Księgowość

Spotkania z klientami. Czy wydatki są kosztem?

Jak rozliczyć nakłady na szkolenia i wyjazdy fundowane przez dealera kontrahentom? Wszystko zależy od tego, jaki jest ich cel. Jeśli reklama sprzedawanych samochodów – wydatki mogą być podatkowym kosztem. Jeśli budowanie wizerunku firmy – podatkowych korzyści nie będzie.

Spójrzmy na sprawę spółki, która jest autoryzowanym dealerem samochodów. Organizuje spotkania dla obecnych oraz potencjalnych klientów. Podkreśla, że służą promocji sprzedawanych aut. Są to między innymi całodniowe szkolenia z doskonalenia techniki jazdy. Prezentowane są na nich zalety samochodów. Kontrahentom zapewnia się jedzenie i transport. Dealer zaprasza też klientów do Niemiec, gdzie jest fabryka samochodów i muzeum marki. Finansuje im pobyt i transport. Kontrahenci zapoznawani są z procesem produkcyjnym, a także ewolucją stosowanych w autach rozwiązań technicznych. Podczas spotkań dealer przygotowuje spersonalizowane oferty sprzedaży, tworzona jest też mobilna strefa konsultacyjna, w której konfigurowany jest wybrany model samochodu. Jeśli klient zdecyduje się na zakup, dostaje specjalny rabat. Jak rozliczyć poniesione wydatki? Czy mogą być podatkowym kosztem? O to dealer zapytał we wniosku o interpretację.

Budowanie wizerunku: reprezentacja

Skarbówka nie zgodziła się na odliczenie opisanych wydatków. Szkolenia oraz wizyty w Niemczech są bowiem wyłączoną z podatkowych kosztów reprezentacją. Mimo że na spotkaniach są też elementy reklamowe. Dealer poprzez takie działania kreuje swój wizerunek i prestiż, co wpływa na pozytywne postrzeganie przez klientów. A to właśnie charakteryzuje reprezentację.

Dealer złożył skargę na interpretację. Ale Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku przyznał rację fiskusowi. Podkreślił, że przy ocenie spotkań z klientami należy rozstrzygnąć, jaki miały cel. Czy kształtowanie popytu na produkty dealera, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania? Czy też budowanie relacji z partnerami handlowymi i wywołanie na nich jak najlepszego wrażenia?

Zdaniem sądu całokształt okoliczności wskazuje na to, że mamy do czynienia z kreowaniem wizerunku dealera. Dominującym celem szkoleń i wyjazdów jest stworzenie dobrego obrazu firmy oraz wykreowanie pozytywnych relacji z klientami – czytamy w wyroku. Skarbówka prawidłowo więc oceniła ponoszone przez dealera wydatki.

Prezentowanie produktów: reklama

Pocieszeniem dla spółki jest to, że fiskus w interpretacji zaakceptował niektóre koszty, co potwierdził też sąd. Chodzi o spotkania poza salonami, np. na terenie toru samochodowego, gdzie klienci mają możliwość poznania i przetestowania różnych egzemplarzy. A także zaproszenia na prezentacje nowych modeli, obejmujące jazdy próbne. Celem tych działań jest promocja i reklama, dealer może więc zaliczyć ponoszone wydatki do podatkowych kosztów. Reasumując, firma dealerska, która chce rozliczyć koszty spotkań z klientami musi tak układać ich scenariusz, aby dominowały działania mające zachęcić uczestników do zakupów.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku jest nieprawomocny. Najprawdopodobniej sprawa zostanie jeszcze oceniona przez Naczelny Sąd Administracyjny.


“Obowiązkowy split payment i pozostałe zmiany podatkowe obowiązujące stacje dealerskie w 2019 i 2020 r.”

DODATKOWY TERMIN:

Warszawa, 14 stycznia

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.