Księgowość

Kosztem gadżety dla „masowych” odbiorców. Wino? Nie

Ciekawą interpretację – co istotne: wydaną dla dealera – przywołał na swoich łamach „Dziennik Gazeta Prawna”. Dealer pytał we wniosku, czy będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki na zakup upominków dla klientów. Wniosek o interpretację dotyczył między innymi akcesoriów z kolekcji produktów marek samochodów, które sprzedaje dealer (na przykład plecaki, parasole, czapki), kwiatów, butelek wina, słodyczy i zabawek z etykietą zawierającą nazwę producenta samochodów. Co istotne, upominki zawsze są pakowane w opakowanie z logo dealera (na przykład w kopertę, pudełko, papier podarunkowy albo torbę podarunkową).

Upominki trafiają do szerokiego grona odbiorców. Podczas organizowanych akcji promocyjno-marketingowych są one rozdawane masowo (przekazywane w taki sposób, by każdy uczestnik takiej akcji miał możliwość ich otrzymania). Podczas „drzwi otwartych” upominek potencjalnie mogą otrzymać wszyscy odwiedzający wydarzenie. W przypadku imprezy organizowanej dla zaproszonych gości – goście oraz osoby im towarzyszące. W przypadku przekazywania zakupionego samochodu klientowi – klient i osoby towarzyszące. Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kluczowe dla kwestii możliwości zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu w takich sytuacjach jest rozstrzygnięcie, czy przekazanie danego upominku zostanie uznane za reklamę, czy za reprezentację. Niestety, stwierdził on, że nie wszystkie kategorie upominków wymienione przez dealera mieszczą się w kategoriach reklamy.

Gadżety w postaci akcesoriów z kolekcji produktów marek samochodów, które sprzedaje dealer (np. plecaki, parasole, czapki), o ile opatrzone są logo producenta lub spółki, zabawki z etykietą zawierającą nazwę marki albo producenta samochodów, kwiaty, słodycze i inne drobne upominki zapakowane w opakowanie z logo dealera powinny być traktowane jako przedmioty reklamowe, a wydatki na ich nabycie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Takie stanowisko obowiązuje jednak wyłącznie w sytuacji, gdy upominki rozdawane są masowo, czyli przekazywane w taki sposób, by każdy zainteresowany miał możliwość ich otrzymania podczas organizowanych akcji promocyjno-marketingowych.

Inaczej będzie w sytuacji, gdy upominki kierowane są do „wyselekcjonowanych” odbiorców, na przykład w sytuacji przekazania ich klientowi, któremu wydawany jest samochód. Zdaniem dyrektora KIS takim działaniom trudno jest przypisać charakter reklamowy. W ten sposób dealer kreuje swój wizerunek – tworząc wśród wybranych kontrahentów wrażenie podmiotu profesjonalnego, partnera biznesowego godnego zaufania – kształtuje prestiż i pozytywne postrzeganie swojej firmy przez klientów. Wydatki na takie upominki noszą znamiona reprezentacji, która jest wyłączona z kosztów uzyskania przychodów.

Podobnie będzie z wydatkami na zakup wina. Dyrektor KIS zauważył, że w obecnym stanie prawnym wszelkiego rodzaju wydatki ponoszone przez dealera na nabycie alkoholu – wina wręczanego odbiorcom towarów czy usług – nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Wydatki na zakup wina spełniają przesłankę kosztów reprezentacji. Służą one budowaniu relacji dealera z odbiorcami świadczonych przez niego usług i jednocześnie podniesieniu prestiżu firmy. Tym samym mieszczą się one w katalogu wydatków nieuznawanych przez ustawodawcę za koszty uzyskania przychodów. Reprezentacyjnego charakteru tego wydatku nie zmieni nawet to, że wręczane wina są zapakowane w opakowanie opatrzone logo dealera, a także to, że w ten sposób firma ma zamiar dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców.

Jak zaznaczono w interpretacji, w przypadku gdy alkohol wręcza klientom dealer, występuje również dodatkowo, niewskazana z punktu widzenia dobra społecznego, relacja alkohol – kierowca samochodu. Wręczanie przez dealera alkoholu może być – zdaniem dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej – sprzeczne z dbaniem o bezpieczeństwo na drogach.

 


Ostatnie wolne miejsca na dodatkowy styczniowy termin szkolenia!


Zmiany w podatkach dochodowych w 2019 r., ich wpływ na działalność dealerów oraz 34 zagadnienia bieżące

Jak poprawnie rozliczać wydatki na samochody firmowe po 1 stycznia 2019 r.?
Jak kształtują się aktualne zasady opodatkowania obiektów handlowych?
Kiedy dealer ma do czynienia z reklamą, kiedy z reprezentacją?
Jak dokumentować działania sponsoringowe? Zasady rozliczeń umów barterowych

Przejdź na stronę szkolenia i zapoznaj się z pełnym programem.

    

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.