy samochodów autonomicznych, i przygotowani do każdej formy sprzedaży – czy to w tradycyjnych salonach, czy też w sieci – mówi Samuelsson. Marka zapowiada rozszerzanie serii „40”, możliwe nawet, że w gamie pojawi się auto elektryczne lub hybryda.

W 2016 r. na całym świecie Volvo sprzedało ok. 600 tys. aut. Wyniki w tym roku też wyglądają dobrze. – Już w tej chwili mamy wzrost sprzedaży o 14 procent. Tyle tylko jesteśmy w stanie „wydusić” z naszych fabryk. A popyt jest zdecydowanie większy. Naszym celem jest 800 tys. sprzedanych aut w 2020 roku – zapowiada w rozmowie szef marki. Volvo spodziewa się, że sprzedaż będzie rosła najszybciej w Chinach.

W Polsce Volvo od początku roku do końca czerwca zarejestrowało 6056 nowych aut Volvo, o 11 proc. więcej niż w tym samym okresie rok temu.

Skoda: Niekwestionowany lider

35 789 zarejestrowanych samochodów – to wynik z jakim pierwsze półrocze 2018 roku zakończyła w Polsce Skoda. Marka zamyka udane półrocze rejestracją 6 326 modeli w czerwcu. Liczba rejestracji w półroczu jest o 13,86 proc. większa niż w tym samym okresie rok temu. W samym czerwcu rejestracje wzrosły o 11,31 proc. – Dysponujemy rozbudowaną i nowoczesną gamą modelową, pozwalającą nam na systematyczne powiększanie przewagi nad konkurentami w rywalizacji o tytuł lidera polskiego rynku motoryzacyjnego. Nasze komfortowe i bezpieczne auta trafiają do szerokiej rzeszy klientów dzięki temu, że ufają oni marce Skoda i dostrzegają jej niesamowity rozwój na przestrzeni ostatnich lat. Wyniki pierwszego półrocza 2018 roku dają powody do zadowolenia i są dla nas bodźcem do dalszej, wytężonej pracy  – komentuje Tomasz Porawski, dyrektor marki Skoda w Polsce.
 
Wpływ na uzyskane wyniki ma rozwój poziomu sprzedaży zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i flotowych. W minionym półroczu wynik sprzedaży do klientów indywidualnych wzrósł o 16,14 proc. (10 397 zarejestrowanych samochodów), natomiast flotowych – o 12,95 proc (25 392 zarejestrowane samochody).

Interia: Renault z dużym wzrostem sprzedaży

Renault podsumowało pierwszą połowę bieżącego roku. Francuzi mogą mieć powody do radości – podaje Interia. W skali świata sprzedaż wszystkich należących do Renault marek zwiększyła się o blisko 10 proc. (9,8 proc.). O 0,2 pkt. proc. (do 4,3 proc.) poprawił się też udział Grupy Renault w światowym rynku motoryzacyjnym. „Wszystkie kluczowe marki zanotowały lepszy wynik niż przed rokiem. W skali świata Francuzi dostarczyli klientom 2 067 695 pojazdów. Aż 1 378 583 z nich miało na masce znaczek Renault. Całkowita sprzedaż Dacii w pierwszym półroczu zamknęła się liczbą 378 095 sprzedanych samochodów. Wysoki, wynoszący aż 24 proc., wzrost odnotowała też Łada” – czytamy w komunikacie.

Dealerski Przegląd Prasy: Tanieje OC

Średnia cena ubezpieczenia OC w pierwszym półroczu wynosiła 740 zł, o 5 proc. mniej niż w tym samym okresie rok temu – wynika ze specjalnego raportu porównywarki rankomat.pl. Najdroższe OC było we Wrocławiu (1020 zł), a najtańsze – w Rzeszowie (656 zł) i Opolu (695 zł). Największe obniżki cen w porównaniu z poprzednim rokiem zanotowano w Poznaniu i Szczecinie, najmniejsze – w Lublinie i Kielcach.

Tauron zapowiada budowę sieci ładowarek elektrycznych samochodów i wejście na rynek z własną usługą carsharingową. Pierwsza grupa nowych ładowarek Tauronu stanie w Katowicach. Na ulicach miasta ma pojawić się także flota elektrycznych samochodów na wynajem.

Związkowcy z włoskich fabryk koncernu Fiat Chrysler Automobiles protestują przeciwko transferowi Cristiano Ronaldo do Juventusu Turyn. Jako że gaża piłkarza – 30 mln euro rocznie – ma być wypłacana właśnie przez FCA, pracownicy fabryk protestują, podkreślając, że nowy pracownik koncernu nie powinien być traktowany lepiej, niż robotnicy pracujący na taśmie.

Rankomat: OC: najtaniej w Rzeszowie i Opolu

Porównywarka Rankomat.pl podsumowała pierwsze półrocze w cenach ubezpieczenia OC. „Średnia cena ubezpieczenia OC wyniosła w I półroczu 2018 r. 740 zł i była o 4,9 proc. niższa niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Najmniej płacili mieszkańcy Rzeszowa (656 zł) i Opola (695 zł), najwięcej kierowcy z Wrocławia – 1020 zł” – czytamy w raporcie. Wynika z niego też, że OC z reguły jest droższe w miastach będących ważnymi węzłami komunikacyjnymi. – Towarzystwa kalkulując składkę ubezpieczenia, biorą pod uwagę ryzyko powstania szkody. A na to wpływ mają m.in. statystyki wypadków, gęstość zaludnienia, natężenie ruchu, a nawet jakość dróg w danym regionie – mówi Urszula Pazio-Hrapkowicz, dyrektor operacyjny rankomat. pl. Największe obniżki cen dotyczyły Poznania i Szczecina (odpowiednio -8,4 proc. i -8,2 proc.). W najmniejszym stopniu ceny OC spadły w Lublinie (-1,0 proc.) i w Kielcach (-1,7 proc.). Najwięcej za ubezpieczenie płacą jak zwykle młodzi kierowcy (18-25 lat). Największe obniżki cen dotyczyły Poznania i Szczecina (odpowiednio -8,4 proc. i -8,2 proc.). W najmniejszym stopniu ceny OC spadły w Lublinie (-1,0 proc.) i w Kielcach (-1,7 proc.).

Wirtualny Nowy Przemysł: Tauron wchodzi w elektromobilność i carsharing

Tauron zapowiada budowę sieci ładowarek elektrycznych samochodów i wejście na rynek z własną usługą carsharingową. W najbliższych miesiącach w Katowicach zostaną zainstalowane 22 ładowarki do samochodów elektrycznych. Pojawić się ma także flota pojazdów elektrycznych na wynajem. W dalszej kolejności podobne działania mają być prowadzone na całym obszarze dystrybucyjnym grupy Tauron. – Chcemy mocniej zaangażować się w elektromobilność, którą traktujemy jako narzędzie walki z niską emisją a jednocześnie jako jedno z perspektywicznych źródeł przychodu grupy Tauron. Na terenie naszego obszaru dystrybucyjnego będziemy budować infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych, planujemy także rozwój usługi carsharingu – mówi WNP.PL Filip Grzegorczyk, prezes Tauron Polska Energia.

Toyota: Prawie połowa nowych Toyot w Europie to hybrydy

W pierwszej połowie roku Toyota dostarczyła klientom w Europie 560 tys. samochodów, o 6 proc. więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Wzrost sprzedaży marki był dwukrotnie większy od wzrostu rynku, co spowodowało, że udział Toyoty w rynku nowych samochodów w Europie zwiększył się do 5 proc.

W pierwszym półroczu nabywców znalazło 257 tys. samoładujących się hybryd – o 23 proc. więcej rok do roku. Stanowią one obecnie 46 proc. całkowitej sprzedaży w Europie. – Bardzo nas cieszą silne wzrosty w pierwszej połowie roku, które zawdzięczamy udanej strategii elektryfikacji napędów. Nasza gama samoładujących się hybryd zawiera 16 modeli i odpowiada za 46 proc. całkowitej sprzedaży. Spodziewam się, że do końca roku utrzymamy ten trend i 2018 rok będzie bardzo udany tak pod względem wzrostu całkowitej sprzedaży, jak i rosnącej popularności hybryd – skomentował Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.

Liczba kupionych przez polskich kierowców hybryd Toyoty w pierwszym półroczu wyniosła 8 200 aut, a ich udział w całkowitej sprzedaży marki to 27 proc. Łącznie od premiery pierwszego modelu hybrydowego w polskich salonach Toyota sprzedała ponad 39,8 tys. tych samochodów.

Cała sprzedaż Toyoty w pierwszym półroczu wyniosła 30 248 aut, o 8,3 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2017 roku.

AutoDNA. pl: Kierowcy sprawdzą historię aut z USA

Serwis autoDNA. pl powiększa ofertę produktów przeznaczonych dla osób zainteresowanych sprawdzeniem historii pojazdu używanego. Serwis umożliwia sprawdzenie historii auta importowanego z USA. Raport historii pojazdu z USA agreguje dane pochodzące z Narodowego Systemu Oznaczeń Pojazdów Mechanicznych (NMVTIS) oraz innych instytucji państwowych w tym Departamentów Pojazdów Mechanicznych (DMV). Dlatego w generowanym przez serwis raporcie znajdują się m.in. informacje o przebiegu, zdarzeniach związanych z użytkowaniem pojazdu odnotowane w dokumentach własności, zarejestrowanych uszkodzeniach pojazdu, zgłoszonych kradzieżach oraz ofertach sprzedaży odnotowanych na terenie USA. „Zakup nowego raportu dla pojazdu z USA wraz z raportem Autocheck może uchronić kupującego auto z USA przed oszustwem typu „title washing”. Proceder polega na ukryciu przed administracją państwową prawdziwej historii pojazdu oraz związanych z nią wpisów na tytule własności” – pisze AutoDNA. pl w komunikacie.

„Rzeczpospolita”: Elektryczne Mini już za rok

BWM zapowiada elektryczną wersję Mini. Auto będzie oparte na rozwiązaniach technicznych z modelu i3 – jednego z flagowych e-samochodów niemieckiej marki. Chociaż to nie pierwsza próba elektryfikacji Mini. „W bawarskim koncernie to Mini, a nie BMW było pierwszym elektrycznym modelem. Już w 2008 roku testowano w Mini E technologię, która trafiła później do i3. W miejsce tylnej kanapy trafiły baterie. Zbudowano 600 egzemplarzy. Auto spodobało się testującym, a mimo to nigdy nie trafiło do produkcji. Trzeba było odczekać 11 lat” – czytamy w motoryzacyjnym serwisie internetowym „Rzeczpospolitej”. Nowy, w pełni elektryczny wariant Mini trafi do produkcji w przyszłym roku. Jego premiera zapowiedziana jest na przyszłoroczny salon samochodowy we Frankfurcie. „Oficjalnie nie ma potwierdzenia, ale pewne jest, że elektryczny Mini otrzyma baterię (33 kWh) z aktualnego BMW i3. Zamontowana będzie pod tylną kanapą, być może zajmie nieco powierzchni bagażnika. Szacowany zasięg to około 300 km” – czytamy w artykule.

Mercedes-Benz: Elektryczny dostawczak. Mercedes Vito i Sprinter na prąd

Nowe samochody na prąd zapowiada też Mercedes. Jeszcze w tym roku do klientów trafią modele eVito i eSprinter. Zainstalowana bateria w modelu eVito o mocy 41 kWh zapewnia zasięg około 150 kilometrów. Nawet gdy warunki są niekorzystne, kierowca nadal ma do dyspozycji 100 kilometrów. Ładowanie do pełna potrwa sześć godzin. Napęd elektryczny generuje 84 kW i moment obrotowy do 300 Nm. Jeśli eVito jest użytkowany w dużej mierze w centrum miasta, maksymalna prędkość 80 km/h oszczędza energię i zwiększa zasięg. Alternatywnie można go skonfigurować na maksymalną prędkość do 120 km/h.

W przyszłym roku śladem eVito podąży eSprinter. Nowy dostawczak będzie początkowo oferowany jako furgon z wysokim dachem i masą całkowitą pojazdu 3500 kilogramów. Podobnie jak Sprinter z silnikiem spalinowym, maksymalna ładowność będzie wynosiła 900 kg. Z baterią o mocy 55 kWh przewidywany zasięg będzie wynosił około 150 kilometrów.

„Rzeczpospolita”: Awantura o Ronaldo, nowego pracownika Fiata

Mundial za nami, ale nie piłkarskie emocje – lub może nawet piłkarsko-motoryzacyjne. Związkowcy z zakładów produkcyjnych Fiata we Włoszech protestują przeciwko pozyskaniu przez drużynę Juventus Turyn Cristiano Ronaldo. „Ich zdaniem należący do rodziny Agnellich fundusz Exor, główny udziałowiec Juventusu (64 proc.) i właściciel 30 proc. akcji FCA, powinien raczej dodać po 200 euro do pensji każdemu pracownikowi FCA we Włoszech, a nie kupować największą gwiazdę światowego futbolu. Gaża Cristiano Rolando – 30 mln euro rocznie – ma być wypłacana właśnie przez FCA” – pisze „Rzeczpospolita”. Związkowcy uważają, że jest niedopuszczalne, by nowy pracownik, czyli Ronaldo, był traktowany o wiele lepiej niż ci, którzy pracują na taśmie. W najbliższą niedzielę w zakładzie w Melfi zapowiedziany jest początek trzydniowego strajku. Jednocześnie spekuluje się, że przejście Ronaldo do Juventusu zwiększy rynkową wartość marki Jeep, której logo na koszulkach mają piłkarze tej drużyny. „Ocenia się, że jeśli Ronaldo uda się pomóc Juventusowi dostać do finału Ligi Mistrzów UEFA, sama obecność drużyny w mediach przyniesie i klubowi i Jeepowi przynajmniej 55 mln dolarów. Ronaldo ma 74,5 mln obserwujących na Twitterze i 134 mln na Instagramie. W przypadku Juventusu jest to odpowiednio 6 mln i 10 mln” – pisze „Rzeczpospolita”.

Dealerski Przegląd Prasy: Letnie wyprzedaże czas zacząć

„Rzeczpospolita” otwiera okres wakacyjnych wyprzedaży, omawiając na swoich łamach okresowe oferty m.in. grupy FCA, Opla i Hyundaia. – Zazwyczaj na rynku jest tak, że kiedy jedna marka ogłosi wyprzedaż bądź jakąś specjalną promocję, za nią natychmiast idą kolejne – komentuje dla dziennika Dariusz Balcerzyk, analityk Samaru.

Dobre nastroje w firmach, nawet tych małych, napędzają rynek sprzedaży samochodów, co widać nie tylko po statystykach sprzedaży – szczególnie zakupów klientów instytucjonalnych – ale też w badaniach dotyczących nastrojów w polskich przedsiębiorstwach. Wzrost chęci rozbudowy flot widać też w danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, które pokazują wzrost popularności wynajmu długoterminowego.

Aż o 38 proc. więcej samochodów sprzedał w pierwszej połowie 2018 roku francuski koncern samochodowy PSA w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Za takim wzrostem stoi oczywiście sztuczka. Grupa PSA po raz pierwszy wlicza do swojej sprzedaży też wynik Opla.

„Rzeczpospolita”: Ruszają wyprzedaże

Ruszają fale wakacyjnych wyprzedaży w salonach dealerskich – pisze „Rzeczpospolita”. Wśród marek, które oferują rabaty są marki grupy FCA, Opel i Hyundai. – Zazwyczaj na rynku jest tak, że kiedy jedna marka ogłosi wyprzedaż bądź jakąś specjalną promocję, za nią natychmiast idą kolejne. Tak jest i teraz. Pewnie w ciągu najbliższych dni pojawią się następne oferty. W ten sposób polski rynek uniknie zwyczajowego letniego spadku dynamiki wzrostu – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Dariusz Balcerzyk z Samaru. Wyprzedaże napędza też zapowiadane zmiany dotyczące norm emisji spalin i wprowadzenie procedury WLTP.
Fiat Chrysler Automobiles właśnie przeprowadził swoją noc cudów. W miniony czwartek 12 lipca salony były czynne do północy, a wszystkie samochody Fiata, Jeepa, Alfy Romeo i Abartha zaparkowane na placach dealerskich dostępne w najkorzystniejszych w tym roku warunkach. Hyundai ma swoją ofertę last minute – w ramach tej oferty wybrane modele i wersje samochodów z roku modelowego 2018 można kupić ze zniżką do 9 tys. zł i premią 2 tys. za odkup obecnego samochodu, do tego promocyjne wyposażenie za 4 tys. zł. Letnią promocję przeprowadza też Opel – Corsę można kupić, płacąc od 38,3 tys. zł, a Astrę za 52,9 tys. zł.

więcej Rzeczpospolita z 13.7. str. A19

„Rzeczpospolita”: Nie tylko duże firmy chcą mieć we flotach nowe auta

Dobre nastroje w firmach, nawet tych małych, napędzają rynek sprzedaży samochodów. Subindeks „Barometru EFL” dla tej grupy w II kwartale wyniósł 62,4 pkt, wyższy był tylko w II kwartale 2015 roku (65,5 pkt). 47 proc. „maluchów” liczy na wzrost zamówień na ich usługi i produkty. Odczyty dla mikro- i średnich firm wyniosły odpowiednio 58,9 pkt oraz 62 pkt. – podaje „Rzeczpospolita”. A to zachęca do zakupów, zwłaszcza że firmy odkryły wynajem długoterminowy jako nowy sposób pozyskiwania samochodów. Z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że w pierwszym kwartale 2018 roku tempo rozwoju rynku wynajmu długoterminowego wyniosło 15,1 proc. r/r i było wyższe o prawie dwa punkty procentowe niż rok wcześniej. „Ale atrakcyjne finansowanie to nie wszystko, choć jest ważnym elementem oceny całkowitych kosztów eksploatacji aut. Jak wynika z opublikowanej właśnie najnowszej edycji raportu firmy LeasePlan Car Cost Index 2018 – średnia łącznych kosztów związanych z posiadaniem samochodu w Polsce okazała się najniższa spośród wszystkich analizowanych państw europejskich” – czytamy w artykule. – Cieszy fakt, że mimo bardzo dynamicznego rozwoju krajowej gospodarki, wzrostów cen paliw czy coraz wyższych kosztów ubezpieczeń pojazdów, łączne nakłady finansowe niezbędne do utrzymania samochodu przedstawiają się dość atrakcyjnie w porównaniu do pozostałych państw Europy. Tym bardziej, że wypadamy na tym tle lepiej niż takie kraje, jak Rumunia, Węgry, Czechy czy Słowacja. Oznacza to, że wspomniane koszty – w skład których wchodzą także naprawy, wymiany części eksploatacyjnych czy regularne przeglądy techniczne – są u nas bardziej zrównoważone – tłumaczy Karol Prozner, twórca i prezes zarządu platformy Woop Automotive.

„Rzeczpospolita”: Piotr Dulnik: Zaangażowanie marki w sport to budowa wizerunku

Suzuki wyrasta na mecenasa polskiego sportu. W ostatnich dniach marka rozszerzyła umowę z grającym w Lotto Ekstraklasie klubem Korona Kielce. Importer został zatem głównym sponsorem klubu, który otrzymuje od Suzuki wsparcie finansowe oraz flotę samochodów. – Suzuki od wielu lat angażuje się we wspieranie polskiego sportu. W 2013 roku nawiązaliśmy współpracę z Polską Ligą Koszykówki, rozszerzając kolejno działania sponsoringowe o Profesjonalną Ligę Piłki Siatkowej oraz Związek Piłki Ręcznej w Polsce, a następnie PGNiG Superligę. Jesteśmy marką, która oferuje samochody, motocykle oraz silniki zaburtowe, chętnie wspieramy dyscypliny sportowe, które promują aktywny styl życia, zdrową rywalizację i dbałość o kondycję. W ostatnich dniach rozszerzyliśmy naszą umowę z grającym w Lotto Ekstraklasie klubem Korona Kielce. Zostaliśmy głównym sponsorem klubu, który otrzymuje od nas wsparcie finansowe oraz flotę samochodów – mówi w wywiadzie z „Rzeczpospolitą” Piotr Dulnik, prezes Suzuki Motor Poland.
Przy okazji Dulnik zdradza też trochę z planów marki na najbliższy czas. – Niebawem do salonów trafią nowe Swifty Sport, a jesienią zaprezentujemy nową Vitarę z turbodoładowanymi silnikami Boosterjet. Planujemy również zakrojony na szeroką skalę projekt modernizacji wizualnej i stylistycznej salonów sprzedaży. Chcemy je zunifikować pod względem architektonicznym. Pracujemy także nad stałym podnoszeniem standardów obsługi w naszych salonach oraz satysfakcją dealerów Suzuki ze współpracy z naszą marką – mówi prezes Suzuki w Polsce.

Samar: E-mobilność megatrendem gospodarki

Analitycy z doradczej firmy Deloitte wskazali najważniejsze trendy w polskiej i światowej gospodarce. Znalazł się wśród nich rozwój rynku samochodów elektrycznych. „Jak podkreślają eksperci Deloitte, aktywność największych koncernów motoryzacyjnych oraz rządowe systemy wsparcia dla elektromobilności przekładają się na rosnące zainteresowanie konsumentów. Motywacją do zakupu pojazdów elektrycznych jest coraz większa świadomość ekologiczna oraz rosnąca opłacalność „kosztowa” tego typu pojazdów, w porównaniu z pojazdami o napędzie konwencjonalnym” – podaje Instytut Samar. Według szacunków Deloitte na początku następnej dekady koszt baterii ma spaść do poziomu ok. 130 EUR kW/h, co spowoduje, że napęd elektryczny stanie się bardziej atrakcyjny dla konsumentów. – Elektromobilność to nie tylko samochody osobowe, ale także autobusy elektryczne oraz wodorowe. Rozwój flot zeroemisyjnych autobusów jest kluczowy w budowaniu „zrównoważonych miast” umożliwiających redukcję zanieczyszczenia powietrza oraz hałasu. Dodatkowym aspektem wykorzystania elektromobilności jest obszar synergii z OZE, czyli odnawialnymi źródłami energii, który prowadzi do gospodarki niskoemisyjnej oraz niezależności energetycznej – komentuje Karol Wierzbicki, ekspert Deloitte w zespole ds. elektromobilności.

Wirtualny Nowy Przemysł: PSA sprzedaje więcej samochodów

Aż o 38 proc. więcej samochodów sprzedał w pierwszej połowie 2018 roku francuski koncern samochodowy PSA w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Jednak za tak dużym wzrostem stoi pewien haczyk – podaje Wirtualny Nowy Przemysł. Haczyk polega na tym, że francuski koncern mógł już doliczyć do swoich wyników sprzedaż Opla, swojego najnowszego nabytku. „Całkowita sprzedaż samochodów koncernu wyniosła od stycznia do końca czerwca 2,18 mln pojazdów. Rok wcześniej było to 1,58 miliona aut. Po wyłączeniu z danych sprzedażowych niemieckich marek Opel i Vauxhall, ogólna sprzedaż PSA wzrosła w pierwszym półroczu znacznie bardziej umiarkowanie, o 1,9 proc. rok do roku” – czytamy w komunikacie.

Wirtualny Nowy Przemysł: Donald Trump: przemysł w motoryzacyjny w Europie mogą spotkać restrykcje

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump oznajmił na konferencji po szczycie NATO, że USA mogą wprowadzić restrykcje wobec europejskiego przemysłu samochodowego – podaje Wirtualny Nowy Przemysł. Delegacja Komisji Europejskiej wybiera się do Waszyngtonu jeszcze w tym miesiącu. „Jeśli nie będą negocjowali w dobrej wierze, zrobimy coś, co ma związek z milionami samochodów, które trafiają do naszego kraju (z Europy – red.) i są opodatkowane na praktycznie zerowym poziomie, na bardzo niskim poziomie. (…) Chcę tylko sprawiedliwości dla Stanów Zjednoczonych” – powiedział Donald Trump na trwającym szczycie NATO. „Planowane cła na samochody to jeden z głównych elementów protekcjonistycznej polityki handlowej Trumpa, realizowanej pod hasłem „Ameryka przede wszystkim”. Prezydent wielokrotnie skarżył się na deficyt USA w handlu zagranicznym w tym sektorze, szczególnie w wymianie z Niemcami i Japonią” – czytamy w artykule.

Dealerski Przegląd Prasy: Import wpływa na branżę CFM

Zwyżkujący import używanych samochodów odbija się negatywnie na wartościach rezydualnych, co z kolei negatywnie odczuwają firmy z sektora CFM – pisze „Puls Biznesu”. Od stycznia do maja Polacy importowali ponad 413 tys. samochodów osobowych i dostawczych, o 9,3 proc. więcej niż w tym samym okresie rok temu. – Zwiększona podaż samochodów używanych oznacza przede wszystkim niższe ceny i większą konkurencję na rynku. Są to niewątpliwie dobre wieści dla kupujących oraz nieco gorsze dla firm specjalizujących się w wynajmie długoterminowym samochodów — komentuje Leszek Pomorski, prezes Alphabet Polska.

PZU rozdaje rowery zamiast aut zastępczych – i to na własność. Od 2014 roku z tej możliwości skorzystało już 1,5 tys. klientów towarzystwa. Jak pisze „Puls Biznesu”, popularność tej oferty jest zmienna i zależy od pory roku. Co akurat nie dziwi.

Opel zmienia twarz – zapowiada „Dziennik Gazeta Prawna”. Zmiana stylistyki ma być elementem nowego otwarcia w marce po przejęciu jej przez francuską Grupę PSA. Na razie w sieci pojawiła się grafika z samochodem przykrytym płachtą. Zasłona spadnie jeszcze przed końcem roku.

„Puls Biznesu”: Import używanych aut może spowolnić CFM

„Utrzymujący się przez ostatnie miesiące mocny złoty sprzyja importowi używanych samochodów z zagranicy. Ich ceny stały się bardziej przystępne dla polskich kierowców. I jak to w życiu bywa, gdy jedni się cieszą (kierowcy), inni (branża CFM) się martwią. Sytuacja ta powoduje bowiem spadek wartości używanych aut na naszym rynku” – pisze „Puls Biznesu”. Jak wynika z oficjalnych danych, od stycznia do maja import używanych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony wyniósł ponad 413 tys. sztuk, czyli o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie (na koniec maja 2018 r.), import w ciągu ostatnich 12 miesięcy osiągnął blisko 972 tys. pojazdów. — Zwiększona podaż samochodów używanych oznacza przede wszystkim niższe ceny i większą konkurencję na rynku. Są to niewątpliwie dobre wieści dla kupujących oraz nieco gorsze dla firm specjalizujących się w wynajmie długoterminowym samochodów — komentuje Leszek Pomorski, prezes Alphabet Polska. Problemem są spadające wartości rezydualne wynajmowanych samochodów. — Niewątpliwie sytuacja ta wpływa na warunki, w jakich funkcjonuje obecnie polska branża CFM. Różnice w cenach aut używanych są szczególnie widoczne, jeśli porównamy je z optymistycznymi prognozami Eurotaksu. Dotyczy to w szczególności rocznych pojazdów, a co za tym idzie, także aut w wynajmie, których sprzedaż miała nastąpić po krótkim, 24-miesięcznym kontrakcie — dodaje w rozmowie z „Pulsem Biznesu” Pomorski. „Korzystnym rozwiązaniem tej sytuacji mogą się więc okazać rekalkulacje istniejących kontraktów przez firmy CFM bądź też zachęcanie klientów do wydłużania okresu wynajmu na kolejne lata” – pisze dziennik.

„Puls Biznesu”: PZU rozdaje rowery

PZU proponuje swoim klientom rowery zamiast aut zastępczych. Do tej pory od początku programu w 2014 r. skusiło się 1,5 tys. ubezpieczonych – pisze „Puls Biznesu”. Klientowi, który po kolizji zgłasza konieczność holowania samochodu, oferuje jednoślad na własność. Do wyboru są dwie marki: Mexller albo Goetze. — Zainteresowanie jest zmienne i głównie zależy od pory roku — wiosną i latem rowery cieszą się dużo większą popularnością — mówi Marek Baran z biura prasowego PZU. „Na razie żaden z pozostałych zakładów ubezpieczeń w Polsce nie przeprowadził tego typu akcji. Pojawiły się jednak inne pomysły. Warta, Ergo Hestia, AXA i Aviva pochyliły się nad carsharingiem. Co dostają w zamian? Okazuje się, że ubezpieczyciele bardziej promują alternatywne formy komunikacji i siebie przy okazji, niż czerpią z tego faktyczne korzyści w postaci oszczędności” – pisze dziennik.

„Rzeczpospolita”: Nie ma dodatkowego PIT za pełny bak z paliwem

NSA wydał ważny wyrok dla podatników. Sąd orzekł, że wartość przychodu z użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych obejmuje też udostępnione pracownikowi paliwo. Oznacza to, że paliwo mieści się w ryczałcie. Spór wokół tej kwestii ciągnął się od 2015 r. Wtedy weszły w życie przepisy określające kwoty, które firma musi doliczyć do pensji pracownika za prywatne jazdy firmowym autem. Po wejściu przepisów w życie fiskus stwierdził, że jeżeli pracodawca płaci za paliwo do takiego samochodu, to pracownik ma dodatkowy przychód i ma zapłacić od niego PIT. We wczorajszym wyroku NSA podważył ten punkt widzenia. „Jak podkreślił sąd, świadczeniem pracodawcy nie jest tylko samo udostępnienie samochodu, ale też zapewnienie jego prawidłowego używania, także ponoszenie związanych z nim wydatków. Za nieusprawiedliwione NSA uznał dzielenie pewnych kosztów eksploatacyjnych, takich jak wymiana opon, koszty napraw czy ubezpieczenia, z jednoczesnym pominięciem paliwa. NSA zgodził się co prawda, że sporny przepis może być wykorzystywany przez podatników w sposób nieuprawniony, bo wartość zużytego paliwa w czasie korzystania z samochodu może przekraczać wartość ryczałtu. Jego zdaniem jednak należy to raczej rozpatrywać w kategorii błędu ustawodawcy, który mógłby być wyeliminowany poprzez uzupełnienie przepisu o wyłączenie dotyczące paliwa” – pisze „Rzeczpospolita”.

więcej Rzeczpospolita z 12.7 str. A11

Wirtualny Nowy Przemysł: Będzie w Warszawie więcej ładowarek dla samochodów elektrycznych

Innogy Polska, kontynuując współpracę z ING Bankiem Śląskim, uruchamia kolejne stacje ładowania samochodów elektrycznych w Warszawie. Od lipca dla klientów centrum handlowego Janki dostępnych będzie 10 punktów ładowania. Do końca wakacji ładowanie samochodów na tych stacjach będzie darmowe. „Obecnie innogy zarządza siecią 11 bezpłatnych punktów ładowania na terenie Warszawy, z których w 2017 r. mieszkańcy miasta pobrali ponad 32 MWh energii elektrycznej. Energia ta umożliwiła pojazdom elektrycznym przejechanie 200 000 km i pozwoliła uniknąć emisji do atmosfery 24 ton CO2 oraz innych szkodliwych substancji” – napisano w oficjalnym komunikacie.

Strona 1 z 16012345...102030...Ostatnia »