Księgowość

Dostawcze do 3,5 t – dodatkowe zaświadczenie na potrzeby CIT?

Do końca ubiegłego roku przedsiębiorcy, którzy wykorzystywali w prowadzonej działalności samochody dostawcze i chcieli odliczać 100 proc. podatku VAT od wydatków na ich eksploatację, musieli uzyskać ze Stacji Kontroli Pojazdów zaświadczenie VAT-1A, VAT-1B lub VAT-2. Taki dokument nie był natomiast wymagany dla potrzeb związanych z rozliczeniem podatku PIT i CIT – wydatki na wszystkie samochody mogły być zaliczane do kosztów w pełnej wysokości.

Od początku 2019 r. przepisy zmieniły się i w przypadku samochodów osobowych tylko 75 proc. wydatków na eksploatację może stanowić koszt podatkowy. Czy aby zachować prawo do pełnego zaliczenia w koszty wydatków na użytkowanie samochodów dostawczych potrzebne jest kolejne zaświadczenie z SKP – tym razem wydane na potrzeby ustaw o podatkach dochodowych? Zdaniem Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów dodatkowe badanie i dokument potwierdzający będą potrzebne. Powód? Oba zaświadczenia wydawane są na podstawie innych przepisów.

Inne stanowisko w tej sprawie prezentuje jednak Ministerstwo Finansów. Resort odpowiedział na pytanie „Rzeczpospolitej” i stwierdził, że choć kwestię odliczeń na gruncie podatku VAT i PIT/CIT regulują odrębne przepisy, to nie ma potrzeby uzyskiwania osobnych zaświadczeń. Kryteria, jakie musi spełnić pojazd, by zostać uznany za ciężarowy (i można było w odniesieniu do niego dokonywać odliczeń w pełnej wysokości), są identyczne na gruncie ustawy o PIT i CIT, jak i w ustawie o podatku VAT.

Skontaktuj się z autorem
Redakcja
REKLAMA
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.