O tym, że ubiegły rok był wyjątkowy, nikomu nie trzeba przypominać. Krótkie filmowe podsumowanie wydarzeń z ostatnich 12 miesięcy zaprezentowaliśmy w ramach świąteczno-noworocznego nagrania, które udostępniliśmy w grudniu (jeśli ktoś z Państwa jeszcze go nie widział, zaległości można nadrobić >> tutaj <<). Dziś z kolei próbujemy rozliczyć się z 2020 r. w formie artykułu, w którym przypominamy i krótko omawiamy najważniejsze materiały opublikowane na łamach „Biuletynu”.
Można stwierdzić, że rok zaczął się spokojnie, ponieważ w styczniu największe zainteresowanie budziły opublikowane przez Ministerstwo Finansów objaśnienia dot. białej listy oraz wzór zawiadomienia ZAW-NR, który należy złożyć, by powiadomić fiskusa o przelewie na rachunek, którego nie ma na białej liście. W lutym najważniejszym tematem (ale tylko na chwilę) stał się nowy JPK, który największych dealerów początkowo miał zacząć obowiązywać już 1 kwietnia 2020 r.
► Ministerstwo wydało objaśnienia dot. białej listy. Co musisz wiedzieć? (9 stycznia 2020 r.)
► To pewne, nowe obowiązki sprawozdawcze dla dealerów (20 lutego 2020 r.)
Na początku marca wspólnie cieszyliśmy się z pozytywnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który potwierdził, że jeśli dealer świadczy usługę serwisową, to dokumentuje ją zwykłą fakturą, bez dopisku „Mechanizm podzielonej płatności” (MPP) – nawet gdy w skład usługi wchodzą części do samochodu objęte obowiązkowym split payment. Kilka dni później liczba zakażeń koronawirusem zaczęła wzrastać, a rząd wprowadził lockdown, co spowodowało, że ruch w dealerskich salonach właściwie zamarł. W związku z tym już pod koniec marca informowaliśmy, że część terminów administracyjnych – ważnych z perspektywy dealerskich działów księgowości – zostanie wydłużona. Odroczone zostało (jak się później okazało – nie po raz ostatni) m.in. rozpoczęcie obowiązywania nowej struktury JPK_VAT.
► Usługa serwisowa bez split payment. Jest jedno „ale” (5 marca 2020 r.)
► Te terminy zostaną odroczone (26 marca 2020 r.)
Od kwietnia większość czasu dealerskie działy księgowości poświęcały na zrozumienie wszelkich niuansów związanych z tzw. Tarczą antykryzysową. Najwięcej pytań, które pojawiły się po bezpłatnym webinarze „Tarcza antykryzysowa w dziale księgowości i kadr. Bezpłatne szkolenie internetowe dla dealerów”, zorganizowanym przez Dealerską Akademię Podatkową, Gekko Taxens oraz ING Lease (Polska), dotyczyło dofinansowania wynagrodzenia pracowników i sposobu wyliczenia wysokości wynagrodzenia brutto – czyli jednego z pól, które należy wypełnić we wniosku o dofinansowanie. Po kilkunastu dniach w życie weszły z kolei przepisy dotyczące Tarczy 2.0, z której skorzystać mogli w szczególności mali i średni dealerzy. To właśnie ta grupa firm w pierwszej kolejności mogła również ubiegać się o wsparcie oferowane przez Polski Fundusz Rozwoju.
► Wynagrodzenie brutto – jaką kwotę podać we wniosku o dofinansowanie? (9 kwietnia 2020 r.)
► Jest Tarcza 2.0. Jakie mechanizmy dla dealerów? (23 kwietnia 2020 r.)
Nieco spokoju przyszło w wakacje. Jednak nawet wtedy dealerskie działy księgowości nie mogły narzekać na nudę, ponieważ od 1 lipca 2020 r. weszły w życie ważne zmiany dotyczące białej listy. Pojawiła się też wyczekiwana interpretacja dotycząca stosowania formuły split payment w odniesieniu do nabywanych przez dealera samochodów z wyposażeniem dodatkowym. Sierpień zakończyliśmy zaś informacją na temat innej ważnej interpretacji, w której jeden z dealerów potwierdził, że od ponoszonych przez niego wydatków związanych z pojazdami zastępczymi przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia kwoty VAT, a przy tym nie jest on zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu.
► Biała lista – weszły w życie ważne zmiany (8 lipca 2020 r.)
► Faktura za samochód z doposażeniem. Czy podlega MPP? (12 sierpnia 2020 r.)
► Fiskus potwierdza: zastępcze z pełnym odpisem i bez ewidencji (26 sierpnia 2020 r.)
Wrzesień to już gorączkowe prace nad przygotowaniem się do wejścia w życie przepisów dotyczących nowej struktury JPK, które ostatecznie zostało przesunięte na 1 października 2020 r. Zadania nie ułatwiali rządzący, którym zdarzało się zmieniać zdanie w tak istotnych kwestiach, jak ujmowanie faktur wystawionych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Najwięcej wątpliwości dotyczyło jednak stosowania kodów GTU, np. w przypadku faktur za kompleksową usługę serwisową, na których wyszczególnione są również zastosowane części.
► Sprzedaż do osób fizycznych w nowym JPK – resort finansów zmienia zdanie! (16 września 2020 r.)
► Faktura za usługę serwisową – czy potrzebny kod GTU? (30 września 2020 r.)
W ostatnim kwartale trudno było całkowicie zapomnieć o kwestiach związanych z JPK, m.in. z powodu kar, które zapowiedział resort finansów za stosowanie kodu GTU, gdy w rzeczywistości takiego obowiązku nie ma. Równolegle działy księgowości musiały się jednak przygotowywać do regulacji, które miały zacząć obowiązywać od początku 2021 r. A tych było całkiem sporo, ponieważ – rzutem na taśmę – rządzący przeforsowali uchwalenie większości zapowiadanych zmian. Chodzi m.in. o przepisy wprowadzające tzw. Slim VAT, estoński CIT oraz pakiet zmian dotyczący podatków dochodowych, który wprowadza m.in. podwójne opodatkowanie spółek komandytowych.
► Nowy JPK. Będą kary za niepotrzebne oznaczenia (11 listopada 2020 r.)
► Duże zmiany w podatkach od 2021 r. już pewne! (30 listopada 2020 r.)
Trzeba mieć nadzieję, że 2021 r. – jeśli chodzi o wyzwania podatkowe dla dealerskich działów księgowości – będzie zdecydowanie mniej wymagający niż rok poprzedni. Trudno jednak być przesadnym optymistą, jeśli weźmie się pod uwagę legislacyjny zapał rządzących. Jednym z – zapewne nielicznych – pozytywów w tej sytuacji będzie więc to, że o wszystkich najważniejszych zmianach w podatkach tradycyjnie będzie można dowiedzieć się z „Biuletynu” Dealerskiej Akademii Podatkowej.