Wydarzenia

współpraca:

Dealerski Przegląd Prasy: Nowe zasady rozliczania aut na cenzurowanym

Zarówno pełnomocnik rządu ds. małych i średnich przedsiębiorstw, jak i resort infrastruktury zgodnie krytykują projekt nowych przepisów dotyczących rozliczania kosztów samochodów wykorzystywanych w firmach. „Majstrowanie fiskusa przy opodatkowaniu aut firmowych jeszcze nigdy nie wyszło przedsiębiorcom na zdrowie. Tak będzie i tym razem, zwłaszcza że pomysły Ministerstwa Finansów zmieniają dotychczasowe zasady dość radykalnie” – komentuje „Rzeczpospolita”.

We wczorajszym wydaniu dziennika pojawił się też artykuł o czasie trwania nowych badań technicznych aut. Do dziennikarzy dotarły głosy, że diagności specjalnie przedłużają ich trwanie – by badania nie okazały się przeprowadzane za szybko. Na wszelki wypadek, bo przepisy nic o tym nie mówią. – Diagności obawiają się, że w związku z unijną dyrektywą i planowanymi zmianami w prawie o ruchu drogowym nadzór nad diagnostami przejmie Transportowy Dozór Techniczny. A jego kontrolerzy są nad wyraz skrupulatni – wyjaśnia dyrektor biura Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów Marcin Barankiewicz.

Niemcy nie zdążą osiągnąć do końca dekady deklarowanego celu wprowadzenia na drogi miliona samochodów elektrycznych. Na razie zarejestrowanych jest ich tylko 13 tys., więc rządowe agencje przewidują, że milion opóźni się o… dwa lata. Kiedy i my przyznamy, że na milion trzeba będzie jeszcze poczekać?

„Rzeczpospolita”: W rządzie trwa spór o rozliczanie aut po nowemu

Zmiana zasad rozliczania kosztów samochodów będzie niekorzystna dla firm – ostrzegają pełnomocnik rządu ds. małych i średnich przedsiębiorstw i resort infrastruktury. Jak donosi „Rzeczpospolita”, według ostatnich projektów Ministerstwo Finansów chce podnieść do 150 tys. zł limit amortyzacji samochodu kupionego na firmę. Takim samym ograniczeniem ma zostać objęty także leasing operacyjny, który dziś nie ma takiego limitu. „Najważniejsze jednak, że jeśli przedsiębiorca używa dziś auta nie tylko do celów służbowych, ale też prywatnie, do kosztów uzyskania przychodu będzie mógł zaliczyć tylko połowę kosztów z tym związanych” – pisze dziennik. Projekt nowych przepisów skrytykowała właśnie Andżelika Możdżanowska, pełnomocniczka rządu ds. małych i średnich przedsiębiorstw. Jej zdaniem proponowane zmiany wpłyną negatywnie na firmy, wprowadzając dodatkowe obciążenia. „Nielogiczne wydawać się może, że przedsiębiorca, który skończył spotkanie z klientem i w drodze do domu np. odbiera dziecko z przedszkola bądź robi zakupy, będzie musiał rozgraniczyć tę podróż na związaną z działalnością, jak i nie” – przekonuje Możdżanowska. Według niej skutkiem takich przepisów będzie to, że de facto żaden użytkownik samochodu osobowego nie będzie miał prawa do 100-procentowego odliczenia. Ten sam przepis krytykuje też resort infrastruktury.

Projekt Ministerswa Finansów w osobnym artykule komentuje też Adam Woźniak, motoryzacyjny dziennikarz „Rzeczpospolitej”: „Majstrowanie fiskusa przy opodatkowaniu aut firmowych jeszcze nigdy nie wyszło przedsiębiorcom na zdrowie. Tak będzie i tym razem, zwłaszcza że pomysły Ministerstwa Finansów zmieniają dotychczasowe zasady dość radykalnie. Sprzeciw budzi nie tylko 5 o-procentowy limit zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na auto służbowe wykorzystywane do celów prywatnych, lecz także pomysł ograniczenia dla wliczania w koszty rat leasingowych, które Związek Przedsiębiorców i Pracodawców określił jako „sabotaż na znakomicie rozwijającej się gałęzi gospodarki” – pisze Woźniak.

więcej Rzeczpospolita z 20.9, str. A22

„Rzeczpospolita”: Badania auta trwają dłużej. Winni są diagności

„Nie ma powodu, by okresowe badania techniczne aut trwały minimum 30 minut. To wymysł stacji diagnostycznych. Cierpią przez to kierowcy” – pisze „Rzeczpospolita”. Przegląd techniczny auta trwa średnio 10 minut, ale diagnosta kończy badanie dopiero po półgodzinie. To przez niejasne przepisy – ustalił dziennik. Chodzi o to, że badania są teraz odnotowywane w CEP i diagności pilnują się, by badanie nie trwało za krótko. – Diagności obawiają się, że w związku z unijną dyrektywą i planowanymi zmianami w prawie o ruchu drogowym nadzór nad diagnostami przejmie Transportowy Dozór Techniczny. A jego kontrolerzy są nad wyraz skrupulatni – wyjaśnia dyrektor biura Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów Marcin Barankiewicz. „Z kolei Waldemar Witek, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Diagnostów Samochodów, mówi, że nie słyszał o tym, by diagności wydłużali czas badania do 30 minut” – czytamy. „Takie badanie może trwać nawet godzinę, jeśli taka jest potrzeba. Jeśli dłuższy czas wynika ze szczegółowego badania, to tylko mnie to cieszy” – mówi Witek.

więcej Rzeczpospolita z 20.9, str. A14

Masterlease: Masterlease bierze 600 nowych aut

Z myślą o rozwoju należącej do Grupy Msterlease spółki MasterRent24 zostanie zrealizowane zamówienie flotowe na łącznie 600 nowych samochodów. Będą to pojazdy przeznaczone do świadczenia usług z zakresu najmu krótkoterminowego – informuje w komunikacie Grupa Masterlease. Kontrakt obejmuje modele samochodów z segmentu B (Toyota Yaris, Hyundai i20, Kia Rio), C (Toyota Corolla, Hyundai i30, Opel Astra), D (Opel Insignia, Kia Optima i Skoda Superb) oraz E (Jaguar XF). Do tego dojdą jeszcze Toyota Proace Verso Long, crossovery Nissan Qashqai i Jeep Renegade, jak również Jaguar F-Pace, BMW X4 i Land Rover Discovery. – Obecnie jesteśmy na etapie wprowadzania zamówionych samochodów do floty. Odebraliśmy już 450 nowych aut, a kolejne zamówione egzemplarze są w drodze – mówi Barbara Mazur z Grupy Masterlease.

Wirtualny Nowy Przemysł: Niemcy nie zdążą z milionem „elektryków”

Niemcy prawdopodobnie nie dadzą rady zrealizować planu miliona zarejestrowanych samochodów elektrycznych do 2020 roku i będzie on musiał być opóźniony o dwa lata – wynika z raportu rządowego ciała doradczego ds. elektromobilności, o którym pisze Wirtualny Nowy Przemysł. Wobec opóźnień realizację celu przesunięto na rok… 2022. W 2017 roku liczba pojazdów elektrycznych w Niemczech podwoiła się, co było największym wzrostem na świecie, i na koniec ubiegłego roku zarejestrowanych ich było 131 tysięcy. Do tego wzrostu przyczynił się uruchomiony w 2016 roku system subsydiów, który ma wartość około miliarda euro i jest częściowo finansowany przez niemieckie firmy motoryzacyjne. Jednak wielu potencjalnych nabywców zniechęcają wciąż wysokie ceny samochodów elektrycznych, ich ograniczony zasięg oraz brak wystarczającej liczby punktów ładowania.

„Rzeczpospolita”: Politycy w Hesji chcą powstrzymać zakaz wjazdu diesli do miasta

Z pomocą prawnych środków Kraj Związkowy Hesji chce powstrzymać zbliżający się zakaz poruszania się pojazdów z silnikami wysokoprężnymi we Frankfurcie – pisze „Rzeczpospolita”. Zakaz ma wejść w życie w lutym przyszłego roku. „Ewentualny zakaz prowadzenia pojazdów uderzyłby w około jedną czwartą zarejestrowanych samochodów we Frankfurcie i niezliczonych osób dojeżdżających do pracy” – pisze dziennik. Lokalni politycy z Hesji domagają się wpierw alternatyw dla ruchu samochodowego, oczekując od koncernów przede wszystkim modernizacji pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, a do tego zwiększenia floty autobusów elektrycznych i otwarcia dodatkowych parkingów. „Na początku września Frankfurt i Stuttgart zostały zmuszone [do wprowadzenia zakazu – przyp. red.] na mocy nakazu sądowego zakazującego używania starszych pojazdów z silnikiem diesla. Zgodnie z wyrokiem sądu administracyjnego w Wiesbaden, samochody z silnikami wysokoprężnymi poniżej normy Euro 4 powinny zostać wyłączone z obszaru miejskiego od lutego 2019 roku. Sąd nakazał, że od września 2019 obowiązywałby również zakaz prowadzenia pojazdów z silnikami wysokoprężnymi z normą Euro 5” – czytamy w artykule.

„Puls Biznesu”: Nowe SUV-y na prąd

„Dwa niemieckie koncerny zaprezentowały elektryczne SUV-y. Na rynku elektryków z wyższej półki robi się coraz ciaśniej” – pisze „Puls Biznesu”. Audi zaprezentował niedawno model e-tron, a BMW – prototyp iNext. „SUV ze znakiem czterech pierścieni na masce ma dwa elektryczne silniki, które mają zapewnić pokonanie na jednym ładowaniu prawie 400 km. Audi daje możliwość szybkiego ładowania mocą nawet 150 kW i zapewnia, że wystarczy pół godziny, żeby naładować auto w 80 proc.” – czytamy o elektrycznym modelu Audi. A to krótka sylwetka nowego prototypu BMW: „Nowy projekt BMW iNext to według producenta „wizualna ekspresja” i rzeczywiście trudno się z takim stwierdzeniem nie zgodzić. Przyzwyczailiśmy się już do stylistycznej odwagi w przypadku elektrycznych modeli i3 i i8, w których wszystko jest doprowadzone do granic radykalności. Klaus Froehlich, dyrektor rozwoju BMW, powiedział też agencji Bloomberg, że prototyp jest bliski produkcyjnej wersji, która pojawi się na rynku w 2021 roku”.

Dealerski Przegląd Prasy: Rząd chce karać za kręcenie liczników

Rząd przyjął projekt ustawy wprowadzający w życie dotkliwe kary za manipulowanie wskazaniami licznika kilometrów. Kara, którą rząd chce wprowadzić, to pozbawienie wolności na okres od 3 miesięcy do 5 lat, zarówno dla zlecającego kręcenie, jak dla wykonawcy. „Samochodowi kanciarze, a także ich pomocnicy, są dziś praktycznie bezkarni. Ofiarą oszustów padają nieświadomi nabywcy, którzy na zakup wymarzonych czterech kółek wydają często ostatnie oszczędności” – napisano w komunikacie Ministerstwa Sprawiedliwości.

Wypłacone przez ubezpieczycieli świadczenia i odszkodowania dla poszkodowanych i klientów wzrosły w pierwszej połowie tego roku o 5 proc., do 20,7 mld zł – poinformowała we wtorek Polska Izba Ubezpieczeń.

Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie domniemanej zmowy, do której miało dość między BMW, Daimlerem i VW. W zmowie miało chodzić o technologie ograniczające emisję spalin. KE zamierza zbadać, czy doszło do zawarcia zmowy, która miałaby ograniczyć rozwój i wdrożenie niektórych systemów kontroli emisji w samochodach sprzedawanych w Europie.

„Rzeczpospolita”, Interia: Do więzienia za kręcenie licznika

Rząd przyjął na wtorkowym posiedzeniu projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym, który zakłada wprowadzenie dotkliwych kar za cofanie licznika kilometrów. „W myśl przyjętego przez rząd projektu za każde kręcenie licznika będzie grozić od trzech miesięcy do pięciu lat więzienia – zarówno dla zlecającego oszustwo, jak i wykonawcy, np. mechanika w warsztacie” – pisze „Rzeczpospolita”. Projekt przewiduje też karę 3 tys. zł grzywny w przypadkach, kiedy właściciel samochodu nie zgłosi w SKP faktu wymiany licznika na nowy. Jak zaznaczono w komunikacie Ministerstwa Sprawiedliwości, „samochodowi kanciarze, a także ich pomocnicy, są dziś praktycznie bezkarni. Ofiarą oszustów padają nieświadomi nabywcy, którzy na zakup wymarzonych czterech kółek wydają często ostatnie oszczędności”. „Jak podkreślał Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro, konsekwencje bezradności państwa wobec takiego procederu ponoszą uczciwi obywatele przepłacający za pojazd, który nie nadaje się do jazdy albo samochód >>po przejściach<<” – napisano w komunikacie.

Przyjęty projekt przewiduje również, że przy każdej kontroli policji, Straży Granicznej, Inspekcji Transportu Drogowego, Żandarmerii Wojskowej lub służby celnej ich funkcjonariusze będą mieli obowiązek zanotowania stanu licznika sprawdzanego samochodu. Te informacje również trafią do centralnej ewidencji pojazdów. Projekt trafi teraz do Sejmu.

więcej Rzeczpospolita z 19.9, str. A13

Wirtualny Nowy Przemysł: Ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym 20,7 mld zł

Wypłacone przez ubezpieczycieli świadczenia i odszkodowania dla poszkodowanych i klientów wzrosły w pierwszej połowie tego roku o 5 proc., do 20,7 mld zł – poinformowała we wtorek Polska Izba Ubezpieczeń. Na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych zakłady ubezpieczeń zlikwidowały w ciągu pół roku 619,6 tys. szkód z ubezpieczeń OC. Średnia składka na polisę OC posiadacza pojazdu mechanicznego wynosiła w II kwartale 2018 r. 574,8 zł. „Wzrost cen na rynku OC wyraźnie wyhamował. Wypłaty rosną, ale również mniej dynamicznie, niż 2-3 lata temu. To oznacza, że nie pojawiły się nowe tytuły do wypłat” – powiedział cytowany w komunikacie Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU. Z kolei średnia składka na polisę autocasco w pierwszym półroczu 2018 r. wyniosła 1225,7 zł, o 4,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Ubezpieczyciele zlikwidowali w ciągu pół roku 382 tys. szkód z AC.

Wirtualny Nowy Przemysł: Komisja podejrzewa zmowę między BMW, Daimlerem i VW

Komisja Europejska wszczęła we wtorek dochodzenie w sprawie możliwej zmowy rynkowej między niemieckimi koncernami BMW, Daimlerem i VW, która miałaby dotyczyć technologii ograniczających emisje spalin. KE sprawdzi, czy firmy naruszyły unijne przepisy antymonopolowe – podaje Wirtualny Nowy Przemysł. Jak czytamy, Komisja dotarła do informacji o tym, że przedstawiciele firm motoryzacyjnych BMW, Daimler, VW, Audi i Porsche – zwanych w dochodzeniu „kręgiem pięciu” – uczestniczyli w spotkaniach, podczas których omawiano między innymi opracowanie i wdrażanie technologii ograniczających szkodliwe emisje spalin. KE zamierza zbadać, czy doszło na nich do zawarcia zmowy, by ograniczyć rozwój i wdrożenie niektórych systemów kontroli emisji w samochodach sprzedawanych w Europie. – Komisja bada, czy BMW, Daimler i VW uzgodniły, że nie będą konkurować ze sobą w kwestii opracowania i wdrożenia systemów zmniejszenia szkodliwych emisji w samochodach osobowych zasilanych benzyną i olejem napędowym. Technologie te mają sprawić, że pojazdy te będą mniej szkodliwe dla środowiska. Jeśli okaże się to faktem, to zmowa mogła pozbawić konsumentów możliwości zakupu samochodów, które są mniej szkodliwe dla środowiska – powiedziała we wtorek komisarz ds. polityki konkurencji Margrethe Vestager.

Wirtualny Nowy Przemysł: Toyota i Volkswagen łączą siły ws. aut elektrycznych

Oddziały Toyoty i Volkswagena zajmujące się produkcją ciężarówek będą współpracować nad rozwojem technologii pojazdów elektrycznych, a także w ramach szerszego sojuszu założą spółkę joint venture – poinformowały koncerny we wspólnym komunikacie. W oświadczeniu spółki Hino Motors (Toyota) i Traton (VW) poinformowały, że „planują dzielić się wysiłkami na rzecz rozwoju (pojazdów elektrycznych) i wprowadzania w krótszym czasie produktów na rynek”. Ich działania mają związek między innymi z zaostrzanymi przepisami dotyczącymi emisji spalin. Wspólna spółka Toyoty i Volkswagena ma zacząć swoją działalność w przyszłym roku. „Prasowa agencja Kyodo tłumaczy, że mocną stroną japońskiego producenta jest technologia elektryfikacji dla małych i średnich pojazdów dostawczych, natomiast niemiecka firma skupia się na rozwiązaniach dla dużych pojazdów” – podaje Wirtualny Nowy Przemysł.

„Puls Biznesu”: Ferrari chce podwoić zyski – będzie 15 nowych modeli aut

Jak podaje agencja Reutera – a za nią nasz „Puls Biznesu” – Ferrari planuje produkcję 15 nowych modeli, w tym aut hybrydowych, co ma do 2022 r. przełożyć się na podwojenie zysku. „Akcje Ferrari są stabilne po wystąpieniu prezesa, jednak od 1 sierpnia straciły już 8 proc. na wartości. Wówczas Camilleri, obejmując schedę po zmarłym Marchionne, określi wyznaczone przez niego cele jako „aspiracyjne” – pisze „Puls Biznesu”. Nagła śmierć Sergio Marchionne w lipcu wstrząsnęła inwestorami, którzy oczekiwali, że będzie on kierował spółką do 2021 r. Po objęciu prezesury w 2015 r. udało mu się zwiększyć wartość spółki o ponad 100 proc.

Moto3m.pl: BMG Goworowski wspiera 43 Festiwal Filmów Fabularnych w Gdyni

Już kolejny rok firma BMG Goworowski, dealer Mercedesa z Trójmiasta, została partnerem Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. Na potrzeby organizatorów i uczestników przedstawiciel marki Mercedes-Benz przekazał 16 samochodów. Jak podaje lokalny portal motoryzacyjny Moto3m.pl, główną ekspozycję stanowić będzie najnowsze wcielenie Klasy C w wersji Coupe. Tegoroczna edycja rozpoczęła się 17 września i potrwa do 22 września.

Weszło.com: Korona Kielce rozszerza współpracę z Suzuki

Piłkarski portal Weszło.com opublikował artykuł na temat umowy sponsorskiej między drużyną Korona Kielce a polskim importerstwem Suzuki. Pierwszy raz o współpracy powiedziano na początku roku, kiedy marka przekazała na potrzeby piłkarzy flotę aut. Teraz nadszedł czas na dalszy ciąg. „Nowa umowa, o podpisaniu której poinformowano na specjalnie zwołanej konferencji prasowej, od starej różni się przede wszystkim w dwóch bardzo ważnych aspektach. Po pierwsze, roczne wsparcie ze strony Suzuki ma wzrosnąć z kilkuset tysięcy złotych do kilku milionów. Po drugie, japoński koncern i Korona już wkrótce mają podjąć nowe inicjatywy, które przyniosą obopólne zyski. Ściślej mówiąc, sponsor ma dokładać kielczanom do transferów, a stadion, na którym „złocisto-krwiści” rozgrywają swoje mecze, w ciągu kilku tygodni zmieni nazwę na „Suzuki Arena” – czytamy w artykule.

Dealerski Przegląd Prasy: Idzie fala niemieckich gratów?

Import używanych aut w tym roku znów sięgnie miliona aut – zapowiada „Gazeta Wyborcza”. Skąd pewność? W wielu niemieckich miastach trwa dyskusja na temat zakazywania lub ograniczania wjazdu do centrów miast dla starych samochodów z silnikiem Diesla. Dlatego – pisze „Wyborcza” – można spodziewać się, że te samochody wypłyną w Polsce. Już teraz średni wiek importowanych do kraju samochodów zbliża się do 12 lat. Kiedy za Odrą ruszy fala zakazów, średnia można jeszcze wzrosnąć.

Importer Suzuki ogłasza nadejście nowego standardu wyglądu i wyposażenia salonów marki. Pełna realizacja programu zmiany standardów potrwa trzy lata. Polska jest pierwszym krajem w Europie, który podjął się jego realizacji.

„Wirtualna Polska” zapowiada, że w związku z Breixtem mogą pojawić się problemy w brytyjskich fabrykach samochodów, między innymi Nissana, BMW i Hondy. Chodzi o problemy, jakie ruch na granicy między UE a Wielką Brytania może stworzyć dla zakładów polegających na dostawie części z kontynentu. „Droższe samochody, pustki u dealerów i ekstremalnie długie czasy oczekiwania. Tak może wyglądać rynek motoryzacyjny za kilka miesięcy” – zapowiada Wirtualna Polska.

„Gazeta Wyborcza”: Świeża dostawa gratów i smogu

„W tym roku na polskie drogi znowu wjedzie około miliona używanych aut z importu, jak przewidują eksperci z branży motoryzacyjnej” – czytamy w „Gazecie Wyborczej”. Sprowadzony do Polski używany samochód ma przeciętnie 11 lat i 8 miesięcy. Zdarzają się też jednak takie, które wyprodukowano jeszcze w latach 90. „I prawdopodobnie wśród importowanych do Polski używanych aut przybywać będzie starych samochodów z silnikami Diesla, bo w Europie Zachodniej coraz trudniej będzie nimi jeździć. Zgodnie z wyrokiem sądu już od lutego przyszłego roku z Frankfurtu mają być wypędzone auta z silnikami Diesla, które spełniają co najwyżej normę Euro 4 lub starszą, a także auta z silnikami benzynowymi, które spełniają jedynie normy Euro 1 i Euro 2. W praktyce oznaczałoby to zakaz korzystania z aut z silnikami Diesla wyprodukowanymi do końca zeszłej dekady oraz autami z silnikami benzynowymi z ostatniej dekady XX w.” – czytamy w artykule. Do podobnych zakazów przymierza się aż 30 kolejnych niemieckich miast. Systemowe rozwiązania opracowuje z kolei niemiecki rząd. A to oznacza – prognozuje „Gazeta Wyborcza” – że stare niemieckie Diesle wypłyną w Polsce.

więcej Gazeta Wyborcza z 18.9, str. 12

Suzuki: Wchodzi nowy standard

W sieci Suzuki zaczyna obowiązywać nowy standard wyglądu i wyposażenia salonów. W kolorystyce placówek dealerskich Suzuki dominuje teraz biel oraz srebrne akcenty, do których dochodzą wieloformatowe grafiki i panele z trójwymiarowymi symbolami marki. „Całość uzupełnia nowoczesny system oświetlenia oraz przestrzenie oddzielone taflami szkła, za którymi klienci oraz pracownicy stacji mogą rozmawiać w prywatnej atmosferze” – podaje importer.
Wprowadzenie nowego standardu wizualnego jest związane z wytycznymi dla ekspozycji produktów marki Suzuki. Samochód flagowy będzie prezentowany w centralnym miejscu salonu. Klienci mają możliwość zapoznania się również z ofertą jednośladów Suzuki, zaś oferta akcesoryjna ma widnieć w specjalnie zaprojektowanych gablotach.
Suzuki Motor Poland wdraża nowe standardy wystroju salonów sprzedaży jako pierwszy przedstawiciel marki w Europie. Realizację projektu zaplanowano na okres najbliższych trzech lat.

„Puls Biznesu”: Boom na e-ładowarki

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zakończyła konsultacje społeczne dotyczące budowy punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz instalacji ładowania LNG i CNG oraz wodorem. Mają powstać w miejscach obsługi podróżnych (MOP) przy zarządzanych przez nią trasach oraz autostradach utrzymywanych przez prywatnych koncesjonariuszy. Podczas konsultacji analizowano 200 przydrożnych punktów – podaje „Puls Biznesu”. — W Polsce jest w sumie 259 ogólnodostępnych stacji ładowania. Należy zakładać, że punkty lokalizowane na MOP-ach będą stacjami DC, czyli szybkimi i ultraszybkimi. Tych w Polsce mamy zaledwie około stu. Kolejne blisko 160 punktów pozwoliłoby kierowcom samochodów elektrycznych poruszać się po całej Polsce w komfortowych warunkach, nie musieliby martwić się o zasięg, mając możliwość szybkiego doładowania w wielu różnych miejscach — twierdzi w rozmowie z dziennikiem Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

„Rzeczpospolita”: Klauzula obejścia prawa: tylko jeden sukces skarbówki

„Przepisy do walki z unikaniem opodatkowania na razie służą głównie do odmowy wydawania interpretacji” – pisze „Rzeczpospolita”. Klauzula penalizująca próby „obejścia” prawa podatkowego obowiązuje już dwa lata, jednak z danych Krajowej Administracji Skarbowej wynika, że na jej podstawie do tej pory wszczęto tylko pięć postępowań. „Na razie tylko jedno postępowanie zakończyło się sukcesem skarbówki. Firma skorygowała rozliczenia i oddała zaległy podatek wraz z odsetkami. Pozostałe postępowania się toczą, fiskus analizuje też 14 kolejnych spraw, w których mogło dojść do unikania opodatkowania” – pisze dziennik. Klauzula budziła duże obawy przedsiębiorców, którzy obawiali się, że fiskus będzie uznawał za niedozwoloną optymalizację każdą transakcję dającą podatkowe oszczędności. „Najbardziej realnym jej skutkiem jest natomiast to, że skarbówka powołuje się na przepisy o unikaniu opodatkowania, odmawiając wydawania indywidualnych interpretacji” – pisze dziennik. Z danych KAS wynika, że w zeszłym roku fiskus zrobił tak 650 razy. „Skarbówka przywołuje klauzulę, odmawiając wydania interpretacji w takich sprawach jak przekształcenia, aporty, programy motywacyjne dla pracowników, przenoszenie znaków towarowych, a nawet rodzinne darowizny” – zauważa „Rzeczpospolita”.

więcej Rzeczpospolita z 18.9, str. A11

Wirtualna Polska: Po marcu 2019 będzie trudniej o nowe auto

„Droższe samochody, pustki u dealerów i ekstremalnie długie czasy oczekiwania. Tak może wyglądać rynek motoryzacyjny za kilka miesięcy” – zapowiada Wirtualna Polska. Chodzi o brexit i to, jak wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej wpłynie na brytyjskie fabryki aut, należące między innymi do Nissana, Hondy i BMW. Problemem mogą być trudności na granicy. Wiele brytyjskich montażowni polega bowiem na częściach aut dostarczanych z zagranicy. „Bez osiągnięcia porozumienia (tzw. twardy Brexit) polscy importerzy nie będą mieli w praktyce nic do powiedzenia. Dealerzy mogą zaledwie złożyć zamówienie, ale poza tym ich ręce będą związane. Bardzo prawdopodobne jest powtórzenie scenariusza jeszcze sprzed miesiąca. Gdy od września 2018 roku wprowadzane były nowe metody pomiarów spalania, starano się zrobić wszystko, by do tego terminu wyprodukować jak najwięcej pojazdów i mieć pod ręką auta w najpopularniejszych konfiguracjach. Tym razem ta taktyka może się nie sprawdzić” – czytamy w artykule.

„Rzeczpospolita”: Hybrydy świetne w mieście, gorzej na trasie

„Europejski rynek hybryd powoli rośnie. Warto jednak wiedzieć, że poza zaletami ich właściciele muszą się liczyć z pewnymi niedogodnościami” – pisze „Rzeczpospolita”. Przez długie lata wyśmiewane – pisze dalej dziennik – hybrydy, stają się coraz poważniejszą alternatywą dla pojazdów z silnikami Diesla. „Rzeczpospolita” radzi swoim czytelnikom, że największe korzyści odniosą ci właściciele hybryd, którzy używają ich do jazdy po mieście. „Jeśli stosujemy się do zaleceń producenta dotyczących stylu jazdy i warunków eksploatacyjnych: użytkujemy pojazd hybrydowy w przeważającej części w ruchu miejskim, możemy liczyć na zaskakująco niskie zużycie paliwa. Wyniki oscylujące wokół 4–5 litrów osiągnie każdy przeciętny kierowca po dłuższej chwili obcowania z samochodem. Im większe korki i typowo miejskie utrudnienia, tym mniejsze wyniki zużycia paliwa pokaże komputer pokładowy. Sytuacja zmienia się drastycznie po opuszczeniu miejskich rewirów. Zwłaszcza na trasach szybkiego ruchu, gdzie pracuje wyłącznie silnik spalinowy, spalanie rośnie nawet dwukrotnie” – czytamy w artykule.

więcej Rzeczpospolita z 18.9, str. A22

PulsHR.pl: Volkswagen kształci zawodowo

Volkswagen Poznań od 13 lat rozwija szkolnictwo zawodowe. 52 nowych uczniów rozpoczęło naukę w klasach patronackich – podaje portal PulsHR.pl. Dotychczas w czasie trwającego 13 lat całego programu kształcenia zawodowego firma może pochwalić się 456 absolwentami, z których 402 zostało zatrudnionych w przedsiębiorstwie po ukończeniu szkoły. Nauka trwa 3 lata. Praktyki w czasie pierwszego roku nauki odbywają się w szkolnych warsztatach, zaś w kolejnych latach nauki, w zależności od zawodu – w warsztatach oraz obszarach produkcyjnych Volkswagen Poznań, serwisach samochodowych sieci dealerskich koncernu VW lub także w szkolnych warsztatach oraz w Centrum Treningowym Volkswagena – czytamy w artykule.

Dealerski Przegląd Prasy: „Elektryki”: Rząd zrobił, co mógł

Według danych ACEA w pierwszym półroczu zarejestrowano w Polsce 672 samochody elektryczne. To o 80 proc. więcej niż rok temu, ale – i nie chcemy być za bardzo złośliwi – do miliona jeszcze trochę brakuje. Tymczasem szefowa resortu przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz przekonywała ostatnio, że w kwestii rozwoju elektromobilności rząd zrobił już wszystko, co było w jego mocy, a teraz czas na przemysł.

Tymczasem Interia dopomina się o prototyp polskiego „elektryka”, który miał zostać zaprezentowany już w tym roku. Konkurs na projekt rozstrzygnięto, laureatów wyłoniono – i cisza. Prototypów nikt nie widział.

Błędy gramatyczne, wielopiętrowe zdania, kaskadowe odesłania, nielogiczne definicje – tak „Dziennik Gazeta Prawna” opisuje projekt nowelizacji ustaw podatkowych w wersji skierowanej przez resort finansów do konsultacji społecznych. Dziennik w obszernym artykule wylicza wszystkie niekonsekwencje, błędy logiczne, a także interpunkcyjne i gramatyczne, jakie znalazły się w projekcie. W zrozumieniu jego treści nie pomógł nawet językoznawca Jerzy Bralczyk.

„Rzeczpospolita”: Auta na prąd przyspieszają, a rząd zdejmuje ręce z kierownicy

W kwestii rozwoju elektromobilności administracja zrobiła już wszystko, co mogła. Teraz czas, by pałeczkę przejął przemysł – przekonuje szefowa resortu przedsiębiorczości i technologii” – pisze „Rzeczpospolita” w swoim motoryzacyjnym serwisie moto.rp.pl. Jak czytamy w artykule, w I półroczu br. w Polsce zarejestrowano 672 samochody elektryczne (zasilane akumulatorem i hybrydy plug-in). Z danych ACEA wynika, że to prawie 80 proc. więcej niż w tym samym okresie rok temu. Mimo znaczącej dynamiki, taki wolumen sprzedaży plasuje nasz kraj zaledwie na 15. miejscu wśród państw UE. Wyróżniamy się natomiast na tle regionu, w którym jedynie Węgrzy zarejestrowali więcej aut elektrycznych. – Elektryczny transport może być jedną z tych nisz na globalnym rynku, w których Polska stanie się istotnym graczem. Już dziś właśnie nad Wisłą najmocniej bije serce europejskiej elektromobilności – twierdzi Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii. Emilewicz przekonuje także, że już niedługo osłabiona zostanie jedna z największych barier rozwoju elektromobilności – ceny tych aut. – Jesteśmy już blisko momentu, gdy wyższe koszty zakupu elektrycznego auta będą bilansować się z niższymi kosztami eksploatacji – mówi Emilewicz.

Interia: Gdzie ten polski elektryk?

Jakoś tak bez wielkiego rozgłosu minęła rocznica ogłoszenia wyników konkursu na polski samochód elektryczny, konkretnie na wizualizację jego nadwozia. Dokładnie 12 września 2017 r. podczas fety w warszawskim hotelu Hilton podano nazwiska czterech laureatów. I co? No właśnie – i co?” – pyta Interia. Portal przypomina też, że jeżdżący prototyp pierwszego polskiego „elektryka” miał pojawić się na naszych drogach i ulicach w roku 2018. „Do Sylwestra pozostało już niewiele ponad trzy miesiące, czasu jest zatem mało, ale kto wie, może gdzieś tam, w zaciszu biur konstruktorów i pod dachami fabrycznych hal wre praca, której efekty niebawem ujrzymy i oniemiejemy z zachwytu. Na razie zajrzeliśmy na stronę internetową spółki ElectroMobility Poland, spodziewając się, że znajdziemy tam mnóstwo bieżących informacji na ten temat. Niestety, najświeższy wpis pochodzi z połowy maja i dotyczy wystąpienia prezesa EMP w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach” – czytamy w artykule.
Interia przytacza też wnioski Najwyższej Izby Kontroli na temat ustawy o elektromobilności. Kontrolerzy odnaleźli w niej kompromitujący bubel. Przepisy zakazują wjazdu do stref czystego transportu niemal wszystkim – nawet rowerom. – Analizy prawne wskazują, że w świetle powyższych uregulowań nawet rowerzyści nie będą uprawnieni do wjazdu do strefy czystego transportu, chyba że taką możliwość dopuści rada gminy. Ale to wiązałoby się z obowiązkiem uiszczenia przez rowerzystów stosownej opłaty – referował w piątek w Sejmie prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski.

„Dziennik Gazeta Prawna”: Ministerstwo ma problemy z gramatyką, logiką, interpunkcją

Błędy gramatyczne, wielopiętrowe zdania, kaskadowe odesłania, nielogiczne definicje – tak „Dziennik Gazeta Prawna” opisuje projekt nowelizacji ustaw podatkowych w wersji skierowanej przez resort finansów do konsultacji społecznych. Konsultacje społeczne wokół tego projektu trwały tylko dwa tygodnie i już się skończyły. „Ze względu na wyjątkowo krótki czas, wszyscy, którzy zdążyli przeanalizować 150 stron projektu i 350 stron uzasadnienia, zgłosili swoje uwagi do meritum nowelizacji, a nie tego, w jaki sposób została ona napisana. Są więc zastrzeżenia przede wszystkim do pomysłu wprowadzenia podatku od niezrealizowanych zysków kapitałowych, zmian w opodatkowaniu firmowych samochodów osobowych, planu informowania o schematach podatkowych przez doradców i ich klientów” – czytamy w artykule. Ale to tylko część uwag, jakie można mieć do projektu. Dziennik zwraca uwagę, że znajdują się w nim liczne błędy logiczne, a nawet gramatyczne i interpunkcyjne. Sprawę skomentował dla dziennika Jerzy Bralczyk, językoznawca. – Tego nie da się ani czytać, ani zrozumieć – mówi Bralczyk w specjalnym wywiadzie.

więcej Dziennik Gazeta Prawna str. B2, B3

Automotive News: Volkswagen chce standardów dla pojazdów autonomicznych

Volkswagen chce wprowadzenia ogólnobranżowych standardów dla samochodów autonomicznych – podaje Automotive News. Koncern zaprosił do stołu negocjacyjnego 15 partnerów (nie ujawniono ich listy). Agencja Reutera podaje, że uzgodnienie decyzji dotyczących technologii może pozwolić producentom samochodów na obniżenie kosztów, a także indywidualnych zobowiązań związanych z wypadkami autonomicznych pojazdów. Według przecieków propozycja standaryzacji dotyczy m.in. czujników ruchu. Reuter przypomina też, że koncerny motoryzacyjne zainwestowały w technologię autonomiczną już ponad 55 mld euro.

Wirtualny Nowy Przemysł: Volkswagen musi podjąć decyzję ws. aresztowanego prezesa Audi

Rada nadzorcza niemieckiego koncernu Volkswagen spotka się w najbliższy poniedziałek, aby omówić przyszłość zawieszonego prezesa Audi Ruperta Stadlera – poinformował w piątek tygodnik „Der Spiegel”. Od połowy czerwca Stadler przebywa w areszcie. Szef należącej do VW marki został zatrzymany w związku z prowadzonym na szeroką skalę śledztwem dotyczącym afery dieslowej, w którą zamieszane jest Audi. Prokuratorzy z Monachium podejrzewają Stadlera o ingerowanie w prowadzone dochodzenie. Telefon zawieszonego szefa Audi był przez nich podsłuchiwany.

„Puls Biznesu”: Volkswagen kończy z modelem Beetle

„Niemiecki koncern poinformował, że planuje zakończyć produkcję kultowego modelu Beetle, kiedyś znanego także jako garbus” – podaje „Puls Biznesu”. Ostatni volkswagen Beetle wyjedzie z fabryki w stanie Puebla w Meksyku w lipcu 2019 r. Pierwszy Garbus został opracowany w latach 30-tych XX wieku. W 1998 roku model przeszedł nowoczesny lifting. Koncern zapowiedział, że zakończy produkcję dwiema seriami specjalnymi: final edition SE i final edition SEL.

Dealerski Przegląd Prasy: Auta na prąd bez dopłat

Badania pokazują, że większość Polaków oczekuje wsparcia finansowego na zakup auta elektrycznego. 82 proc. pytanych do zakupu auta elektrycznego przekonałyby ulga w podatku VAT lub bezpośrednie dopłaty. „Rzeczpospolita” pisze, że Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii nie planuje jednak takich działań. – Są ramy prawne i finansowe, swoje programy realizują Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, a także Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Polski Fundusz Rozwoju. Zrobiliśmy wszystko, co mogła zrobić administracja, a teraz przekazujemy pałeczkę do przemysłu – powiedziała Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

Telewizja Polska otrzymała 23 oferty w przetargach na zakup nowych aut. TVP na 137 aut typu bus, furgon i kombi chce wydać w sumie 13,13 mln zł. Samochody mają być objęte 24-miesięczną gwarancją.

Komisja Środowiska Parlamentu Europejskiego zaproponowała nowe, bardziej rygorystyczne limity emisji CO2 we flotach pojazdów oferowanych przez producentów działających na terenie UE. Projekt zakłada zmniejszenie o 45 proc. do 2030 r. emisji spalin przez samochody osobowe i furgonetki, a także etapowe zmniejszenie emisji CO2 o 20 proc. do 2025 r. Wcześniej Komisja Europejska zaproponowała zmniejszenie emisji o 15 proc. do 2025 r. i o 30 proc. do 2030 r.

„Rzeczpospolita”: Elektromobilność bez wsparcia finansowego

„Rzeczpospolita” relacjonuje rozmowy na temat elektromobilności z forum Impact Mobility Revolution w Katowicach. Dziennik przypomina, że według danych ACEA w I półroczu br. w Polsce zarejestrowano 672 samochody elektryczne (zasilane akumulatorem i hybrydy plug-in). To prawie 80 proc. więcej niż rok temu. Daje nam to 15. miejsce w UE. Popularyzację aut na prąd blokują niewystarczające zasięgi i wysokie ceny. Polacy oczekują dodatkowych zachęt finansowych do inwestowania w pojazdy elektryczne. Badania pokazują, że aż 82 proc. z nich do zakupu auta elektrycznego przekonałyby ulga w podatku VAT lub bezpośrednie wsparcie finansowe. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) nie planuje jednak takich działań. – Są ramy prawne i finansowe, swoje programy realizują Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, a także Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Polski Fundusz Rozwoju. Zrobiliśmy wszystko, co mogła zrobić administracja, a teraz przekazujemy pałeczkę do przemysłu – powiedziała Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

Miesięcznik „Dealer”: VII Turniej Tenisowy Dealerów Samochodowych imienia Mirosława Wróbla już w najbliższą sobotę

Grupa Wróbel zaprasza entuzjastów tenisa z branży dealerskiej do udziału w VII Turnieju Tenisowym Dealerów Samochodowych imienia Mirosława Wróbla, który odbędzie się 22 września 2018 r. na terenie ośrodka Olimpijski Club Tennis & Sports we Wrocławiu. Patronem medialnym Turnieju został miesięcznik „Dealer”.

Dla pierwszych 10 firm, które zgłoszą swoje reprezentacje do udziału w Turnieju przygotowano vouchery do wykorzystania na wrocławskich kortach ośrodka Olimpijski Club Tennis & Sports. Aby wziąć udział w Turnieju, należy do dnia 18 września br. wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: https://turniej-tenisowy.grupawrobel.pl oraz uiścić opłatę startową.

Wirtualne Media: TVP inwestuje w samochody

W dwóch przetargach Telewizji Polskiej na zakup nowych samochodów wpłynęły 23 oferty. TVP na 137 aut typu bus, furgon i kombi chce wydać w sumie 13,13 mln zł. Wirtualne Media informują, że jeden z przetargów dotyczył zakupu 100 nowych samochodów typu kombi. Na ich zakup TVP przeznaczy 9 mln zł. Drugi przetarg obejmuje 6 aut typu furgon i 31 busów. Na zakup furgonów TVP chce wydać 720 tys. zł, a na zakup busów – 3,41 mln zł.
W artykule wskazano firmy startujące w przetargach wraz z wystawionymi przez nie modelami i ich kosztami. TVP nie podaje terminu rozstrzygnięcia przetargów. Samochody mają być objęte 24-miesięczną gwarancją.

„Rzeczpospolita”: Leasing firmowych aut po nowemu

„Rzeczpospolita” informuje także o nowych przepisach dotyczących leasingu aut, jakie chce wprowadzić resort finansów. Dziennik publikuje kilka rad dla przedsiębiorców. „Przedsiębiorcy powinni przede wszystkim śledzić to, co dzieje się z projektem nowelizacji zasad rozliczania leasingu. Na razie jest w fazie konsultacji. Jego kształt może się jeszcze zmienić. Nie wiadomo, kiedy projekt trafi pod obrady rządu. Wiadomo, że ma wejść w życie z początkiem 2019 r. Aby tak się stało, nowe przepisy muszą zostać ogłoszone w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada” – czytamy w artykule. „Rzeczpospolita” radzi też, że jeśli przedsiębiorca planuje zakup samochodu, albo uzupełnienie lub wymianę floty pojazdów firmowych, powinien przeglądać oferty i przynajmniej wstępnie wybrać coś dla siebie. Kiedy parlament uchwali przepisy, przedsiębiorca powinien jak najszybciej finalizować transakcję. Zdaniem dziennika dobrym pomysłem może być sfinalizowanie umowy leasingu jeszcze przed końcem prac w parlamencie. „Zgodnie z obecną wersją projektu umowy zawarte przed dniem ogłoszenia nowych przepisów w Dzienniku Ustaw będą rozliczane na starych zasadach do końca 2020 r. Umowy zawarte od dnia ogłoszenia nowych przepisów do dnia ich wejścia w życie będą rozliczane na starych zasadach tylko do końca 2018 r. Potem obejmą je już nowe zasady” – przypomina „Rzeczpospolita”.

„Rzeczpospolita”, Wirtualna Polska: Bruksela za bardziej restrykcyjnymi normami emisji

Komisja Środowiska Parlamentu Europejskiego zaproponowała nowe limity emisji CO2 we flotach pojazdów oferowanych przez producentów działających na terenie UE. Projekt zakłada zmniejszenie o 45 proc. do 2030 r. emisji spalin przez samochody osobowe i furgonetki, a także etapowe zmniejszenie emisji CO2 o 20 proc. do 2025 r. „Rzeczpospolita” wskazuje, że nowa wersja koryguje początkowe założenia projektu Komisji Europejskiej zmniejszenia emisji o 15 proc. do 2025 r. i o 30 proc. do 2030 r. „By spełnić założenia obniżonej emisji CO2 dla floty pojazdów, sprzedaż samochodów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych, czyli hybryd typu plug-in, w 2020 r. będzie musiała wynosić 20 proc. i aż 40 proc. w roku 2030. Producenci samochodów zrobią wszystko, żeby to się udało, bo kary za przekroczenie limitu są słone. Marka, która nie osiągnie celu, będzie musiała płacić ustaloną kwotę za każdy gram przekroczenia normy za każdy zarejestrowany samochód. Od 2019 r. prawdopodobnie będzie to 95 euro” – informuje Wirtualna Polska. Z kolei „Rzeczpospolita” pisze, że jeśli projekt zostanie przyjęty w październiku na plenarnej sesji PE, to eurodeputowanych czekają jeszcze rozmowy z rządami 28 krajów o ostatecznej wersji ustawy.

Porsche: Porsche uruchamia usługę współużytkowania samochodów w USA

Porsche wprowadza w USA usługę „Host”, która zapewnia krótkoterminowy dostęp do aut marki należących do prywatnych klientów. „Porsche Host” to program współużytkowania samochodów typu „równy z równym”, stworzony przez spółkę Porsche Digital, Inc. we współpracy z jej partnerem – start-upem Turo. Program będzie dostępny dla klientów w Los Angeles oraz San Francisco od 8 października 2018 r., za pośrednictwem aplikacji Turo lub strony internetowej. Jego ideą jest zaoferowanie krótkoterminowej możliwości jazdy Porsche dodatkowym użytkownikom – obok tych, którzy są posiadaczami samochodu. Pojazdy mogą być wynajmowane na okres od jednego dnia do jednego miesiąca.

Turo to platforma car sharingu pozwalająca kierowcom wynajmować samochody należące do prywatnych właścicieli. Klienci Porsche, którzy udostępniają swoje pojazdy w ramach programu „Porsche Host”, przechodzą wcześniej specjalne szkolenia – dowiadują się na nich, w jaki sposób dzielić się doświadczeniem typowym dla Porsche z kierowcami zainteresowanymi wypożyczeniem ich sportowego samochodu.

Skoda: Rekordowy wynik sierpnia

W sierpniu Skoda osiągnęła rekordowy wynik, dostarczając klientom na świecie 91 800 pojazdów. W Europie Zachodniej Skoda dostarczyła w sierpniu do klientów 31 700 samochodów, czyli o 4,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku. W Niemczech wzrost sprzedaży wyniósł 7,6 proc., we Francji sprzedaż wzrosła o 32,7 proc., w Hiszpanii o 36,6 proc. i we Włoszech o 15,4 proc. W Europie Środkowej marka utrzymała wynik z sierpnia poprzedniego roku, sprzedając 14 800 pojazdów.

Wirtualne Media: Nowy Lexus bez bocznych lusterek

Koncern Toyota w październiku przedstawi w Japonii nową wersję limuzyny Lexus ES. Auto nie będzie mieć bocznych lusterek – piszą Wirtualne Media. „Zamiast luster po prawej i lewej stronie przednich drzwi auta zamontowano kamery, które rejestrują obraz i przekazują go w czasie rzeczywistym do dwóch 5-calowych monitorów zamontowanych na desce rozdzielczej przed kierowcą. Dzięki temu ma pełne rozeznanie w tym co dzieje się z tyłu prowadzonego przez niego auta” – czytamy w artykule. Na razie nie wiadomo, czy i na jakich rynkach w Europie pojawi się w sprzedaży nowy Lexus ES z kamerami zamiast lusterek kierowcy.

Dealerski Przegląd Prasy: Rynek mocno w dół

Zaczynamy od rekordowo niskich wyników rejestracji aut z początku września. Samar poinformował, że w pierwszej dekadzie obecnego miesiąca zarejestrowanych zostało 4 430 samochodów osobowych, o 44,38 proc. mniej niż rok wcześniej. Blisko 12 proc. z wrześniowych rejestracji należy do dealerów. Wśród wielu marek, które mają na koncie duże minusy (niekiedy nawet 90 proc.), uwagę przyciąga Volvo, które osiągnęło we wrześniu wzrost.

Tymczasem Interia pisze o spadającej sprzedaży diesli. Według firmy Jato Dynamics w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2017 roku 46 proc. nowych samochodów w UE było wyposażonych w jednostki na olej napędowy. W pierwszym półroczu 2018 roku silnik wysokoprężny miało już tylko 37 proc. sprzedanych samochodów.

PSA chce sprzedawać i zarabiać znacznie więcej na używanych autach – informuje Wirtualny Nowy Przemysł. Koncern zamierza zwiększyć sprzedaż używanych pojazdów z 600 tys. w 2018 r. do 800 tys. egzemplarzy w 2021 r. W związku z tym zyski mają zwiększyć się czterokrotnie.

Strona 1 z 16912345...102030...Ostatnia »