Wydarzenia

VIII Niezależne Badanie Satysfakcji Dealerów Samochodowych 2015


W 2014 roku w Polsce sprzedanych zostało 366 tys. nowych aut, przez ok. 850 działających na rynku firm dealerskich. Posiadały one łącznie 1032 autoryzacje sprzedażowe na poszczególne marki samochodów. Średnia sprzedaż na autoryzację – w zależności od marki – wyniosła od 100 do ponad 500 aut. I choć współczynnik wielkości sprzedaży można uznać za najbardziej miarodajny i widoczny element powodzenia działalności dealerskiej, to trzeba też przyznać, że ma on jedynie częściowy wpływ na rentowność całego biznesu.

Tegoroczne, ósme Badanie – tak jak jego poprzednie edycje – zostało przeprowadzone w formie kwestionariusza ankietowego. Badaną grupę osób stanowili właściciele i osoby zarządzające stacjami dealerskimi. Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu i maju 2015 r.

Elementy poszczególnych aspektów satysfakcji dealerskiej zostały ocenione w pięciostopniowej skali, gdzie „1” oznaczało ocenę najniższą, a „5” – najwyższą.
Zgodnie z sugestiami tegoroczna ankieta została rozszerzona o dodatkowe pytania poświęcone ocenie współpracy z importerem w ramach rozliczeń finansowych, współpracy w ramach polityki aut demonstracyjnych oraz polityki stokowej. W sumie tegoroczna ankieta została rozszerzona do 77 pytań, które składają się na 25 ocen cząstkowych decydujących o nocie końcowej.

Założona w badaniu próba wynosiła minimum 30% populacji wszystkich firm dealerskich danej marki (wyjątek stanowiły te, których ilość dealerów w Polsce nie przekraczała 20 – dla tych marek próba minimalna została ustalona na 40%). W badaniu nie uwzględniono marek, których liczba dealerów w Polsce jest mniejsza niż 10 oraz marek niszowych, o marginalnej sprzedaży w skali kraju. Łącznie w badaniu uzyskano równo 400 ankiet od dealerów z 26 różnych marek, co stanowi rekordową próbę 40% autoryzacji sprzedażowych badanych marek (Wykres 1). W badaniu uwzględniono dealerów oferujących samochody o dopuszczalnej całkowitej masie do 3,5 tony.

Wśród badanych marek znalazły się: Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroen, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jeep, KIA, Lancia, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen oraz Volvo.

Wśród 26 sieci dealerskich sklasyfikowanych w badaniu, większość – bo aż 15 marek – odnotowało wzrosty oceny, spadki dotknęły 11 brandów. Tym samym średni wynik wyniósł 3,34 – co oznacza wzrost średniej oceny satysfakcji dealerskiej o 0,04 pkt. w stosunku do zeszłorocznego wyniku.

Klasyfikacja generalna

 

Pierwsze miejsce, tak jak przed rokiem, zajęła Mazda, zaś drugą pozycję tuż za liderem powtórzyła Toyota. Za dwiema japońskimi markami uplasował się – jak w roku 2013 – Mercedes, który po zeszłorocznym spodku oceny powrócił na podium.

Najwyższy awans w swojej historii – bo aż o 10 pozycji wzwyż – odnotowała marka Subaru, która – uzyskując 4. pozycję – zepchnęła marki KIA oraz Volvo na 5. oraz 6. miejsce – i to pomimo podwyższenia przez nie ocen uzyskanych w ubiegłym roku.

Wysoki awans odnotowały też marki Suzuki oraz Mitsubishi, awansując odpowiednio o 9 i 8 pozycji w górę.
Obie marki jedynego sklasyfikowanego w Top15 francuskiego koncernu po zeszłorocznym awansie zaliczyły dosyć istotny spadek. Renault spadł z 5. Pozycji na 12. Dacia, która rok temu zajęła miejsce numer 6., w tym roku wypadła poza pierwszą piętnastkę.

W tegorocznym badaniu widać też większe zróżnicowanie w ocenach uzyskanych wśród 3 największych marek z grupy VW, które w ubiegłym roku znajdowały się na sąsiednich pozycjach. W obecnym badaniu Skoda wspięła się o 4 pozycje w górę, Audi odnotowało niewielki spadek, a Volkswagen, z najniższą notą,
został sklasyfikowany poza najlepiej ocenioną piętnastką. Kolejny awans odnotował zaś hiszpański SEAT, również należący do Grupy VW i odbudowujący swoją pozycję na rynku po niedawnej zmianie importera. Tegoroczne wyniki badania satysfakcji to także utrzymanie pozycji przez jedyną sklasyfikowaną w tegorocznym raporcie markę z grupy General Motors – Opla. Pierwszą piętnastkę – tak jak przed rokiem – zamyka marka Fiat.

Pobierz raport