Wydarzenia

współpraca:

Dealerski Przegląd Prasy: Sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi na nowych zasadach

Sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi zdecydował się na zacieśnienie współpracy, a także wprowadzenie dużych zmian w zasadach funkcjonowania. Jednym z głównych założeń nowej strategii jest daleko posunięta standaryzacja i optymalizacja kosztów. „W każdym segmencie rynku wyznaczony będzie „lider” – model jednej z marek, która zostanie uznana za najbardziej doświadczoną w danej klasie samochodów. Na jej bazie pozostali członkowie aliansu przygotują własne modele” – relacjonuje Interia.

Stowarzyszenie Europejskich Dealerów i Warsztatów Samochodowych informuje o orzeczeniu austriackiego Sądu Kartelowego w sprawie dealera, który pozwał swojego importera, Peugeot Austria. Rozpatrzenia warunków współpracy z importerem zażądała firma Peugeot Buechl. Dealer tłumaczył, że „ponosi szkody z powodu nadmiernych wymagań ze strony PSA”. Sąd przychylił się do stanowiska dealera, wskazując na nielegalne praktyki importera. Sędziowie uznali m.in., że Peugeot Austria nadużywało swojej pozycji na rynku. Peugeot zapowiedział wniesienie apelacji do austriackiego Sądu Najwyższego.

Produkcja aut w Polsce w kwietniu spadła prawie do zera – wynika z danych GUS. W kwietniu wyprodukowano ok. 400 samochodów osobowych, podczas gdy rok temu było to ponad 43 tys. aut. Oznacza to spadek o 99 proc.

Renault, „Rzeczpospolita”, Automotive News, Samar, Interia: Zmiany w sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi

Koncerny Renault, Nissan oraz Mitsubishi ogłosiły uruchomienie kilku programów, będących elementem nowego modelu biznesowego, który ma podnieść konkurencyjność i rentowność trzech spółek. Zgodnie z nową strategią, kierownictwo sojuszu postanowiło wprowadzić model leader-follower w obszarze rozwoju i produkcji samochodów oraz uzgodniło nowe cele współpracy. „Każda z marek otrzymała swój region na świecie. I nie będzie między nimi już rywalizacji. Do Renaulta należy teraz Europa, Rosja, Afryka Północna i Ameryka Łacińska. Do Nissana Japonia, Chiny i Stany Zjednoczone. Mitsubishi ma być liderem tam, gdzie odnosi największe sukcesy, czyli w Azji Południowo-Wschodniej, Australii i Oceanii. Tyle, że ta pozycja lidera zobowiązuje również do wspierania innych marek sojuszu” – relacjonuje „Rzeczpospolita”.

Firmy zdecydowały się także na pełne dzielenie platform. Rozszerzone mają być również wspólne zakupy, a każda z marek będzie musiała się skupić na tym, w czym jest najlepsza — Nissan na autach autonomicznych, Renault na autach elektrycznych, a Mitsubishi na hybrydach. „W segmentach produktowych uwaga ma koncentrować się na jednym kluczowym modelu (leader) i siostrzanych modelach zaprojektowanych przez czołową spółkę we współpracy z zespołami pozostałych firm (followers)” – tłumaczy Samar. Według wyliczeń, nowa strategia ma przynieść przynajmniej 40 proc. oszczędności przy przygotowywaniu i produkcji nowych modeli wszystkich trzech marek. Wszystkie marki sojuszu mają się teraz koncentrować na efektywności, a nie na dążeniu do wyprodukowania jak największej liczby samochodów.

en.media.groupe.renault.comautonews.commoto.rp.plsamar.plinteria.pl

Automotive News: Nissan zamyka fabrykę w Barcelonie

Nissan zamierza zamknąć swoją główną fabrykę w Barcelonie i dwa pobliskie obiekty od grudnia. Setki pracowników zablokowało fabrykę w czwartek po tym, jak Nissan poinformował, że zamknie fabrykę w ramach globalnego planu restrukturyzacji, mającego na celu obniżenie kosztów. Zakłady i pobliskie obiekty zatrudniają 3 000 pracowników, a zamknięcia mogą pośrednio wpłynąć na 25 tys. miejsc pracy – mówią związki zawodowe.

Firma chce ciąć koszty. Producent zamierza obniżyć koszty stałe o 300 miliardów jenów (2,78 miliarda dolarów) i zmniejszyć globalną zdolność produkcyjną z 7,2 miliona do 5,4 miliona pojazdów. Firma planuje też zmniejszyć ogólnoświatową ofertę do 55 modeli. Nissan chce osiągnąć swoje cele w roku obrotowym kończącym się 31 marca 2024 r. – informuje Automotive News.

autonews.comautonews.com

AECDR: Peugeot przegrywa spór sądowy z dealerem w Austrii

Stowarzyszenie Europejskich Dealerów i Warsztatów Samochodowych (AECDR) informuje o orzeczeniu austriackiego Sądu Kartelowego w sprawie dealera, który pozwał swojego importera, Peugeot Austria. Rozpatrzenia warunków współpracy z importerem zażądała firma Peugeot Buechl. Dealer zwrócił się do sądu o pomoc, tłumacząc, że „ponosi szkody z powodu nadmiernych wymagań ze strony PSA”. Chodziło m.in. o zbyt wysokie cele sprzedażowe oraz subsydiowanie cen samochodów w salonach producenckich. Praktyki te miały doprowadzić do problemów ekonomicznych dealera, a nawet zakwestionować jego dalsze funkcjonowanie.

W swoim orzeczeniu sąd przychylił się do stanowiska dealera, wskazując na nielegalne praktyki importera. Sędziowie uznali, że Peugeot Austria nadużywało pozycji na rynku. Wśród nagannych praktyk stosowanych przez firmę wymieniono zmuszanie dealerów do udziału w kampaniach producenta, które ograniczają swobodę ustalania końcowych cen dla klienta. Wskazano również na zbyt wysokie cele sprzedażowe i obniżanie marży, jeżeli dealerzy nie osiągną tych celów. Sędziowie zwrócili również uwagę na uzależnienie premii od ankiet zadowolenia klientów. Zdaniem sędziów importer konkurował także z dealerami poprzez subsydiowane ceny pojazdów we własnych punktach sprzedaży. Sąd ocenił zarazem, że w przyszłości producent nie może już również przenosić kosztów tajemniczych klientów oraz skomplikowanych systemów audytu na autoryzowanych dealerów.

Peugeot zapowiedział wniesienie apelacji do austriackiego Sądu Najwyższego.

Źródło: Stowarzyszenie Europejskich Dealerów i Warsztatów Samochodowych

Więcej informacji: miesiecznikdealer.pl

„Rzeczpospolita”: Drastyczny spadek produkcji aut

Produkcja aut w Polsce w kwietniu spadła prawie do zera – wynika z danych GUS. „W kwietniu tego roku wyprodukowano ok. 400 samochodów osobowych, podczas gdy w kwietniu 2019 r. było to ponad 43 tys. aut. Oznacza to spadek o 99 proc., a produkcja silników spalinowych załamała się o 97 proc.” – czytamy w „Rzeczpospolitej”. Jak będzie wyglądała produkcja w przyszłości? Wiele zależy od decyzji konsumentów, a te trudno przewidzieć. – Po odmrożeniu gospodarki zapewne dojdzie do pewnego odreagowania, ludzie zaczną realizować tzw. odroczoną konsumpcję – mówi Rafał Benecki, główny ekonomista ING Banku Śląskiego. – Ale potem może przyjść bardzo niebezpieczny szok popytowy i o boomie konsumpcyjnym możemy zapomnieć na wiele miesięcy – ocenia Wojciech Matysiak z Banku Pekao SA.

„Puls Biznesu”: KE chce wesprzeć Europę w czasie kryzysu

Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej, ogłosiła plan Europy nowego pokolenia. Obejmuje on budżet UE na okres 2021–2027 oraz fundusz odbudowy gospodarki po pandemii do wykorzystania głównie w latach 2021–2022. Komisja zaproponowała 500 mld euro w grantach oraz 250 mld euro w pożyczkach dla państw członkowskich. Większość unijnych środków ratunkowych ma być przeznaczona na „implementację inwestycji i reform koniecznych do przeprowadzenia zrównoważonego ożywienia gospodarczego”. Ten pakiet pochłonie 560 mld euro — 310 mld w grantach i 250 mld w pożyczkach. Dodatkowo Komisja proponuje zwiększenie o 55 mld euro budżetu obecnie obowiązującej polityki spójności do wydania w latach 2020-22, do rozdysponowania w zależności od tego, jak bardzo dany kraj został dotknięty kryzysem.

Wirtualny Nowy Przemysł: „Elektryki” bez VAT?

Europejska branża elektromobilności zaapelowała do Komisji Europejskiej o zwiększenie wysiłków na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Wśród postulatów znalazło się wprowadzenie zwolnienia z VAT samochodów elektrycznych – poinformowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, które podpisało list. „Pozostałe postulaty z którymi europejscy liderzy rynku e-mobility zwrócili się do Komisji Europejskiej, to objęcie priorytetem finansowego wsparcia rynku samochodów elektrycznych, wzrost nakładów na rozbudowę infrastruktury ładowania oraz wprowadzenie dodatkowych instrumentów wspomagających elektromobilność” – relacjonuje Wirtualny Nowy Przemysł.

Francuskie: Reeksport – wady i zalety

Serwis Francuskie. pl przygląda się skali reeksportu aut w Polsce i problemach z tym związanych. W artykule czytamy, że skala reeksportu jest niedoszacowana, ale wiele wskazuje na to, że nawet 70 proc. aut, które są oficjalnie sprzedawane przez dealerów, trafia na Zachód. Autor artykułu wylicza problemy, jakie wynikają z tego faktu dla polskiego rynku. Po pierwsze, znając skalę reeksportu, importerzy mogą celowo oszczędzać na promocji aut w Polsce, bo i tak większość samochodów wyjeżdża z kraju. „Wsparcie dla lokalnego rynku jest więc zmniejszane do poziomu minimum” – czytamy w artykule. Jego autor zauważa, że na reeksporcie korzystają importerzy i dealerzy, ale ma on też wady – „zabija polski rynek oraz inwencję dealerów” – ocenia serwis.

Dealerski Przegląd Prasy: Dealerzy zarejestrują auta klientów?

Zaczynamy od zmian w prawie. Do Sejmu został wniesiony projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, który przewiduje wiele ułatwień dla kierowców. Nowe przepisy zakładają m. in. możliwość zarejestrowania samochodu za pośrednictwem salonu dealerskiego, brak obowiązku posiadania przy sobie prawa jazdy czy likwidację nalepki kontrolnej.

Przedstawiciele rządu zaprezentowali kolejny etap luzowania powszechnie obowiązujących obostrzeń. Zdecydowano, że od 30 maja noszenie maseczek nie będzie obowiązkowe w przestrzeniach otwartych. Nadal będzie trzeba je nosić w przestrzeniach zamkniętych. Także od 30 maja zniesione będą limity osób w sklepach, restauracjach i kościołach.

„Rzeczpospolita” przygotowała nową Listę 500, czyli zestawienie największych firm w kraju. Listę przygotowano w oparciu o wyniki finansowe firm za rok 2019. W zestawieniu znalazło się kilka firm dealerskich, m.in. Grupa PGD i firma Plichta.

Dziennik, „Rzeczpospolita”, Samar: Idą zmiany w prawie drogowym

Do Sejmu został wniesiony poprawiony projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Ważną zmianą jest „wprowadzenie nowej usługi rejestracji on-line pojazdu zakupionego w salonie sprzedaży pojazdów samochodowych, która umożliwi rejestrację pojazdu nowego w imieniu kupującego przez ten salon” – pisze Samar. Zgodnie z projektem, nabywca nowego samochodu kupionego w salonie będzie mógł upoważnić tę placówkę lub jej uprawnionego reprezentanta do złożenia wniosku o rejestrację samochodu lub odbioru z wydziału komunikacji decyzji o czasowej rejestracji wraz z pozwoleniem czasowym i zalegalizowanymi tablicami rejestracyjnymi.

O projekcie pisze także „Rzeczpospolita”. „Będzie taniej i mniej formalności. Zniknie obowiązek posiadania przy sobie polskiego prawa jazdy. Z obrotu wyeliminowana zostanie karta pojazdu, nalepka kontrolna i jej wtórnik. Właściciel będzie mógł pozostawić sobie stare tablice rejestracyjne. Pojawi się też możliwość czasowego wycofania z ruchu samochodu osobowego (mniejsze OC)” – informuje dziennik.

Samar pisze, że ustawa, co do zasady, ma wejść w życie w trzy miesiące od dnia ogłoszenia, jednak przepisy dotyczące możliwości rejestrowania samochodów on-line za pośrednictwem salonu wchodzą w życie po 9 miesiącach od dnia ogłoszenia ustawy, czyli nie wcześniej niż w 2021 roku.

samar.plrp.plauto.dziennik.pl

Wirtualna Polska, Onet: Kolejny etap luzowania ograniczeń

Premier Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński oraz minister zdrowia Łukasz Szumowski ogłosili kolejny etap luzowania obostrzeń w życiu społecznym i gospodarczym. Od 30 maja noszenie maseczek nie będzie obowiązkowe w przestrzeniach otwartych. Nadal będzie trzeba je nosić w przestrzeniach zamkniętych, gdzie nie można zachować odpowiedniego dystansu. Także od 30 maja zniesione będą limity osób w sklepach, restauracjach, kościołach. Obowiązuje jednak zasada zachowania dystansu dwumetrowego.

Z kolei od 6 czerwca wracają do pracy kina, teatry, opery, balet oraz cyrki, ale decyzja o ich otwarciu należy do właścicieli. Pojemność widowni ograniczona jest do 50 proc. W tych miejscach obowiązkowe będzie noszenie maseczek.

wp.plonet.pl

„Rzeczpospolita”: Dealerzy wśród największych firm w kraju

„Rzeczpospolita” już po raz 22. przygotowała Listę 500 – zestawienie największych firm w kraju. Listę przygotowano w oparciu o wyniki finansowe firm za rok 2019. „Ubiegły rok trzeba uznać za bardzo dobry. Suma przychodów firm ujętych w zestawieniu przekroczyła 1,6 bln zł” – czytamy w dzienniku. I wzrosła tym samym o 4,5 proc. Największą polską firmą jest nadal grupa PKN Orlen z ponad 111,2 mld zł przychodów. Wiceliderem już od kilku lat jest Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci sklepów Biedronka i drogerii Hebe. Ta portugalska grupa z 55,6 mld zł przychodów to największa firma zagraniczna w Polsce. Dziennik zauważa, że handlowego lidera od trzeciej firmy na Liście 500, czyli PGNiG, dzieli dystans kilkunastu miliardów złotych.

Na najnowszej Liście 500 nie mogło zabraknąć również dealerów i firm związanych z branżą dealerską. Najwyżej wśród reprezentantów branży – na 125. miejscu – znalazł się Holding 1, właściciel m.in. Grupy PGD i spółki IP. Przychody ze sprzedaży wyniosły 2,67 mld zł (trzeba jednak pamiętać, że w portfolio Holdingu 1 znajduje się również wypożyczalnia samochodów Express, a także firma działająca w branży deweloperskiej). Drugą lokatę w dealerskim rankingu (208. miejsce na Liście 500) uzyskała firma Plichta. Jej przychody ze sprzedaży w ubiegłym roku to ponad 1,62 mld zł. Jako trzecią w dealerskim rankingu sklasyfikowano osobno wspomnianą już wcześniej Grupę PGD. Firma znalazła się na 261. miejscu Listy 500, z przychodami ze sprzedaży na poziomie blisko 1,21 mld zł.

Miejsce 320. na Liście należy do firmy Mirosław Wróbel. Zeszłoroczne przychody ze sprzedaży wyniosły w jej przypadku ponad 963 mln zł. Pozycję 364. zajął Carservis SA GK (z przychodami powyżej 791 mln zł).

więcej „Rzeczpospolita” z 27 maja 2020, s. E1 i następne

Automotive News, Wirtualny Nowy Przemysł: Francja wspiera motoryzację

Francuski rząd ogłosił pakiet pomocowy w wysokości 8 miliardów euro dla przemysłu motoryzacyjnego. Przemawiając we wtorek w fabryce części Valeo w północnej Francji, prezydent Emmanuel Macron powiedział, że rząd chce, aby Francja była europejskim liderem pojazdów elektrycznych. Macron powiedział, że Francja zwiększy premię państwową dla prywatnych konsumentów kupujących samochody elektryczne (które kosztują do 45 000 euro) do 7 000 euro. Klienci biznesowi mogą otrzymać bonus w wysokości 5000 euro. Premia w wysokości 2000 euro będzie przysługiwała nabywcom pojazdów hybrydowych typu plug-in, o ile będą one w stanie pokonać co najmniej 50 km na samej baterii i nie kosztują więcej niż 50 000 euro.

Państwo chce także wesprzeć nabywców aut z tradycyjnym napędem. Wszyscy, którzy kupią nową lub używaną najnowszą generację auta benzynowego lub na olej napędowy, mogą otrzymać 3000 euro, podczas gdy modele w pełni elektryczne kwalifikują się do premii 5000 euro. Bonus będzie przyznawany od początku czerwca dla 200 tys. pierwszych sprzedanych w tym czasie pojazdów. Nabywca wymieniający starszy samochód na nowy elektryczny może kwalifikować się do 12 000 euro wsparcia w ramach obu programów. – Potrzebujemy motywacyjnego celu: uczynić z Francji wiodącego producenta ekologicznie czystych pojazdów, zwiększając produkcję do ponad 1 miliona samochodów elektrycznych i hybrydowych rocznie w ciągu najbliższych pięciu lat – powiedział Macron na konferencji prasowej.

Ogółem Francja przeznaczy ponad 1,3 miliarda euro na zwiększenie popytu i zmniejszenie zapasów dealerów.

autonews.comwnp.pl

„Dziennik Gazeta Prawna”: Kolejne koszty dla Volkswagena

„Dziennik Gazeta Prawna” przypomina, że Federalny Trybunał Sprawiedliwości w Karlsruhe postanowił, że Volkswagen będzie musiał odkupić od właściciela za 25,6 tys. euro plus odsetki używany samochód Volkswagen Sharan. Jego wartość z dnia zakupu – ponad 31 tys. euro – została pomniejszona w związku z przejechanymi nim kilometrami. Szacuje się, że w następstwie tego orzeczenia Volkswagen może się liczyć z ok. 60 tys. podobnych postępowań. Według dziennika, niemieckie orzeczenie może mieć także wypływ na polskie wyroki w podobnych sprawach. Taką ścieżkę za właściwą uznały w dwóch instancjach polskie sądy, które rozpatrywały pozew zbiorowy polskich właścicieli aut VW. Obecnie czekają oni jednak na orzeczenie Sądu Najwyższego.

Dla niemieckich producentów aut kolejny niekorzystny wyrok może być kłopotliwy.– Poza zobowiązaniem Volkswagena do zajęcia się tymi 60 tys. indywidualnych spraw trybunał stwierdził bardzo jasno, że używanie urządzeń fałszujących jest niezgodne z prawem. To następuje w momencie, kiedy Volkswagen i inne koncerny motoryzacyjne zwracają się o publiczne wsparcie do rządu w ramach walki z pandemią – mówi „DGP” Dorothee Saar, kierowniczka program kontroli ruchu i zanieczyszczenia powietrza z organizacji Deutsche Umwelthilfe (DUH).

więcej „Dziennik Gazeta Prawna” z 27 maja 2020, s. A12

„Rzeczpospolita”: Co dalej z salonem w Genewie?

Epidemia koronawirusa spowodowała odwołanie wielu targów motoryzacyjnych na całym świecie. W tym roku nie odbył się salon w Genewie i nie wiadomo, co będzie z przyszłoroczną imprezą. „Rzeczpospolita” pisze, że według informacji szwajcarskich mediów Geneva International Auto Show Foundation odmówiła pobrania pożyczki od kantonu genewskiego, która miała pomóc sfinansować imprezę w 2021 roku. Wygląda więc na to, że salon w Genewie odbędzie się nie wcześniej niż w 2022 roku.

Dealerski Przegląd Prasy: Epidemia zmienia sposób sprzedaży aut

„Rzeczpospolita” publikuje wywiad z Wolfem-Stefanem Spechtem, prezesem VW Group Polska. Jego zdaniem ze względu na epidemię czeka nas nowa normalność, również w motoryzacji. Wiele etapów zakupu aut będzie coraz częściej odbywało się w cyfrowy sposób, podobnie jak dzieje się już w Chinach. – Oczywiście nie oznacza to, że sprzedaż w sieci stanie się standardem. Chodzi o to, aby poszczególne etapy stały się bardziej wydajne i otwierały nowe możliwości – uważa Specht.

Także Newseria przygląda się kondycji branży motoryzacyjnej w czasie epidemii. – Trudno ocenić, kiedy branża motoryzacyjna wróci do sytuacji sprzed koronawirusa. Odbudowanie rynku po kryzysie finansowym z 2008 roku zajęło blisko 10 lat. Dziś mamy znacznie głębszy problem. (…) Z całą pewnością powrót do normalności zajmie lata, a nie miesiące – przewiduje Jakub Faryś, prezes PZPM.

Samar przygotował najnowsze wydanie raportu pt. „Park pojazdów 2019”. Wynika z niego, że w ciągu roku zwiększył się wyraźnie wskaźnik liczby pojazdów zarejestrowanych na 1000 mieszkańców. Osiągnął on poziom 821,6 szt. (+30,9 pojazdu).

„Rzeczpospolita”: Specht: czeka nas nowa normalność

„Rzeczpospolita” publikuje wywiad z Wolfem-Stefanem Spechtem, prezesem VW Group Polska. Dziennik pyta, jak dziś wygląda sytuacja w polskich salonach. – Polska na tle Europy znalazła się w uprzywilejowanej sytuacji, przez cały czas salony pozostały otwarte. Dealerzy wykorzystali czas niewielkiego ruchu, aby wdrożyć odpowiednie środki sanitarne i niezbędne procedury. Dzięki temu, klienci i pracownicy dziś mogą czuć się bezpiecznie. Część z wdrożonych rozwiązań, jak np. prezentacje samochodów online na żywo, z pewnością będą dalej wykorzystywane. Dowodem na skuteczność działań dealerów jest fakt, że praca ani jednego salonu w Polsce, nawet na moment nie została wstrzymana przez służby sanitarne – mówi przedstawiciel Volkswagena.

Rozmówca dziennika opowiada również o perspektywach na przyszłość. – Czeka nas nowa normalność. Wirus nie zniknie z dnia na dzień. Jak wspomniałem, wiele etapów zakupu, a w rezultacie i cały proces, będzie coraz częściej odbywało się w cyfrowy sposób. W Chinach, gdzie pandemia zaczęła się dużo wcześniej, po odmrożeniu gospodarki, ten trend jest wyraźnie widoczny. Dealerzy przeprowadzają tam z powodzeniem nawet wirtualne jazdy testowe, klienci siadają na kanapie przed dużym telewizorem, a sprzedawcy prowadzą livestream w doskonałej jakości, rozmawiając cały czas z klientem. Oczywiście nie oznacza to, że sprzedaż w sieci stanie się standardem. Chodzi o to, aby poszczególne etapy stały się bardziej wydajne i otwierały nowe możliwości. Jeżeli chodzi o wyniki, już w maju zauważyliśmy pewien wzrost ruchu w salonach i na stronach internetowych, niemniej poziomu sprzedaży z 2019 roku, nie powinniśmy się w tym roku spodziewać – przyznaje prezes VW Group Polska.

Newseria: Branża będzie długo wracać do normy

Newseria przygląda się kondycji branży motoryzacyjnej w czasie epidemii. – Przestój w produkcji samochodów wywołany koronawirusem spowodował zmniejszenie wolumenu wytworzonych aut o co najmniej 2 mln sztuk, a zapewne liczba ta jeszcze się zwiększy. Średnio fabryki samochodów były zamknięte przez prawie miesiąc, a kłopoty mieli także producenci części i podzespołów którzy dostarczają je w modelu just-in-time. Nawet jeżeli dostawcy mogli produkować, to pojawiły się problemy z transportem – wyjaśnia Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Z danych ACEA przytaczanych przez PZPM wynika, że w kwietniu odnotowano blisko 80-proc. spadek liczby rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych w Unii Europejskiej w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Sprzedaż spadła z ponad 11,1 mln aut w kwietniu 2019 roku do niecałych 271 tys. w kwietniu 2020 roku. Tak silnego tąpnięcia nie było w historii badania rynku.

W Polsce skala spadku sprzedaży nowych samochodów w kwietniu była nieco mniejsza niż w Unii. Liczba rejestracji aut osobowych i dostawczych wyniosła 17 865 sztuk, czyli o 65,8 proc. mniej niż przed rokiem. Dane za pierwsze 20 dni maja pokazują, że sprzedaż zaczyna się poprawiać, ale wciąż jest o połowę niższa niż przed rokiem. – Trudno ocenić, kiedy branża motoryzacyjna wróci do sytuacji sprzed koronawirusa. Odbudowanie rynku po kryzysie finansowym z 2008 roku zajęło blisko 10 lat. Dziś mamy znacznie głębszy problem – ludzie obawiają się o swoją przyszłość zarówno w kwestii zdrowia, jak i w wymiarze finansowym. Zastanawiają się, czy będą mieli za co kupić podstawowe artykuły, a co dopiero nowy samochód. Z całą pewnością powrót do normalności zajmie lata, a nie miesiące – przewiduje Jakub Faryś.

Samar: Polskie pojazdy coraz starsze

Samar przygotował najnowsze wydanie raportu pt. „Park pojazdów 2019”. Według danych z CEPiK-u, liczba wszystkich pojazdów zarejestrowanych w Polsce na koniec ubiegłego roku wyniosła ponad 31,5 mln sztuk, o 3,89 proc. (+1 180 417 szt.) więcej niż w poprzednim roku. Największą grupę pojazdów zarejestrowanych w Polsce stanowią samochody osobowe. Według oficjalnych statystyk było ich ponad 24,61 mln szt., co stanowi 77,98 proc. całego parku samochodowego w Polsce.

Polskie auta są coraz starsze. Samar informuje, że według danych CEPiK średni wiek pojazdów zarejestrowanych w Polsce na koniec 2019 roku wyniósł 20,28 roku, a więc w ciągu ostatnich 12 miesięcy park postarzał się statystycznie o 0,29 roku. Co ciekawe, w ciągu roku zwiększył się wyraźnie wskaźnik liczby pojazdów zarejestrowanych na 1000 mieszkańców. Osiągnął on poziom 821,6 szt. (+30,9 pojazdu). Największy wzrost tego wskaźnika – o 24 szt. – zanotowano w kategorii aut osobowych. Na koniec 2019 roku osiągnął on poziom 640,8 aut.

Samar: Unijne dopłaty jeszcze w tym roku?

Jak już pisaliśmy, według doniesień zagranicznych mediów, Komisja Europejska przygotowuje pakiet zachęt finansowych w wysokości 20 miliardów euro, który posłużyłby wsparciu zakupu samochodów przyjaznych środowisku przez obywateli Unii Europejskiej. Dopłaty te objęłyby wszystkie państwa członkowskie UE. Szczegóły programu nie zostały jeszcze ustalone. – Wiele wskazuje na to, że konkrety pojawią się już niebawem. Nie znamy jeszcze szczegółów programu, ale z całą pewnością będą dofinansowywane pojazdy niskoemisyjne. Warto byłoby objąć wsparciem także samochody z tradycyjnym napędem, bo niezmiernie ważna jest  jak najszybsza odbudowa branży motoryzacyjnej w Europie – mówił Samarowi Jakub Faryś, prezes PZPM. Poinformował też, że nieoficjalne informacje wskazują, że pierwsza część programu może być uruchomiona jeszcze w tym roku, jest też prawdopodobne, że kolejna odsłona wsparcia pojawi się w roku 2021.

Miesięcznik „Dealer”: ASO na dobrej drodze

Wyniki ostatniego „Barometru Specjalnego” wskazują, że utrzymuje się pozytywny trend: w dealerskich serwisach klientów jest coraz więcej. Jak pokazuje nasze badanie, w minionym tygodniu (18-22 maja) liczba zleceń w porównaniu z pierwszym tygodniem marca (2-6 marca, czyli ostatnim tygodniem sprzed epidemii, który bierzemy jako punkt odniesienia w naszych ankietach), była niższa średnio o 13,5 proc.

Największa grupa ankietowanych (30,3 proc.) odczuła spadek zleceń na poziomie 10-20 proc. Kolejna grupa – ponad 27,3 proc. badanych –  wskazała, że liczba zleceń w ich ASO skurczyła się o 20-40 proc. Żaden z badanych dealerów nie wspomina już o większym spadku. Ponad 15 proc. badanych mówi o spadku zleceń w „widełkach” 5-10 proc. Co istotne, niemal co piąty ankietowany zadeklarował, że liczba zleceń w jego ASO nie spadła – utrzymuje się na poziomie sprzed kryzysu. A są też dealerzy (9,1 proc.), którzy mogą pochwalić się wzrostem liczby zleceń.

więcej Miesięcznik „Dealer”

„Puls Biznesu”: Nowa internetowa platforma samochodowa

„Była ekipa Idea Leasing i Alior Leasing rozkręca internetową platformę samochodową. Mają za sobą dużego inwestora” – czytamy w „Pulsie Biznesu”. Za nowym biznesem stoją Grzegorz Tracz, Ireneusz Meller, Marcin Wykręt i Jan Bujak. Jesienią ubiegłego roku założyli oni spółkę Vehis. Wkrótce do spółki wszedł, przejmując większość, Enterprise Investors. Dziennik pisze, że Vehis to rodzaj internetowego multibrandowego salonu samochodowego z własnym finansowaniem dla klientów. — Klasyczny proces nabycia samochodu wygląda tak, że klient najpierw wybiera pojazd w salonie, później szuka dostawcy finansowania, a potem ubezpieczenia. W Vehisie oferujemy dostęp do kilku tysięcy nowych samochodów oraz oferujemy finansowanie nie od zewnętrznego dostawcy, ale własne — wyjaśnia Grzegorz Tracz.

Od ubiegłego tygodnia oferta pojazdów nowej firmy to ponad 5 tys. samochodów (wcześniej było 2,5 tys.), z czego połowa dostępna od ręki. Vehis skupia się na klasycznym leasingu i leasingu konsumenckim. Uzupełnieniem oferty jest najem.

„PB” zauważa, że koronawirus nie wpłynął także na zmianę planów PKO Leasing dotyczących uruchomienia internetowej platformy do sprzedaży aut poleasingowych. Paweł Pach, prezes spółki, podtrzymuje termin startu projektu wyznaczony na przełom II i III kw.

„Rzeczpospolita”: Coraz więcej pieniędzy na „elektryki”

Jak informuje brukselska organizacja Transport & Environment, wzrastają światowe wydatki na elektromobilność. Największe inwestycje zapowiedziano w Niemczech. Na warte 40 mld euro wydatki złożą się przede wszystkim przedsięwzięcia realizowane przez Volkswagena i Teslę. Według T&E warte 6,6 mld euro projekty ogłoszone zostały w Czechach. „We Włoszech 1,75 mld euro zainwestuje w elektromobilność Fiat, natomiast projekty warte po ok. 1 mld euro zostaną zrealizowane przez producentów aut we Francji, Szwecji i Wielkiej Brytanii” – czytamy a w artykule.

Dealerski Przegląd Prasy: Mniejszy spadek po dwóch dekadach maja

Zaczynamy od najnowszych wyników rejestracji aut. Samar informuje, że w ciągu dwóch dekad maja zarejestrowano 11,5 tys. samochodów osobowych (-50,67 proc.) oraz prawie 1,9 tys. samochodów dostawczych (-31,43 proc.). Łącznie na rynek trafiło 13,4 tys. pojazdów o dmc do 3,5 tony (-48,66 proc.). Organizacja zauważa, że obecny wynik to nadal duży spadek, jednak jest on niższy niż ten zanotowany po pierwszych 10 dniach maja czy też w kwietniu.

„Rzeczpospolita” pisze o szczegółach nowej tarczy antykryzysowej, którą niebawem ma zająć się Sejm. Zmiany odczują m. in. pracodawcy, którzy będą mogli wystąpić nawet o 2,5 tys. zł dotacji na każdego pracownika bez obejmowania ich przestojem lub obniżeniem czasu pracy. Pracodawcy będą też mogli wprowadzić przestój i skrócić czas pracy z obcięciem wynagrodzeń nawet na 12 miesięcy, bez starania się o dotację – tłumaczy dziennik.

Tymczasem „Dziennik Gazeta Prawna” dostarcza kolejnych informacji o wsparciu zakupu aut elektrycznych. „W czerwcu lub lipcu resort klimatu może wyjść z nowym rozporządzeniem o dopłatach do samochodów na prąd i ruszy nabór wniosków” – czytamy w artykule.

Samar, „Rzeczpospolita”: 50 proc. spadku w „osobówkach”

„W ciągu dwóch dekad maja br. zarejestrowanych zostało 11,5 tys. samochodów osobowych (-50,67 proc.) oraz prawie 1,9 tys. samochodów dostawczych (-31,43 proc.). Łącznie na rynek trafiło 13,4 tys. pojazdów o dmc do 3,5 tony (-48,66 proc.)” – informuje Samar. Organizacja zauważa przy tym, że obecny wynik to nadal spory spadek, jednak jest on niższy niż ten zanotowany po pierwszych 10 dniach maja czy w kwietniu. „Wydaje się, że klienci zaczynają odwiedzać salony sprzedaży, co daje nadzieję, że wynik całego maja będzie lepszy niż pierwotnie zakładano” – czytamy na profilu Samaru w serwisie LinkedIn.

Powołując się na dane Samaru, „Rzeczpospolita” pisze, że w segmencie aut osobowych do 3,5 tony do 31,1 proc. zwiększył się udział odbiorców indywidualnych (68,9 proc. dla odbiorców instytucjonalnych).

Liderem rynku pozostaje Toyota z wynikiem 1764 zarejestrowanych pojazdów (-40,7 proc.). Na drugiej pozycji uplasowała się Skoda, sprzedając 1477 aut (-52,4 proc.). Trzecie miejsce należy do marki Kia. Koreański producent zarejestrował 793 pojazdy (-29,3 proc.).

samar.plmoto.rp.pllinkedin.com

„Rzeczpospolita”: Co przyniesie nowa tarcza?

W środę Sejm zajmie się najnowszym pakietem antykryzysowym rządu – czytamy w „Rzeczpospolitej”. Zmiany odczują m.in. pracodawcy, którzy będą mogli wystąpić nawet o 2,5 tys. zł dotacji na każdego pracownika bez obejmowania ich przestojem lub obniżeniem czasu pracy. „Z drugiej strony pracodawcy będą mogli wprowadzić przestój i skrócić czas pracy z obcięciem wynagrodzeń nawet na 12 miesięcy, bez starania się o dotację. Wszystko wskazuje więc na to, że rząd szykuje się na długie wychodzenie gospodarki z kryzysu” – czytamy w dzienniku. Nowe przepisy to także zmiany podatkowe, np. złagodzenie warunków ulgi na złe długi w PIT/CIT. „Rz” pisze, że firma, która straciła na epidemii, będzie mogła z niej skorzystać po upływie 30 dni od terminu płatności (zwykle jest na to 90 dni).

„Kolejna zmiana dotyczy przedsiębiorców, którzy przez epidemię mieli kłopoty z realizacją kontraktów. Rozliczą w kosztach PIT/CIT kary i odszkodowania płacone kontrahentom na przykład z tytułu wad wykonanych usług. Przedsiębiorcy będą też mieli więcej czasu na raportowanie krajowych schematów podatkowych (MDR). Wymóg ten zostaje zawieszony do 30. dnia po odwołaniu stanu epidemii” – czytamy też w artykule.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Dopłaty coraz bliżej

„W czerwcu lub lipcu resort klimatu może wyjść z nowym rozporządzeniem o dopłatach do samochodów na prąd i ruszy nabór wniosków” – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”. Według aktualnych założeń, indywidualni nabywcy mogliby liczyć na dopłatę rzędu 18,7 tys. zł na e-auto o cenie nie wyższej niż 125 tys. zł. „Według naszego źródła, „na 95 proc.” w projekcie nie będzie zmieniona maksymalna cena nabycia elektryka na poziomie 125 tys. zł brutto” – czytamy w dzienniku. Kwota ta była poprzednio krytykowana jako zbyt niska, ale ceny aut uległy zmianie. ‒ Teraz modeli, które mieszczą się w tym limicie jest już więcej, bo rynek się szybko rozwija i dostosowuje. To choćby Nissan Leaf, Peugeot e-208, Renault Zoe, VW e-up!, elektryczna wersja Opla Corsy, smart – wymienia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Dziennik pisze również o procedurze udzielania wsparcia. „Według naszego źródła zbliżonego do prac legislacyjnych, podobnie jak przewidywała poprzednia wersja rozporządzenia, dopłaty do elektryków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu dla indywidualnych nabywców mają być udzielane „na wniosek”” – pisze „DGP”. Wnioski miałyby być składane do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Po ich zaakceptowaniu przychodziłaby kolej na podpisanie umowy z funduszem, a potem następowałby zwrot dopłaty na podstawie faktury zakupu auta. Zdaniem gazety, nabór wniosków mógłby być ogłoszony przez NFOŚiGW niedługo po wejściu w życie rozporządzenia.

więcej „Dziennik Gazeta Prawna” z 25 maja 2020, s. A8

Samar: Klienci wolą kontakt przez internet?

Samar rozmawiał również z dealerami o tym, jak obecnie wygląda sytuacja w salonach sprzedaży i kontakt z klientami. – Struktura ruchu w salonach niewiele się zmieniła i trudno szukać różnic między poszczególnymi markami. Może dlatego, że Grupa PGD już od lat jest aktywna w Internecie. Różnica w stosunku do poprzednich tygodni jest za to słyszalna. Jeszcze kilkanaście dni temu dominujące w telefonach pytanie brzmiało: „Czy salon jest czynny?” – mówi Tomasz Rytwiński, dyrektor zarządzający Grupy PGD. Z kolei Dominika Bońkowska, współwłaścicielka Grupy Bońkowscy mówi, że obecnie więcej jest kontaktu on-line z klientami. – Klienci częściej też niż kiedyś dzwonią do nas. Jednak, gdy chcą sfinalizować transakcję, pojawiają się już u nas osobiście. Ze względów bezpieczeństwa starają się jednak ograniczać wizyty do niezbędnego minimum – przyznaje Bońkowska.

Automotive News: Niemcy: wyrok niekorzystny dla Volkswagena

Niemiecki sędzia sądu federalnego orzekł, że Volkswagen musi wypłacić odszkodowanie kierowcom, którzy kupili pojazdy ze zmanipulowanymi silnikami wysokoprężnymi – pisze Automotive News. Zdaniem najwyższego sądu do spraw cywilnych, klienci, którzy kupili takie pojazdy, są zasadniczo uprawnieni do otrzymania odszkodowania. „Orzeczenie, które pozwoli właścicielom na zwrot pojazdów w celu uzyskania częściowego zwrotu ceny zakupu, służy jako szablon dla około 60 000 procesów, które wciąż toczą się przed sądami niższej instancji w Niemczech” – czytamy w artykule.

Wirtualne Media: Upadłość wypożyczalni aut

„Hertz, jedna z największych na świecie firm oferujących wynajem samochodów wystąpiła z wnioskiem o upadłość” – piszą Wirtualne Media. Firma tłumaczy ten ruch faktem utraty praktycznie wszystkich przychodów w związku z brakiem zainteresowania klientów wypożyczaniem aut w dobie izolacji spowodowanej Covid-19. We wniosku dotyczącym upadłości Hertz deklaruje konieczność przeprowadzenia restrukturyzacji firmy i przygotowania jej do nowych warunków spowodowanych kryzysem.

Wirtualny Nowy Przemysł: Więcej zwolnień w Nissanie

Według japońskich mediów Nissan rozważa zwolnienie na całym świecie nawet 20 tys. pracowników. To więcej niż planowano wcześniej. Nissan w ubiegłym roku zapowiedział zmniejszenie zatrudnienia o 12,5 tysiąca pracowników do maja 2023 roku. Kilka dni temu media doniosły o planach zmniejszenia kosztów stałych Nissana o 2,8 mld dolarów rocznie. Firma ma podać swoje zamiary związane z restrukturyzacją w najbliższych dniach.

„Rzeczpospolita”: Ciąg dalszy sprawy Carlosa Ghosna

W USA aresztowano dwóch mężczyzn, którzy prawdopodobnie pomogli w ucieczce z Japonii Carlosowi Ghosnowi, byłemu szefowi sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi – pisze „Rzeczpospolita”. To ojciec z synem – Michael i Peter T. – w wieku 27 i 59 lat, którzy zostali tymczasowo aresztowani w Harvard w stanie Massachusetts. Zatrzymani mają zostać przesłuchani przez sędziego w Bostonie za pośrednictwem wideokonferencji. W sprawę zamieszany jest jeszcze jeden rzekomy pomocnik. Carlos Ghosn został w 2018 r. aresztowany i oskarżony w Tokio m.in. o sprzeniewierzenie funduszy spółki. W kwietniu 2019 r. został zwolniony po wpłaceniu kaucji w wysokości 1 miliarda jenów. Pod koniec grudnia Ghosn uciekł do Bejrutu prywatnym odrzutowcem, prawdopodobnie schowany w pudle, które zostało zadeklarowane na lotnisku jako bagaż na instrumenty muzyczne. „Rzeczpospolita” relacjonuje, że w dniu ucieczki Ghosna, Michael T. i inny domniemany wspólnik przybyli do Japonii z dwoma dużymi czarnymi skrzynkami. Dwóch podejrzanych udawało muzyków i zameldowało się w hotelu na lotnisku w Osace. Śledczy zakładają, że Ghosn ukrywał się w jednym z ich pudeł i w ten sposób uniknął kontroli na lotnisku.

Dealerski Przegląd Prasy: Dopłaty do „elektryków” już za chwilę?

Media dostarczają kolejnych informacji na temat wsparcia zakupu aut elektrycznych. – W ministerstwie klimatu finalizowane są prace dotyczące ułatwień w zakresie finansowego wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa, jak i wsparcia dla budowy stacji ładowania – ogłosił Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i pełnomocnika rządu ds. OZE. Zapewnił, że nabór wniosków o dopłaty do samochodów elektrycznych może ruszyć już w czerwcu – czytamy w serwisie dziennik. pl.

O elektromobilności mówił też Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Jego zdaniem polskie władze zamroziły rynek elektromobilności. – Rząd obiecał bardzo szczodry system wsparcia dla samochodów elektrycznych (…) i przez to kompletnie zamroził rynek, bo obiecał i nie zrealizował – ocenia Karolec. Jego zdaniem klienci nie chcą na razie kupować „elektryków”, gdyż czekają na dopłaty.

Ford uruchamia internetowy salon On-Line. Jednym z dostępnych na stronie narzędzi jest konfigurator, który umożliwia pełną personalizację wybranego modelu. – W salonie On-Line można znaleźć nie tylko konfigurator umożliwiający zamówienie u doradcy klienta konkretnie skrojonego modelu Forda, ale również listę ofert samochodów nowych dostępnych od ręki u naszych dealerów na terenie całego kraju. Przygotowana przez nas wyszukiwarka umożliwia przeglądanie ofert według wielu parametrów – wyjaśnia Bogusław Głód, dyrektor zarządzający Ford Polska.

Dziennik: Rząd wraca do prac nad dopłatami do elektryków

Z informacji, które resort klimatu przekazał po spotkaniu zorganizowanym przez Urząd Dozoru Technicznego oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wynika, że rządzący wracają do kwestii dopłat do zakupu aut na prąd. – W ministerstwie klimatu finalizowane są prace dotyczące ułatwień w zakresie finansowego wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa, jak i wsparcia dla budowy stacji ładowania – ogłosił Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i pełnomocnika rządu ds. OZE. Zapewnił, że nabór wniosków o dopłaty do samochodów elektrycznych może ruszyć już w czerwcu. Prowadzony będzie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przedstawiciel Ministerstwa Klimatu poinformował, że resort podejmuje liczne działania, mające na celu stworzenie warunków i różnego rodzaju zachęt do jeszcze szybszego rozwoju tego obszaru. – Obecnie, wspólnie z sektorem, dokonujemy ewaluacji działań związanych z elektromobilnością, zarówno w sferze regulacyjnej, jak i w kwestii finansowego wsparcia jej rozwoju – dodał. Skąd opóźnienie w pracach nad rozwojem elektromobilności? Przedstawiciel ministerstwa usprawiedliwił się sytuacją związaną z koronawirusem. – To skutkuje pewnymi opóźnieniami, gdyż działania rządu skupione są na zwalczaniu negatywnych wpływów epidemii COVID-19 na gospodarkę. Jednak liczymy, że planowane wsparcie będzie stanowiło pozytywny impuls dla szeroko rozumianego sektora motoryzacji. Zmiana systemu i zasad wsparcia powinna ułatwić realizacje celów w zakresie elektromobilności – zaznaczył.

Miesięcznik „Dealer”: Kongres pierwszy raz online

Wszystko wskazuje na to, że w roku pandemii dealerzy spotkają się na Kongresie aż dwa razy. Stacjonarna impreza w Ossie została co prawda przeniesiona na listopad, ale już 16 i 17 czerwca branża dealerska weźmie udział w konferencji online. Główny temat czerwcowego Dealer Kongres to oczywiście modele wychodzenia z obecnego kryzysu i masa biznesowych praktyk dosłownie z całego świata. Internetowa formuła eventu daje organizatorom nieosiągalne dotąd możliwości: swoje prelekcje wygłosi na żywo ponad 30 prelegentów, spośród których trzon będą stanowić eksperci z najważniejszych światowych rynków – z USA, Wielką Brytanią, Niemcami i Chinami na czele. Łącznie na uczestników czeka 15,5 godziny transmisji (nie licząc pytań i indywidualnych „dogrywek” z wykładowcami). Równolegle będą odbywać się aż 3 sesje tematyczne: główna (dla szefów firm i właścicieli), serwisowa (kierownicy warsztatu) i sprzedażowa (dyrektorzy działów handlowych). Konferencja ma dzięki temu angażować wszystkie działy dealerstwa. Podobnie jak na tradycyjnym Kongresie, w przerwach między wystąpieniami będzie można zajrzeć na stoiska firm z otoczenia branży – wirtualne rzecz jasna.

Więcej o Kongresie oraz o zasadach uczestnictwa w konferencji możecie przeczytać na stronie wydarzenia: www.dealerkongres.pl.

Wirtualny Nowy Przemysł: Karolec: rząd zamroził rynek „elektryków”

O elektromobilności mówił też Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, minister środowiska w latach 2011-2013, który wziął udział w sesji „Energia, energetyka, rynek – inaczej” w ramach konferencji EEC Online. Jego zdaniem polskie władze zamroziły rynek elektromobilności. – Rząd obiecał bardzo szczodry system wsparcia dla samochodów elektrycznych, być może nawet najbardziej szczodry w Europie. To było jakieś dwa lata temu, a może więcej – i przez to kompletnie zamroził rynek, bo obiecał i nie zrealizował. I teraz po prostu ani ludzie nie palą się, by dzisiaj kupować samochody, bo być może rząd za miesiąc wprowadzi system wsparcia. Producenci też nie pokazują  dużej oferty samochodów elektrycznych w salonach, bo nie ma systemu wsparcia – wyjaśnia Korolec. W jego opinii należy utrzymać europejskie rozporządzenie dotyczące emisji CO2 samochodów i w czasach kryzysu, i w czasach wychodzenia z kryzysu gospodarczego. – To pierwszy konieczny warunek, by samochody elektryczne w Polsce się pojawiały – uważa Marcin Korolec. Drugi warunek sprzyjający rozwojowi elektromobilności to spadek cen aut elektrycznych. – Średnio co roku koszt baterii do samochodu elektrycznego tanieje mniej więcej o 25 proc., więc przewiduje się, że zrównanie ceny samochodów nowych spalinowych i elektrycznych w ogóle na świecie nastąpi być może w okolicach 2023 roku – mówi Korolec.

Motofakty: Internetowy salon Forda

Ford uruchamia internetowy salon On-Line. Motofakty informują, że jednym z dostępnych na stronie narzędzi jest konfigurator, który umożliwia pełną personalizację wybranego modelu. Wystarczy zdefiniować odmianę nadwozia, wersję wyposażenia, rodzaj napędu, a także kolor karoserii i wykończenie wnętrza. Na koniec można doposażyć skonfigurowany egzemplarz w dostępne akcesoria. – W salonie On-Line można znaleźć nie tylko konfigurator umożliwiający zamówienie u doradcy klienta konkretnie skrojonego modelu Forda, ale również listę ofert samochodów nowych dostępnych od ręki u naszych dealerów na terenie całego kraju. Przygotowana przez nas wyszukiwarka umożliwia przeglądanie ofert według wielu parametrów. Kupujący może zdefiniować wyszukiwanie według rodzaju nadwozia, ceny czy wersji silnikowej. Można również wybrać samochody znajdujące się w konkretnym województwie lub oferowane przez danego dealera. Oprócz pakietu zdjęć w ofercie znajdują się dane pojazdu, kompletna lista wyposażenia, a także cena wraz z ratą kredytu i leasingu – wyjaśnia Bogusław Głód, dyrektor zarządzający Ford Polska.

„Rzeczpospolita”: Dyson nie zbuduje auta na prąd

Dyson, brytyjska firma technologiczna, znana ze sprzętów gospodarstwa domowego, miała plan zbudowania własnego samochodu elektrycznego. Według doniesień „The Times”, Dyson chciał zbudować 7-miejscowego SUV-a o oznaczeniu N526 z dużym zasięgiem. Plan zakładał wykorzystanie autorskich półprzewodnikowych akumulatorów, które miały pozwolić na przejechanie nawet 965 km na jednym ładowaniu. Firma zrezygnowała jednak ze swoich planów. Powodem okazały się finanse. – zespół Dyson Automotive opracował fantastyczny samochód; byli genialni w swoim podejściu, pozostając wierni naszym filozofiom. Jednak chociaż bardzo się staraliśmy przez cały proces rozwoju, po prostu nie możemy sprawić, aby samochód był komercyjnie opłacalny – tłumaczył właściciel firmy James Dyson.

Wirtualne Media: Volkswagen rezygnuje z kontrowersyjnej reklamy

Wirtualne Media piszą, że Volkswagen po fali krytyki usunął z Instagrama reklamę nowego modelu Golfa. Firmie zarzucano rasistowski wydźwięk materiału. „W spocie promującym Golfa 8 widać było duże ręce białej kobiety, które najpierw przesuwały, a następnie oderwały małego czarnoskórego człowieka od zaparkowanego na ulicy nowego żółtego Volkswagena. Następnie ogromna biała ręka przenosi bohatera do restauracji o nazwie „Petit Colon”, co można tłumaczyć jako „Mały Kolonista”, „Mały Osadnik”. Widzowie byli oburzeni reklamą” – czytamy w artykule. Firma przeprosiła widzów za przygotowany materiał promocyjny.

Dealerski Przegląd Prasy: Rząd szykuje nowe wsparcie dla firm

Rada Ministrów przyjęła kolejny pakiet regulacji antykryzysowych. Ważne miejsce w nowych przepisach zajmują ulgi kredytowe dla firm i obywateli. „Puls Biznesu” informuje, że aby wesprzeć firmy, państwo za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego w dwa lata zamierza dopłacić do odsetek ich kredytów obrotowych łącznie 567 mln zł.

Grupa Cichy jest coraz bliżej sfinalizowania połączenia z częścią Grupy Zasada. Chodzi o stworzenie nowej grupy kapitałowej, w skład której wejdą trzy przedsiębiorstwa: AHC Grupa Cichy, Rowiński-Wajdemajer i Auto Special. Właścicielami nowego podmiotu mają być Mirosław Cichy i rodzina Sobiesława Zasady. – Na początku maja otrzymaliśmy w sprawie koncentracji pozytywną decyzję UOKiK-u. Połączenie planujemy sfinalizować pod koniec lata, tworząc grupę dealerską pod nazwą Cichy-Zasada – powiedział Karol Obiegły, prezes Grupy Cichy.

Samar rozmawiał z dealerami o aktualnej sytuacji w ich salonach. Z wypowiedzi części dealerów wynika, że maj przyniósł pewne ożywienie. – Możemy wreszcie z nadzieją spojrzeć w przyszłość. Ruch w naszych salonach, liczony liczbą zapytań o oferty wraca do poziomu sprzed roku. W pierwszej  połowie maja był niewiele niższy niż w roku 2019 – mówi Tomasz Rytwiński, dyrektor zarządzający Grupy PGD.