Księgowość

Spotkania i wyjścia z klientami – co z kosztami uzyskania przychodu?

Wiele zainteresowania wśród dealerów budzi kwestia reklamy i reprezentacji. Temat nie ogranicza się jednak do gadżetów reklamowych wręczanych klientom. Zdarza się, że dealerzy organizują spotkania (np. konferencje) dla swoich klientów lub zabierają ich na różnego rodzaju wydarzenia kulturalne i rozrywkowe (np. do teatru, kina czy kabaretu). Czy wydatki związane z organizacją takich wydarzeń mogą stanowić koszty uzyskania przychodu?

Okazuje się, że – pod pewnymi warunkami – owszem. Tak wynika z interpretacji wydanej w kwietniu 2018 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0114-KDIP2-1.4010.106.2018.1.JS). Interpretacja dotyczyła firmy z branży hotelowej, która w ramach prowadzonej przez siebie działalności spotyka się z klientami, prezentując im między innymi swoje produkty. Ze względu na liczbę uczestników, takie spotkania odbywają się poza siedzibą firmy i w związku z tym ponosi ona koszty wynajmu sali, usług gastronomicznych czy przygotowania materiałów reklamowych. W przypadku większych spotkań dochodzą do tego też koszty fotografa, kamerzysty, charakteryzatora, hostess czy nabycia dekoracji (np. kwiatów). Oprócz tego zdarzają się przypadki, w których firma organizuje wyjścia z klientami na różnego rodzaju wydarzenia kulturalne np. do teatru, kina, kabaretu lub na koncert, kręgle czy strzelnicę. Na te okazje zapraszani są przedstawiciele kontrahentów bądź klientów, których firma dopiero chce pozyskać. Celem takich spotkań jest stworzenie korzystnych warunków do podjęcia rozmów na temat współpracy i produktów oferowanych przez firmę.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że firma może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone podczas konferencji o charakterze biznesowym, a także te, które pojawiają się przy okazji wyjść z klientami na różnego rodzaju wydarzenia kulturalno-rozrywkowe. W interpretacji podkreślono jednak, że możliwość zaliczenia tych wydatków do kosztów istnieje tylko w przypadku, jeśli pozostają one w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami osiąganymi przez firmę. Oznacza to, że takim spotkaniom musi przyświecać cel biznesowy. W przypadku omawianej firmy był on realizowany między innymi poprzez wysłanie maila przez pracownika do klienta, w którym znajdowało się podsumowanie spotkania, gdzie w skrócie przedstawiane były omówione tematy i działania zaplanowane na kolejne tygodnie. Informacje o takim spotkaniu były również odnotowywane w wewnętrznym systemie CRM firmy.

Co istotne, w interpretacji podkreślono, że działania reklamowe każdej firmy mogą być realizowane za pomocą rozmaitych środków wyrazu. Dyrektor Krajowej Izby Skarbowej zauważył również, że to, co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację, dziś do takiej kategorii nie musi być zaliczane. To efekt zmieniających się realiów prowadzenia działalności gospodarczej, przyjętych w tym zakresie dobrych praktyk i obyczajów. Wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że zawsze muszą być one wyłączane z kosztów uzyskania przychodów.

Oznacza to, że wydatki na działania marketingowe dealerów, które mają budować i utrzymywać relacje z klientami – nawet jeśli mowa o niestandardowych aktywnościach – mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. W takich przypadkach warto jednak zadbać o elementy, które będą stanowiły potwierdzenie tego, że poniesione wydatki pozostają w związku z prowadzoną przez dealera działalnością gospodarczą oraz są ukierunkowane na generowanie zysków.

 


Podzielona płatność, samochody w firmie dealerskiej w 2018 r. oraz zagadnienia bieżące


Warszawa, 29 maja
Katowice, 30 maja 

UWAGA! MOŻLIWOŚĆ ZGŁASZANIA UDZIAŁU TYLKO DO 23.05.2018

Przejdź na stronę szkolenia i zapoznaj się z pełnym programem warsztatów.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.