Część dealerów stosuje obniżone stawki amortyzacji podatkowej dla wybranych samochodów. Dotyczy to przede wszystkim pojazdów, których wartość przekracza równowartość 20 tys. euro. W przypadku takich aut – przy zastosowaniu standardowej stawki amortyzacji w wysokości 20 proc. w skali roku – odpisy amortyzacyjne w pewnej części nie mogą zostać bowiem zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Dealerzy decydują się więc na zastosowanie indywidualnej stawki amortyzacji, obniżając ją do 1 proc., a w niektórych przypadkach do 0 proc., de facto zaprzestając dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Warto mieć świadomość, że prawo zezwala na zmianę stawek amortyzacji. Jeśli więc dany samochód był początkowo amortyzowany roczną stawką na poziomie 20 proc., nie ma przeszkód, by w kolejnym roku uległa ona obniżeniu do 1 proc. Należy jednak pamiętać, że głównym celem takiego działania jest ograniczenie wydatków, które nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. Czy takie praktyki nie zostaną zakwalifikowane jako próba obejścia przepisów prawa podatkowego? Odpowiedzi udziela Marta Szafarowska, wykładowca Dealerskiej Akademii Podatkowej. Przygląda się ona w szczególności – obowiązującej od niedawna – klauzuli obejścia prawa podatkowego, której celem jest uniemożliwienie podatnikom takich działań, które mimo że są – podkreślmy – legalne, zmierzają do obniżenia opodatkowania.
Podzielona płatność, samochody w firmie dealerskiej w 2018 r. oraz zagadnienia bieżące
Uwaga! Bardzo szybko wyczerpały się miejsca na szkolenie w Warszawie. W związku z tym organizujemy dodatkowy termin warsztatów. Odbędą się one 29 maja w centrum konferencyjnym Millenium Plaza (Al. Jerozolimskie 123A). |
Poznań, 8 maja (ostatnie 2 miejsca)
Warszawa, 9 maja (ostatnie 2 miejsca)
Gdańsk, 10 maja (ostatnie 4 miejsca)
Kraków, 15 maja
Wrocław, 16 maja
Warszawa, 29 maja (ostatnie 3 miejsca)
Katowice, 30 maja
Przejdź na stronę szkolenia i zapoznaj się z pełnym programem warsztatów.