Wydarzenia

IX Badanie Satysfakcji Dealerów Samochodowych


Konfiguracja dwóch czołowych miejsc w Badaniu Satysfakcji od trzech lat pozostaje niezmienna: wygrywa Mazda, wyprzedzając Toyotę. Podium uzupełniła w tym roku KIA.

 Od trzech lat sumaryczny poziom satysfakcji dealerskiej charakteryzuje trend wzrostowy. Średni poziom jakości współpracy wzrósł co prawda stosunkowo niewiele – z poziomu 3,34 do 3,36 – jednakże z 26 sklasyfikowanych marek aż 17 uzyskało wyższe oceny. Pokazuje to, że poprawa jakości współpracy występuje w znaczniej większości marek, a bardziej widoczny wzrost średniego wyniku nie jest generowany jedynie przez spektakularne „wahania” w kilku markach. Sumaryczna ocena wystawiona w tym roku przez dealerów jest drugą najwyższą w historii badania. Wyższą odnotowano jedynie w 2013 r., co jednak w pewnej mierze wynikało z nieco innej konstrukcji samej ankiety.

Triumfatorem badania po raz trzeci została Mazda. W tym roku japońska marka uzyskała rekordowy wynik 4,44 (w skali od 1 do 5), o 0,15 pkt. wyższy niż przed rokiem. Bezpośrednio za plecami Mazdy – podobnie jak w latach 2014-2015 – znalazła się Toyota, która uzyskała ocenę na poziomie 4,33 pkt. Co ciekawe, to wynik, który jeszcze w 2015 r. dałby Toyocie zwycięstwo w badaniu. Po raz pierwszy na podium znalazły się jedynie marki azjatyckie. Trzecie miejsce w tym roku należało bowiem do marki KIA, której dealerzy wystawili ocenę w wysokości 4,12 pkt. Listę wysoko ocenionych brandów z Dalekiego Wschodu uzupełniło Subaru, które – podobnie jak przed rokiem – znalazło się na 4. miejscu.

Pozostałe miejsca w TOP10 zestawienia przypadły już markom wywodzącym się z Europy. Najwyżej z nich – na 5. lokacie – znalazł się Mercedes. Jeszcze rok temu niemiecka marka premium była na najniższym stopniu podium. W porównaniu z ubiegłym rokiem nie zmieniła się natomiast pozycja czterokrotnego triumfatora badania – marki Volvo. Szwedzki brand został sklasyfikowany na 6. miejscu. Na uwagę zasługuje wzrost oceny francuskiego koncernu Renault – obie jego marki, Renault i Dacia, odnotowały awanse o 5 i 4 miejsca. Dla Renault oznaczało to awans na 7. miejsce, dla Dacii – na 13.

Po raz kolejny w TOP15 zestawienia znalazło się miejsce dla trzech z czterech marek Grupy Volkswagen. Najwyżej sklasyfikowana (mimo spadku o 2 „oczka”) była w tym roku Skoda (10. miejsce). Niewielki wzrost odnotowały marki Audi oraz Volkswagen. Dało to im – odpowiednio – 11. i 15. lokatę.

Tradycyjnie już dealerzy zostali zapytani także o to, jakiej marki dealerem chcieliby zostać, gdyby mogli tu podjąć dowolną decyzję. Najczęściej pojawiającą się odpowiedzą była Mazda, która nieco w tyle pozostawiła Toyotę oraz BMW. Tegoroczne zestawienie to także kolejny spadek notowań marek z grupy Volkswagena, które w przeszłości znajdowały się w ścisłej czołówce najbardziej pożądanych autoryzacji – dziś żadnej z tych marek nie ma w pierwszej „5”.

Ankieta towarzysząca Badaniu Satysfakcji składała się łącznie z 78 pytań, a o nocie końcowej decydowało 25 ocen cząstkowych. Założona dla badania próba wynosiła minimum 30 proc. populacji wszystkich dealerów danej marki (wyjątek stanowiły marki, których ilość dealerów w Polsce nie przekraczała 20 – dla tych marek próba minimalna została ustalona na 40 proc.). Łącznie w badaniu uzyskano 372 ankiety od dealerów 26 marek, co stanowi próbę prawie 37 proc. badanej grupy. Przyszłoroczna edycja niezależnego, polskiego Badania Satysfakcji Dealerów Samochodowych zostanie przeprowadzona w marcu i kwietniu 2017 r. Organizatorzy już dziś zachęcają do jak najliczniejszego udziału w ważnym dla branży projekcie. Tym bardziej, że będzie to jubileuszowa 10. edycja badania.

Pobierz raport
Ładowanie