Księgowość

Niewielu dealerów o tym pamięta! Co z kosztami podróży służbowych?

Podróże służbowe handlowców, doradców serwisowych lub mechaników, np. na szkolenia organizowane przez importera, wiążą się z ponoszeniem przez dealera określonych wydatków. Mowa nie tylko o kosztach eksploatacji samochodów służbowych, ale także o noclegach i wyżywieniu pracowników w trakcie takich wyjazdów. Niewielu dealerów zdaje sobie z tego sprawę, ale jeśli wydatki – w szczególności związane z hotelem – przekraczają limity przewidziane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej, to w świetle orzecznictwa – podkreślmy: już utrwalonego – Naczelnego Sądu Administracyjnego po stronie pracownika dealera powstaje przychód podatkowy. Podobnie dzieje się w przypadkach, gdy wydatki związane z wyżywieniem są refundowane lub pokrywane przez dealera w oparciu o faktury przedstawiane przez pracownika, a przekraczają one kwoty diet przewidzianych przez wspomniane rozporządzenie.

Czy taki przychód po stronie pracownika należy ewidencjować? Co zrobić z kwotami nadwyżek za diety oraz opłatami za hotel wykraczającymi poza limity określonymi w rozporządzeniu? Czy wspomniane wydatki mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stacji dealerskiej? Ten temat będzie szczegółowo omawiany podczas zbliżającego się cyklu szkoleń. Jednak na wymienione wyżej pytania Marta Szafarowska, wykładowca Dealerskiej Akademii Podatkowej, odpowiada już dziś.

 

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.