Księgowość

Jaka data usługi przy fakturze za bonus? Jest wyrok!

Ważny wyrok wydany dla jednego z dealerów. Dotyczy on momentu rozliczenia podatku VAT przy przyznawanych bonusach. O sprawie pisze między innymi „Rzeczpospolita”. Najpierw dealer zwrócił się o interpretację, w której wyjaśnił, że przysługują mu bonusy rozliczane w systemie miesięcznym, kwartalnym oraz rocznym. To na przykład bonus jakościowy CSI, który wypłacany jest na podstawie faktury wystawianej po zakończeniu kwartału. Wątpliwości budziła data wykonania usługi przez dealera i – w związku z tym – moment powstania obowiązku podatkowego.

Dealer wychodził z założenia, że datą wykonania usługi związanej z przyznaniem bonusów, jest dzień, w którym otrzymuje on informację o ich wysokości. I taką datę zamierzał umieszczać na fakturach sprzedaży wystawianych na rzecz importera. Niestety fiskus uznał takie postępowanie za nieprawidłowe.

W orzeczeniu stwierdził on, że data wykonania usługi i moment powstania obowiązku podatkowego nie powinna mieć związku z datą weryfikacji i potwierdzenia wysokości wynagrodzenia należnego dealerowi. Dealer zaskarżył interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ale ponownie orzeczenie było niekorzystne. Sąd wskazał, że ocena czynności dealera dokonywana przez importera nie ma wpływu na sam moment wykonania usługi. Świadczenie usług przez dealera należy uznać za spełnione z momentem upływu ustalonego w umowie okresu, w jakim było ono realizowane i za jaki strony, czyli dealer i importer, ustaliły pieniężne rozliczenie.

Do wyroku WSA przychylił się Naczelny Sąd Administracyjny. Sędziowie stwierdzili, że prawidłowym momentem wykonania usługi jest faktyczny moment przeprowadzenia przez dealera wszystkich czynności mających związek z otrzymaniem bonusu. Zdaniem NSA dealer powinien określać zakres działań związanych z otrzymaniem bonusu w okresach miesięcznych.

Wyrok jest prawomocny, co oznacza, że dealerskie działy księgowości powinny uwzględniać go w swoich procedurach związanych z rozliczaniem bonusów. Jakie możliwości mają dealerzy, by ich działania były zgodne z wytycznymi wskazanymi przez NSA? Są trzy możliwości. Pierwsza to rozmowy z importerem, by rozliczenie bonusów następowało szybciej – do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano usługi związane z bonusem. Druga to ustalanie z importerem bezspornej kwoty bonusu, która ewentualnie byłaby potem podwyższana i rozliczana na bieżąco (obowiązek podatkowy z tytułu podwyższenia ceny za towary lub usługi powstaje w rozliczeniu za okres, w którym wystawiana jest faktura korygująca). Trzecie rozwiązanie – najbardziej praco- i czasochłonne z perspektywy dealera – polega na korekcie wcześniejszych rozliczeń, jeśli informacja o wysokości bonusu nadejdzie już po zamknięciu rozliczenia danego miesiąca lub kwartału, a dealer nie wystawił wcześniej faktury na kwotę bezsporną.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.