Księgowość

Obklejenie auta nie da dealerowi pełnego odliczenia VAT-u

Gdy w 2014 r. wchodziła w życie nowa ustawa VAT-owska, wśród dealerów pojawiały się zapowiedzi, że obkleją oni samochody firmowe informacjami na temat salonu. Miałoby to spowodować, że auta stale pełniłyby funkcje reklamowe, co oznaczałoby, że będą on wykorzystywane wyłącznie w celach związanych z działalnością gospodarczą dealera, a wręcz, że obklejenie wykluczałoby możliwość wykorzystania ich w celach niezwiązanych z działalnością. Gdyby tak było, pełne odliczenie podatku VAT przez dealera byłoby możliwe bez prowadzenia ewidencji przebiegu takich pojazdów. Kilka dni temu Naczelny Sąd Administracyjny ocenił jednak, że samo obklejenie samochodu nie jest wystarczające do możliwości skorzystania z prawa do pełnego odliczenia od wydatków związanych z pojazdem firmowym bez konieczności spełnienia dodatkowych obowiązków.

Wspomniany wyrok nie dotyczył co prawda dealera, ale firmy doradztwa podatkowego, ale założenia były identyczne. Spółka twierdziła, że ma zamiar nabyć samochód i obkleić go informacjami zawierającymi logo, nazwę, zakres świadczonych usług, adres strony internetowej i numer telefonu. Auto miało stanowić środek trwały spółki i być użytkowane wyłącznie na potrzeby działalności firmy. Takie okoliczności sprawiały, że wspomniana firma stała na stanowisku, że samochód będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby związane z działalnością gospodarczą, a także że sposób jego wykorzystania będzie wykluczał jego użycie do celów niezwiązanych z tą działalnością. Taki stan faktyczny – zdaniem firmy – wykluczałby także potrzebę stosowania wobec pojazdu ewidencji przebiegu.

Informacje zapisane na samochodzie obiektywnie wykluczają możliwość jego używania do innych celów niż te będące działalnością gospodarczą właściciela. Samochód oklejony staje się […] „ruchomym słupem ogłoszeniowym”, który bez względu na czas i miejsce „pracuje”, niosąc na sobie odpowiednią informację. […] Dla samochodu spełniającego warunek z art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT nie zachodzi potrzeba ustalania zasad wykluczających użycie takiego pojazdu do celów prywatnych. Dla samochodu spełniającego wskazany wcześniej warunek nie będzie zachodziła potrzeba „dodatkowego” nadzorowania używania tego pojazdu, bowiem pojazd oklejony wskazanymi informacjami, nigdy nie przestaje „pracować” na rzecz Spółki” – pisała firma we wniosku o interpretację indywidualną.

W odpowiedzi Minister Finansów uznał stanowisko firmy za nieprawidłowe. Organ stanął na stanowisku, że sam fakt umieszczenia na samochodzie informacji dotyczących spółki nie jest wystarczający do uznania, że pojazd będzie spełniał warunek wykorzystywania go wyłącznie do działalności gospodarczej bez konieczności ustalenia zasad jego użytkowania i prowadzenia ewidencji przebiegu.

W odpowiedzi na tę decyzję firma doradztwa podatkowego wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na interpretację indywidualną. Sąd uznał ją za niezasadną, podkreślając, że oznakowanie informacjami dotyczącymi firmy ma charakter zmian wyglądu zewnętrznego pojazdu o charakterze tymczasowym, nieingerujących w konstrukcję samochodu i niepowodujących zmiany zasadniczego przeznaczenia samochodu. Sąd zgodził się co prawda, że opisany we wniosku samochód osobowy – po umieszczeniu na nim informacji dotyczących firmy właściciela – jest pewną formą reklamy, ale nie wyklucza to możliwości wykorzystania pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Na początku grudnia skargę kasacyjną oddalił zaś Naczelny Sąd Administracyjny, co ostatecznie zakończyło spór.


Dodatkowy styczniowy termin szkolenia:


Zmiany w podatkach dochodowych w 2019 r., ich wpływ na działalność dealerów oraz 34 zagadnienia bieżące

Jak poprawnie rozliczać wydatki na samochody firmowe po 1 stycznia 2019 r.?
Jak kształtują się aktualne zasady opodatkowania obiektów handlowych?
Kiedy dealer ma do czynienia z reklamą, kiedy z reprezentacją?
Jak dokumentować działania sponsoringowe? Zasady rozliczeń umów barterowych

Przejdź na stronę szkolenia i zapoznaj się z pełnym programem.

   

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.