Wydarzenia

współpraca:

Dealerski Przegląd Prasy: Idą zmiany w Fordzie

Media informują o planach na przyszłość Forda i jego nowej strategii. „Rzeczpospolita” pisze, że Ford Europe chce zwiększyć zyski i nieco zmienić swoje struktury. „W krótkim okresie firma chce zwiększyć wydajność i zmniejszyć koszty. Dalsze działania będą dotyczyć zmian oferowanych modeli i sprzedaży tych, które są rentowne. Inne mają iść pod nóż” – czytamy w dzienniku. Wirtualny Nowy Przemysł pisze tymczasem, że Ford Motor zamierza zredukować globalne zatrudnienie.

„Gazeta Wyborcza” publikuje wywiad z Bartoszem Kubikiem, prezesem firmy Ekoenergetyka Polska, która produkuje stacje ładowania dla pojazdów elektrycznych. Opowiada on o perspektywach dla aut na prąd i barierach w rozwoju tego rynku. – Niestety, dzisiaj myślenie o elektromobilności w Polsce pozostaje na bardzo niskim poziomie. A innego wyjścia nie ma. W perspektywie kilkunastu lat do wyboru będą tylko auta elektryczne lub napędzane innym, alternatywnym źródłem energii, np. wodorem – uważa Bartosz Kubik.

Na stronie internetowej Samaru czytamy z kolei, że należąca do Holdingu 1 Grupa PGD niebawem otworzy salon Volvo w Krakowie. Grupa planuje uruchomienie obiektu w czerwcu tego roku. 

„Rzeczpospolita”, Wirtualny Nowy Przemysł: Ford Europe chce zwiększyć zyski

Ford Europe chce zwiększyć zyski i nieco zmienić swoje struktury – pisze „Rzeczpospolita”. W tym celu firma przedstawiła nową strategię. „W krótkim okresie firma chce zwiększyć wydajność i zmniejszyć koszty. Dalsze działania będą dotyczyć zmian oferowanych modeli i sprzedaży tych, które są rentowne. Inne mają iść pod nóż. Pierwszą ofiarą jest Ka+, wprowadzony na rynek w 2016 roku. Miejskie auto zostanie wycofane z europejskiego rynku w 2020 roku” – czytamy w dzienniku. Gazeta podkreśla, że Ford chce skupić się na wysokomarżowych wariantach i zwiększeniu sprzedaży najbardziej dochodowych modeli. Marka stawia również na elektryfikację. „Zaczynając od nowego Focusa, każdy model otrzyma w przyszłości wersję z napędem elektrycznym. Dotyczy to całkowicie nowych oraz zmodyfikowanych wariantów już istniejących modeli. Od Fiesty po Transita, Ford zaoferuje gamę pojazdów z opcjonalną hybrydą, hybrydą plug-in lub wersję w pełni elektryczną” – wskazuje „Rzeczpospolita”.

Tymczasem Wirtualny Nowy Przemysł za agencją Reutera informuje, że Ford Motor zamierza do końca sierpnia tego roku zredukować globalne zatrudnienie o około 10 proc. Cięcia mają objąć łącznie około 7 tys. pracowników etatowych i przynieść 600 mln dolarów oszczędności rocznie. Dyrektor generalny Forda Jim Hackett w mailu wysłanym do pracowników poinformował, że cięcia obejmą zarówno zwolnienia, jak i program dobrowolnych odejść. Pracę ma stracić blisko 20 proc. wyższej kadry menedżerskiej.

moto.rp.pl, wnp.pl

„Gazeta Wyborcza”: Nie jest łatwo kupić auto na prąd

„Gazeta Wyborcza” publikuje wywiad z Bartoszem Kubikiem, prezesem firmy Ekoenergetyka Polska, producenta stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych. Tematem rozmowy jest rozwój elektromobilności w Polsce i na świecie. – Prawda jest taka, że o wdrożeniu elektromobilności w Europie nie zdecydują ani producenci stacji ładowania, ani nawet użytkownicy samochodów, ale wielkie firmy i decydenci najwyższego szczebla. Kiedy ktoś mówi, że nigdy sobie nie kupi samochodu elektrycznego, to też odpowiadam, że to nie on o tym decyduje. Za 20-30 lat najpewniej nie będzie stacji benzynowych w dzisiejszej formie i auto spalinowe będzie można kupić co najwyżej kolekcjonersko – uważa Kubik. Dziennik zwraca uwagę, że w Polsce aut na prąd jest ciągle mało. – W Polsce kupienie auta elektrycznego nie jest proste. Najpierw trzeba znaleźć odpowiedniego dealera, potem się zastanowić, czy będę mógł liczyć na serwis. Wiadomo, że jak mieszkam w Zielonej Górze, to wolałbym nie jeździć na przeglądy serwisowe do Warszawy. To są realne ograniczenia. A „elektryka” z rynku wtórnego praktycznie kupić się nie da, bo rozchodzą się na pniu – wskazuje rozmówca dziennika. Opowiada też o obawach nabywców dotyczących aut na prąd. Jego zdaniem, myślenie o elektromobilności w Polsce „pozostaje na bardzo niskim poziomie”.– A innego wyjścia nie ma. W perspektywie kilkunastu lat do wyboru będą tylko auta elektryczne lub napędzane innym, alternatywnym źródłem energii, np. wodorem. Na pewno paliw będzie kilka rodzajów, bo motoryzacja nie może opierać się na jednym – ocenia Bartosz Kubik.

więcej „Gazeta Wyborcza – Wrocław” z 21 maja 2019, s. 2

Samar: Salon Volvo Grupy PGD

Należąca do Holdingu 1 Grupa PGD niebawem otworzy salon Volvo. Samar informuje, że budowa salonu na krakowskich Krzemionkach jest już na tyle zaawansowana, że Grupa planuje uruchomienie obiektu w czerwcu 2019 roku.  – Fakt, że kolejna znamienita marka powierzyła nam budowanie więzi ze swoimi klientami to oczywisty powód do biznesowej satysfakcji. Ale też z uwagi na charakter marki i dynamikę jej rozwoju – interesujące wyzwanie. Wierzę, że razem zbudujemy trójstronne zadowolenie: importera, klientów i dealera ­- mówi IBRM Samar Grzegorz Hankus, prezes Grupy PGD.

Portal Samorządowy: Wymogi elektromobilności spoczęły na samorządach?

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach odbyła się debata pod tytułem „Zrównoważony transport w miastach”. – Ustawa o elektromobilności to implementacja dyrektywy unijnej o paliwach alternatywnych. W Sejmie ją przegłosowano, ale obowiązki zrzucono na samorządy. Miastom nie dano jednocześnie żadnego realnego wsparcia tego procesu. To samorządy mają kupić autobusy i dostarczyć ładowarki do samochodów elektrycznych. Nowa rzeczywistość, w której znaleźliśmy się po przegłosowaniu ustawy, powinna polegać na realnej współpracy rządu i samorządu – uważa Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Jego zdaniem przepisy ustawy są zbyt ambitne, jak na rzeczywistość panującą w Polsce. Mówił też o szansach dla wprowadzania stref bezemisyjnych. – Przepisy powinny zostać ograniczone do najgorszej klasy samochodów, z klasą emisji Euro 1 i Euro 2. Teraz sens wprowadzania takiej strefy jest tylko w Krakowie i to jeszcze na ograniczonym terenie. W innych miastach nie widzę możliwości wprowadzenia takiej strefy – twierdzi Korolec.

Wirtualny Nowy Przemysł: JLR ma na koncie zysk

Serwis Automotive News przygląda się wynikom finansowym, jakie osiągnął Jaguar Land Rover. W artykule czytamy, że w pierwszym kwartale 2019 r. JLR odnotował 119 mln funtów zysku netto. Zysk JLR przed opodatkowaniem, z wyłączeniem wyjątkowych pozycji kosztowych, wyniósł w pierwszym kwartale 2019 r. 269 mln funtów. „W roku finansowym 2018 (do marca 2019 r.) należąca do indyjskiego koncernu Tata Motors spółka odnotowała stratę w wysokości 3,6 mld funtów, na co wpływ miał m. in. duży spadek w trzecim kwartale” – podaje serwis. Tata Motors liczy, że JLR w tym roku finansowym będzie ponownie odnotowywać zyski dzięki obniżkom kosztów i ożywieniu popytu w Chinach. „Jak podał Automotive News, Tata Motors sprawdza strategiczne możliwości dla swojej luksusowej marki. Wśród rozważanych opcji ma być m.in. sprzedaż spółki francuskiemu producentowi Grupie PSA” – relacjonuje Wirtualny Nowy Przemysł. Szef działu finansowego koncernu Tata Motors PB Balaji powiedział jednak, że koncern nie chce sprzedawać JLR.

Automotive News: Polak pokieruje sprzedażą Mercedesa w Chinach

Automotive News informuje, że Mercedes-Benz mianował Jana Madeję, wcześniej szefa marki w Rosji, nowym szefem sprzedaży w Chinach. „Madeja jest weteranem Mercedesa, który pracuje dla tej marki ponad 20 lat. Po zajmowaniu różnych stanowisk w dziale finansów i kontrolingu, 51-letni menedżer objął stanowisko kierownika Mercedesa w Polsce w 2007 r. W 2012 r. został dyrektorem generalnym Mercedes-Benz Russia i szefem sprzedaży Mercedes-Benz Cars na tym rynku” – informuje Automotive News. Nominacja jest częścią „szerszego przetasowania” w Mercedesie. W ramach zmian Nicholas Speeks, który przez sześć lat pełnił funkcję szefa sprzedaży marki w Chinach, został mianowany nowym dyrektorem generalnym w USA. Wszystkie zmiany wchodzą w życie 1 września.

Wirtualne Media: Aroma-marketing w kampanii Volkswagena

W kinach Cinema City w całej Polsce rusza niestandardowa kampania nowego crossovera Volkswagen T-Cross pod hasłem „T-Cross. Wszechstronny jak Ty”. „Kampania obejmuje zarówno emisję spotów na ekranach, jak i rozbudowaną komunikację  „off-screen”. Spot do kampanii został zrealizowany również w formacie 4DX. Po raz pierwszy w Polsce marka zdecydowała się także na użycie niestandardowej formy komunikacji w kinie, jaką jest aroma-marketing, który ma dodatkowo wzmocnić doznania wśród widzów w salach Verva 4DX” – czytamy w artykule.

Wirtualne Media: Specjalna kampania Volvo Cars

Volvo Cars rozpoczęło wspólną kampanią edukacyjną z firmą Stena Recycling, zajmującą się recyklingiem i profesjonalnym zarządzaniem odpadami. Akcja ma na celu uświadomienie konsumentów, jak cennym źródłem surowców wtórnych są samochody – piszą Wirtualne Media. Działania prowadzone od końca maja, obejmować będą m. in. formaty reklamowe oraz public relations w serwisach internetowych, prasie drukowanej, a także w mediach społecznościowych. Materiały edukacyjne publikowane będą także w prasie tradycyjnej i elektronicznej oraz mediach społecznościowych. – Zależy nam by właściciele pojazdów w Polsce uświadomili sobie, że ich auta to nie tylko środek transportu, ale również źródło cennych surowców wtórnych. Chcemy by każdy Polak, który decyduje się na kasację samochodu wiedział dokładnie co powinien z nim zrobić i co dzieje się z samochodem podczas prawidłowego demontażu oraz procesu recyklingu, z którego trzeba uzyskać aż 95 proc. materiałów nadających się do ponownego użycia – komentuje Aleksandra Surdykowska, PR & marketing manager w Stena Recycling Polska.

Dealerski Przegląd Prasy: Spadek sprzedaży nowych aut na świecie

„Rzeczpospolita” pisze o spadającej sprzedaży nowych samochodów w Europie, USA i Chinach. W 28 państwach Unii Europejskiej i krajach EFTA liczba rejestracji nowych samochodów spadła w kwietniu o 0,5 procent w porównaniu z tym samym miesiącem roku ubiegłego, do 1,34 mln samochodów. Spadek odnotowano w tym rejonie także w całym bieżącym roku: 5,49 mln nowych rejestracji w pierwszych czterech miesiącach odpowiada spadkowi o 2,5 procent.

„Dziennik Gazeta Prawna” informuje o projekcie nowelizacji ustawy o VAT i innych ustaw, który przewiduje obostrzenia w związku z mechanizmem podzielonej płatności. „Przedsiębiorca nie odliczy wydatku od przychodów, jeżeli za towar lub usługę objętą mechanizmem podzielonej płatności zapłaci w inny sposób” – czytamy w artykule.

Prezydent USA Donald Trump odłożył o 180 dni decyzję dotyczącą wprowadzenia nowych ceł na samochody sprowadzane do USA – czytamy w „Rzeczpospolitej”. Rozważana wysokość stawek celnych na auta to 25 proc. Według raportu sekretarza handlu USA, wzrost importu samochodów i części samochodowych w ciągu ostatnich trzech dekad dał zagranicznym producentom przewagę konkurencyjną nad producentami amerykańskimi.

„Rzeczpospolita”: Świat ma problem ze sprzedażą nowych samochodów

„Rzeczpospolita” przygląda się sprzedaży nowych aut w różnych rejonach świata. „Popyt na nowe samochody w Europie jest w stanie stagnacji. W 28 państwach Unii Europejskiej i krajach EFTA – Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu (Norwegia, Islandia, Szwajcaria, Liechtenstein) liczba rejestracji nowych samochodów spadła w kwietniu 2019 roku o 0,5 procent w porównaniu z tym samym miesiącem roku ubiegłego do 1,34 mln samochodów” – czytamy w dzienniku. Według stowarzyszenia branżowego VDA spadek ten wynika z pewnej zapaści rynków w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i Hiszpanii. „Rzeczpospolita” podkreśla, że saldo bieżącego roku pozostaje ujemne: 5,49 mln nowych rejestracji w pierwszych czterech miesiącach odpowiada spadkowi o 2,5 procent.

Sprzedaż nowych aut spadła także na innych rynkach. W USA zanotowano spadek o 1,7 procent do 1,33 miliona sztuk w kwietniu. W Chinach rynek nowych samochodów skurczył się aż o 18,2 procent do 1,53 miliona pojazdów. W ciągu czterech miesięcy USA odnotowały spadek o 2,2 procent, w Chinach sprzedaje się o 14,9 procent mniej samochodów niż rok wcześniej.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Nowe sankcje dotyczące split paymentu

„Dziennik Gazeta Prawna” informuje o projekcie nowelizacji ustawy o VAT i innych ustaw, który został już opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. „Przedsiębiorca nie odliczy wydatku od przychodów, jeżeli za towar lub usługę objętą mechanizmem podzielonej płatności zapłaci w inny sposób” – czytamy w artykule. Z projektu wynika, że kto nie przekaże równowartości podatku na rachunek VAT sprzedawcy, poniesie sankcję w wysokości 100-proc. dodatkowego zobowiązania w VAT. „De facto więc nie odliczy podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury” – wskazuje dziennik. I dodaje, że taka osoba popełni przestępstwo karnoskarbowe, za które będzie grozić grzywna do 720 stawek dziennych (czyli w skrajnych przypadkach wyniesie ponad 21 mln zł).

więcej „Dziennik Gazeta Prawna” z 20 maja 2019, s. B2

„Rzeczpospolita”: Cła na auta odłożone

„Ceł na samochody sprowadzane do USA na razie nie będzie. Prezydent USA Donald Trump odłożył o 180 dni decyzję, której spodziewano się 18 maja” – czytamy w serwisie internetowym „Rzeczpospolitej”. Rozważana wysokość stawek celnych na auta to 25 proc. – Wzrost importu samochodów i części samochodowych w ciągu ostatnich trzech dekad dał zagranicznym producentom przewagę konkurencyjną nad producentami amerykańskimi – stwierdza raport sekretarza handlu USA przedstawiony w połowie lutego.

W artykule czytamy, że udział amerykańskich producentów w krajowym rynku samochodowym spadł z 67 proc. (10,5 mln sztuk wyprodukowanych i sprzedanych w Stanach Zjednoczonych) w 1985 r. do 22 proc. (3,7 mln sztuk wyprodukowanych i sprzedanych w Stanach Zjednoczonych) w 2017 r. W tym samym okresie wielkość importu wzrosła prawie dwukrotnie, z 4,6 mln sztuk do 8,3 mln sztuk. W 2017 r. Stany Zjednoczone importowały samochody o wartości ponad 191 miliardów dolarów. – Sekretarz poinformował mnie, że samochody i niektóre części samochodowe są przywożone do Stanów Zjednoczonych w ilościach, jakie mogą zagrozić bezpieczeństwu narodowemu Stanów Zjednoczonych. Jeśli amerykański przemysł motoryzacyjny będzie się dalej kurczył, osłabi to zdolność Stanów Zjednoczonych do rozwijania zaawansowanych technologicznie produktów, niezbędnych dla utrzymania przewagi technologicznej i wymagań obronnych – stwierdził Trump w oświadczeniu.

Moto3m: Nowy obiekt Grupy JD Kulej

Grupa JD kulej uruchomiła nowy obiekt, tym razem oferujący auta używane. Hala dla aut używanych znajduje się w Rumi, tuż obok salonu marki Citroen, także należącego do Grupy JD Kulej. – Teren dla naszej działalności związanej ze sprzedażą aut używanych to hala ekspozycyjna o powierzchni 400 m2 i około 80 samochodów w stałej ofercie, różnych marek, także takich, których jako Grupa nie jesteśmy przedstawicielem – informuje Jakub Gołębiewski, kierownik działu marketingu dealera.

Moto3m: „Noc Muzeów” w Toyota Walder

Firma Toyota Walder po raz kolejny zorganizowała w swoim salonie w Rumi „Noc Muzeów”. Moto3m. pl informuje, że dla gości przygotowano między innymi degustację sushi oraz tradycyjnych ciasteczek z wróżbą, pokazy tańca oraz gimnastyki sportowej i konkursy z nagrodami. Uczestnicy mogli również dowiedzieć się pewnych rzeczy na temat techniki budowy samochodów. „Dużym zainteresowanie miłośników motoryzacji cieszyły się przepołowione modele silnika, skrzyni biegów, a także akumulatorów z hybrydowych modeli Toyoty. Część z nich można było wprawić w ruch za pomocą korby, co umożliwiło poznanie na przykład sposobu, w jaki pracują czterosuwowe silniki spalinowe – z dokładnym ruchem tłoka w cylindrze, pracą rozrządu i całego systemu napędu” – czytamy w artykule.

SEAT: Udany rok hiszpańskiej marki

Po raz pierwszy w historii SEAT sprzedał w pierwszych czterech miesiącach bieżącego roku ponad 200 tysięcy samochodów. Hiszpański producent dostarczył w tym czasie na rynek 201 600 pojazdów. To o 7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku, kiedy sprzedano 189 300 samochodów. W kwietniu br. SEAT sprzedał 51 000 pojazdów, poprawiając wynik o 1,8 proc. względem ubiegłego roku. Ten miesiąc 2019 roku był najlepszym kwietniem w historii hiszpańskiej marki – do klientów trafiło o 900 samochodów więcej niż w tym samym miesiącu 2018 roku. W komunikacie czytamy również, że w pierwszych czterech miesiącach br. CUPRA sprzedała 7 900 samochodów, czyli o 82,3 proc. więcej niż w tym samym okresie w 2018 roku. Wynik ten jest wliczony w całkowitą sprzedaż SEAT-a.

„Rzeczpospolita”: Elektryczne auto od sportowca

Rekordzista świata w sprincie Usain Bolt przedstawił swoją koncepcję samochodu elektrycznego, skierowanego głównie dla firm car sharingowych. „Jego firma o nazwie Bolt Mobility zamierza wprowadzić na rynek model pojazdu o nazwie Bolt Nano. Jest to zasilany elektrycznie, mały dwumiejscowy pojazd w formacie Renault Twizy lub Seat Minimo. Nano został zaprojektowany do odbywania podróży o długości nie większych niż 25 kilometrów” – pisze „Rzeczpospolita”. Model ma pojawić się na rynku do końca 2020 roku i kosztować 9 999 dolarów.

Dealerski Przegląd Prasy: Powoli przybywa aut na prąd

Pod koniec kwietnia w Polsce zarejestrowane były 5 642 elektryczne samochody osobowe, z których dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (3 581), a pozostałą część hybrydy typu plug-in – 2 060 – wynika z Licznika elektromobilności uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

„Puls Biznesu” informuje, że Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt ustawy dotyczący wprowadzenia obowiązkowych rozliczeń podatkowych w modelu split payment dla 150 produktów. Resort chce objąć obligatoryjną podzieloną płatnością m. in. części motoryzacyjne. Branża obawia się problemów z zachowaniem płynności finansowej po wprowadzeniu takiego rozwiązania.

Sąd Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie podatku od sklepów wielkopowierzchniowych – czytamy także w dzienniku. Sąd stwierdził nieważność decyzji Komisji Europejskiej dotyczących podatku od sprzedaży detalicznej w Polsce. Jego zdaniem Komisja popełniła błąd, uznając tę daninę za pomoc państwa.

PSPA: 5,6 tys. samochodów elektrycznych w kwietniu

Z Licznika elektromobilności uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że pod koniec kwietnia w Polsce zarejestrowane były 5 642 elektryczne samochody osobowe, z których dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV) – 3 581, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV) – 2 060. Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce wynosi 63 proc. do 37 proc. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec kwietnia zwiększył się do 294 szt., e-busów 198 szt., a elektrycznych skuterów i motocykli – do 3 822 szt. – Od początku stycznia do końca kwietnia w Polsce zarejestrowano 1 385 osobowych samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in. W porównaniu do analogicznego okresu roku 2018 r. oznacza to wzrost o 104 proc. Liczymy na utrzymanie tego trendu w kolejnych miesiącach i jak najszybsze rozpoczęcie udzielania wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który ma potencjał, by stać się istotnym czynnikiem wpływającym na tempo rozwoju elektromobilności w Polsce – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Organizacja przypomina, że według danych ACEA w I kwartale br. w Unii Europejskiej zarejestrowano 61 789 samochodów całkowicie elektrycznych (+84,4 proc. r/r) oraz 37 385 hybryd typu plug-in (+0,1 proc. r/r). Najwięcej zeroemisyjnych samochodów typu BEV sprzedano w Niemczech (15 944 szt.), we Francji (10 569 szt.), w Holandii (9 925 szt.), Wielkiej Brytanii (5 997 szt.) oraz w Szwecji (4 091 szt.).

„Puls Biznesu”: MF chce obowiązkowego split paymentu na części motoryzacyjne

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt ustawy dotyczący wprowadzenia obowiązkowych rozliczeń podatkowych w modelu split payment dla 150 produktów – czytamy w „Pulsie Biznesu”. Resort chce objąć obligatoryjną podzieloną płatnością m. in. części motoryzacyjne. — Przedsiębiorcy z branży motoryzacyjnej, zwłaszcza przedstawiciele niewielkich firm, np. warsztatów, obawiają się utraty płynności finansowej związanej z wprowadzeniem obowiązkowego split paymentu. Do tej pory niektóre firmy wykorzystywały kwoty VAT do obrotu i regulowania zobowiązań finansowych do czasu konieczności wpłacenia należności z tytułu podatku na konto urzędu skarbowego. Teraz te pieniądze będą właściwie niemożliwe do wykorzystania. Będzie to obciążenie dla płynności finansowej firm, w szczególności dla warsztatów obsługujących floty samochodowe, ale także dla dystrybutorów części motoryzacyjnych. Niektóre firmy zmuszone będą do wzięcia kredytów, aby zapewnić płynność finansową — ostrzega Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Dziennik informuje, że resort finansów szacuje, że dzięki obowiązkowemu split paymentowi wpływy podatkowe zwiększą się prawie o 1 mld zł rocznie. Autorzy projektu zezwalają na regulowanie z rachunku podatkowego płatności innych danin publicznych, na przykład składek ZUS. „Dopuszczenie możliwości regulowania z rachunku VAT innych należności budżetowych powinno zmniejszyć ryzyko pogorszenia płynności finansowej podatników wynikające z ograniczonej dyspozycyjności środków zgromadzonych na rachunku VAT” — napisano w uzasadnieniu.

Miesięcznik „Dealer”: Najlepsze prezentacje zeszłorocznego Kongresu Dealerów

Już za niespełna miesiąc (11-12 czerwca) odbędzie się 10. Kongres Dealerów. Podczas dwudniowego wydarzenia dealerzy wysłuchają kilkunastu praktycznych wystąpień dotyczących różnych aspektów ich biznesu. Najlepiej oceniane prelekcje z zeszłorocznej edycji Kongresu – skuteczne praktyki z zakresu sprzedaży samochodów i akcesoriów, serwisu, dealerskich finansów oraz marketingu – dostępne są na stronie wydarzenia.

► Michał Łuczak: Drugi raz nie zadzwoni! Jak uratowaliśmy 27 proc. traconych szans sprzedażowych
► Mikołaj Małecki: Akcesoria to centrum zysków. Jak zorganizować proces ich sprzedaży?
► Paweł Sala: Jak należy wykorzystywać e-mail marketing w biznesie dealerskim?
► Michał Wąsik: Jak zwiększyć odkup aut od swoich klientów o 240 proc., a rotację zmniejszyć ze 120 do 47 dni?
► Daria Zawrotniak: Stres test dla dealerskich finansów po 1 lipca. Split payment w naszej branży

„Gazeta Wrocławska”, Duda-Cars: Pożar w salonie Duda-Cars

Kilka dni temu doszło do pożaru we wrocławskim salonie firmy Duda-Cars przy ul. Olsztyńskiej. – Pożar wybuchł w części magazynowej w halach salonu Mercedesa Duda-Cars. Strażacy włożyli dużo wysiłku, żeby płomienie nie zajęły części handlowej i biurowej, chociaż doszło tam do zadymienia. Zniszczeniu uległy pomieszczenia serwisowe i magazynowe w serwisie – mówi portalowi GazetaWroclawska. pl rzecznik Komendy Miejskiej Straży Pożarnej Mariusz Piasecki. W specjalnym oświadczeniu zarząd firmy Duda-Cars poinformował, że pożar zajął znaczną część przestrzeni magazynowej. „Ogromnym pocieszeniem jest fakt, że nikt nie ucierpiał. W tej chwili trwa szacowanie strat. Na miejscu pracują służby, które badają zdarzenie” – czytamy w komunikacie. 

„Puls Biznesu”, Samar: Jest wyrok ws. podatku handlowego

Sąd Unii Europejskiej wydał korzystny dla polskiego rządu wyrok w sprawie podatku od sklepów wielkopowierzchniowych – informuje „Puls Biznesu”. Kulisy całej sprawy opisuje również Samar. „Z początkiem września 2016 r. w Polsce weszła w życie ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej (tzw. podatek handlowy). Podstawę progresywnego opodatkowania stanowiła osiągnięta w danym miesiącu nadwyżka przychodów ponad kwotę 17 milionów zł miesięcznie (204 mln zł rocznie). Stawki podatku wynosiły 0,8 proc.  w przypadku miesięcznego przychodu w przedziale od 17 do 170 mln zł oraz 1,4 proc. gdy przekraczał on kwotę 170 mln zł. Już jednak dwa tygodnie później Komisja Europejska wszczęła postępowanie w sprawie nowego podatku, który jej zdaniem faworyzuje mniejsze sklepy (w tym m. in. mniejsze salony dealerskie – przyp. red.), co może być uznane za pomoc publiczną. Wkrótce Komisja nakazała polskim władzom niezwłoczne zawieszenie ustawy do czasu podjęcia decyzji w sprawie zgodności nowej regulacji z unijnym prawodawstwem” – czytamy w artykule. Sprawa trafiła do unijnego sądu, który stwierdził nieważność decyzji Komisji Europejskiej dotyczących podatku od sprzedaży detalicznej w Polsce. Jego zdaniem Komisja popełniła błąd, uznając tę daninę za pomoc państwa. Co będzie dalej z podatkiem handlowym? – Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami pobór tego podatku jest na mocy stosownej ustawy zawieszony do końca 2019 roku. Ponadto dzisiejszy, korzystny dla Polski wyrok nie jest prawomocny i każdej ze stron przysługuje odwołanie – w odpowiedzi na pytanie IBRM Samar stwierdził Paweł Jurek, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów.

pb.pl, samar.pl

Grupa PSA: Nowy program sprzedaży samochodów używanych

Grupa PSA poinformowała, że wprowadza nowy wielomarkowy program sprzedaży samochodów używanych o nazwie Spoticar. W komunikacie czytamy, że jednolity program sprzedaży samochodów używanych popularnych marek Grupy zostanie uruchomiony w 11 krajach Europy w 2019 roku. „Spoticar zapewni klientom zainteresowanym ofertą samochodów używanych bezstresowy zakup zarówno przez internet, jak i w placówce dealerskiej, a nawet z dostawą do domu. Program zostanie wdrożony najpierw we Francji, a wkrótce również w innych krajach Europy”– poinformował Marc Lechantre, wiceprezes pionu samochodów używanych. Inicjatywa ta ma pomóc w realizacji wyznaczonego w planie „Push to Pass” celu 1 miliona umów sprzedaży oraz innych transakcji w segmencie samochodów używanych rocznie do 2021 r.

Dealerski Przegląd Prasy: Rozmowy o podziale Grupy Krotoski-Cichy w toku

„Puls Biznesu” wraca do sprawy podziału w Grupie Krotoski-Cichy. Zarząd firmy poinformował dziennik, że „trwają rozmowy na temat przyszłości Grupy Krotoski-Cichy i jej planowanego podziału, natomiast dotychczas nie zapadły wiążące decyzje”. „PB” relacjonuje, że biuro zarządu firmy zaprzecza, by Mirosław Cichy miał wykupić od wspólnika udziały w spółce i stać się jej jedynym właścicielem. Potwierdzają się za to nasze informacje, że Robert Krotoski planuje pozostać w biznesie.

Interia pisze o przyszłości Mercedesa. „Plan niemieckiego producenta zakłada, że do 2030 roku co najmniej 50 proc. nowych aut marki ze Stuttgartu stanowić mają pojazdy elektryczne i hybrydowe” – relacjonuje serwis. Za dwie dekady flota oferowanych przez Mercedesa samochodów ma być neutralna pod względem emisji CO2.

Agencja Bloomberga poinformowała z kolei, że akcje Nissana spadły na giełdzie papierów wartościowych w Tokio o 6,5 proc. – najwięcej od czerwca 2016 r. i osiągnęły najniższy poziom od grudnia 2012 r. Niedawno Nissan poinformował, że w 2018 r. odnotował zysk operacyjny w wysokości 319,1 mld jenów, co oznacza 45-proc. spadek w porównaniu z rokiem poprzednim.

„Puls Biznesu”: Trwają rozmowy o przyszłości Grupy Krotoski-Cichy

„Puls Biznesu” podaje kolejne informacje na temat zmian właścicielskich w Grupie Krotoski-Cichy. Przypomnijmy, że kilka dni temu dziennik informował, że kontrolę nad grupą chce przejąć Mirosław Cichy, który miałby zostać wyłącznym właścicielem pięciu podmiotów z siedzibami w Wysogotowie: Krotoski-Cichy, Auto-Handel-Centrum Krotoski-Cichy, Euro-Centrum-Tadeusz, CK Auto Cichy-Krotoski oraz będącej w organizacji spółki Cichy. Z artykułu wynikało – co zresztą poddawaliśmy w wątpliwość – że mogłoby chodzić o wykupienie całości udziałów od drugiego wspólnika – Roberta Krotoskiego.

W czwartkowym wydaniu gazety zamieszczono fragmenty nowego oświadczenia zarządu firmy.„Trwają rozmowy na temat przyszłości Grupy Krotoski-Cichy i jej planowanego podziału, natomiast dotychczas nie zapadły wiążące decyzje” – napisało biuro zarządu firmy dziennikowi. „PB” relacjonuje, że zaprzecza ono jednocześnie, by Mirosław Cichy miał wykupić od wspólnika udziały w spółce i stać się jej jedynym właścicielem. „Robert Krotoski planuje pozostać w biznesie i zmiany w Grupie Krotoski-Cichy będą początkiem nowego rozdziału w historii firmy” — podano w oświadczeniu.

W dalszej części artykułu dziennik informuje, że w maju do UOKiK-u wpłynął wniosek w sprawie przejęcia przez Mirosława Cichego pięciu opisanych wyżej podmiotów z siedzibami w Wysogotowie.„W tym samym czasie podobny wniosek, ale dotyczący innych spółek z grupy, złożył drugi jej współwłaściciel – Robert Krotoski. Chce on przejąć wyłączną kontrolę nad firmami Krotoski-Cichy z Łodzi oraz Krotoski w organizacji z Poznania, a także część majątku spółki Auto-Handel-Centrum Krotoski-Cichy w postaci tzw. zorganizowanej części przedsiębiorstwa w Częstochowie” – czytamy w artykule.

Zdaniem „Pulsu Biznesu” „można się domyślać, że zmiany własnościowe odbędą się na zasadzie wymiany pakietów udziałów w spółkach między wspólnikami”.

Interia: Mercedes bardziej „eko”

Mercedes przedstawił plany dotyczące m. in. elektryfikacji oferty. „Plan niemieckiego producenta zakłada, że do 2030 roku co najmniej 50 proc. nowych aut marki ze Stuttgartu stanowić mają pojazdy elektryczne i hybrydowe” – relacjonuje Interia. To krok na drodze do realizacji planu o nazwie „Ambition2039”. Serwis tłumaczy, że zakłada on, że za dwie dekady flota oferowanych przez Mercedesa samochodów ma być neutralna pod względem emisji CO2. Elektryfikacja objąć ma wszystkie gałęzie działalności firmy, czyli również autobusy i samochody ciężarowe. „Firma deklaruje również szereg zachęt dla klientów mających przekonać ich do „ładowania zielonych pojazdów zieloną energią”. Pomocna w wyszukiwaniu tego typu ładowarek ma być np. przygotowana przez firmę aplikacja Mercedes Me Charge pozwalająca wyszukać ładowarki z „czystą” energią” – czytamy w artykule.

Wirtualny Nowy Przemysł: Nissan traci na giełdzie

Akcje Nissana spadły na giełdzie papierów wartościowych w Tokio o 6,5 proc. – najwięcej od czerwca 2016 r. i osiągnęły najniższy poziom od grudnia 2012 r. – podała agencja Bloomberga. We wtorek Nissan poinformował, że w 2018 r. odnotował zysk operacyjny w wysokości 319,1 mld jenów, co oznacza 45-proc. spadek w porównaniu z rokiem poprzednim (746,9 mld jenów). „Firma zapowiedziała, że w obecnym roku finansowym, który potrwa do marca 2020 r., spodziewa się osiągnąć zysk operacyjny w wysokości 230 mld jenów (2 mld dolarów). Średnia wcześniejszych szacunków analityków zakładała zysk na poziomie 457,7 mld jenów” – czytamy w artykule. Do tego koncern pierwszy raz od dziesięciu lat zdecydował o obniżeniu dywidendy. Nissan planuje wypłacić 40 jenów za akcję (wcześniej było to 57 jenów).

Prezes firmy Hiroto Saikawa zapowiedział, że w najbliższych latach firma zmniejszy zatrudnienie, przeznaczy 47 mld jenów na odświeżenie wszystkich podstawowych modeli, wprowadzi 20 nowych pojazdów oraz skupi się na sprzedaży detalicznej w Stanach Zjednoczonych. – W ciągu najbliższych dwóch lat lub co najwyżej trzech lat wrócimy do poprzednich wyników – zapowiedział.

Samar: Przybywa aut użytkowych

Samar informuje o sytuacji na rynku nowych pojazdów użytkowych w Polsce. Z analizy danych pozyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w kwietniu w naszym kraju zarejestrowane zostały 9 953 nowe pojazdy użytkowe, czyli auta dostawcze (w tym minibusy) oraz samochody ciężarowe. To wynik o 5,21 proc. mniejszy niż w marcu tego roku, ale o 6,04 proc. większy w zestawieniu z kwietniem roku 2018. Z kolei od stycznia do kwietnia br. roku wydziały komunikacji zanotowały w swoich bazach danych 37 317 nowych samochodów użytkowych, czyli o 7,71 proc. (2 670 sztuk) więcej w porównaniu z takim samym okresem roku 2018.

„Dziennik Zachodni”: Jubileusz firmy Auto-Zięba

Podczas XI edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach „Dziennik Zachodni” rozmawiał z Mirosławem Ziębą, właścicielem firmy Auto-Zięba oraz Małgorzatą Żelichowską, dyrektor handlową i członkiem zarządu firmy Auto-Zięba. Firma istnieje na katowickim rynku od 30 lat. Mirosław Zięba opowiada o zmianach w firmie i o czynnikach wpływających na jej rozwój. Rozmowa dotyczy także nowej inwestycji – salonu samochodów używanych i dostawczych. –Chcemy mieć dla klientów przygotowane do odbioru samochody dostawcze w różnych konfiguracjach. Chcemy również by otoczenie i prezentacja tych aut były na takim poziomie, jak przy autach osobowych – mówi Mirosław Zięba. Inwestycja ma się zakończyć na przełomie lipca i sierpnia.

„Rzeczpospolita”: Wystawa zabytkowych Citroënów

W 2019 r. Citroën świętuje 100-lecie działalności. Z tej okazji 18 maja Citroen Polska zorganizuje w Warszawie wystawę zabytkowych samochodów, motoryzacyjny piknik i paradę klasycznych Citroenów. Specjalny event odbędzie się w godzinach od 14:00 do 19:00 w Łazienkach Królewskich na Placu przy Ermitażu przy ulicy Myśliwieckiej 1. „Przy stoisku marki zostanie zorganizowana wystawa zabytkowych Citroenów prezentująca przekrój modeli z całej 100-letniej historii tej marki. Obok nich będzie można zobaczyć najnowsze modele spod znaku dwóch szewronów. Właściciele zabytkowych pojazdów oraz przedstawiciele Citroena będą do dyspozycji gości i odpowiedzą na pytania dotyczące zarówno tych starych, jak i współczesnych samochodów” – czytamy w artykule.

„Puls Biznesu”: Nowa moto-inwestycja w Polsce

„Puls Biznesu” informuje, że druga fabryka baterii do aut elektrycznych LG Chem powstanie albo na Opolszczyźnie, albo w centrum Polski. W ramach tej inwestycji powstać ma zakład bliźniaczy do znajdującego się w podwrocławskich Kobierzycach. Budowa ma ruszyć w czerwcu. Tuż przed podjęciem decyzji o inwestycję zabiegają strefy łódzka i wałbrzyska. — Firma oglądała pod Opolem działkę o powierzchni 80 ha. Chce zainwestować 4,5 mld zł — twierdzi źródło „PB”. „LG Chem chce zbudować drugi zakład baterii litowo-jonowych, bo zamówienia przekraczają moce fabryki w Kobierzycach, która jest największa w Europie. W ciągu 2-3 lat koncern chce je zwiększyć z 10 GWh do 70 GWh i do 2020 r. zatrudniać 6 tys. osób wobec 1,7 tys. obecnie. Pod Wrocławiem firma rozwija też działalność badawczo-rozwojową, dotychczas skoncentrowaną głównie w Korei i Niemczech (Frankfurcie)” – czytamy w artykule.

Dealerski Przegląd Prasy: Jak upowszechnić „elektryki”?

Na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach rozmawiano m. in. o rozwoju elektromobilności i o tym, jak zachęcić nabywców do kupowania aut na prąd. Z dyskusji uczestników wynika, że jednym ze sposobów na upowszechnienie samochodów elektrycznych jest obniżanie atrakcyjności samochodów spalinowych. – Jeśli mamy mieć milion samochodów elektrycznych, to niestety utrzymanie samochodu spalinowego musi być droższe niż samochodu elektrycznego – stwierdził Łukasz Berak, radca prawny i partner w Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak.

Tymczasem w najnowszej „Polityce” czytamy o spadającej popularności aut z silnikiem Diesla i powodach odwrócenia się części nabywców od tej technologii. Czy silniki Diesla odchodzą już do przeszłości? „Informacje o rychłym końcu silnika wysokoprężnego wydają się przesadzone. Świat jeszcze długo bez niego sobie nie poradzi” – analizuje tygodnik.

Interia pisze, że na ulice Warszawy wyjechał prototyp polskiego auta elektrycznego o nazwie Triggo, który łączy w sobie cechy samochodu i motocykla. Polska konstrukcja wyróżnia się nietypowym przednim zawieszeniem o zmiennej geometrii, które umożliwia poruszanie się w dwóch trybach: manewrowym oraz drogowym.

Wirtualny Nowy Przemysł: W Katowicach o przyszłości motoryzacji

Na XI Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach rozmawiano m. in. o rozwoju elektromobilności. Z dyskusji wynika, że jednym ze sposobów na upowszechnienie samochodów elektrycznych jest obniżanie atrakcyjności samochodów spalinowych.  – Jeśli mamy mieć milion samochodów elektrycznych, to niestety utrzymanie samochodu spalinowego musi być droższe niż samochodu elektrycznego – stwierdził Łukasz Berak, radca prawny i partner w Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak w trakcie panelu dyskusyjnego „Elektromobilnosc – teraz realizacja”. Kazimierz Rajczyk, dyrektor zarządzający sektorem energetycznym w ING Banku Śląskim wskazał, że atrakcyjność samochodów elektrycznych można też zwiększać poprzez zabiegi administracyjne. W Chinach stosuje się np. bardziej uciążliwe procedury przy rejestracji pojazdów spalinowych w porównaniu z rejestracją samochodów elektrycznych.

Zwolnienie pojazdów elektrycznych z podatku VAT byłoby prostszym i tańszym rozwiązaniem niż na przykład budowanie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu – wynika z wypowiedzi Marcina Korolca, prezesa Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych. – Zniesienie podatku VAT na samochody elektryczne byłoby właściwie niemożliwie, Komisja Europejska nie dałaby na to zgody – ocenił jednak Łukasz Berak.

O motoryzacji rozmawiano także w czasie innej kongresowej sesji – „Sektor motoryzacyjny w Europie i na świecie”. Jeden z uczestników spotkania zwrócił uwagę, że dla moto-branży coraz ważniejsze stają się normy emisji CO2. –  Klient chce kupić samochód wyposażony w silnik dwulitrowy lub wyższy, a my takiego niestety nie możemy sprzedać. Wprowadziliśmy takie regulacje CO2, które doprowadziły do tego, że nie będziemy płacić kar za ten rok – podkreślał Andrzej Korpak, dyrektor generalny Opel Manufacturing Poland. – Na pewno motoryzacja się zmieni, co do tego nie ma absolutnie najmniejszych wątpliwości. Wszystko wskazuje na to, że to będzie motoryzacja elektryczna, czyli emitująca mniej CO2 – mówił Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

wnp.pl, wnp.pl, wnp.pl

„Polityka”: Co dalej z dieslem?

„Informacje o rychłym końcu silnika wysokoprężnego wydają się przesadzone. Świat jeszcze długo bez niego sobie nie poradzi” – analizuje w najnowszym wydaniu „Polityka”. Tygodnik przypomina przebieg i skutki afery spalinowej, która sprawiła, że auta z silnikiem Diesla straciły wielu nabywców. Właśnie w skutek afery spalinowej i rosnącego zanieczyszczenia powietrza UE wprowadza surowsze normy emisji spalin, a kolejne koncerny motoryzacyjne składają deklaracje rezygnacji z diesli. W artykule czytamy, że mimo tych wszystkich niesprzyjających czynników, nic nie wskazuje na śmierć diesla. „W ciągu ostatniego roku na rynek europejski wprowadzono 270 nowych typów samochodów z silnikiem wysokoprężnym, homologowanych według najnowszej normy Euro 6d-TEMP. Przestańmy demonizować technologię silników wysokoprężnych. Zamiast tego musimy odróżnić stare diesle od pojazdów najnowszej generacji” – apeluje Erik Jonnaert, sekretarz generalny Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów. Do rychłego końca takich silników nie jest również przekonany Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. – Silniki wysokoprężne wykorzystuje cały transport drogowy, rolnictwo, budownictwo. Osobowe diesle to tylko niewielki wycinek rynku i pewna szczególna europejska specjalność. Pojazdy z napędami alternatywnymi, zwłaszcza elektryczne, długo jeszcze nie zastąpią diesli, choć w dużych miastach ta transformacja zapewne zachodzić będzie trochę szybciej– wyjaśnia.

Interia: Triggo na ulicach Warszawy

„Na ulice Warszawy wyjechał właśnie prototyp polskiego auta elektrycznego Triggo. Pojazd uzyskał dopuszczenie do ruchu i otrzymał specjalną, wystawioną przez PZU, polisę ubezpieczeniową” – informuje Interia. Pojazd łączy w sobie cechy samochodu i motocykla. Według relacji Interii Polska konstrukcja wyróżnia się nietypowym przednim zawieszeniem o zmiennej geometrii, które umożliwia poruszanie się w dwóch trybach: manewrowym (miejskim), w którym pojazd sprawnie manewruje na niewielkich przestrzeniach, oraz drogowym – zapewniającym stabilność dla wysokich prędkości. Prędkość maksymalna w trybie manewrowym wynosi 25 km/h. „Po wybraniu trybu drogowego automatycznie zwiększa się rozstaw przednich kół, przez co szerokość pojazdu wzrasta do 148 cm. Zapewnia to dużo większą stabilność i precyzję prowadzenia. Prędkość maksymalna Triggo wynosi 90 km/h” – wskazuje serwis. Triggo to pojazd bateryjny homologowany jako czterokołowiec lekki (L7e). W najbliższych miesiącach planowane jest ukończenie budowy pilotażowej serii złożonej z 9 egzemplarzy. Pierwsze auta zbudowane dla klientów pojawią się na drogach w roku 2020.

„Auto Moto”: Rynek bliski stagnacji

„Auto Moto” analizuje tegoroczne wyniki polskiego rynku motoryzacyjnego. „W ubiegłym roku Polski rynek rósł jak na drożdżach, w tym trzeba się cieszyć, że nie notujemy, jak w wielu krajach, spadku popytu” – czytamy w artykule. Pismo wskazuje, że w ciągu pierwszych czterech miesięcy bieżącego roku zarejestrowano w Polsce 186 188 nowych samochodów osobowych. To więcej o 1857 egzemplarzy (0,9 proc.), niż w okresie od stycznia do kwietnia 2018 r.

Najpopularniejszym modelem na polskim rynku jest Skoda Octavia. Kolejne lokaty zajęły Skoda Fabia, Toyota Yaris i Dacia Duster. W artykule zawarto także garść informacji dotyczących rynku europejskiego. „Dane o rejestracji nowych samochodów osobowych w 30 krajach Unii Europejskiej i EFTA są na razie dostępne za pierwszy kwartał 2019 r. Polska, tak jak w ubiegłym roku, zajmuje pewne siódme miejsce. Łączna sprzedaż w Europie spadła o 3,2 proc.” – pisze „Auto Moto”.

„Rzeczpospolita”: Tesla liderem „elektryków” w Niemczech w tym roku

„Rzeczpospolita” informuje o zestawieniu najlepiej sprzedających się elektrycznych modeli na rynku niemieckim. Dziennik wskazuje, że w pierwszych czterech miesiącach bieżącego roku zarejestrowano w Niemczech 20 669 samochodów elektrycznych, z czego 4768 w kwietniu. „Jeśli spojrzeć na statystyki za cały bieżący rok, w podsumowaniu prowadzi Tesla Model 3 z 3699 egzemplarzami. Na drugim miejscu jest Renault Zoe (3656 sztuk). Pierwszą trójkę zamyka BMW i3 (2715 egzemplarzy)” – czytamy w dzienniku. Jak wygląda zestawienie za kwiecień? Renault Zoe trafił na pierwsze miejsce podium w ubiegłym miesiącu. Na drugim miejscu najlepiej sprzedających się „elektryków” na rynku niemieckim w kwietniu uplasowało się BMW i3. Trzecie miejsce zajęła Tesla Model 3.

Wirtualny Nowy Przemysł: Volvo inwestuje w auta na prąd

Volvo podpisało wieloletnie kontrakty na dostawy baterii litowo-jonowych z azjatyckimi koncernami CATL i LG Chem. Koncern motoryzacyjny buduje też własną fabrykę ogniw, która powstaje w Gandawie na zachodzie Belgii. Marka chce aby do 2025 roku połowa sprzedawanych przez nich na świecie samochodów miała napędy elektryczne.

Dealerski Przegląd Prasy: Firmy czekają na dotacje do zakupu „elektryków”

Z najnowszego badania KPMG oraz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że dotychczasowe rodzaje zachęt wspierających rozwój elektromobilności w Polsce są mało efektywne. Wśród największych barier utrudniających rozwój branży elektromobilności w Polsce respondenci badania KPMG i PSPA najczęściej wymieniają brak bezpośrednich dotacji do pojazdów elektrycznych, infrastruktury oraz inwestycji w tym obszarze (60 proc.).

„Puls Biznesu” pisze o możliwym „rozwodzie” w Grupie Krotoski-Cichy. W artykule czytamy, że Mirosław Cichy miałby zostać wyłącznym właścicielem pięciu podmiotów z siedzibami w Wysogotowie: Krotoski-Cichy, Auto- Handel-Centrum Krotoski-Cichy, Euro- Centrum-Tadeusz, CK Auto Cichy-Krotoski oraz będącej w organizacji spółki Cichy. Zarząd grupy zaprzeczył już tym doniesieniom.

Od 25 maja fałszowanie przebiegu liczników w samochodach będzie przestępstwem. Związek Dealerów Samochodów, Stowarzyszenie Komisów i Forum Rynku Samochodów Używanych przy wsparciu partnerów, rozpoczynają akcję informacyjną, marketingową i prawną, mającą na celu dopilnowanie, aby postanowienia nowych przepisów były stosowane i egzekwowane. Na początek akcji ZDS przygotował list otwarty do firm i osób fałszujących wskazania liczników.