Wydarzenia

współpraca:

Dealerski Przegląd Prasy: Sprzedaż spada, ceny wzrosną

„Rzeczpospolita” przygląda się sytuacji na rynku motoryzacyjnym. Dziennik wskazuje, że nowych aut sprzedaje się wyraźnie mniej niż rok temu. Według danych ACEA w sierpniu rejestracje nowych aut osobowych w Polsce zmniejszyły się w ujęciu rocznym o 15,2 proc. – do 48,1 tys. z 56,7 tys. w sierpniu ubiegłego roku. W artykule czytamy również, że samochody będą drożeć. W przyszłym roku ceny nowych pojazdów mogą wzrosnąć nawet o kilkanaście tysięcy złotych – ocenia gazeta.

W tym samym dzienniku czytamy, że FCA znów szuka biznesowego partnera. Według doniesień mediów na sprzedaż mogą też pójść marki Alfa Romeo i Maserati. Trwają rozmowy z jedną z chińskich firm. Prawdopodobnie jest to Geely – pisze gazeta.

Tymczasem według pozarządowej Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska (Transport & Environment), w Unii Europejskiej nadal rośnie liczba aut osobowych i dostawczych z oprogramowaniem manipulującym wynikami emisji spalin. Obecnie takich aut jeździ już 51 mln. Prawie jedna piąta takich samochodów jest użytkowana w Niemczech (9,9 mln), dalej są Francja (9,8 mln) i Wielka Brytania (8,5 mln).

„Rzeczpospolita”: Wiele wyzwań dla moto-rynku

Według danych ACEA w sierpniu rejestracje nowych aut osobowych w Polsce zmniejszyły się w ujęciu rocznym o 15,2 proc. – do 48,1 tys. z 56,7 tys. w sierpniu ubiegłego roku. „Jedną z przyczyn jest wysoka baza do porównań – ubiegłoroczny sierpień był w Polsce sprzedażowo rekordowy, bo dealerzy rejestrowali samochody na zapas, uprzedzając wejście w życie zmian w homologacji, związanych z nowym, zaostrzonym system pomiaru emisji spalin” – przypomina „Rzeczpospolita”. Ponadto, od września obowiązuje norma, która nakazuje producentom przeprowadzanie testów emisji szkodliwych substancji w warunkach drogowych (tzw. RDE). Nie wszystkie koncerny motoryzacyjne zdążyły się do tego przygotować. Dziennik pisze, że w rezultacie liczba samochodów dostępnych na rynku spełniająca nowe, zaostrzone warunki okazuje się niewystarczająca.

„Rzeczpospolita” prezentuje też perspektywy na przyszłość. I przypomina, że z początkiem stycznia 2020 r. 95 proc. samochodów sprzedawanych na rynkach UE musi spełniać limit maksymalnej emisji 95 gramów CO2 na kilometr. Dostosowanie się do nowych wymogów oznacza konieczność ponoszenia dużych kosztów przez branżę motoryzacyjną. „Według przedstawicieli branży koszty zmian będą musiały być przerzucane na klientów. Ocenia się, że w Polsce spowoduje to wzrost cen na znaczącą część oferowanych modeli aut o kilka–kilkanaście tysięcy złotych” – analizuje gazeta.

„Rzeczpospolita”: Chińczycy kupią dwie marki FCA?

Koncern FCA wciąż szuka partnera do fuzji – pisze „Rzeczpospolita”. Na sprzedaż mogą też pójść marki Alfa Romeo i Maserati. W dzienniku czytamy, że Alfą Romeo jest zainteresowany Volkswagen, ale na razie niemiecka marka otrzymuje od Włochów odmowę. Trwają też rozmowy z jedną z chińskich firm. Prawdopodobnie jest to Geely – pisze gazeta. „Jednak jako partner do fuzji z FCA chiński producent wydaje się być nieodpowiedni. Tanie modele, takie jak sprzedaje Fiat, Chińczycy posiadają pod markami Geely i Lynk. Wejście na rynek amerykański przez Chryslera, Dodge’a i Jeepa politycznie na pewno nie spodoba się prezydentowi Trumpowi, który raczej zrobi wszystko, co możliwe, żeby zablokować wejście chińskiego kapitału do amerykańskich marek” – ocenia dziennik.

Wirtualny Nowy Przemysł: Wciąż przybywa aut objętych aferą spalinową

Według pozarządowej Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska (Transport & Environment), w Unii Europejskiej nadal rośnie liczba aut osobowych i dostawczych z „brudnym” napędem Diesla, czyli z oprogramowaniem manipulującym wynikami emisji spalin.  Obecnie takich aut jeździ już 51 mln. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba aut z oprogramowaniem manipulującym wyniki wzrosła o 18 proc., a od 2016 roku – łącznie o 74 proc. Prawie jedna piąta takich samochodów jest użytkowana w Niemczech (9,9 mln), dalej są Francja (9,8 mln) i Wielka Brytania (8,5 mln). W połączeniu z pojazdami we Włoszech, Hiszpanii i Belgii, na te sześć krajów przypada 81 proc. unijnej „brudnej” floty z silnikami Diesla. Organizacja Transport & Enviroment ocenia, że Grupa Volkswagena jest odpowiedzialna w UE za ponad jedną piątą wszystkich „rażąco zanieczyszczających środowisko samochodów osobowych i dostawczych z silnikiem Diesla” (11,6 mln sztuk). Kolejne miejsca zajmują Renault-Nissan i Grupa PSA.

Toruń Twoje Miasto: Z wizytą w firmie Auto Reve

Toruński serwis Twoje Miasto w cyklu „Tak się robi biznes w Toruniu” publikuje nagranie rozmowy z Jarosławem Mokwińskim, prezesem firmy Auto Reve Sp. z o.o. Toruński dealer samochodów marek Renault i Dacia posiada salon przy ul. Marii Skłodowskiej-Curie. Prezes Auto Reve opowiada m.in. o tym, kto w toruńskich rodzinach decyduje o kupnie samochodu, a także o autach dla biznesu, kierunkach i celach sprzedaży, standardach obsługi klienta i Diamentach Forbesa. Przedstawiciel Auto Reve informuje też, że firma wciąż ma duży (ok. 40 proc.) udział klientów indywidualnych w sprzedaży aut osobowych.

„Rzeczpospolita”: Jak rozliczyć koszty pojazdu zastępczego?

Sąd Okręgowy w Łodzi chce rozwiać wątpliwości w sprawie rozliczania kosztów samochodu zastępczego – informuje „Rzeczpospolita”. Łódzki sąd o koszty samochodu zastępczego zapytał niedawno Sąd Najwyższy. Chciał wiedzieć czy wymagalne zobowiązanie do zapłacenia czynszu najmu pojazdu zastępczego, ciążące na osobie poszkodowanej w wypadku komunikacyjnym, którego skutkiem była niemożność korzystania z własnego samochodu, stanowi szkodę, a poszkodowany posiada wierzytelność z tego tytułu w stosunku do sprawcy wypadku oraz zakładu ubezpieczeń. Zdaniem sędziów z Łodzi orzecznictwo SN dotyczące rozliczania najmu samochodów zastępczych nie jest jednolite i może prowadzić do „usztywnienia stanowiska zakładów ubezpieczeń” na niekorzyść poszkodowanych. Łódzcy sędziowie odwołują się m.in. do uchwał Sądu Najwyższego z 2011 oraz 2017 r. „Zgodnie [ze stanowiskiem SN – red.] refundacji przez sprawcę i zakład ubezpieczeń chroniący odpowiedzialność cywilną sprawcy podlegają wydatki rzeczywiście poniesione przez poszkodowanego na najem pojazdu zastępczego” – wskazano w piśmie do SN. – Uchwały sprawiły, że w praktyce pojawiały się stanowiska, że refundacji podlegają wyłącznie wydatki faktycznie pokryte przez poszkodowanego, a poszkodowany nie może żądać refundacji czynszu wymagalnego, ale niezapłaconego. To oznacza, że w skrajnych przypadkach poszkodowany musi zabezpieczyć odpowiednie środki pieniężne przed wypadkiem na pokrycie kosztów pojazdu zastępczego – wskazuje mecenas Tomasz Wiliński.

AAA AUTO: Półtora miesiąca na sprzedaż auta

Z analizy AAA AUTO wynika, że w 2019 roku właściciele sprzedający swoje auta czekali na kupca średnio 42 dni. Najszybciej sprzedawały się używane Fiaty Seicento – średnio w ciągu 20 dni. Z kolei Volkswageny Crafter sprzedawały się najdłużej ze wszystkich oferowanych aut – aż 71 dni. „W Polsce w wakacje tego roku oferowano do sprzedaży ponad 512 tys. aut używanych. To olbrzymia konkurencja z jednej strony, ale z drugiej szeroka oferta dla potencjalnych kupców” – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

„Rzeczpospolita”: Nissan chce sprzedać część firmy

Według doniesień agencji Bloomberga spółka Nissan Trading Corporation ma zostać sprzedana. Cena to około miliard dolarów. Ma to być spowodowane problemami Nissana, który boryka się obecnie ze spadkiem zysków, słabnącą sprzedażą i chaosem przywódczym. Japończycy chcą też zmniejszyć liczbę zatrudnionych. Co jedenasty pracownik ma zostać zwolniony. Problemy ma także kierownictwo firmy. Po wyrzuceniu z firmy z powodu zarzutów o naruszenie japońskich przepisów giełdowych byłego szefa zarządu Carlosa Ghosna, wycofuje się ze stanowiska również aktualny prezes Hiroto Saikawa.

Dealerski Przegląd Prasy: Rząd chce uszczelnić akcyzę

Zaczynamy od planowanych zmian w prawie. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, która ma wejść w życie z początkiem 2020 r. „Dziennik Gazeta Prawna” pisze, że projekt zmierza do ukrócenia optymalizacji w podatku akcyzowym. „Koniec z fikcyjnymi umowami „na Niemca” i z przerabianiem samochodów ciężarowych na osobowe. Czas położyć też kres zgłaszaniu zagranicznych aut do 3,5 tony jako ciężarowe” – czytamy w artykule.

Ciągle przybywa aut elektrycznych. Według Licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w okresie od stycznia do sierpnia 2019 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 2 416 samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in, czyli o 89 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Pod koniec sierpnia w Polsce zarejestrowane były 6 672 elektryczne samochody osobowe.

Interia relacjonuje zapowiedzi ministra cyfryzacji Marka Zagórskiego na temat nowych ułatwień dla kierowców. Minister informuje, że we wrześniu rząd chce przyjąć pakiet deregulacyjny, umożliwiający m.in. rezygnację z konieczności wożenia przez kierowców prawa jazdy.

„Dziennik Gazeta Prawna”, Samar: Idą zmiany w akcyzie od aut

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, która ma wejść w życie z początkiem 2020 r. Nakłada on na importerów sprowadzających z Unii Europejskiej do Polski samochody ciężarowe oraz specjalne o DMC 3,5 tony wymóg uzyskania dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy. Dopiero po jego otrzymaniu pojazd taki będzie można zarejestrować. Nowe przepisy mają zakończyć proceder unikania daniny, który polegał na sprowadzaniu z zagranicy samochodów jako ciężarowe albo specjalne i przerabianiu ich na auta osobowe zaraz po zarejestrowaniu. – Nadużycie polega na tym, że samochód jest rejestrowany w Polsce, przy czym ze względu na jego status jako pojazdu ciężarowego (w świetle ustawy – Prawo o ruchu drogowym) wydziały komunikacji nie wymagają dla potrzeb rejestracji potwierdzenia zapłaty akcyzy. Taki pojazd jest następnie modyfikowany i sprzedawany klientowi, który rejestruje go jako samochód osobowy. A ponieważ uprzednio został już w Polsce zarejestrowany, więc wydział komunikacji nie żąda ponownie potwierdzenia zapłaty akcyzy – tłumaczy Marta Szafarowska, doradca podatkowy, partner w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe.

Samar wskazuje, że projekt zakłada także wprowadzenie obowiązku uiszczenia akcyzy od auta osobowego niezarejestrowanego w kraju, w sytuacji, „jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, np. jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości”. Projekt został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

„Dziennik Gazeta Prawna z 18 września 2019, s. A1 i B2, samar.pl

PSPA: Ponad 6 tys. aut na prąd

Z Licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że pod koniec sierpnia w Polsce zarejestrowane były 6 672 elektryczne samochody osobowe, z których dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV) – 4 178, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV) – 2 494. Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce niezmiennie wynosi 63 proc. do 37 proc.  W okresie od stycznia do sierpnia 2019 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 2 416 samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in, czyli o 89 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Interia: Wkrótce jazda bez prawa jazdy?

Interia relacjonuje zapowiedzi ministra cyfryzacji Marka Zagórskiego na temat nowych ułatwień dla kierowców. „Rozwiązaliśmy ostatni problem dotyczący pakietu deregulacyjnego i projekt tej ustawy będzie mógł zostać przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze we wrześniu. Jeżeli to się uda, niezwłocznie po wyborach projekt trafi do Sejmu, a to oznacza, że na przełomie roku ustawa może zostać przyjęta” – wyjaśnił Marek Zagórski. Nowe przepisy zniosą obowiązek posiadania prawa jazdy przy sobie przy prowadzeniu samochodu.

„Rzeczpospolita”: Spada sprzedaż aut w Europie

Według danych ACEA, w sierpniu rejestracje nowych aut w Polsce zmniejszyły się w ujęciu rocznym o 15,2 proc. – do 48,1 tys. z 56,7 tys. w sierpniu ubiegłego roku. „Rzeczpospolita” zauważa, że to spadek o blisko połowę większy niż średnia dla całej UE, gdzie sierpniowe rejestracje zmalały o 8,4 proc. do 1,04 mln aut. W Niemczech rejestracje zmalały o 0,8 proc. do 313,7 tys. aut, w Wielkiej Brytanii o 1,6 proc. do 92,6 tys., we Włoszech o 3,1 proc. do 88,9 tys. Znacznie mocniejszy spadek nastąpił we Francji, gdzie nowe rejestracje stopniały o 14,1 proc. „W niedługiej perspektywie rynek nowych aut może się mocno rozhuśtać. Głównie przez znaczące podwyżki, jakich można się spodziewać z początkiem przyszłego roku. Powodem będzie wprowadzenie od stycznia 2020 r. nowych, wyśrubowanych limitów maksymalnej emisji CO2 wynoszących 95 g na przejechany kilometr” – przypomina dziennik.

„Rzeczpospolita”: Przybywa punktów ładowania

„Rzeczpospolita” pisze, że w przyszłym tygodniu lub na początku października nowe przetargi na budowę stacji ładowania aut elektrycznych chce uruchomić Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ładowarki mają stanąć w miejscach obsługi podróżnych (MOP) znajdujących się na autostradzie A1 między Toruniem i Tuszynem oraz Pyrzowicami i Gorzyczkami przy granicy z Czechami, ponadto w MOP-ach przy autostradzie A2 między Koninem a Warszawą oraz na autostradzie A4 pomiędzy Wrocławiem a Katowicami.

Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, w końcu sierpnia działało 888 ogólnodostępnych stacji ładowania z 1611 punktami.

„Rzeczpospolita”: Coraz bardziej wyszukane jazdy testowe

„Rzeczpospolita” pisze, że w walce o klienta dealerzy i producenci decydują się na wprowadzanie coraz bardziej oryginalnych form jazd testowych. Renault prowadzi akcję „365 dni testów Renault”, w ramach której można się umówić na 24-godzinną jazdę testową za pośrednictwem strony testujzpasja. pl. Z kolei w Volkswagen Home jazdę testową można odbyć po zmroku. Można również umówić się z handlowcem, aby próbny przejazd rozpoczynał się pod domem potencjalnego klienta. – Jeśli akurat nie dysponujemy modelem, o jaki pyta klient, jesteśmy w stanie sprowadzić większość z nich w ciągu maksimum dwóch dni – komentuje Hubert Niedzielski, kierownik PR marki Volkswagen. Taką jazdę testową można umówić za pośrednictwem strony internetowej volkswagenhome. pl lub telefonicznie.

Wirtualne Media: Suzuki w nowej kampanii reklamowej

Ruszyła nowa kampania Suzuki Motor Poland pod hasłem „Suzuki Loves Art”. Kampania jest obecna w prasie, internecie, mediach społecznościowych oraz na plakatach. Przygotowano ją z okazji zaangażowaniu marki w dwa wydarzenia z polskiego świata sztuki – Warsaw Gallery Weekend oraz Warsaw by Art. Podczas wydarzenia flota samochodów Suzuki będzie transportować gości pomiędzy galeriami. Oprócz tego auta Suzuki pojawią się w specjalnej przestrzeni ekspozycyjnej przed wybranymi wystawami.

Dealerski Przegląd Prasy: Nowy split payment wyzwaniem dla firm

„Rzeczpospolita” przygląda się skutkom obowiązkowego split paymentu, który wejdzie w życie 1 listopada w niektórych branżach, w tym m.in. w handlu częściami samochodowymi. – Dla większych firm już samo dostosowanie systemów do rozliczeń jest dużym wyzwaniem. To dodatkowe wydatki na oprogramowania czy zatrudnienie dodatkowych osób – podkreśla Krzysztof J. Musiał, doradca podatkowy, partner w kancelarii Musiał&Partnerzy. Nie wspominając o skutkach dla płynności biznesu…

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe branży motoryzacyjnej w sierpniu. Ogółem branża przeznaczyła ponad 52,4 mln zł na reklamę w mediach tradycyjnych. Najwięcej w reklamę zainwestowała Skoda – ponad 8,2 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Volkswagen (ponad 8 mln zł), Lexus (4,4 mln zł), Audi (3,6 mln zł) oraz Volvo (3,4 mln zł).

Instytut Biznesu Rodzinnego w dniach 17-18 października 2019 r. organizuje w Poznaniu 4. edycję największego w Polsce kongresu adresowanego do sukcesorów z przedsiębiorstw rodzinnych – Kongres Next Generation. Wydarzenie ma na celu budowanie pożądanych kompetencji, wymianę doświadczeń, nawiązywanie trwałych relacji biznesowych i inspirowanie młodych liderów.

„Rzeczpospolita”: Nowy split payment przyniesie problemy

1 listopada w życie wejdzie obowiązkowa podzielona płatność, tzw. split payment. – Zgodnie z przepisami, które wejdą w życie 1 listopada 2019 r., gdy transakcja przewyższa kwotę 15 tys. zł pomiędzy podatnikami VAT i obejmuje towary lub usługi z załącznika nr 15 do ustawy o VAT, nabywca musi dokonać zapłaty w systemie podzielonej płatności – tłumaczy Dawid Milczarek, partner w kancelarii LTCA. Obowiązkowy split payment w głównej mierze dotyczy towarów i usług dotychczas objętych tzw. odwróconym VAT-em, np. usług budowlanych, elektroniki, ale też części samochodowych. – Dla większych firm już samo dostosowanie systemów do rozliczeń jest dużym wyzwaniem. To dodatkowe wydatki na oprogramowania czy zatrudnienie dodatkowych osób – podkreśla Krzysztof J. Musiał, doradca podatkowy, partner w kancelarii Musiał&Partnerzy. Jerzy Martini, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii Martini i Wspólnicy, zwraca uwagę na inne niedogodności związane z nowym systemem. Chodzi zwłaszcza o branżę samochodową, gdzie w dużej mierze rozliczenia są walutowe. – Obowiązkowy split payment może wymusić na nich konieczność renegocjacji kontraktów, tak aby w złotówkach dało się wyodrębnić kwoty VAT, które muszą trafić na osobne konta – podkreśla Martini.

PRoto: Kto w sierpniu wydał na reklamę najwięcej?

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe branży motoryzacyjnej w sierpniu 2019 roku. Branża ogółem przeznaczyła ponad 52,4 mln zł na reklamę w mediach tradycyjnych. W ubiegłym miesiącu najwięcej w reklamę zainwestowała Skoda – ponad 8,2 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Volkswagen (ponad 8 mln zł), Lexus (4,4 mln zł), Audi (3,6 mln zł) oraz Volvo (3,4 mln zł).

Najwyższe budżety w branży w sierpniu przeznaczono na reklamy samochodów osobowych (71,7 proc.). W promocję autoryzowanych dealerów zainwestowano 5 proc. wydatków reklamowych. Najwięcej pieniędzy przeznaczono na reklamę w radiu, na którą wydano 29,7 mln zł. W reklamę telewizyjną zainwestowano 19,4 mln zł, w reklamę prasową – 3,2 mln zł.

Instytut Biznesu Rodzinnego: IV Kongres Next Generation już 17-18 października

Instytut Biznesu Rodzinnego (IBR) w dniach 17-18 października 2019 r. organizuje w Poznaniu 4. edycję największego w Polsce kongresu adresowanego do sukcesorów z przedsiębiorstw rodzinnych – Kongres Next Generation.

Dwudniowe wydarzenie upłynie pod znakiem budowania kompetencji, wymiany doświadczeń, nawiązania trwałych relacji biznesowych i inspirowania młodych liderów. – Nadchodzą zmiany w postaci Rewolucji nextGEN, na którą warto się odpowiednio przygotować, czerpiąc wiedzę od sukcesorów, którzy przeszli już przez proces sukcesji. Podczas Kongresu masz okazję spotkać się z sukcesorami z całej Polski, wymienić doświadczenia i czerpać inspiracje – przekonuje IBR.

W wydarzeniu wezmą udział m.in. tacy sukcesorzy jak: Patrycja Krzanowska (Grupa Nowy Styl), Michał Wojas (Wojas S.A.), Karolina Kubara (Kubara sp. z o.o.), Marcin Nowicki (Chem-Glas) czy Krystian Szczęsny (Zbych-Pol & Mobet Sp. z o.o.). Instytut Biznesu Rodzinnego zaprasza na wydarzenie wszystkich sukcesorów, osoby, które przejęły zarządzanie firmą rodzinną lub dopiero przygotowują się do roli prezesa. Agenda i rejestracja: www.nextG.pl

Patronat medialny nad wydarzeniem objął miesięcznik „Dealer”.

więcej Instytut Biznesu Rodzinnego

Wirtualny Nowy Przemysł: Indie inwestują w „elektryki”

Indyjski rząd wprowadza regulacje mające skokowo zwiększyć ilość pojazdów elektrycznych. Wirtualny Nowy Przemysł pisze, że celem kosztującego ok. 140 mln dolarów programu FAME II jest wsparcie nie tylko sprzedaży „elektryków”, ale stworzenie całego „ekosystemu” – od finansowania badań nad nowoczesnymi rozwiązaniami, produkcji, przez serwis aż po stacje ładowania. Indyjskie władze chcą zupełnego zastąpienia silników spalinowych do 2030 r. Do 2023 r. 25 proc. nowo rejestrowanych trójśladów (popularnych w Indiach motorikszy) w stołecznym Delhi ma być na baterie, w dwa lata później silniki spalinowe powinny zniknąć także z większości jednośladów. Plan wydaje się jednak mało realistyczny. Obecnie w Indiach zaledwie 0,1 proc. samochodów to „elektryki”. Mimo to rząd chce wesprzeć promocję pojazdów elektrycznych ze względów ekologicznych i gospodarczych. Na 4. rynku pod względem sprzedaży nowych samochodów na świecie w lipcu odnotowano spadek o 35 proc. r./r. Sektor produkcji samochodowej to prawie połowa indyjskiego przemysłu, który z kolei odpowiada za 15 proc. PKB.

„Rzeczpospolita”: Złodzieje kradną akumulatory aut elektrycznych

„Rzeczpospolita” pisze, że złodzieje znaleźli nowy cel – kradzieże drogich części do pojazdów elektrycznych, m.in. baterii. Elektrycznych pojazdów stopniowo przybywa, rośnie też popyt na części używane. W dzienniku czytamy, że używany akumulator do elektrycznego skutera wart jest 3-4 tys. zł, a bateria do samochodu – 12-15 tysięcy. Takie stawki przyciągają kolejnych złodziei. – W przypadku elektrycznych skuterów giną nie tylko całe pojazdy, ale i ich akumulatory. Każda z baterii kosztuje od 2,5 do 4 tysięcy złotych, a jej wyjęcie nie sprawia złodziejom żadnego problemu – wystarczy uniesienie siedziska i demontaż ogniwa – wyjaśnia Mirosław Marianowski, security manager w firmie Gannet Guard Systems.

„Puls Biznesu”: Nadchodzą auta przyszłości

„Puls Biznesu” przygląda się zmianom, jakie przechodzi motoryzacja i nowym trendom w projektowaniu aut. W dzienniku czytamy, że z uwagi na nadchodzącą autonomię w motoryzacji zmieni się przeznaczenie samochodu. — Brak konieczności prowadzenia samochodu to brak kierowcy. Mamy do czynienia z pasażerami. Z kolei brak kierownicy to zupełnie nowe możliwości dla projektantów. Więcej przestrzeni i konieczność zaplanowania dla osób podróżujących autem zupełnie nowych atrakcji i możliwości — mówi Bogusław Paruch, projektant w Audi Design. Na tym nie koniec zmian. „PB” pisze, że w przyszłości z aut zniknie wiele elementów. Lusterka wsteczne czy oświetlenie drogi nie będą komputerom potrzebne. W „elektrykach” zniknie również układ wydechowy i zmieni się architektura tyłu aut. Inny będzie kształt foteli, a z kabiny znikną przyciski i potencjometry…

Dealerski Przegląd Prasy: Elektromobilność wciąż wymaga wsparcia

Media przyglądają się rozwojowi elektromobilności na świecie. Przybywa modeli samochodów na prąd, problemem wciąż są jednak ceny i popyt. – Kolejne duże wyzwanie nie dotyczy samochodów, bo te się pojawią, ale dostępności cenowej mobilności – wskazał dyrektor generalny Grupy PSA Carlos Tavares. Jego zdaniem branża motoryzacyjna potrzebuje silnego wsparcia, gdyż oferowanie aut na prąd nie wystarczy, by sprzedaż samochodów tego rodzaju była wyższa.

O konkretnym wsparciu myślą Niemcy. Za kilka dni zbiera się tam gabinet klimatyczny, który ma dokonać ustaleń w zakresie zmniejszenia emisji CO2 i przyszłości elektromobilności – pisze „Rzeczpospolita”. Niemcy chcą do 2030 roku mieć na drogach siedem milionów samochodów elektrycznych i hybrydowych. Szykują się duże inwestycje w dotacje do zakupu „elektryków”. Na samochody elektryczne o wartości poniżej 30 000 euro w latach 2021 i 2022 ma przysługiwać 4 000 euro ze środków państwowych.

„Puls Biznesu” pisze o zapowiedziach Volkswagena dotyczących pozwów w sprawie afery spalinowej w Australii. Koncern ogłosił, że wypłaci po 1400 dolarów australijskich (3,76 tys. zł) każdemu właścicielowi auta marki Volkswagen, Audi i Skoda z silnikiem EA189, który wystąpił z pozwem – pisze „Puls Biznesu”.

Wirtualny Nowy Przemysł: Elektromobilność zrobiła znaczący krok do przodu

Według agencji Bloomberga w ciągu 10 lat koncerny motoryzacyjne przeszły od badania gruntu pod pojazdy z napędem elektrycznym do ich szerokiego wprowadzania na rynek. Media zauważają jednak, że mimo rozwoju technologii aut na prąd, istotną barierą dla nabywców są ceny samochodów elektrycznych. – Kolejne duże wyzwanie nie dotyczy samochodów, bo te się pojawią, ale dostępności cenowej mobilności – wskazał dyrektor generalny Grupy PSA i prezes Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów Carlos Tavares. Automotive News wskazuje, że jak dotąd popyt na „elektryki” to zasługa programów dopłat i ulg realizowanych przez rządy. „Chiński rynek w sierpniu odnotował 16 proc. spadek popytu na samochody elektryczne – po raz drugi, odkąd rząd w Pekinie zredukował dotacje. W ten sam sposób zareagował duński rynek, gdy w 2016 r. rząd w Kopenhadze wycofał ulgi podatkowe” – pisze Wirtualny Nowy Przemysł. „Potrzebujemy silnego wsparcia, ponieważ jeśli do tego nie dojdzie, samo oferowanie samochodów elektrycznych nie wystarczy, aby sprzedaż nabrała tempa” – podkreślił Tavares.

Wirtualny Nowy Przemysł przypomina, że w Europie sprzedaż nowych pojazdów z napędem hybrydowym typu plug-in i z napędem w pełni elektrycznym w 2018 r. stanowiła tylko 2 proc. ogółu rejestracji.

„Rzeczpospolita”: Niemcy chcą dalej inwestować w elektromobilność

Za kilka dni zbiera się w Niemczech gabinet klimatyczny, który ma dokonać ustaleń w zakresie zmniejszenia emisji CO2 i przyszłości elektromobilności – pisze „Rzeczpospolita”. W dzienniku czytamy o rozległych planach Niemców dotyczących wspierania elektromobilności. „Niemcy chcą do 2030 roku mieć na drogach siedem milionów samochodów elektrycznych i hybrydowych. Aby to osiągnąć powiększona zostanie dotacja przy zakupie zelektryfikowanego modelu samochodu. Łączna wartość tych bonusów ma wynieść 3,6 miliarda euro” – informuje gazeta. Jaki kształt przyjmą dotacje? Na samochody elektryczne o wartości poniżej 30 000 euro w latach 2021 i 2022 ma przysługiwać 4 000 euro z środków państwowych. Do 2024 roku suma dotacji powinna spaść do 2000 euro. Droższe samochody elektryczne będą promowane w 2021 i 2022 roku kwotą 3000 euro, a następnie 2000 euro. Według „Rzeczpospolitej” za zakup używanych samochodów elektrycznych należy spodziewać się dopłaty od państwa w wysokości 500 euro.

„Puls Biznesu”: Volkswagen zapłaci klientom w Australii

Volkswagen ogłosił, że wypłaci po 1400 dolarów australijskich (3,76 tys. zł) każdemu właścicielowi auta marki Volkswagen, Audi i Skoda z silnikiem EA189, który wystąpił z pozwem – pisze „Puls Biznesu”. Volkswagen nie będzie musiał także przyznawać się do manipulacji pomiarem emisji spalin. W 2016 roku australijski urząd ochrony konsumenta pozwał Volkswagena za sprzedaż Australijczykom ponad 57 tys. aut, w których zainstalowano oprogramowanie wprowadzające w błąd co do toksyczności spalin. Niemiecki koncern ogłosił, że spodziewa się ugody w tej sprawie.

„Rzeczpospolita”: Co z akcyzą za leasing auta z innego kraju?

„Rzeczpospolita” pisze również o interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 lipca 2019 r., dotyczącej wątpliwości podatnika w zakresie powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu najmu i leasingu samochodów osobowych od kontrahenta spoza terytorium kraju. „Sprawa dotyczyła spółki prawa czeskiego, która wynajmuje oraz leasinguje samochody osobowe na terytorium Republiki Czeskiej na podstawie umów zawieranych na okres od dwóch do czterech lat. Samochody zarejestrowane w Czechach przez cały okres trwania umowy pozostają własnością wynajmującego/leasingodawcy” – czytamy w artykule. Samochody użytkowane są na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej przez pracowników spółki oraz przez pracowników jej polskiego oddziału. Auta bardzo często przemieszczają się pomiędzy terytorium Czech i Polski. Dziennik relacjonuje, że zdaniem skarbówki spółka z innego państwa, która leasinguje i wynajmuje samochody użytkowane przez nią także w Polsce powyżej 30 dni, dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia i musi naliczyć i zapłacić podatek akcyzowy.

„Puls Biznesu”: Trwają prace nad utworzeniem fundacji rodzinnej

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii kieruje do konsultacji tzw. zieloną księgę dotyczącą fundacji rodzinnej. — Na taką fundację przenosi się majątek firmy. Dzięki temu nie ulega on rozdrobnieniu, niezależnie od następstwa pokoleń. Taki mechanizm sprzyja akumulacji kapitału — wyjaśnia Marek Niedużak, wiceminister przedsiębiorczości i technologii. Zielona księga zawiera propozycje dotyczące tego, jak fundacja rodzinna mogłaby wyglądać w Polsce. Wszelkie uwagi do zielonej księgi i propozycje szczegółowych rozwiązań ministerstwo będzie przyjmować do 14 października. — Rozpoczyna się kolejny etap prac nad projektem ustawy o fundacji rodzinnej, która wprowadzi rewolucyjne zmiany w sukcesji polskich firm. Jako przedstawiciele kancelarii wraz z członkami Rady Firm Rodzinnych Konfederacji Lewiatan i z aktywnym udziałem resortu przez wiele miesięcy pracowaliśmy nad następnym krokiem do ułatwienia tych procesów w Polsce. Teraz skupiliśmy się na firmach prowadzących działalność w innej formie niż jednoosobowa działalność gospodarcza, którym już stworzono pewne częściowe rozwiązanie w postaci zarządu sukcesyjnego — mówi Katarzyna Karpiuk, radca prawny w Kancelarii Ożóg Tomczykowski.

„Rzeczpospolita”: Targi motoryzacyjne inne niż kiedyś

„Rzeczpospolita” relacjonuje przebieg i premiery targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, analizując, że formuła takich imprez się zmienia. „Targi, na których swoje premiery miały niezliczone modele aut, gdzie obywały się huczne pokazy zbudowanych specjalnie na tą okazję prototypów, gdzie producenci prześcigali się w budowie wyszukanych stoisk. Tor wyścigowy w hali, gigantyczne schody ruchome zabierające zwiedzających w przyszłość marki, olbrzymie ekrany – tak było kiedyś. W tym roku tego zabrakło. Połowa marek nie pojawiła się w ogóle na salonie, a te, które zdecydowały się jednak wystawić, zrobiły to o wiele skromniej” – czytamy w dzienniku. Volkswagen zaprezentował we Frankfurcie elektryczny model  ID.3. Na stoisku VW znalazły się wyłącznie auta o napędzie elektrycznym. W artykule czytamy również, że na targach nie zabrakło chińskich marek. „Przyznać trzeba, że prezentowane auta są coraz ciekawsze: Byton z 48 calowym wyświetlaczem czy elektrycznie dopracowane do produkcji seryjnej modele to tylko niektóre przykłady. Na jednym ze stoisk marka podawała swoją nazwę wyłącznie po chińsku. „Czerwona flaga” zaprezentowała m.in. 1400 konny hybrydowy super samochód, który ma pojawić się na rynku za cenę 2 mln euro” – informuje dziennik.

Dealerski Przegląd Prasy: Miasta coraz bardziej mobilne

„Rzeczpospolita” pisze o nowych rozwiązaniach służących poprawie mobilności w miastach. Dziennik informuje, że jeszcze w tym roku na ulicach polskich miast pojawią się tzw. bateriomaty, które mają umożliwiać pobieranie wymiennych baterii dla współdzielonych elektrycznych jednośladów. Rośnie także sieć pojazdów w car sharingu. Firma CityBee rusza z car sharingiem busów. Na początek dziewięcioosobowe pojazdy będzie można pożyczać w Warszawie i Gdańsku.

W najbliższych latach Opel będzie stawiać na mieszaną ofertę, nie rezygnując z samochodów z tradycyjnymi napędami – czytamy w Wirtualnym Nowym Przemyśle. – Choć rynek silników elektrycznych, hybryd typu plug-in i mild hybryd rośnie, po światowych drogach nadal będą jeździć pojazdy z silnikami spalinowymi – podkreślił dyrektor ds. inżynierii firmy Opel Christian Mueller.

SEAT chwali się wynikami. W sierpniu producent sprzedał 42 100 samochodów, poprawiając tym samym rekord miesiąca z 2018 roku. W ciągu ośmiu miesięcy 2019 roku hiszpańska marka sprzedała 411 600 pojazdów – to najwyższa wartość w historii firmy. Marka CUPRA w tym samym okresie odnotowała 70-procentowy wzrost względem 2018 roku, sprzedając 17 100 samochodów.

„Rzeczpospolita”: Nowe usługi na rzecz miejskiej mobilności

W „Rzeczpospolitej” czytamy, że jeszcze w tym roku na ulicach polskich miast pojawią się tzw. bateriomaty. „Sieć maszyn, wzorowanych na paczkomatach InPostu, ma umożliwiać jednak nie odbiór przesyłek, lecz pobieranie wymiennych baterii, które miałyby zasilać współdzielone (tzw. sharing) elektryczne jednoślady – od hulajnóg przez rowery po skutery” – tłumaczy dziennik. Czytamy w nim również, że firma CityBee rusza właśnie z car sharingiem busów. Na początek dziewięcioosobowe pojazdy będzie można pożyczać w Warszawie i Gdańsku. – Przy wynajmie dostępna jest, tak jak przy dostawczakach, opcja tzw. free floatingu, umożliwiająca podróż samochodem do innego miasta, gdzie dostępne są busy CityBee, i zakończenie tam wynajmu bez dodatkowych opłat. Dla wygody użytkowników strefy parkowania busów są bardzo obszerne, znajdują się w najważniejszych punktach miast – mówi Cezary Dudek, menedżer CityBee Polska.

Wirtualny Nowy Przemysł: Opel nie rezygnuje z aut spalinowych

Dyrektor ds. inżynierii firmy Opel Christian Mueller zapowiedział, że w najbliższych latach Opel będzie stawiać na mieszaną ofertę, nie rezygnując z samochodów z tradycyjnymi napędami. – Choć rynek silników elektrycznych, hybryd typu plug-in i mild hybryd rośnie, po światowych drogach nadal będą jeździć pojazdy z silnikami spalinowymi – podkreślił. Zaznaczył ponadto, że koncern poważnie zastanawia się nad wprowadzeniem do swojej oferty modeli z napędem wodorowym.

SEAT: Rekordowe wyniki SEAT-a i CUPRY

W sierpniu SEAT sprzedał 42 100 samochodów, poprawiając tym samym własny rekord miesiąca z 2018 roku. Oznacza to, że w osiem miesięcy 2019 roku hiszpańska marka sprzedała 411 600 pojazdów – to najwyższa wartość w historii firmy. Marka CUPRA w tym samym okresie odnotowała 70-procentowy wzrost względem 2018 roku, sprzedając 17 100 samochodów. Choć do końca roku pozostały jeszcze cztery miesiące, nowa marka już pobiła swój wynik sprzedaży z całego poprzedniego roku (14 400). – Wyniki za sierpień to potwierdzenie naszej silnej kondycji w skali całej Europy od początku 2019 roku. Pomimo wymagających okoliczności nasz udział w rynku i sprzedaż wzrastają przez cały rok – mówi Wayne Griffiths, wiceprezes SEAT-a ds. marketingu i sprzedaży i dyrektor generalny CURPY. Najdynamiczniej rozwijającymi rynkami dla SEAT-a i CUPRY są Niemcy, Francja i Włochy. Największą sprzedaż pod względem liczby egzemplarzy odnotowuje się w Niemczech (94 800 pojazdów, +14,1 proc. względem 2018 roku), Hiszpanii (80 000, +1,2 proc.) i Wielkiej Brytanii (46 800, +3,5 proc.).

*** Flota@MotoRaporty zyskuje nowych klientów ***

W ciągu ostatniego pół roku liczba klientów Flota@MotoRaporty zwiększyła się o 30 firm branżowych. – Do grona klientów dołączyli nie tylko dealerzy wielomarkowi, ale także dealerzy posiadający pojedyncze salony. Na pokładzie Flota@MotoRaporty są już także firmy z branży leasingowej oraz CFM – podkreśla Artur Mulski odpowiedzialny za dział handlowy IBRM MotoRaporty.PL.
Zapraszamy do przeczytania najnowszego artykułu o rozwiązaniach IBRM MotoRaporty we wrześniowym miesięczniku „Dealer” strona 28-29.

Kontakt wdrożeniowy: zapytanie@motoraporty.pl lub telefonicznie pod numerem (22) 125-50-57 lub 536-078-245

www.motoraporty.pl

Skoda: Słabszy sierpień Skody

W sierpniu Skoda dostarczyła 88 100 pojazdów na całym świecie, co oznacza spadek o 4,1 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest utrzymująca się niekorzystna sytuacja na rynku samochodowym w Chinach. W Europie Zachodniej Skoda dostarczyła w sierpniu 33 800 pojazdów, co stanowi wzrost o 6,7 proc. w porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku (sierpień 2018: 31 700 pojazdów). Marka zanotowała 13 800 dostaw w Niemczech, na drugim co do wielkości jednolitym rynku, co stanowi wzrost o 5,6 proc. (sierpień 2018: 13 100 pojazdów). Producent osiągnął również dwucyfrowy wzrost w Szwecji (1700 pojazdów, +45,0 proc.), Szwajcarii (1300 pojazdów, +36,8 proc.), Austrii (2400 pojazdów, +36,7 proc.) i Holandii (1400 pojazdów, +21,0 proc.).

W Europie Środkowej Skoda dostarczyła 15 200 pojazdów, co oznacza wzrost o 2,4 proc. (sierpień 2018: 14 800 pojazdów). Dostawy na czeskim rynku wzrosły o 8,5 proc. w stosunku do poprzedniego roku (sierpień 2018: 6 300 pojazdów). W Polsce dokonano w ostatnim miesiącu rejestracji 48 108 pojazdów. Skoda zarejestrowała w sierpniu łącznie 4 843 samochody.

„Rzeczpospolita”: Volkswagen broni się przed doniesieniami o nieprawidłowościach

Volkswagen broni się przed doniesieniami medialnymi o użyciu nielegalnego oprogramowania w nowych dieslach z normą spalania Euro 6. Zarzuty w tej sprawie przedstawił niemiecki regionalny publiczny nadawca radiowo-telewizyjny SWR, który powołując się na wewnętrzne dokumenty Volkswagena podał, że w nowszych silnikach wysokoprężnych ze standardem emisji Euro 6 został zainstalowany program wykrywający, czy samochód znajduje się na stanowisku testowym. „Z wewnętrznych komunikatów Volkswagena wynika, że w każdym pojeździe stosowane są wyłącznie dopuszczalne urządzenia wyłączające, które zapobiegają np. uszkodzeniu silnika podczas jazdy w szczególnych sytuacjach lub są potrzebne z innych przyczyn technicznych” – pisze „Rzeczpospolita”.

„Rzeczpospolita”: Hyundai i Kia inwestują w ładowarki

Kia Motors i Hyundai Motor inwestują w firmę IONITY. Jest to wspólny projekt BMW, Daimlera, Forda i Grupy Volkswagen, powołany w 2017 r. Spółka uruchomiła dotąd blisko 140 stacji ładowania w Europie, a 50 kolejnych jest w budowie. – Jestem przekonany, że nasz udział w IONITY otworzy nową erę doświadczeń związanych z ładowaniem akumulatorów prądem o dużej mocy. Dzięki takiemu rozwiązaniu ładowanie aut elektrycznych staje się łatwiejsze niż tankowanie samochodów z silnikiem spalinowym – mówi Thomas Schemera, wiceprezes i dyrektor działu produktów w Hyundai Motor Group.

Dealerski Przegląd Prasy: Coraz więcej „elektryków” dostępnych w Polsce

Podczas Kongresu Nowej Mobilności, który odbył się w Lublinie, zaprezentowano Katalog pojazdów elektrycznych 2019/20. Wynika z niego, że polscy klienci mają już do wyboru ponad 70 modeli samochodów z napędem elektrycznym. – Ostatnie 12 miesięcy można uznać za przełomowe pod względem liczby samochodów elektrycznych, które pojawiły się w sprzedaży. Oferta BEV i PHEV systematycznie się poszerza. Co więcej, do końca 2020 r. na rynku pojawi się kolejne kilkadziesiąt nowych modeli nisko- i zeroemisyjnych – mówił Jan Wiśniewski z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Wirtualny Nowy Przemysł publikuje wywiad z Andrzejem Ziółkowskim, prezesem Urzędu Dozoru Technicznego. Rozmowa dotyczy stacji ładowania aut na prąd. – Zgodnie z zapisem w rozporządzeniu, które ukazało się 30 lipca bieżącego roku, właściciele stacji ładowania mają 12 miesięcy na to, by te stacje zgłosić, poddać procedurze weryfikacji, po której UDT dopuści ją do użytkowania. Nasi inspektorzy są przeszkoleni i mają odpowiedni sprzęt, by przeprowadzić niezbędne badania. Czekamy tylko na zgłoszenia – mówi Ziółkowski.

Podczas trwających targów motoryzacyjnych we Frankfurcie producenci aut komentowali nowe wymogi dotyczące redukcji emisji CO2 i ich skutki. „Rządy w UE muszą dotrzymać nam tempa – dramatycznie zwiększać inwestycje w infrastrukturę, podczas gdy my przyspieszamy premiery kolejnych samochodów elektrycznych. Co więcej, rządy muszą też zapewnić trwałe zachęty dla klientów, które powinny być jednakowe w każdym kraju UE” – wskazał szef Grupy PSA Carlos Tavares, który jest także prezesem Stowarzyszenia Europejskich Producentów Pojazdów.

ORPA, PSPA: Miasta chcą rozwoju elektromobilności

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych relacjonuje przebieg zakończonego już Kongresu Nowej Mobilności, który odbył się w Lublinie. W czasie jego trwania ponad 500 przedstawicieli polskich miast, wspólnie z praktykami rynku, omawiało najlepsze rozwiązania przyczyniające się do rozwoju rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. Kongres rozpoczęło podpisanie Deklaracji Miast na rzecz Rozwoju Elektromobilności. Podpis pod deklaracją złożyło ponad 30 włodarzy polskich miast. Przedstawiciele samorządów zapowiedzieli m.in. stworzenie optymalnych warunków sprzyjających rozwojowi zrównoważonego transportu.

Jeden z warsztatów na kongresie został w całości poświęcony Funduszowi Niskoemisyjnego Transportu. Uczestnicy konferencji podkreślali, że zarówno administracji, jak i branży zależy na jak najszybszym rozpoczęciu rozdysponowania środków z FNT. Jak wynika z zaprezentowanego podczas kongresu Katalogu pojazdów elektrycznych 2019/20, który przedstawił uczestnikom Jan Wiśniewski z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, polscy klienci mają już do wyboru ponad 70 modeli samochodów z napędem elektrycznym. – Ostatnie 12 miesięcy można uznać za przełomowe pod względem liczby samochodów elektrycznych, które pojawiły się w sprzedaży. Oferta BEV i PHEV systematycznie się poszerza. Co więcej, do końca 2020 r. na rynku pojawi się kolejne kilkadziesiąt nowych modeli nisko- i zeroemisyjnych – mówił Jan Wiśniewski.

Podczas kongresu zaprezentowano także System Identyfikacji Elektromobilności, który opracowało PSPA. – Ze względu na brak kompleksowych rozwiązań prawnych i w większości zamknięty katalog znaków, wprowadzenie oznaczeń dla użytkowników pojazdów elektrycznych jest obecnie utrudnione. Dlatego przygotowaliśmy katalog, który zawiera gotowe propozycje rozwiązań graficznych, mogących posłużyć jako narzędzie do stworzenia systemu informacji drogowej w ramach nowelizacji odpowiednich przepisów – mówił Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. Raport PSPA zawiera m.in. propozycję znaków informujących o możliwości poruszania się pojazdów elektrycznych po buspasach, o miejscu postojowym przy ładowarce, które jest zastrzeżone dla EV, a także o kierunku i odległości do najbliższej stacji ładowania.

orpa.pl, pspa.com.pl