Wydarzenia

Chcecie zwiększyć liczbę fanów o 14 proc.? Zróbcie konkurs!


Powyższa rada to z naszej strony trochę prowokacja. Faktycznie na Facebooku można zorganizować konkurs, dzięki któremu liczba fanów zwiększy się o kilka, a nawet kilkadziesiąt procent. Dealerzy, którzy organizowali w ostatnim czasie konkursy, powiększyli grono fanów właśnie średnio o 14 proc. Organizując takie zabawy w mediach społecznościowych, należy jednak przestrzegać kilku zasad, bo źle zorganizowany konkurs może przynieść szkody w postaci blokady profilu na Facebooku oraz konsekwencji prawnych.

Jakie konkursy organizują dealerzy? Ilu fanów dzięki temu pozyskali? I jakie są najlepsze praktyki w zakresie organizacji konkursów? Jeśli chcecie poznać odpowiedzi na te pytania, przeczytajcie dzisiejszy artykuł.

 

Rada nr 1: prośbą, nie groźbą

Tak, wiemy, że robi to naprawdę wiele z Was, ale regulamin Facebooka zabrania stosowania konstrukcji typu „aby wziąć udział w konkursie, polub nasz profil” lub „oznacz znajomych, aby móc zdobyć nagrodę”. Zazwyczaj Facebook przymyka na to oko, ale jeśli stosujecie takie zwroty, narażacie się nawet na usunięcie profilu! Aby uniknąć nieprzyjemności, lepiej zachęcajcie użytkowników do lajkowania profilu, udostępnienia danego posta lub oznaczania znajomych. Czyli zamiast wspomnianych konstrukcji można zastosować na przykład: „byłoby nam miło, gdybyście udostępnili ten post” lub „zachęcamy do polubienia naszego profilu”. Duża część osób, które biorą udział w konkursie, zdecyduje się skorzystać z tych zachęt. Choćby po to, by zwiększyć swoje szanse na wygraną.

 

Rada nr 2: unikajcie losowania

Zdajecie sobie sprawę, że zorganizowanie konkursu, którego zwycięzcy zostaną wyłonieni w drodze losowania, bez odpowiednich wniosków, opłat itd., jest nielegalne? Aby formalnościom stało się zadość, trzeba między innymi uzyskać zgodę na przeprowadzenie loterii i wnieść opłatę w wysokości 10 proc. wartości nagród. Tu już nie chodzi tylko o regulamin Facebooka – przeprowadzenie loterii bez odpowiednich zgód jest przestępstwem skarbowym. Nie ma sensu zagłębiać się w aspekty prawne, organizowanie loterii przez dealerów w większości przypadków po prostu jest bez sensu. Jeśli organizowaliście takie konkursy w przeszłości, lepiej usuńcie odpowiednie posty 😉

 

Rada nr 3: nagrody o niewielkiej wartości

Nawet jeśli nie losujecie zwycięzców, a wyłaniacie ich na podstawie określonych kryteriów (ocena pracy, wykonanie zadania w jak najszybszym czasie), powinniście zadbać o dwa elementy. Po pierwsze – o regulamin konkursu, którego wymaga zarówno Facebook, jak i polskie prawo. „Kto by pisał regulaminy?” – możecie zapytać. Między innymi właśnie dealerzy. Regulamin jest dostępny przy niektórych konkursach, które opisujemy poniżej. Drugą kwestią jest wartość nagrody. Jeśli jest ona wyższa niż 760 zł, będziecie musieli zapłacić 10 proc. podatku od jej wartości. Niewielka wartość nagrody daje jednak spore prawdopodobieństwo, że nie będą się o nią ubiegać „zawodowi konkursowicze”, ale również, że koszty związane z organizacją konkursu nie będą znacznie przewyższać ewentualnych zysków. Niewielka wartość nagrody daje również możliwość wytypowania większej liczby zwycięzców.

 

Rada nr 4: zaangażujcie, ale nie zamęczcie

Organizując konkursy na Facebooku, warto poszukać złotego środka między wartością ewentualnej nagrody a zaangażowaniem, jakiego oczekujecie od osób biorących udział w konkursie. Wartość nagrody nie powinna być zbyt duża – to już napisaliśmy. Ale też zadanie, stojące przed ewentualnym uczestnikiem powinno być wypośrodkowane. Nie namawiajcie swoich fanów, by za niewielką nagrodę kręcili oni filmy. Ale może też niech zaangażowanie nie ogranicza się do zamieszczenia komentarza o określonej – identycznej dla wszystkich – treści. Fanów można zachęcać na przykład do wykonania fotografii lub wymyślenia krótkiego hasła. Uczestnicy powinni trochę pogłówkować, ale ważne, by zadanie nikogo nie przerosło.

 

Rada nr 5: celujcie w swoich klientów

Było już nieco o parametrach nagrody. Oprócz tego, by nagród było sporo i by nie były one zbyt dużej wartości, ważne jest to, by trafiły one do odpowiednich osób. Odpowiednich to znaczy takich, które są już Waszymi klientami lub mogą się stać nimi w przyszłości. Dealerstwo to specyficzny biznes. W przeciwieństwie na przykład do sklepów internetowych, zazwyczaj nie prowadzi działalności na odległość. Jeśli w ramach nagrody wyślecie kalendarz osobie z drugiego końca Polski, mała jest szansa, że za rok przyjedzie ona do Was do serwis. W miarę możliwości nagroda powinna być „lokalna”. Może na przykład voucher na skorzystanie z Waszej myjni?

Ważne też, by w miarę możliwości klient odebrał nagrodę osobiście. Jego wizyta może być ogromną wartością, więc nie ograniczajcie się do tego, by wydać mu nagrodę i pozwolić po prostu wyjść z salonu. Jeśli konkurs wygrała osoba, która jest już Waszym klientem lub była nim w przeszłości, niech nagrodę wyda handlowiec, który przy okazji zbada aktualne potrzeby klienta i w miarę możliwości zaproponuje jazdę próbną. Jeśli jest to osoba, która nie miała do tej pory styczności z Waszym salonem, niech pracownik firmy oprowadzi go po salonie i opowie o tym, jakie usługi świadczy dealerstwo. Przecież nie każdy musi wiedzieć, że kupi u Was ubezpieczenie, wykona badanie techniczne lub wymieni opony. Niech to nie będzie zmarnowana wizyta!

 

Rada nr 6: mierzcie efekty

Macie za sobą konkursy? Przeanalizujcie ich efekty. Co działo się na Waszym profilu? Czy wzrost liczby fanów był stały czy chwilowy? Czy za większą liczbą fanów poszło także ich zaangażowanie? Kim są nowi fani – czy to osoby z Waszego miasta, czy z drugiego końca Polski? Czy byli oni Waszymi klientami, czy mogą się nimi stać w przyszłości? Warto za każdym razem przeanalizować rezultaty, by w przyszłości w podobnych zabawach brały udział (i zdobywały nagrody) osoby, które w przyszłości kupią w Waszym salonie samochód, przyjadą do serwisu lub wykonają badanie techniczne w SKP. Przy organizowaniu konkursu na Facebooku – ale też każdego innego – pomyślcie o tym, jakie rezultaty chcecie dzięki niemu osiągnąć. Każde działanie marketingowe powinno mieć cel, który powinien być możliwy do zmierzenia.

 

Rada nr 7: promujcie konkurs

Chcecie, by informacja o konkursie trafiła do jak największej liczby osób, które są lub potencjalnie będą Waszymi klientami? Ograniczenie działań do publikacji posta na Facebooku może okazać się niewystarczające. Może warto dodatkowo promować post konkursowy, odpowiednio targetując grono odbiorców? Nie jest to jednak jedyna opcja. Możecie też poinformować o konkursie Waszych klientów w salonie i serwisie. Jeśli wezmą udział w zabawie, pewnie polubią Wasz profil, a Wy zyskacie kolejny kanał komunikacji z tymi osobami. Do informowania o prowadzonych konkursach warto też wykorzystać mailingi oraz profile w innych mediach społecznościowych.

Poniżej publikujemy 10 postów dealerów, którzy w ostatnim czasie organizowali konkursy. Oprócz tego piszemy, o ile udało im się zwiększyć liczbę fanów.

 

Toyota Konin Auto Kamiński

Data publikacji: 7.02.2018

Wzrost liczby fanów: 14% (7.02-14.02.2018)

 

Toyota Dobrygowski Kraków Bronowice

Data publikacji: 12.02.2018

Wzrost liczby fanów: 7,3% (13.02-14.02.2018)

 

 

Autorud Stalowa Wola

Data publikacji: 6.02.2018

Wzrost liczby fanów: 33% (6.02-13.02.2018)

 

 

Centrum TMT Dzierżoniów

Data publikacji: 12.02.2018

Wzrost liczby fanów: 37% (12.02-14.02.2018)

 

 

Fiat Schewe Gdańsk

Data publikacji: 19.01.2018

Wzrost liczby fanów: 26% (19.01-25.01.2018)

 

 

Opel Pindur

Data publikacji: 21.01.2018

Wzrost liczby fanów: 4,5% (21.01-28.01.2018)

 

 

Porsche Inter Auto

Data publikacji: 14.02.2018

Wzrost liczby fanów: 0,51% (14.02-15.02.2018)

 

 

Skoda Krotoski-Cichy Szczecin

Data publikacji: 10.02.2018

Wzrost liczby fanów: 1,4% (10.02-14.02.2018)

 

 

Wasilewski i Syn • Autoryzowany Dealer Nissana i Suzuki

Data publikacji: 3.02.2018

Wzrost liczby fanów: 2,2% (3.02-10.02.2018)

 

 

ŠKODA Radom – AMD Auto Centrum

Data publikacji: 22.01.2018

Wzrost liczby fanów: 17% (22.01-29.01.2018)

 

 


Czy chcesz dostawać cotygodniowy newsletter #DealerMarketing na skrzynkę mailową?

W newsletterze opisujemy dealerskie działania z zakresu marketingu (w szczególności internetowego), pokazujemy inspiracje i dobre praktyki, które najczęściej możesz wdrożyć u siebie od zaraz.

Jeśli chcesz dostawać podobne informacje, zapisz się do newslettera #DealerMarketing.