Księgowość

Sejm za podzieloną płatnością już od 1 września

W ostatnich tygodniach trwały konsultacje społeczne dotyczące rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który wprowadza obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności w wybranych branżach, w tym – motoryzacji. Wydawało się jednak, że planowany termin wejścia w życie przepisów – 1 września 2019 r. – jest mało realny. W ostatnich dniach prace nad ustawą nabrały jednak przyspieszenia. 9 lipca projekt został skierowany do Sejmu, a wczoraj prace nad nim rozpoczęli posłowie. Po pierwszym czytaniu obowiązkowym split paymentem zajęła się Komisja Finansów Publicznych. Członkowie komisji odrzucili propozycję odroczenia wejścia w życie obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności, co oznacza, że najprawdopodobniej nowe przepisy zaczną obowiązywać już za nieco ponad miesiąc!

Mechanizmem podzielonej płatności mają zostać objęte transakcje o wartości powyżej 15 tys. zł na sprzedaż olejów smarowych oraz części i akcesoriów do pojazdów samochodowych i motocykli. W porównaniu z projektem ustawy, który omawialiśmy w maju, najnowszy kształt przepisów, którymi zajmuje się Sejm, zawiera łagodniejsze sankcje. Niedopełnienie obowiązku naniesienia na fakturę dopisku „mechanizm podzielonej płatności” będzie skutkowało sankcją w wysokości 30 proc. kwoty VAT. Identyczną wysokość sankcji spowoduje niepodzielenie płatności przez nabywcę, mimo istnienia takiego wymogu. W ustawie pozostały inne (poza podatkiem VAT) zobowiązania, które będzie można regulować ze specjalnego rachunku VAT. To między innymi podatek PIT, CIT, akcyzowy i należności celne oraz składki ZUS. Nowością ma być także możliwość zastosowania formuły podzielonej płatności do opłat z tytułu zaliczek. Zachowana zostanie opcja split payment przy zapłacie za więcej niż jedną fakturę.

W związku z wprowadzeniem obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności Ministerstwo Finansów zaplanowało dodatkowe dochody dla budżetu państwa na poziomie ponad 950 mln zł w skali roku, a jeszcze w 2019 r. nowe przepisy mają zapewnić dodatkowo blisko 240 mln zł. Zapewne z tego powodu rząd jest zdeterminowany, by przepisy weszły w życie już 1 września 2019 r. Podczas posiedzenia Komisji Finansów Publicznych nawet zastępca przewodniczącego komisji z klubu PiS apelował, by z uwagi na szacunek dla przedsiębiorców vacatio legis procedowanej ustawy było dłuższe. Podczas posiedzenia Komisji proponowano, by rozpoczęcie obowiązywania obligatoryjnego split payment odroczyć do 1 października 2019 r. lub 1 stycznia 2020 r. Postulaty te nie zyskały jednak aprobaty ze strony przedstawicieli rządu i ostatecznie Komisja przychyliła się do projektu ustawy, który przewiduje, że wejdzie ona w życie już 1 września 2019 r., czyli za niespełna 7 tygodni. Jeszcze dziś lub jutro ustawą ponownie zajmie się Sejm. Jeśli ją przyjmie, trafi ona do Senatu, a potem – jeśli senatorowie nie wniosą poprawek – do podpisu Prezydenta.

Jeżeli przepisy, które wprowadzają obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności dla niektórych transakcji dokonywanych przez dealerów, faktycznie wejdą w życie jeszcze w tym roku, Dealerska Akademia Podatkowa zorganizuje dedykowane szkolenia, które w pełni przygotują dealerskie działy księgowości do poprawnego wykonywania i obsługi transakcji dokonanych z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności. O szczegółach będziemy informować w najbliższych dniach.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.