Księgowość

Istotne zmiany ustaw o CIT i PIT od 1 stycznia 2019 r.

W ostatnich dniach Ministerstwo Finansów opublikowało projekt zmian ustawy o podatku PIT, CIT oraz ordynacji podatkowej. Jest on bardzo obszerny – liczy aż 155 stron. Dziś trudno jeszcze całkowicie przewidzieć, jaki wpływ na poszczególne obszary działalności dealerskiej będą miały nowe regulacje. Wiadomo jednak, że bardzo istotne zmiany dotkną zasad rozliczania samochodów osobowych w firmie. Ale to niejedyny obszar, gdzie należy spodziewać się modyfikacji przepisów. Ministerstwo Finansów jest zdeterminowane, by nowe regulacje zaczęły obowiązywać od początku przyszłego roku.

O planach dotyczących zmian zaliczania kosztów podatkowych związanych z samochodami już na łamach „Biuletynu” pisaliśmy. Większość z nich znalazła potwierdzenie w projekcie ustawy opublikowanym przez resort finansów. Całość wydatków związanych z eksploatacją aut firmowych będzie mogła stanowić koszt uzyskania przychodu tylko jeśli samochód będzie w całości wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej. W takim przypadku firma będzie musiała prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów (wykorzystywana będzie w tym zakresie ewidencja stosowana dla celów VAT). Co jeśli samochody będą użytkowane w systemie mieszanym (a to rozwiązanie stosowane jest wobec większości pojazdów służbowych i demonstracyjnych w stacjach dealerskich oraz – choć rzadziej – do aut zastępczych)? W takim przypadku kosztem będzie jedynie 50 proc. wydatków na paliwo czy naprawy takich pojazdów.

Resort finansów opublikował projekt zmian ustawy o CIT, PIT i ordynacji podatkowej. Liczy on aż 155 stron! To największa zmiana w podatkach dochodowych od lat

 

W myśl nowych przepisów wydatki na zakup samochodu osobowego będzie można amortyzować do kwoty 150 tys. zł (a nie – tak, jak dotychczas – 20 tys. euro). Limit ten będzie obowiązywał również w przypadku samochodów finansowanych leasingiem operacyjnym. Co ważne, w przypadku rat leasingowych nie będzie obowiązywał przepis o możliwości zaliczenia do kosztów jedynie 50 proc. wydatków z tym związanych (nawet jeśli samochód będzie wykorzystywany zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i prywatnych). Limit 150 tys. zł będzie odnosił się również do składki ubezpieczenia pojazdu.

Projekt ustawy przewiduje również przepisy przejściowe. Stanowią one, że przepisy, które obowiązują obecnie, będzie można stosować do umów leasingu, najmu czy dzierżawy samochodu maksymalnie do końca 2020 r. Resort finansów zabezpieczył się jednak przed sytuacją, gdy duża część przedsiębiorców chciałaby skorzystać ze starych przepisów, zmieniając swoją dotychczasową umowę leasingu – lub podpisując nową – na przykład w grudniu tego roku. W projekcie ustawy zaznaczono, że jeśli do zawarcia (lub zmiany) umowy leasingowej dojdzie w okresie od dnia ogłoszenia ustawy do momentu jej wejścia w życie, to raty leasingowe będzie można zaliczać w koszty na dotychczasowych zasadach tylko do końca bieżącego roku.

Pozostałe zmiany

W projekcie ustawy zostało zawartych wiele innych zmian, które ukierunkowane są na uszczelnienie poboru podatku PIT i CIT. Wprowadzona ma zostać między innymi sankcja, która będzie towarzyszyła zastosowaniu klauzuli przeciwko unikania opodatkowania. Jej wysokość to 40 proc. kwoty korzyści podatnika. Wzmocnione zostaną prerogatywy Krajowej Administracji Skarbowej. Od przyszłego roku będzie mogła ona zażądać informacji objętych tajemnicą bankową.

Z kilku zapowiedzianych zmian podatnicy mogą się jednak cieszyć. Ale nie wszyscy… Dealerzy z pewnością nie skorzystają ze wszystkich szykowanych udogodnień. Na przykład z obniżenia podatku CIT do 9 proc. – ta stawka będzie przysługiwała małym podatnikom (przychody na poziomie maksymalnie 1,2 mln euro), których poziom dochodowości nie jest wyższy niż 33 proc. Firmy dealerskie być może będą mogły za to skorzystać z zapowiadanej zachęty do finansowania inwestycji kapitałem własnym. Do tej pory korzystniejsze mogło być korzystanie z finansowania zewnętrznego, ponieważ odsetki stanowiły koszt uzyskania przychodu. Projekt ustawy przewiduje, że od 2019 r. będzie istniała możliwość zaliczenia do kosztów hipotetycznych kosztów pozyskania kapitału zewnętrznego, w przypadku gdy firma skorzysta z własnych środków lub dopłat wspólników.

Zmianą na plus ma być także – zapowiedziane w ustawie – honorowanie przez fiskusa kopii certyfikatów rezydencji, który uprawnia podatnika do zastosowania stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobrania podatku zgodnie z taką umową (kwestia tzw. podatku u źródła). W przypadku korzystania z usług zagranicznych firm, na przykład Google lub Facebook, polskie firmy miały problemy z uzyskaniem oryginału certyfikatu. Projekt zakłada, że w przypadku między innymi usług doradczych, reklamowych czy przetwarzania danych, podatnik będzie mógł posługiwać się kopią certyfikatu (jeśli kwota należności na rzecz podmiotu nie będzie przekraczała 10 tys. zł w skali roku). Tymczasem wydatki dealerów na reklamy na Facebooku i w sieci Google są dziś często zdecydowanie wyższe…

Projekt ustawy zmian w przepisach o PIT i CIT został skierowany do konsultacji publicznych. Wyznaczono na nie jedynie 14 dni. Jak przekazał resort finansów, wyznaczenie skróconego terminu na zgłaszanie uwag do projektowanych przepisów wynika z pilnego charakteru projektu zmian. Ministerstwo zakłada, że nowe regulacje mają zacząć obowiązywać już od 1 stycznia 2019 r., co oznacza, że stosowna ustawa musi zostać opublikowana do końca listopada 2018 r. Gdy tylko pojawią się nowe informacje w tej sprawie, będziemy ją omawiać na łamach „Biuletynu”.

 


 

Istotną częścią „Dealerskiej Akademii Podatkowej” stanowi Pogotowie Podatkowe. W ramach Pogotowia każdy z Państwa ma możliwość zadania pytania dotyczącego zagadnienia z zakresu dealerskiej księgowości. Korzystając z wiedzy najlepszych ekspertów, odpowiemy na Państwa pytania indywidualnie lub na łamach Biuletynu „Dealerska Akademia Podatkowa”.

Pytania prosimy przesyłać na adres: dap@dealerconsulting.pl

  

 

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.