Księgowość

Najważniejsze tematy podatkowe 2020 r. Pora na podsumowanie!

O tym, że ubiegły rok był wyjątkowy, nikomu nie trzeba przypominać. Krótkie filmowe podsumowanie wydarzeń z ostatnich 12 miesięcy zaprezentowaliśmy w ramach świąteczno-noworocznego nagrania, które udostępniliśmy w grudniu (jeśli ktoś z Państwa jeszcze go nie widział, zaległości można nadrobić >> tutaj <<). Dziś z kolei próbujemy rozliczyć się z 2020 r. w formie artykułu, w którym przypominamy i krótko omawiamy najważniejsze materiały opublikowane na łamach „Biuletynu”.

Można stwierdzić, że rok zaczął się spokojnie, ponieważ w styczniu największe zainteresowanie budziły opublikowane przez Ministerstwo Finansów objaśnienia dot. białej listy oraz wzór zawiadomienia ZAW-NR, który należy złożyć, by powiadomić fiskusa o przelewie na rachunek, którego nie ma na białej liście. W lutym najważniejszym tematem (ale tylko na chwilę) stał się nowy JPK, który największych dealerów początkowo miał zacząć obowiązywać już 1 kwietnia 2020 r.

Ministerstwo wydało objaśnienia dot. białej listy. Co musisz wiedzieć? (9 stycznia 2020 r.)

To pewne, nowe obowiązki sprawozdawcze dla dealerów (20 lutego 2020 r.)

Na początku marca wspólnie cieszyliśmy się z pozytywnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który potwierdził, że jeśli dealer świadczy usługę serwisową, to dokumentuje ją zwykłą fakturą, bez dopisku „Mechanizm podzielonej płatności” (MPP) – nawet gdy w skład usługi wchodzą części do samochodu objęte obowiązkowym split payment. Kilka dni później liczba zakażeń koronawirusem zaczęła wzrastać, a rząd wprowadził lockdown, co spowodowało, że ruch w dealerskich salonach właściwie zamarł. W związku z tym już pod koniec marca informowaliśmy, że część terminów administracyjnych – ważnych z perspektywy dealerskich działów księgowości – zostanie wydłużona. Odroczone zostało (jak się później okazało – nie po raz ostatni) m.in. rozpoczęcie obowiązywania nowej struktury JPK_VAT.

Usługa serwisowa bez split payment. Jest jedno „ale” (5 marca 2020 r.)

Te terminy zostaną odroczone (26 marca 2020 r.)

Od kwietnia większość czasu dealerskie działy księgowości poświęcały na zrozumienie wszelkich niuansów związanych z tzw. Tarczą antykryzysową. Najwięcej pytań, które pojawiły się po bezpłatnym webinarze „Tarcza antykryzysowa w dziale księgowości i kadr. Bezpłatne szkolenie internetowe dla dealerów”, zorganizowanym przez Dealerską Akademię Podatkową, Gekko Taxens oraz ING Lease (Polska), dotyczyło dofinansowania wynagrodzenia pracowników i sposobu wyliczenia wysokości wynagrodzenia brutto – czyli jednego z pól, które należy wypełnić we wniosku o dofinansowanie. Po kilkunastu dniach w życie weszły z kolei przepisy dotyczące Tarczy 2.0, z której skorzystać mogli w szczególności mali i średni dealerzy. To właśnie ta grupa firm w pierwszej kolejności mogła również ubiegać się o wsparcie oferowane przez Polski Fundusz Rozwoju.

Wynagrodzenie brutto – jaką kwotę podać we wniosku o dofinansowanie? (9 kwietnia 2020 r.)

Jest Tarcza 2.0. Jakie mechanizmy dla dealerów? (23 kwietnia 2020 r.)

Nieco spokoju przyszło w wakacje. Jednak nawet wtedy dealerskie działy księgowości nie mogły narzekać na nudę, ponieważ od 1 lipca 2020 r. weszły w życie ważne zmiany dotyczące białej listy. Pojawiła się też wyczekiwana interpretacja dotycząca stosowania formuły split payment w odniesieniu do nabywanych przez dealera samochodów z wyposażeniem dodatkowym. Sierpień zakończyliśmy zaś informacją na temat innej ważnej interpretacji, w której jeden z dealerów potwierdził, że od ponoszonych przez niego wydatków związanych z pojazdami zastępczymi przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia kwoty VAT, a przy tym nie jest on zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu.

Biała lista – weszły w życie ważne zmiany (8 lipca 2020 r.)

Faktura za samochód z doposażeniem. Czy podlega MPP? (12 sierpnia 2020 r.)

Fiskus potwierdza: zastępcze z pełnym odpisem i bez ewidencji (26 sierpnia 2020 r.)

Wrzesień to już gorączkowe prace nad przygotowaniem się do wejścia w życie przepisów dotyczących nowej struktury JPK, które ostatecznie zostało przesunięte na 1 października 2020 r. Zadania nie ułatwiali rządzący, którym zdarzało się zmieniać zdanie w tak istotnych kwestiach, jak ujmowanie faktur wystawionych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Najwięcej wątpliwości dotyczyło jednak stosowania kodów GTU, np. w przypadku faktur za kompleksową usługę serwisową, na których wyszczególnione są również zastosowane części.

Sprzedaż do osób fizycznych w nowym JPK – resort finansów zmienia zdanie! (16 września 2020 r.)

Faktura za usługę serwisową – czy potrzebny kod GTU? (30 września 2020 r.)

W ostatnim kwartale trudno było całkowicie zapomnieć o kwestiach związanych z JPK, m.in. z powodu kar, które zapowiedział resort finansów za stosowanie kodu GTU, gdy w rzeczywistości takiego obowiązku nie ma. Równolegle działy księgowości musiały się jednak przygotowywać do regulacji, które miały zacząć obowiązywać od początku 2021 r. A tych było całkiem sporo, ponieważ – rzutem na taśmę – rządzący przeforsowali uchwalenie większości zapowiadanych zmian. Chodzi m.in. o przepisy wprowadzające tzw. Slim VAT, estoński CIT oraz pakiet zmian dotyczący podatków dochodowych, który wprowadza m.in. podwójne opodatkowanie spółek komandytowych.

Nowy JPK. Będą kary za niepotrzebne oznaczenia (11 listopada 2020 r.)

Duże zmiany w podatkach od 2021 r. już pewne! (30 listopada 2020 r.)

Trzeba mieć nadzieję, że 2021 r. – jeśli chodzi o wyzwania podatkowe dla dealerskich działów księgowości – będzie zdecydowanie mniej wymagający niż rok poprzedni. Trudno jednak być przesadnym optymistą, jeśli weźmie się pod uwagę legislacyjny zapał rządzących. Jednym z – zapewne nielicznych – pozytywów w tej sytuacji będzie więc to, że o wszystkich najważniejszych zmianach w podatkach tradycyjnie będzie można dowiedzieć się z „Biuletynu” Dealerskiej Akademii Podatkowej.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.