Księgowość

Tego dealerskie działy księgowości nie robią, choć powinny

Większość dealerów nabywa i sprzedaje samochody używane. Mało kto zdaje sobie sprawę, że zgodnie z przepisami zarówno nabycie, jak i zbycie pojazdu, powinno zostać zgłoszone do wydziału komunikacji. Co istotne, taki obowiązek istnieje nawet w przypadku, jeśli dealer nie planuje rejestrować danego samochodu na siebie. I choć formalnie z brakiem dochowania obowiązku zgłoszenia faktu nabycia lub zbycia pojazdu nie wiążą się żadne sankcje, to praktyka może okazać się zupełnie inna.

Dochodzi bowiem do sytuacji, w których brak wspomnianego zgłoszenia – zdaniem części inspektorów kontroli celno-skarbowej – skutkuje utratą prawa do odliczenia podatku VAT od samochodu – zarówno po stronie dealera, jak i późniejszego nabywcy pojazdu. Marta Szafarowska sugeruje więc, by rozważyć wdrożenie praktyki, w której – mimo iż dealer nie rejestruje samochodu na siebie – za każdym razem dokonuje on zgłoszenia nabycia i zbycia pojazdu.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.