Wydarzenia

Rynek


Volkswagen wchodzi na nową drogę

Ruszył proces nie tylko wizerunkowej, ale i biznesowej zmiany w Volkswagenie. Niemiecki koncern wciela w życie koncepcje zawarte w ogłoszonej rok temu strategii TRANSFORM 2025+. Zmiany dotkną też dealerów.

 

Według płynących z samej góry deklaracji w ciągu najbliższej dekady Volkswagen chce zmienić swoje pozycjonowanie na moto-rynku, znacznie zelektryfikować ofertę, jednocześnie czyniąc kroki zwiększające efektywność produkcji i łańcucha dystrybucji.…

One price, one person, one hour

O stałej cenie już trochę pisaliśmy. Ale o jednej osobie obsługującej cały proces sprzedaży, który dodatkowo ma być zamknięty w ciągu 60 minut – chyba nie. Za to Amerykanie piszą o tym i mówią całkiem sporo.

 

Co oznacza ten tajemniczy angielski tytuł?…

Kto da więcej?

Firma Dobrygowski to wśród dealerów jeden z czołowych sprzedawców „używek”. Swoją sprzedaż chce zwiększać m.in. za pośrednictwem stworzonego od podstaw portalu aukcyjnego.

 

Portal aukcje.toyotadobrygowski.pl wystartował w drugiej połowie kwietnia. Dealer uruchomił go w związku z rosnącym wolumenem sprzedawanych „używek” (w 2017 r.…

Jak żyć z podzieloną płatnością?

Mechanizm split payment zaczął obowiązywać wraz z początkiem lipca. I choć podzielona płatność to dla dealerów przede wszystkim utrudnienia, nowej formuły nie należy się bać. Trzeba nauczyć się, jak z nią żyć.

 

Choć o formule split payment w ostatnich miesiącach mówiono i pisano już wiele, warto pokrótce przypomnieć podstawowe zasady jej działania.…

Sprzedawać bezpieczeństwo

Dealerzy mają atuty, które pozwalają im zarabiać na sprzedaży aut używanych więcej. Trzeba tylko umieć z nich skorzystać. A to na rynku zdominowanym przez komisy nie powinno być trudne.

 

Sprzedaż samochodów używanych ma w oczach swoich zwolenników jedną naczelną zaletę – a właściwie nie tyle zaletę, co cechę, która pozwala jej być ważnym centrum dealerskich zysków.…

„Budżetówka” na prąd

Choć to dopiero pojedyncze zamówienia bądź ich zapowiedzi, da się zauważyć, że coś drgnęło. Spółki państwowe, administracja rządowa i samorządowa małymi krokami idą w kierunku aut elektrycznych. Co na to dealerzy?

W ostatnich miesiącach hasło miliona „elektryków” jeżdżących w 2025 r.…

SEAT w Norwegii sprzedaje bez dealerów

SEAT pojawił się w Norwegii i od razu zrezygnował ze sprzedaży aut za pośrednictwem dealerów. Zastąpiła ich sprzedaż przez internet, punkty dostaw i Centra Brand Experience.

 

Ciekawe, a zarazem niepokojące dla dealerów wieści płyną z północy Europy. W kwietniu SEAT wszedł na rynek norweski i od razu uruchomił tam mocno nowatorski model sprzedaży aut.…

Jak sprzedają w Ameryce

 

W Polsce na hitowe transakcje dopiero czekamy, tymczasem w USA trwa kolejny rok wzmożonego ruchu na rynku zakupu – sprzedaży firm dealerskich. Oto czynniki, które go napędzają, zarówno po stronie sprzedających, jak i kupujących.

 

Jednym z ważnych indeksów obrazujących kondycję amerykańskich dealerów jest opracowany przez firmę Kerrigan Advisors wskaźnik kapitalizacji rynkowej amerykańskich grup dealerskich notowanych na nowojorskiej giełdzie (te firmy to AutoNation, Penske, Group1, Asbery, Sonic, Lithia i sieci salonów samochodowych używanych CarMax).…

By nie stracić na używanych

20 proc. – nawet o tyle wyższa może być cena auta używanego od dealera niż podobnego pojazdu z komisu. Każdy dealer powinien jednak wiedzieć, które samochody są najbardziej atrakcyjne i co wpływa na ich wartości rezydualne.

 

Temat wartości rezydualnych jest bardzo istotny w przypadku sprzedaży samochodów nowych.…

Niemiecka poczta ma swojego „elektryka”

Każdy liczący się na świecie producent ogłosił już plany stopniowej elektryfikacji swojej oferty. Tymczasem pod bokiem koncernów rośnie nieoczekiwana konkurencja. Swojego „elektryka” produkuje też niemiecka poczta.

 

Podstawowa wersja produkowanego przez grupę Deutsche Post DHL StreetScooter rozpędzi się tylko do 85 km na godzinę, a w zależności od wersji na jednym ładowaniu ujedzie 40, 80 lub 120 km.…

Nieautoryzowany, ale z licencją

Rośnie sieć Euro Repar, warsztatów niezależnych, ale licencjonowanych przez koncern – Grupę PSA. Co na to oficjalni dealerzy marek Grupy? Czyżby importer tworzył im konkurencję?

 

Inauguracja sieci Euro Repar Car Service (ERCS) w Polsce była sporym wydarzeniem, jeśli sądzić po liście gości, którzy na początku września minionego roku reprezentowali w Warszawie Grupę PSA.…

(Nie)klasyczny biznes

Wymagający, ale dający satysfakcję – mówią dealerzy o biznesie opartym na „klasykach”. Czy to działalność dla każdego? I czy da się na niej zarobić?

 

Rynek samochodów klasycznych i zabytkowych rozwija się w Polsce coraz dynamiczniej. Istnieje coraz więcej firm, które specjalizują się w sprowadzaniu, renowacji i sprzedaży pojazdów z minionego stulecia.…

Długi weekend w ASO

Odkąd sięgnąć pamięcią, majówka uchodzi za sympatyczny czas odpoczynku, grillowania i wiosennych wyjazdów. Wygląda na to, że coraz mocniej uwzględniają ten fakt dealerzy, bo 2 maja spora grupa ASO po prostu zrobiła sobie wolne.

 

Tegoroczny długi weekend majowy był dla urlopowiczów wyjątkowo łaskawy (bądź – jak kto woli – skrajnie niekorzystny dla pracodawców).…

Cennik w SKP nie do ruszenia?

Właściciele SKP już cieszyli się z zapowiedzi podniesienia cennika za badania techniczne pojazdów, o którym niedawno pisały portale internetowe. Wiele wskazuje jednak na to, że po blisko 14 latach od ostatniej podwyżki także tym razem cennik pozostanie bez zmian.

 

Dealerzy posiadający Stacje Kontroli Pojazdów z coraz większą niecierpliwością czekają na możliwość podniesienia stawek za badanie techniczne aut.…

Horyzont 2025

Kto z nas nie chciałby wiedzieć, jak będzie wyglądał handel samochodami po 2025 roku?

 

Dealerzy są pomiędzy przysłowiowym młotem a kowadłem. Po eksplozji internetu i nowych technologii rynek konsumenta zmienia się w tempie dotąd niespotykanym. Rewolucja w handlu detalicznym to już fakt, z którym muszą się zmierzyć koncerny samochodowe.…

Grupa Pietrzak z francuską legendą

Dealer z Katowic musi lubić prestiżowe nisze. Po wprowadzeniu na śląski rynek Ferrari, a później Maserati, teraz debiutuje w Polsce z – mającą wiele wspólnego z Renault – marką Alpine, której roczna produkcja na świat nie przekracza dzisiaj 2 tysięcy aut.…

Szanuj przeszłość, myśląc o sukcesji

Konstytucja rodzinna, którą wypracowaliśmy, to nasza odpowiedź na szereg wyzwań związanych z prowadzeniem rodzinnego biznesu. Warto, aby dealerzy zawczasu zwrócili uwagę na uporządkowanie kluczowych mechanizmów związanych z sukcesją firmy.

 

Punktem wyjścia do prac nad naszą konstytucją było pytanie, czy jesteśmy firmą rodzinną.…

Wesołe jest życie staruszka?

 

Choć sprzedaż nowych aut nieustannie rośnie, carparki starzeją się niemal na całym świecie. Jak to zjawisko mogą wykorzystać dealerzy?

 

Nie bez powodu przywołałem w tytule znaną piosenkę duetu Starszych Panów. Utwór ten przypomina mi się tym częściej, im więcej tych staruszków zauważam ostatnio wokół.…

Małe miasta tylko dla dużych?

Mimo że polski rynek samochodowy urósł od 2012 r. o ponad 70 proc., to punkty dealerskie w małych miastach wracają do łask dość ostrożnie. A jeśli nawet, to niemal wyłącznie w formie dodatkowych lokalizacji bądź marek już istniejących dealerstw.

 

W ciągu ostatniej dekady stacje dealerskie w mniejszych miastach (na potrzeby tekstu definiujemy je dość szeroko, co do zasady chodzi nam o miasta poniżej 100 tys.…

Pozycja Polski w górę

Nasze wzrosty sprzedaży nie pozostają bez znaczenia dla pozycji polskiego rynku na świecie. Niewykluczone, że wkrótce będziemy wśród dwudziestu krajów globu, gdzie sprzedaje się najwięcej samochodów.

 

Na bieżąco przyglądamy się nie tylko temu, ile samochodów sprzedaje się na naszym rynku, ale też temu, jak nasze wyniki prezentują się na tle innych.…

Internauci zmieniają preferencje

Polacy mają nowe ulubione modele i wykazują coraz większe zainteresowanie ekologicznymi samochodami – to tylko niektóre obserwacje płynące z najnowszej edycji rankingu Internetowy Samochód Roku.

 

Ranking Internetowy Samochód Roku został opublikowany już po raz siódmy. Od kilku lat zestawienie stanowi ciekawy barometr zainteresowania klientów poszczególnymi samochodami – zarówno nowymi, jak i używanymi.…

Zarabiać mimo sprzedaży

Samochody używane i F&I – rozwijając się na tych polach, francuscy dealerzy szukają sposobu na zarobek w realiach prawie zerowych marż na nowych samochodach.

 

Na pierwszy rzut oka wszystko dobrze. Ostatni rok był dla francuskiego rynku samochodowego czwartym z rzędu, kiedy sprzedaż nowych aut rosła.…

Od dealera do car sharingu

Car sharing w Polsce zaczął się rozkręcać. Co za tym idzie, zwiększa się zapotrzebowanie na nowe auta stanowiące podstawę tej usługi. Czy i jak korzystają na tym dealerzy?

 

Auta na minuty można wypożyczać już nie tylko w miastach, od których zaczęła się carsharingowa „rewolucja”, czyli w Krakowie (Traficar) i Warszawie (4Mobility, Panek, Traficar, Omni), ale także w Poznaniu (4Mobility, Click2Go, Easyshare), we Wrocławiu (Vozilla, GoGet), w Trójmieście (Traficar) i od niedawna – na Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim (Traficar).…

Największy wróg samochodu elektrycznego

Od pewnego czasu sięgam po prasę motoryzacyjną z zachowaniem środków ostrożności. Wszystko z obawy przed porażeniem prądem, którym ostatnio naładowany jest każdy tytuł tej prasy – a wszystko pod hasłem nadciągającej jakoby elektrorewolucji.

 

Widać to zwłaszcza w Polsce, gdzie elektromobilność urosła nagle do rangi strategii narodowej.…

Dealerzy stawiają ładowarki

Dwóch dealerów BMW w ostatnim czasie postawiło w galeriach handlowych własne stacje do ładowania samochodów elektrycznych. Po co?

 

Polska ma być światową potęgą w elektromobilności, ale zanim to się stanie, kierowcy muszą mieć gdzie ładować samochody. Eksperci zgodnie przyznają, że bez infrastruktury do ładowania polskie marzenia o milionie „elektryków” na drogach okażą się niczym więcej niż mrzonkami.…

Co dealer może w niedzielę?

Dealerzy w Polsce swoich salonów w niedziele nie otwierają, może poza jednym lub dwoma wyjątkami. Więc niby co miałby dla nich zmienić zakaz handlu w niedzielę?

 

Już pewnie z dziesięć lat temu polscy dealerzy sami sobie wprowadzili taki „zakaz”, uznając, że otwieranie w niedzielę nie ma żadnego ekonomicznego sensu.…

Z widokiem na 600+

Jeszcze rok temu trzymaliśmy kciuki, by rynek osiągnął poziom 500 tys. samochodów. W tym roku na horyzoncie jest kolejna bariera. Jakie są szanse na to, by pierwszy raz w XXI wieku zarejestrowano w Polsce co najmniej 600 tys. samochodów?

 

Tradycją stało się to, że w pierwszym kwartale na łamach „Dealera” – jako jedyni przedstawiciele mediów – publikujemy prognozę sprzedażową na dany rok.…

Uporządkować zabudowy

Odbierając zlecenie na auto ze specjalistyczną zabudową, dealer występuje z reguły jako pośrednik całkiem opłacalnego biznesu. Niestety nie zawsze dla samego dealera.

Z zabudowami zetknął się praktycznie każdy dealer posiadający w ofercie auta dostawcze. W większości przypadków – wyłączając nielicznych dealerów posiadających własne autoryzacje na wykonywanie zabudów do określonych marek samochodów – biznes działa w ten sposób, że klient zamawia w ASO pojazd z konkretną zabudową, zaś dealer zleca prace w tym zakresie zewnętrznemu wykonawcy.…

Dealerski elementarz

Oto czternaście biznesowych wskaźników, które powinien śledzić każdy dealer i jego kadra zarządzająca.

 

Biznes dealerski rządzi się tymi samymi prawami, bez względu na to, czy mówimy o salonie w Pekinie, Londynie czy Warszawie – w tym sensie, że jego kondycję można mierzyć tymi samymi wskaźnikami.…

Dbałość o rezydual w interesie każdego

 

Temat wartości rezydualnej jest dziś ważniejszy niż kiedykolwiek. W związku z tym dealerzy – po pierwsze – powinni wiedzieć, co na nią wpływa, a po drugie – wykorzystywać tę wiedzę w działaniach handlowych.

 

W ostatnich latach wielu importerów i dealerów w komunikacji do klientów podkreślało, że ważniejszy niż cena zakupu samochodu jest tzw.…

Iskierka mechanicznej nadziei

Trwa elektryczna rewolucja w motoryzacji. Na razie nie napotyka na większe opory, co w sumie oznacza, że przynajmniej w jakimś stopniu się uda. Na pewno czekają nas zmiany, ale niekoniecznie takie, jak przewiduje dzisiaj większość.

Tym razem jednak nie chciałbym się rozwodzić nad tematami globalnymi i przyszłością motoryzacji w całości.…

Drugie życie części

Są pełnowartościowe, tańsze i objęte gwarancją. Części po regeneracji, bo o nich mowa, mogą być dla dealera sposobem na wzmocnienie konkurencyjności.

Na początek trochę historii, z perspektywy polskiego rynku dealerskiego wręcz… prehistorii. Proces regeneracji części na większą skalę zapoczątkował Volkswagen, uruchamiając w 1947 r. program „Austausch – części na wymianę”.…

Rok drobnych korekt

Mimo wzrostów sprzedaży łączna liczba salonów na koniec 2017 r. była mniejsza niż rok wcześniej. To między innymi efekt „zniknięcia” salonów Lancii. Wśród marek, które zwiększały swoje struktury, przodowała Dacia i niemal cały segment premium.

 

Ubiegłoroczne podsumowanie zaczęliśmy od informacji, że po trwającej kilka lat redukcji łączna liczba salonów dealerskich w Polsce zwiększyła się.…

Każdy dołożył cegiełkę

Do pokaźnych wzrostów sprzedaży w minionym roku przyczyniły się wszystkie segmenty rynku oraz wszystkie grupy klientów. To był po prostu wspólny sukces.

 

Zaczynamy od rozliczenia się z ubiegłorocznych prognoz. Na początku 2017 r., bazując na planach importerów, przewidywaliśmy, że rynek w Polsce osiągnie poziom 562 tys.…

Znaleźć własne miejsce

Niszowa działalność to jeden ze sposobów znalezienia swojego miejsca na rynku ASO. Dealerów, którzy stawiają na to rozwiązanie, nie brakuje.

 

Każda firma dąży do tego, by się wyróżniać, oferować produkty i usługi, które przyciągną klientów, i co ważne – czerpać z tego biznesowe korzyści.…

Better Place: Elektryczne fiasko

 

Przynajmniej oficjalnie Polska w najbliższych latach ma stać się potęgą w elektrycznej motoryzacji. Ku przestrodze przypominamy historię jednej z największych biznesowych katastrof ostatnich lat. Tam też chodziło o „elektryki”.

 

Kiedy w 2013 r. firma Better Place, która miała zrewolucjonizować światową motoryzację i uwolnić ją od ropy, z hukiem upadała, w „Gazecie Wyborczej” czytaliśmy: „bankructwo Better Place może stać się sygnałem końca kosztownej mody na elektryfikację motoryzacji”.…

Jak kupuje się Teslę

Przyglądamy się, jak funkcjonuje marka, która chce odmienić twarz motoryzacji. Tam, gdzie jest i tam, gdzie jej nie ma. Na przykład u nas.

W  Ameryce, ojczyźnie Tesli, dealerzy patrzą na tę markę z mieszanką przestrachu i fascynacji. Kiedy otoczony nimbem niepokornego wizjonera Elon Musk wprowadzał swoje elektryczne samochody na amerykańskie drogi, musiał stoczyć szereg bitew z lokalnymi organizacjami lobbingowymi branży dealerskiej, w tym ze stowarzyszeniem krajowym, NADĄ.…

Za wcześnie na ekodopłaty

Skończyły się oferowane przez Mercedesa i BMW dopłaty do nowych aut za złomowanie starych Diesli. Pora na ocenę efektów.

Programy, które obowiązywały w Polsce od początku września do końca minionego roku, zrodziły się nie u nas, a w Niemczech. Pieniężne premie dla klientów, którzy przy zakupie nowego samochodu zezłomują stare auto z silnikiem Diesla, były jednym z postanowień tzw.…

Klienci podpowiadają klientom

Klienci stacji dealerskich Citroena mogą oceniać salony i serwisy na stworzonej w tym celu „otwartej” stronie internetowej Citroen Advisor. I robią to chętnie.

 

Interaktywna platforma Citroen Advisor działa w 23 krajach. W Polsce funkcjonuje od dwóch lat (zadebiutowała w grudniu 2015 r.).…

Przyjemne z pożytecznym

Samochód to dla wielu osób nie tylko środek transportu, ale także pasja, która niekiedy może przybierać formę przynależności do klubu miłośników danej marki czy nawet konkretnego modelu auta. Jak może skorzystać na tym dealer?

 

W Polsce działają dziesiątki klubów skupiających pasjonatów marek samochodowych (można zaryzykować stwierdzenie, że tacy fani znajdą się w każdej marce).…

Strona 1 z 912345...Ostatnia »