Księgowość

Zmiany dotyczące amortyzacji aut i zaliczania do KUP

Do tej pory wydatki na zakup i eksploatację samochodów firmowych – nawet jeśli były one użytkowane w systemie mieszanym – mogły być w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. Według najnowszych zapowiedzi Ministerstwa Finansów od 2019 r. zaliczanie kosztów związanych z tą grupą samochodów, takich jak: zakup, raty leasingowe, przeglądy i naprawy, części zamienne czy paliwo, zostanie ograniczone do 75 proc. Pierwotne zapowiedzi mówiły nawet o ograniczeniu do poziomu 50 proc., podobnie jak wygląda to w przypadku podatku VAT.

Całość wydatków będzie mogła być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu tylko jeśli samochód będzie w całości wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej. W takim przypadku firma będzie musiała prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów (przy czym będzie mogła tu być stosowana ewidencja przygotowywana na potrzeby związane z odliczaniem podatku VAT). Oznaczałoby to, że stosowanie przez dealerów systemu mieszanego w odniesieniu do samochodów firmowych – demonstracyjnych, zastępczych, służbowych – stałoby się jeszcze mniej opłacalne niż do tej pory.

To jednak niejedyne zmiany odnoszące się do rozliczeń związanych z samochodami, które zapowiada resort finansów. Kolejna dotyczy amortyzacji. Dziś limit odpisów wynosi 20 tys. euro, czyli ponad 85 tys. zł. Obowiązuje on jednak przy zakupie samochodu, a umowy leasingowe nie są nim objęte. Ministerstwo Finansów zapowiada, że od przyszłego roku limit odpisów amortyzacyjnych zostanie co prawda podniesiony do 150 tys. zł, ale zostaną nim objęte również umowy leasingu operacyjnego. Oznacza to, że do takiej kwoty będzie można zaliczyć do kosztów wydatki związane z leasingiem samochodu. Mając na uwadze planowane ograniczenia w zakresie zaliczania kosztów, niewykluczone, że od przyszłego roku leasingowanie samochodów osobowych – zwłaszcza tych droższych – będzie zdecydowanie mniej opłacalne niż dzisiaj.

Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze projektu ustawy, a zapowiedzi zmian przepisów pojawiają się w interpelacjach poselskich oraz wywiadach udzielanych przed przedstawicieli resortu finansów. Wszystko wskazuje jednak na to, że – podobnie jak przy podobnych zmianach, na przykład związanych z tzw. kratką – wydatki ponoszone w związku z samochodami nabytymi przed wejściem nowych przepisów będą mogły być zaliczane do kosztów na dotychczasowych, korzystniejszych warunkach nawet po zmianach regulacji.

Jeśli tylko pojawią się nowe informacje w tej sprawie, będziemy do niej powracać na łamach „Biuletynu”.

 


 

Istotną częścią „Dealerskiej Akademii Podatkowej” stanowi Pogotowie Podatkowe. W ramach Pogotowia każdy z Państwa ma możliwość zadania pytania dotyczącego zagadnienia z zakresu dealerskiej księgowości. Korzystając z wiedzy najlepszych ekspertów, odpowiemy na Państwa pytania indywidualnie lub na łamach Biuletynu „Dealerska Akademia Podatkowa”.

Pytania prosimy przesyłać na adres: dap@dealerconsulting.pl

  

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.