Księgowość

Podzielona płatność – dwie ważne informacje

Przepisy dotyczące split payment wejdą w życie już 1 lipca 2018 r. Między innymi za sprawą ostatniego wywiadu z Wojciechem Śliżem, przedstawicielem Ministerstwa Finansów, jaki ukazał się w „Dzienniku Gazecie Prawnej”, na temat podzielonej płatności wiemy coraz więcej. We wspomnianej rozmowie zapowiedziano, że resort finansów w ciągu miesiąca opublikuje objaśnienia, które powinny rozwiać wątpliwości podatników dotyczących split payment. Niestety już dziś wiemy, że w związku z nowymi przepisami dealerskie działy księgowości czeka co najmniej kilka istotnych problemów. To między innymi ograniczenia w stosowaniu formuły split payment przy przelewach zbiorczych oraz zobowiązaniach kredytowych.

Ministerstwo Finansów zapowiedziało już, że jeden przelew wykonany w formule podzielonej płatności, będzie mógł dotyczyć tylko jednej faktury – tak, aby Urząd Skarbowy mógł połączyć płatność z konkretną fakturą. Dealerzy nie będą mieli możliwość stosowania split payment do przelewów za „paczkę” faktur. Tymczasem dziś duża część faktur – wystawianych przez importerów lub innych dostawców – opłacana jest przez dealerów właśnie w sposób zbiorczy. Potencjalnie może to zwiększyć koszty związane z przelewami, a także wydłużyć czas potrzebny na operacje bankowe.

Kolejny potencjalny problem wiąże się ze spłatą zobowiązań kredytowych. Jak wynika ze wstępnych analiz prawnych zleconych przez Związek Dealerów Samochodów w przypadku przelewu na rzecz instytucji finansowej nie dochodzi do płatności należności wynikającej z faktury, lecz do spłaty zaciągniętego kredytu. Do takich płatności nie mają zastosowania regulacje umożliwiające stosowanie mechanizmu podzielonej płatności. W konsekwencji takie przelewy nie będą mogły być realizowane przy wykorzystaniu środków ze specjalnego rachunku VAT. Stosowanie formuły split payment będzie możliwe jedynie w przypadku modelu faktoringowego – tam płatność należności wynika z konkretnej faktury, co umożliwia zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności i wykorzystanie środków zgromadzonych na rachunku VAT dealera.

Dealer, chcąc spłacać zobowiązania wynikające z umowy kredytu, będzie musiał korzystać wyłącznie ze środków zgromadzonych na rachunku bieżącym. Przypomnijmy, że przepisy dotyczące podzielonej płatności przewidują możliwość „uwolnienia” środków zgromadzonych na rachunku VAT dealera. Będzie to jednak wymagało zgody naczelnika urzędu skarbowego. Co istotne, według zapowiedzi Wojciecha Śliża z Ministerstwa Finansów, termin na uwolnienie środków z rachunku VAT, który wynosi 60 dni, nie będzie mógł zostać przedłużony. W tym czasie fiskus będzie musiał wydać decyzję o uwolnieniu środków lub odmówić ich uwolnienia.

Co ciekawe, Ministerstwo Finansów nie wyklucza, że mechanizm podzielonej płatności (którego stosowanie będzie od lipca dobrowolne, a decyzję o skorzystaniu z niego bądź nie, będzie za każdym razem podejmował nabywca) w przyszłości stanie się obowiązkowy. Pierwszym możliwym terminem, gdy formuła split payment może przestać być dobrowolna, jest 1 stycznia 2019 r. W pierwszej kolejności mechanizm będzie obowiązkowy w branżach, w których obecnie stosowane jest tzw. odwrotne obciążenie.


 

Czy wiesz, że…?

 

Znamy już terminy wiosennych szkoleń Dealerskiej Akademii Podatkowej. Po raz pierwszy szkolenie odbędzie się także w Krakowie.

Przejdź na stronę szkolenia i zapoznaj się z dostępnymi lokalizacjami oraz pełnym programem warsztatów.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.