Wydarzenia

X Badanie Satysfakcji Dealerów Samochodowych


Mazda po raz czwarty z rzędu okazała się najlepiej ocenianą marką samochodów w 10. jubileuszowej edycji badania firmy doradczej EY oraz DCG Dealer Consulting. Kolejne pozycje na podium przypadły Lexusowi i Toyocie. Liderem satysfakcji dealerów ze współpracy z importerami samochodów dostawczych do 3,5 tony został Mercedes. To główne wnioski z raportu „Badanie satysfakcji dealerów samochodowych”, zaprezentowanego podczas 8. Ogólnopolskiego Kongresu Dealerów Samochodów.

Ocena dealerów w badaniu obejmowała tradycyjnie trzy obszary współpracy z importerem. Największe znaczenie na końcowy wynik miała ocena współpracy związana ściśle z polityką importera jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu. W tym przypadku badano atrakcyjność umowy dealerskiej, ocenę dochodowości prowadzenia stacji, konkurencyjność strategii rynkowej czy podejście do prowadzenia biznesu. Drugim kryterium była ocena produktów oferowanych przez importera, zaś trzecim – ocena importera jako firmy, która funkcjonuje na polskim rynku, zatrudnia konkretnych ludzi na określonych stanowiskach, prowadzi własną politykę rynkową i posiada własną, specyficzną kulturę organizacyjną.

Japońskie podium

Ze wszystkich sklasyfikowanych  w „Badaniu satysfakcji dealerów samochodowych” marek 1. miejsce, i to już po raz czwarty z rzędu, zajęła Mazda. Pozycję tuż za liderem uzyskała, pojawiająca się w zestawieniu po raz pierwszy od roku 2009, marka Lexus. 3. miejsce w tegorocznej edycji badania należało do Toyoty. Na miejscu 4. uplasowała się koreańska marka KIA, zaś miejsce 5., podobnie jak rok wcześniej, powtórzył Mercedes, który, choć uzyskał również taką samą ocenę jak przed rokiem, stracił pozycję najwyżej ocenionej marki premium na rzecz Lexusa. Kolejne dwie marki w zestawieniu, Subaru oraz Volvo, z niewielkimi spadkami zdołały utrzymać swoją pozycję w czołówce ocenionych importerów. Miejsca 8. oraz 9. – tak jak przed rokiem – zajęły odpowiednio marki Opel i Ford. Z kolei najwyższy awans – aż o 5 miejsc – w tegorocznym badaniu odnotował Volkswagen, dla którego był to kolejny wzrost oceny po ubiegłorocznym awansie o 3 pozycje.

Dealerzy trzymają się ugruntowanych opinii

Najwyższy spadek, aż o 7 miejsc, odnotowała marka Renault, która po zeszłorocznym wzroście, tym razem uzyskała ocenę niemal równą tej z roku 2015. Także drugi brand francuskiego koncernu, Dacia, odnotował spadek o 2 pozycje. Wyniki badania pokazują kolejny wzrost średniej oceny współpracy dealerów z importerami do najwyższego w ciągu ostatnich 10 lat poziomu.

Stabilność dealerskich ocen odzwierciedla fakt, że tylko jedna marka z zeszłorocznego TOP 15 znalazła się poza tym gronem w obecnej edycji. Co ciekawe, aż trzy czwarte badanych stwierdziło, że powtórzyłoby swoją decyzję o współpracy z importerem sprzedawanej przez siebie marki. Ankietowani zostali także zapytani o to, dealerem jakiej dowolnej marki chcieliby zostać, gdyby znowu mogli podjąć taką decyzję. Po raz drugi z rzędu najbardziej pożądaną marką okazała się być Mazda, kolejne miejsce – jak przed rokiem – zajęła Toyota. 3. pozycję zajął Mercedes, wyprzedzając od wielu lat mocno pożądaną przez dealerów autoryzację BMW.

Mercedes najlepszą marką wśród samochodów dostawczych

Tegoroczna edycja badania została po raz pierwszy rozszerzona o osobne badanie poświęcone ocenie satysfakcji dealerów ze współpracy z importerami samochodów dostawczych do 3,5 tony. Wyniki pierwszego badania satysfakcji dealerów samochodów dostawczych – w którym triumfował Mercedes, przed Oplem i Volkswagenem – pokazują dość dużą korelację pomiędzy ocenami uzyskanymi w ramach sprzedaży samochodów dostawczych i osobowych. Niemalże wszystkie najwyżej ocenione marki uzyskały w badaniu poświęconemu współpracy z importerem w obszarze samochodów dostawczych minimalnie wyższe oceny, niż w przypadku samochodów osobowych.

 

***

O badaniu:

„Badanie satysfakcji dealerów samochodowych” prowadzone jest przez DCG Dealer Consulting oraz firmę doradczą EY od 2007 r. Tegoroczna, 10. edycja została przeprowadzona w kwietniu i maju 2017 r. Badaniem zostali objęci dealerzy samochodów osobowych, a także samochodów dostawczych do 3,5 t. Wzięli w nim udział właściciele, a także osoby zarządzające stacjami dealerskimi.

Pobierz raport
Ładowanie